Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2008, 14:18   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
SAS "SK kan gå konkurs", sier formannen i Luftfartsfunktionærerne

http://epn.dk/handel_service/transpo...cle1241132.ece

Den gode Fischer på spil igen
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).

Last edited by Jan; 23-01-2008 at 14:21.
Jan is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 14:37   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SK Konkurs

"Hvis ikke SAS ændrer strategi, kan det ende med en konkurs, lyder advarslen fra formanden for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas E. Fischer."

Har vi ikke hørt NØYAKTIG det samme utspillet tidligere??
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 14:49   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by CK View Post
"Hvis ikke SAS ændrer strategi, kan det ende med en konkurs, lyder advarslen fra formanden for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas E. Fischer."

Har vi ikke hørt NØYAKTIG det samme utspillet tidligere??
Nicolas er en rigtig god forskrækker !!!
Han er givet vis ved at lægge op til 05.februar....
Og som CK siger...det har vi hørt før

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 14:51   #4
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: SK Konkurs

Kan IKKE forstå SAS kan bruge den mand !!!
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 15:29   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
Default Re: SK Konkurs

Like eller ikke like utspillet fra Fischer , mannen har jo unektelig noen poenger.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 15:38   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SK Konkurs

Han har kun et poeng han har rett i:

"SAS-ledelsen indbyder fagforeningerne til samarbejde om at gennemføre de nødvendige ændringer af aftaler, som forhindrer SAS' udvikling."
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 16:36   #7
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
Default Re: SK Konkurs

Han har måske selv lidt penge i klemme.

http://borsen.dk/finans/nyhed/101818/newsfeeds/newsdk/

Men bortset fra det, tvivler jeg også på om SAS eksistere om 5 år.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 16:42   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SK Konkurs

At SAS i det hele tatt eksisterer i dag er jo et under med tanke på alle dystre spådommer i mange år
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 18:43   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Han har kun et poeng han har rett i:

"SAS-ledelsen indbyder fagforeningerne til samarbejde om at gennemføre de nødvendige ændringer af aftaler, som forhindrer SAS' udvikling."
Sas ledelsen har vel gjort slikt før, og når det ikke har vist seg å hjelpe mer enn der og da så tror jeg det skal noe til før de går med på slikt. Tror det skal en skikkelig omstilling til i hele Sas konsernet for å få ting iorden igjen. Spesielt på ledelsesnivå.

Synes nå vi i det minste kan gi Mads sjansen til å få ordne opp i selskapet før vi dømmer de til undergang. Det intrykket jeg har er at han vil gjøre alt han kan for at Sas skal bli så store som de var før.

Jeg synes at fagforeningene i Sas har alt for mye makt. Selvsagt skal de ha innflytelse, men ikke så mye som det de har nå. Sas er et selskap for de reisende, ikke for at de ansatte skal kunne heve en høy lønn.

Kommer sikkert til å få en del tilbakemelding på dette
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 19:04   #10
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SK Konkurs

jeg har enormt stor tro på Mats Jansson som konsernsjef, og at å si at SAS (i en del avdelinger) ikke tjener penger er bullshit...

Når crew i SAS NO flyr hardere slinger enn LCC som DY for at SAS DK skal kunne ha stopp i Milano og enerett på IC så er det noe som er litt gæærnt.....

Besparelsene er gjort til de grader noen steder, men det er nok mye makt igjen i noen facker. jeg skal ikke nevne hvilke. Framtiden er ikke bare nå, eller neste år; men om 10 år for ganske mange mennesker og skjebner.
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:08   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK Konkurs

Hardere slinger enn DY? Hvor har du det fra? Poenget er at DY programmerer sine besetninger meget effektivt, bla ingen laaaange matpauser på bakken rundt omkring som SK NO har. Dermed blir dagene mye lengre for SK crew.....takket være kollektivavtaler som hører steinalderen til.... Resultat, lengre dager men færre flytimer...økonomisk, nei
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:13   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,798
Default Re: SK Konkurs

synes vår Danske venn og kollega kunne ryddet i egne rekker 1st.
Når er det ikke det at våre danske kollegaer står på og arbeider så svetten renner for selskapet, det skal de ha, men samtidig er det ikke til å stikke
under en stol at der i Danmark er en annen kultur enn her på bjerget
og noe som kunne bidra til å få pilen oppover igjen, er vel rydding i det som
en selv kan rydde opp i.
Om Sgs blir endel av Konsernet er vel ikke nok til å få våre Danske venner
til å snu på noe av sin jobkultur....
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:28   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SK Konkurs

det er vel ikke en hemmelighet som bevares av fort knox at SAS NO gjør det bra akkurat...

at Norwegian velger kreative løsninger som opphold på dagrom må jo være utrooooolig motiverende for de ansatte. nesten litt som denne annonsen;

Are you bored of nine-to-five? Want something different? Want a career that will get you places? How about a job that gives you wings?

