Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2008, 13:12   #1
KennethGS
N/A

Default AA kansellerer pga. massiv pilotmangel...

Quote:
American Airlines is canceling flights and placing management pilots in its cockpits as it grapples with an onslaught of early pilot retirements that has left it short-handed for February.

On Friday, 143 pilots retired from American, the nation's largest airline.
http://www.chicagotribune.com/travel...,4631217.story

At 143 kapteiner går av med pensjon på én dag merkes nok ja, men man burde vel ha sett dette komme?

Quote:
American spokeswoman Susan Gordon notes that the carrier has recalled about 660 pilots over the past year. But planning its manpower for the month ahead has been difficult, she said, because pilots who are retiring aren't required to notify the company in advance.

"If someone doesn't show up Feb. 1 for their flight to Beijing, that's their first clue that you're retired," said David Aldrich, an Airbus A300 captain for American.
...eller kanskje ikke...

Last edited by KennethGS; 04-02-2008 at 13:16.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 13:29   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: AA kansellerer pga. massiv pilotmangel...

Er det mulig å ha så lite kontroll...? Nå er det vel mulig at man i USA ikke har standard pensjonsalder, men det må vel kunne kreves en viss grad av forhåndsvarsling selv hvis den enkelte ansatte selv kan bestemme når han/hun skal gå av med pensjon.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 15:16   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Det høres jo nesten for utrolig ut til å være sant, jeg ville uansett for min egen del gitt jobben beskjed om at jeg planla å pensjonere meg i god tid i forveien, uavhengig av om jeg hadde plikt til det eller ikke.
Old 04-02-2008, 15:40   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
jeg ville uansett for min egen del gitt jobben beskjed om at jeg planla å pensjonere meg i god tid i forveien, uavhengig av om jeg hadde plikt til det eller ikke.
Selv hvis du taper $300.000...?

Many American pilots retired early to take advantage of a contracting quirk that enabled them to turn back the clock as they collected their retirement payout. If they left by Feb. 1, that lump-sum payment would be based on an investment fund's value on Oct. 31. The pilots fund has shed nearly 20 percent of its value since that date, and with the economy slowing it isn't likely to rebound soon.

Pilots at the end of a 30-year career at American who left Friday stood to gain about $300,000, according to the Allied Pilots Association, American's pilots union.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 15:56   #5
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Og det gale med det hele er jo at pilotene har sagt ifra til AA om dette uten å få gehør...

Og bare for å gni det inn så er det ifølge min onkel, som flyr T7 for AA så er det over 100 av de som flyr T7 som nå har gått av... Fantastisk...
Old 04-02-2008, 16:40   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Many American pilots retired early to take advantage of a contracting quirk that enabled them to turn back the clock as they collected their retirement payout. If they left by Feb. 1, that lump-sum payment would be based on an investment fund's value on Oct. 31. The pilots fund has shed nearly 20 percent of its value since that date, and with the economy slowing it isn't likely to rebound soon.

Pilots at the end of a 30-year career at American who left Friday stood to gain about $300,000, according to the Allied Pilots Association, American's pilots union.
Slik jeg forstår dette så får man pengene også om man hadde sagt i fra, bare man forlot AA før 1. februar...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 18:39   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Slik jeg forstår dette så får man pengene også om man hadde sagt i fra, bare man forlot AA før 1. februar...
Ikke noedvendigvis...forholdet mellom AA's ledelse og pilotene er mildt sagt svaert daarlig...og det er langt fra utenkelig at AA ville ha lagt store kjepper i veien for de pilotene som forsoekte aa redde en del av sin pensjon. Historien rundt AA's ledelse taler sterkt for at de ville ha gjort hva de kan for aa forhindre denne avtalen...
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 19:30   #8
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det er noe som heter kollektivavtale og fødselsdato. At noen selskaper "glemmer" å takke en nyslått 60-åring (eller hva grensen er) for 30-40 års lang og tro tjeneste den siste dagen får være så, men det er ingen grunn til at retirement date ikke ligger dypt forplantet i selskapets personalsystemer... Tenk om selskapet glemte å stoppe lønnen når man ble pensjonist, det ville vært andre boller (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 20:17   #9
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ok, der kom den opplysningen som gjorde at det hele gav mening... $300k er mye penger...
Old 04-02-2008, 20:23   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Ok, der kom den opplysningen som gjorde at det hele gav mening... $300k er mye penger...
Saerlig naar du allerede har tapt $600-900.000
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 23:16   #11
viking737
ScanFlyer Blue

De 143 sa i fra 31.okt at de kom til a gaa av 1. februar.
31.januar kunne de bekrefte eller si at de ville fortsette aa jobbe.
De som sa fra 30.november har samme valg 1.mars.
viking737 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2008, 23:24   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by viking737 View Post
De 143 sa i fra 31.okt at de kom til a gaa av 1. februar.
Og AA stakk hodet i sanden og foretok seg .... ingenting! Gerald, da ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules