![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Okay folkens, her følger rapport fra OSL-EWR-OSL 17-20JAN07!
Flight: Continental Airlines flt 39 Date: 17JAN 2008 Routing: Oslo - Newark, NJ Equipment: B757-200ET Ship: #122 Seat: 16A, 16C EET: 8h35min ... tidlig opp, nok engang ene og alene for å sette snuten Vestover. Kroppen var rimelig innstillt på å våkne tidlig, og det var ingen større problemer med å stå opp 06:30. Formålet med denne reisen er i all hovedsak å besøke en kollega som allerede er der borte, få sett "Cloverfield" på premiere dagen og ikke minst ett steg nærmere Gull status i Onepass! ![]() Etter noen minutter forran speilet og forran PC skjermen satt vi nesa litt Østover for å plukke med litt utstyr for reisefølget og derifra opp mot Oslo Lufthavn hvor vi ankom omkring 8:45. Ingen kø i Elite Access skranken og etter de vanlige spørsmålene som vi nå har blitt stillt av samme dama 3 turer på rad bar det frem til desken hvor det var duket for håndhilsing og lounge invitasjoner fra International Concierge, og vips var 2 stk kofferter på vei ned i kjelleren og forhåpentligvis til EWR. Også denne gangen ble det en tur ned i ankomsthallen for å hale ut noen dollar før vi gikk igjennom Berlinmuren (aka sikkerhetskontrollen). Vel oppe i OSL Lounge var det stille å fredelig, kun 3-4 kunder som skulle være med en noget forsinket KL1142. Har ikke veldig mye erfaring med lounger rundt omkring, men utvalget var så som så.. tomt for eplejuice, frukten var heller ikke det store - dog ett stort pluss for ferske crossaints og god ost! Idet klokken passerte 9:45 ble det ropt opp boarding på KLM og det var nesten tomt. For å få tilgang til OSL Lounge med Continental må man enten ha boardingkort med sete i business first, eller en håndskreven invitasjon.. det er ikke med lett hjerte jeg forlater Servisair og CO med denne servicen, men det blir helt klart ikke siste gang vi reiser med nettopp CO. ![]() Utsikten fra OSL Lounge ![]() Utsikten I OSL Lounge ![]() Undertegnede tenker.. Etter ett glass juice og litt mat ble det omkring 10:15 ropt opp boarding til Newark så vi valgte å tusle ned mot utgang 53, vet jo av erfaring at det faktisk IKKE er boarding, men at de samler flokkene. Minimal kø i passkontrollen, minimal kø i "where have you kept your carry on"-køen og vips så var vi der, etter ett par minutter tok de ombord "alle" 9 i Business First, før det ble ropt opp One Pass Elite, vil tro vi var ombord som nummer 2 eller 3 i Y klasse så det kan umulig ha vært mange Elite kunder. Vi dumpet ned i setene på EE og med midtsetet blokkert skal man ikke klage på plassen, merket meg dog at det stå "Inoperative" på solskjermen ved vinduet - ugh - det passer bra når man skal fly i nærmere 9 timer! Når boarding var completed kom nok engang Conciergen innom setene våre og ønsket oss god tur samt at vi fikk med noe heftige saker på vår ferd! Kapteinen kom på PA og rapporterte om high overcast weather og lett vind fra nordøst på Newark, samt flytiden på omtrent 8 timer 30 minutter. Vi pushet 5 minutter tidlig, rundt klokken 11:00 og ting gikk rimelig kjapt før vi plutselig sto i enden på 19R og ventet på en Scanor som var på vei inn, den hadde ikke før satt hjulene på bakken før vi sto klar på "numbers" med Rolls Roycene hylende. 