Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2008, 21:52   #1
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
SAS Ett sted å begynne... kanskje...

Er det noen som vet om disse avtalene ennå finnes?

Denne artikkelen er nesten 6 år gammel... Hvis konsernet ennå deler ut slike avtaler hadde det kanskje vært ett bra sted å begynne slankingen av utgifter?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/29/327711.html
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 22:10   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

janteloven og stndby tkts kan man skrive mye om
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 22:29   #3
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
janteloven og stndby tkts kan man skrive mye om
Hvis det er misunnelse du mener jeg ymter frem på her så er det helt feil.... Det står i artikkelen at slike avtaler er vanlig.... mitt spørsmål er om f.eks DY deler ut slike avtaler?
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 22:34   #4
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

dette er jo bare tull, er jo minimale utgifter knyttet til en slik ordning.
morr is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 22:35   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Hvis det er misunnelse du mener jeg ymter frem på her så er det helt feil.... Det står i artikkelen at slike avtaler er vanlig.... mitt spørsmål er om f.eks DY deler ut slike avtaler?
DY har vel samme toppledelse ennå? I forhold til andre fallskjermer og sluttpakker som toppledelsene får er nok dette ikke som brødsmuler en gang å regne rent økonomisk.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 07:37   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Dette er stand-by tickets, som alle ansatte har, og som det sies - det koster selskapet svært lite, særlig nå som ID-billetter også blir elektroniske. Tror det kan spares mer på å senke temeraturen inne på Frösundavik...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 08:22   #7
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Som overskriften min sier så er det kanskje ett sted å begynne.... Har gått noen lederskap kurs opp igjennom tiden og det som går igjen i alle kursene er dette med å være ett forbilde som leder....
Før styremøte 5 feb var det snakk om at noen jobbet for id billetter og det var en gode som var satt veldig høyt... Det er en kjempe gode og burde være forbeholdt de som faktisk jobber i konsernet....

Hvis alle går rundt å sier at det er så lite å spare på å fjerne akkurat denne goden så lurer jeg på hvor mange andre ting som blir vurdert som for lite lønnsomme til å gjøre noe med?


Det og gå foran som ett godt eksempel er vel lederskapsregel nr 1?
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 08:28   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Er det godt lederskap du snakker om ?

syntes du nevnte et sted å spare "store" penger initielt jeg ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 08:35   #9
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Jeg snakker om det faktum at de må finne på noe snart og som både leder og pappa vet jeg at det ikke nytter å klaske medarbeidere/barn på henda når du selv sitter med hånda langt nede i "gotteriskåla" :-) Så ja... jeg mener signal effekten ut i konsernet ville bli større med å feie for egen dør først....
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 08:39   #10
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Helt enig med LN-Q her. At tilogmed folk som har fått sparken for ulovligheter skal kunne nyte godt av et sånt gode, sender ikke akkurat veldig gode signaler til andre ansatte. Tydelig at det er forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker her......
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 11:09   #11
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Det er vel heller sånn at det IKKE gjøres forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker her.

Alle pensjonister i SAS har ID-billettrettigheter til man dør, men man prioriteres under de som er "aktivt" ansatte, men over de som er ansatte i andre firmaer med ID-avtale med SAS i ID-køen.

Og når det gjelder ID-billettrettigheter er dette altså rettigheter til å få plass på ledige seter. Man tar altå ikke opp plass for betalende passasjerer, og kostnaden er dermed minimal.

Jeg går ut ifra at det er en slik "vanlig" type ID-rettighet de har, de som omtales i artikkelen. Altså er det ikke slik at de kan booke seg fast plass når som helst til hvor som helst i hele verden for seg og sin familie så ofte de vil uten å betale et rødt øre.

I så fall hadde det vært en "case".
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 12:48   #12
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

"Det er vel heller sånn at det IKKE gjøres forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker her."