Our Cabin Crew service providers are currently recruiting for exciting Cabin Crew positions to operate on Ryanair aircraft.

We are Europe's largest low-fares airline with over 143 aircraft, 23 European bases and 50 million passengers this year! With orders for another 138 Boeing 737-800 aircraft over the next 6 years we are looking for enthusiastic, friendly and outgoing people to join our winning team. This is an ideal opportunity for someone who wants to begin a career in aviation or maybe you just want to try a job that's different every day!

For infomation regarding open days throughout the UK and Europe please consult the following websites:

Crewlink www.crewlink.ie
Dalmac www.dalmac.ie
St. James Management www.stjames.gb.com/ryanair
Cavok www.cavok.cat

Requirements

You need to be:

Experienced in dealing with the public & comfortable in a selling role
Physically fit with a good attendance record in your current position
Hard working, flexible & willing to operate on a shift roster
Over 18 years of age
Over 5'2 (1.57m) in height with weight in proportion
Of normal vision (contact lenses acceptable)
Able to swim well
You must be in possession of a valid European Union passport and have the right to work in both the UK and Ireland
Fluent in English (both written and spoken)
Prepared to live within one hour's travelling time of any Ryanair base
Ready to meet the challenge of dealing with people and demanding situations
Friendly and outgoing with a lively personality
What's on offer?

A fixed term contract for 3 years with a Cabin Crew agency who are contracted to supply cabin crew to Ryanair
Excellent earnings based on your efforts - new contract crew can expect to earn £1,100 per month after tax in year 1.
Great promotional opportunities with the potential to join Ryanair and earn in excess of £25,000 after just one year.
New friends, fun, amazing opportunities and real job satisfaction
Generous travel benefits from day one, giving you the opportunity to fly abroad on your days off. Rome for lunch! Or Skiing in Austria!
What happens at the recruitment days?

When you arrive at we will ask you to fill out an application form, There will then be a presentation telling you all about life as cabin crew and what you can expect from the job. We will have some of our Cabin Crew members present to answer any questions you may have and tell you what it is like flying on Ryanair aircraft. After the presentations we will conduct group interviews. If you are successful at this stage we will ask you to stay for an individual interview. You can expect to hear the outcome of your individual interview within a few days.

When will the training start?

Our cabin crew agencies are continually holding training courses throughout Europe.

What does the training involve?

The Boeing 737-800 Cabin Crew Initial Training Course is an intensive five week training course covering all aspects of the job from passenger safety to customer services. With successful completion of this course you will receive your wings and be qualified to work on board Ryanair aircraft.
As the training is conducted by a third party provider there is a fee - the cost can be deducted from your salary during your first 12 months. Full details will be provided at the recruitment days.

Due to Ryanair's phenomenal growth to date and with the arrival of 138 new aircraft over the next six years, all candidates who successfully complete all aspects the training course and are suitable for employment will be guaranteed a position at the end of the training course.

Where will I be working?

We are principally recruiting for bases in the following countries

UK ( London - Stansted Liverpool, Glasgow - Prestwick, East Midlands, Luton and Bristol)
Ireland ( Dublin, Cork and Shannon)
Spain (Madrid and Barcelona - Girona)
Germany (Frankfurt – Hahn, Bremen and Dusseldorf Weeze)
Belgium ( Brussels - Charleroi)
Italy ( Milan - Bergamo, Pisa - Florence and Rome - Ciampino)
How much will I make?

After successfully completing the training course crew receive a payment for every flight taken as well as commission for onboard sales. You can typically expect to earn approximately £1,100 per month after tax in your first year.

As well as your salary you will also receive a New Joiners Allowance which is £1,000 over your first 6 months.

After 12 Months: an EXTRA £250 annual allowance for uniforms, ID's and Medicals

After 6 months you may be eligible for a position directly employed with Ryanair and after 12 months you may be eligible for promotion to a Customer Service Supervisor.

A Customer Service Supervisor promotion would involve:

Increased responsibility as you manage a team of three other Cabin Crew on each flight
Increased pay - Ryanair Supervisors based in the UK typically earn over £25,000 gross per annum
Share options
Increased Staff Travel benefits (including discounted travel on other airlines)
What is the job like?

