Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2004, 16:20   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Smart av SAS

SAS skriver følgende på sin internettside...med link fra forsiden:
Beregn god tid i julen
Beregn ekstra tid på Gardermoen når du skal reise i julen
På grunn av pågående streik blant heismontørene er mange heiser og rulletrapper ute av drift på Oslo Lufthavn Gardermoen. Vi oppforderer derfor alle passasjerer som reiser fra Gardermoen i julen og som trenger assistanse om å møte opp i ekstra god tid.

Forøvrig må alle passasjerer beregne ekstra tid da det i denne perioden alltid er mer
bagasje som skal sjekkes inn enn vanlig.



Bra!
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 17:00   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Jepp... Hvor lenge kan egentlig disse heismontørene streike?
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 18:06   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Uendelig virker det som. Fjern heller tittelen "heismontør" og bruk elektrikere som i restan av Europa. Etter hva jeg forstår er Norge det eneste landet hvor en har "heismontører" som har enerett på å innstallere heiser og rullebånd. I de andre landene klarer visst vanlige elektrikere samme jobben. Men det er klart at heismontører nok klarer å få veldig gode betingelser siden de har enerett på denne jobben.

Heia Norge!
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 18:56   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Burde ikke dette være en sak for Moderniseringsministeren vår? Monopol kan vi da ikke leve med i 2004? Ta med de grafiske også...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 19:16   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Det er vel ikke snakk om monopol, men "autorisasjon".
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 19:27   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Går vel nesten ut på det samme....
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 19:29   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Kun hvis det er begrensninger på antall autorisasjoner
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 19:58   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

NRK1 kl 2025 idag. HEISMONTØRENE!
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 20:11   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

NRK1 er med andre ord bannlyst her i heimen i kveld... Ikke bra for magen/humøret mitt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 22:35   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'S

Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 22:50   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Quote:
Originally posted by LN-KGL


Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen
Men du har ingenting i mot at det er stuere i cocpit og piloter som har walk around vil jeg anta.
Merkelig at man i alle andre land klarer å både montere og vedlikeholde heisene uten egne heismontører, men har dyktige elektrikere som selvsagt har kompetanse på fagfeltet. I Norge er det kun heismontører som har lov til å gjøre dette, og dermed holder dem fagkunnskapen tett inntil brystet, men tviler på at det ikek skulle la seg gjøre å la norske elektrikere gjøre jobben. Kan ikke huske å ha sett at det er flere ulykker med heiser og rulletrapper etc i andre land enn det er i Norge. Men vi skal jo være annerledes - så da så....
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 23:10   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by LN-KGL


Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen
Men du har ingenting i mot at det er stuere i cocpit og piloter som har walk around vil jeg anta.
Merkelig at man i alle andre land klarer å både montere og vedlikeholde heisene uten egne heismontører, men har dyktige elektrikere som selvsagt har kompetanse på fagfeltet. I Norge er det kun heismontører som har lov til å gjøre dette, og dermed holder dem fagkunnskapen tett inntil brystet, men tviler på at det ikek skulle la seg gjøre å la norske elektrikere gjøre jobben. Kan ikke huske å ha sett at det er flere ulykker med heiser og rulletrapper etc i andre land enn det er i Norge. Men vi skal jo være annerledes - så da så....
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (sammenslått DBE og Eltilsynet) har en bra forklaring av forskjeller mellom de forskjellige kategorier av elektrikere og hvilke krav det stilles til dem. Det er ikke alltid vi menige har greie på dette, så kanskje en titt på denne forskiften vil avklare litt (som forøvrig er basert på et EU direktiv og derved gjeldende innen EØS-området - så også i disse landene forlanges det autorisasjon, men navnet på dyret er ikke heismontør)
http://www.dsb.no/Dokumenter%5Cforsk...trofagfolk.doc

Hilsen kjemiker, med spesialfelt i kvalitetssikring, sikkerhet, informasjonsteknologi, design, prosjektledelse, internasjonal handel, asiatiske spåk og litt mer
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2004, 23:28   #13
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Selvsagt skal dem som installerer slike innretninger ha autorisasjon og ha den nødvendige kompetansen.
Men trenger man en egen faggruppe som kun driver med dette, og har dermed en utrolig makt.
Mulig tingene har endra seg i alle EU-landene.



Men nå tar denne tråden helt av med hensyn til topic.
Poenget var at SAS informerte sine kunder i god tid - bra!
DY is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2004, 06:03   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Dette tar ikke "helt av"... SAS måtte jo informere på grunn av den pågående konflikten som nå har vart siden AUGUST!!!! Da må det vel være lov å diskutere heismontører...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2004, 09:29   #15
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Smart av SAS'

Synes det tar litt av når fokuset ble å diskutere autorisasjonen til heismontører, når topic var at SAS gjorde noe smart.
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Alle gullkunder får SAS Smart Pass FlightDeck Reiseforum 103 24-10-2013 23:05
Smart eller dumt trekk fra SAS? Skuggenheimer Småprat 1 11-10-2012 18:48
Fly Smart CK Flyforum 3 04-01-2007 08:14
Smart side CK Flyforum 3 03-05-2006 09:29
FLY SMART LCH Flyforum 3 27-09-2004 07:55


All times are GMT +2. The time now is 22:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.