Såvidt jeg skjønte, var det snakk om GRATISbilletter. Hvis de betaler som oss andre, er det greit. Det er vel heller ikke snakk om at dette koster SAS noen kroner, men at man går glipp av noen kr i form av færre solgte vanlige billetter, er det vel liten tvil om.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 12:57   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

ID biljetter har så länge jag kan minnas ofta benämnts som "gratisbiljetter" av media.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 13:12   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Hvis man ikke klarer å kutte i tilbud til folk som har sluttet / er pensjonert, hvordan skal man klare å kutte om noe som helst? Kostnaden er tapte billettinntekter og noen grad av administrasjon vil jeg tippe. Det er også åpenbart negativt for selskapet at det skapes inntrykk av at man som passasjer er med på betale for gamle SAS-ansattes sine reiser. Det hører dessuten ikke hjemme i en moderne bedrift å ha slike gamle ordnigner. Det er mitt syn i saken.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 13:14   #15
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Administrasjonen på ID billetter dekkes vel så vidt jeg husker av den såkaldte QQ (tror jeg det var) avgiften, som ble innført for et par år siden.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 13:18   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Hvis man ikke klarer å kutte i tilbud til folk som har sluttet / er pensjonert, hvordan skal man klare å kutte om noe som helst? Kostnaden er tapte billettinntekter og noen grad av administrasjon vil jeg tippe. Det er også åpenbart negativt for selskapet at det skapes inntrykk av at man som passasjer er med på betale for gamle SAS-ansattes sine reiser. Det hører dessuten ikke hjemme i en moderne bedrift å ha slike gamle ordnigner. Det er mitt syn i saken.
Man taper ikke billetinnekter ! siden betalende pax går foran.
Og det betales fee for å ID-biletter.

Altså kun tilgang på ledige seter når det er ledige seter ved boarding.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 13:43   #17
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

LN-Q, du skal ikke se bort fra at det er en del wannabe-ledere her som indirekte føler at de kan bli fratatt noe ...
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 14:18   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Hvis ikke ordingen gir tapte billettinntekter, kan vel ordningen like godt utvides til å gjelde også andre pensjonister...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 14:42   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Hvis ikke ordingen gir tapte billettinntekter, kan vel ordningen like godt utvides til å gjelde også andre pensjonister...
Antar at denne ordingen innebærer at de betaler avgifter og skatter selv, rart hvordan journalister tolker "gratis".
Uansett så kan ikke dette koste Sk noe særlig med penger, der trengs ikke ekstra bemanning akkurat for å håndtere dette, en annen ting, med dagen priser lønner det deg nesten ikke, iallefall innen Europa, å fly Id.
Skal Svg-Waw i sommer med DY og inkludert 1 kolli bag hver vei så var de 6 kr billigere en Sk på ID billetter, jippi for frynsegodene våre.
Eller sagt litt annerledes Sk må jo og tjene på oss ansatte
krølle is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2008, 15:53   #20
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Ett sted å begynne... kanskje...

Hvor ofte tror dere de høye herrer bruker disse billettrettighetene da?
De har vel såpass med penger, og ikke tid til å risikere å stå igjen på flyplasser rundt omkring at de heller kjøper fullpris billetter. Denne frynsegoden er nok mer en symbolsk sak for de som diskuteres her.

Vil heller tro at hvis SAS vil spare penger på småting, bør de heller gjøre som CK sier, senke temperaturen på Frösundavik 1 grad

Tviler sterkt på at noen av disse faktisk bruker disse billettrettighetene nevneverdig.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal begynne å øke flysamlingen min sarpingen87 Samlerhjørnet 7 18-02-2011 15:55
Alle Boeing 7-serie fly - på samme sted - i ett bilde LNv22 Bilder & foto 3 22-11-2010 00:19
Modeller - Hvordan skal man begynne? Twin Otter Samlerhjørnet 9 28-02-2010 06:46
DY begynne å fly TOS-LGW? LN-KRF Flyforum 3 07-02-2009 16:41
Bare å begynne puggingen folkens.. OSL Inside Flyforum 34 28-01-2005 20:25


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.