The best people to answer this are the crew themselves and they will be available at each recruitment day to chat with you. It is hard work but very rewarding, you will get to meet different people every day and no two days will ever be the same.
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:32   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hardere slinger enn DY? Hvor har du det fra? Poenget er at DY programmerer sine besetninger meget effektivt, bla ingen laaaange matpauser på bakken rundt omkring som SK NO har. Dermed blir dagene mye lengre for SK crew.....takket være kollektivavtaler som hører steinalderen til.... Resultat, lengre dager men færre flytimer...økonomisk, nei
? Lange matpauser sier du ?, finner ikke noe slikt på den schedulen jeg har foran meg ?

Hvor mange blocktimer produserer dere pr år ?

Last edited by sail4fun; 23-01-2008 at 21:01.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:34   #15
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK Konkurs

Dagrom er så og si eliminert i DY kompis Jarlabanke Viking. Her på basen i TRD eksisterer de ikke i det hele tatt.

Dagrom er brukt i SAS konsernet også, brukes på ruteområder der frekvensene er lave. WF bruker en god del dagrom, hvis det ikke har endret seg mye etter at jeg slutta der.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:37   #16
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Dagrom er så og si eliminert i DY kompis Jarlabanke Viking. Her på basen i TRD eksisterer de ikke i det hele tatt.

Dagrom er brukt i SAS konsernet også, brukes på ruteområder der frekvensene er lave. WF bruker en god del dagrom, hvis det ikke har endret seg mye etter at jeg slutta der.
"sas konsernet" er jo en betegnelse light av mange selskaper i "SAS gruppen"... og ikke minst en god måte å unngå fakta på. tydeligvis.

Last edited by Jarlabanke Vking; 23-01-2008 at 20:39.
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:45   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK Konkurs

SAS konsernet er SAS konsernet, sånn er det, fakta eller ei
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:45   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
jeg har enormt stor tro på Mats Jansson som konsernsjef, og at å si at SAS (i en del avdelinger) ikke tjener penger er bullshit...

Å si at SAS ikke tjener penger er ikke bullshit. Det er fakta.
Legg sammen hva SAS har tjent de siste 5 eller gjerne også de siste 10 årene, så ser du fort det.
Sammenlign SAS konsernet med Ryanair for eksempel. OK, to forskjellige konsepter, men se allikevel på dette:

SAS konsernet og Ryanair er omtrent like store, litt avhengig av hvordan man ser det (antall fly, antall passasjerer, antall destinasjoner, etc).
Ryanair har EN administrasjon, mens SAS konsernet har sikkert 10-12, om ikke flere.
Ryanair har etter hva jeg har hørt har Ryanair kun EN mann på vakt på crewdisp. Hvor mange tror du det er totalt i SAS konsernet?
Ryanair har NULL overnattinger for crew. Hvor mange netter tror du SAS konsernet har for sine crew?
Ryanair har INGEN crew som flyr passiv. Hvor mange reiser tror du SAS konsernet har av passiv crew?

Å sammenligne Ryanair og SAS er ikke fair. Men det gir allikevel et lite bilde av hvordan effektivitet kan være.
Å si at SAS er en effektiv organisasjon er noe ihvertfall ikke jeg er enig i. Og at de tjener penger... vel det er jo bare å se på tallene de siste årene. Det er ikke bullshit å si at SAS ikke tjener penger, for det gjør de nemlig ikke.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 20:55   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK Konkurs

PA Viking, PM sendt
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2008, 21:02   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,500
Default Re: SK Konkurs

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Å si at SAS ikke tjener penger er ikke bullshit. Det er fakta.
Legg sammen hva SAS har tjent de siste 5 eller gjerne også de siste 10 årene, så ser du fort det.
Nå misbruker du statistikk. Det er helt håpløst å se på hva SAS har gjort for 5 år siden. Per dags dato så tjener SAS penger. Riktignok så tjener de ikke nok, men de går med overskudd.

Det er ingen investorer som ser på hva ett selskap gjorde for 5-10 år siden
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Gamle drittfly" sier Kjos Rland Småprat 9 21-07-2018 22:12
"Nytt" svensk flyselskap: Sparrow Aviation - Konkurs 25JUN18 EHBK Flyforum 3 27-06-2018 03:02
Russiske "Kontinent Avia" har slått seg konkurs. badsofa Flyforum 1 01-08-2011 01:22
"Småpenger" unna konkurs sirpjalle Flyforum 1 09-04-2008 22:36


All times are GMT +2. The time now is 13:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.