![]() |
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Fløy en tur OSL-TRD i dag etter en tur til Oslo. Boardingkortet var helt nytt og hadde ikke magnetstripe, med mindre magnetstripen er blitt usynlig og ligger inne i kortet
![]() Det har ikke pleid å være så mange som reiser med VISA-kort (el. tilsv.) alene (sikkert fordi de fleste har bagasje og får boardingkort samtidig?). I alle fall, derfor har jeg pleid å vente til denne VISA-kort-køen ble tom og det kun var folk med boardingkort igjen. Boardingkortets magnetstripe fungerte som bare rakker'n på samme måte som VISA-kortet og det ser ikke ut til at det er så mange som har blitt obs på dette. Nå derimot får jeg trøste meg med at jeg får gitt finger'n i stedet... Når gikk man over til det nye boardingkortet?
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kortet hadde vel en slik 'flekk' tenker jeg ... Det er den nye IATA-standarden og kalled 2D Barcode.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og man utvikler vel disse for at man skal kunne printe ut fullværdige boardingkort hjemme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
... og de skal også kunne fungere fra mobilen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Må prøve å scanne koden med programmet til mobilen som leser slike skjønner jeg
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Men MOWen, ikke skulle du ha kopiert inn SITA sin unverselle bar code på forumet? Med den kan du boarde alt som bruker DCS fra SITA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vet jo ikke hvem du reiste med men det var kanskje Norwegian? De har akkurat gått over til denne type strekkode på Gardermoen (og et par andre steder). Det funger like fint som magnetstrippe men koster vel omtrent halve prisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Neida, SAS har også gått over til disse "nymotens" greiene...
Ser slik ut! Men fortell meg nå igjen hvorfor vi i disse miljøtider på død og liv skal pushe disse papirlappene på alle reisende... E!
:: Egil :: wias HQ Last edited by Egil; 13-02-2008 at 12:24. Reason: HVOR ble det av bildet (attachment) når jeg redigerte innlegget?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Boardingkort??
Dét er det lenge siden jeg har sett |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Da har du ikke sjekket inn bagasje på disse self-service check-in maskinene, eventuelt glemt å ta med boardingkortet
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Den er LANGT fra borte, selv med papirboardingkort.
Du kan ikke miste en ETKT En ETKT må ikke sendes i posten En ETKT kan skrives om (eller revalideres) uten at du må besøke et kontor Det er de mest åpenbare fordelene, og de er store! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Det er mange år siden jeg har fått ut boardingkort fra SAS sine innsjekkingsautomater.
Må man ikke sette inn kortet sitt etter at bagasjetaggen er skrevet ut hvis man absolutt har lyst på boardingkort? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
Jeg har aldri hatt behov for dette. Som jeg sa: sett fra mitt ståsted. Jeg har i alle fall ikke hatt noe valg de gangene jeg har reist om jeg har sjekket inn og skulle ha 1 eller fler baggage-tags
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men det skal jeg love deg at andre har ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Årsaken til at SK gr bort fra magnetstripen er at mekanikken som skal til for å lese ei magnetstripe er ømtålig mens en barcode er robust i og med at den ikke berøres, bare leses.
Millioner av butikker kan ikke ta feil, derfor er dette billigere og bedre og kanskje også mer stabilt enn dagens løsning hos SK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eurobonus Diamond
|
![]() Quote:
Disse nye boardingkortene er en standard fastsatt av IATA som alle IATA-flyselskaper må rette seg etter. SK har begynt å implementere denne standarden nå, og fra år 2010 så SKAL alle medlemmene ha tatt i bruk disse kortene. En annen fordel med de nye boardingkortene er at dersom du skal reise flere strekninger så trenger du bare ett boardingkort, og ikke flere som tidligere. Er mye enklere å holde styr på, så lenge man ikke reiser på et plastikkort da.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Reiseregning og boardingkort | gustavf | Reiseforum | 9 | 25-11-2016 18:06 |
Boardingkort på armen | Trdfly | Småprat | 10 | 15-10-2014 10:40 |
- Boardingkort behøves | Robin882 | Reiseforum | 3 | 23-01-2014 15:05 |