![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Jag hittade en fotorelease från McDonnell Douglas när jag sorterade i mitt arkiv idag.
På 80-talet hade Jan Carlzon en stor vision om "PPP" - the Passenger Pleasing Plane. I hans dröm var det ett litet flygplan med bred kropp och två mittgångar. Det blev aldrig verklighet, men när både McDonnell Douglas och Boeing började studera UDF (Un-Ducted Fan) i slutet av 80-talet så var SAS intresserade. Boeing presenterade 7J7 - där J stod för Japan som var en samarbetspartner i projektet (vissa trodde det stod för Jan Carlzon) och monterade en UDF-motor på en 727-100 som man gjorde provflygningar med. Konkurrenterna i Long Beach tog DC-9-80 No. 001 i tjänst igen och provflög MD-80 UHB. Den demonstrerades bl a på Farnborough 1988. I samband med detta lanserades MD-91X, en modern efterföljare till MD-80 med nya fläktmotorer. Förutom SAS så visade även Transwede stort intresse. Efterhand så kom både Boeing och McDonnell Douglas fram till att det inte blev så fördelaktigt med UDF/UHB som man trott. Projekten lades ner. McDonnell Douglas började arbeta med MD-90-30 och så småningom MD-95. Men pressmaterialet finns kvar... ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt spansk flyselskap: Plus Ultra Líneas Aéreas | Trdfly | Flyforum | 27 | 01-03-2025 16:58 |
Variabel bypass - lavere forbruk i militær fly | Someone | Flyteknisk forum | 1 | 30-09-2016 11:01 |
Thai kutter ultra-long-haul | CK | Flyforum | 17 | 09-07-2008 14:43 |
High above - SAS A330-300! | OSL Inside | Flyforum | 1 | 09-03-2005 12:00 |