11:13 spant vi avgårde og ut på SOK7D som gir en riiimelig heftig høyresving omtrent i 1200fot før kursen ble satt mot Bergen, Shetland og Nord av Skotland omsider. Routing idag var så langt syd at vi ble tillegnet en egen NAT (North Atlantic Track) - A, samt en marsjhøyde på 35000 fot og mach 0.79. Det ble servert nøtter med drikke etter ett kvarters tid, og undertegnede valgte eplejuice som smaker meget godt, etter 45min var det klart for lunch, og det var det same old "chicken or beef, sir?" - har spist beef de siste 4 turene så valgte chicken denne gangen, smakte ikke så gærnt.. panert bryst servert med pastahjerter, asparges og tomatsaus. Til dessert den samme vanlige sjokolademuffin. ![]() Snack før middag ![]() Middag ![]() Knytnevetesten bestås! Etter maten ble det egentlig gjort så mye interessant, men igjen imponerer det meg at besetningen omtrent hvert kvarter går å serverer vann - veldig bra! Routingen gikk litt lenger Nord enn vi trodde, så da vi fikk se havet under oss, og noen hvite flotte topper i det fjerne skulle det vise seg at vi skulle passere rett på sydspissen av Grønland. ![]() ![]() Etter omtrent 4 timer i luften entra fastlandet i Canada kom International Service Manager (Purser, for short) på PA og sa noe som lignet på følgende: "Ladies and gentlemen, is there a doctor onboard please call the attent button, its not a real major emergency, but if you are a doctor please call on of the cabincrew" - det var en lege bak i kjerra og en eldre dame fikk tilsyn... var vel egentlig redd vi måtte ned i YQX el.l. men det gikk bra. ![]() Vi var ikke alene... 1t 35min før landing var det klart for den siste og beste serveringen i mine øyne - pre arrival snack! Først kommer det en eske med salt potetgull og sjokolade også kommer creme de la creme: varmt rundsykke med ost og kalkun.. mmmmm!! Crewet fikk litt av ett stress da de ikke begynte samle inn wasten før omtrent en time før landing, deretter ble det delt ut customforms og immigrasjonspapirer - tror sistemann på flyet var ferdig utfylt omtrent midt i descend mot EWR. Routing nedover over Albany, ett par turns over Orange County og deretter straka vegen ned mot Teterborough og IAF 22L, i det vi "kapret" ILSen fikk vi ett flott syn av Manhattan. ![]() ![]() En helt grei landing, og med kun bruk av spoilers og brakes (ingen thrustreverse) satt vi ganske fremoverlente i setet der noen sekunder. Etter at vi var trygt av banen begynte det lengste "Welcome to Newark Liberty Intl. Airport.." oppropet jeg har vært med på, det var bortimot 5minutter taxi til gate C126 og det ble ikke stilt på PAn før vi svingte inn mot gaten! Vel, plaget ikke meg nevneverdig. (Rakk såvidt å knipse bilde av SE-REE som FBU4EVER hadde kommet med noen minutter før oss. ![]() ![]() ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flight: Continental Airlines flt 38
Date: 20JAN 2008 Routing: Newark, NJ - Oslo Equipment: B757-200ET Ship: #122 Seat: 16A, 16B EET: 6h30min Etter ett flott opphold i det store eplet, og endel bucks fattigere var det tid for å sette snuten hjemover til gamlelandet, Checkout på hotellet var "noon", men vi fikk forhandlet frem en time ekstra slik at vi rakk lunch i resturanten før vi leverte bagasjen til doorman omtrent 1:05. Det ble en siste tur til Apple Store på 59th og en liten formiddagstur igjennom parken for å se amerikanere tryne på "Trump Ice"! Omkring klokken 3 hentet vi ut baggene og kapret en cab som skulle få oss ut til Newark på rekorditd, faktisk brukte han 29 minutter fra 54th street til terminal C på EWR. Vi betalte de omtrent 87$ han ville ha og vi satt snuten mot Elite Access skrankene, nesten ikke ett menneske og baggene var avsted på notime. Valgte å tusle igjennom TSA muren selvom det var drøye 4t til flyet skulle gå, kjerra var oppsatt på gate C95, men ble senere byttet til C92. (Incl. flybytte) Det ble ikke gjort stort på flyplassen bortsett fra å høre på litt musikk, og gjøre unna litt sørfing. ![]() ![]() Disse BOSE'ne er helt rå! Det er stas bare å tusle rundt på EWR og se alle folka, og høre alle de prektige oppropene. Prøvde knipse ett bilde av en CO 777 som skulle pushe med en Indisk COA cabincrew 3 meter bortenfor.. det kunne jeg bare drite i, var ikke lov å ta bilder mot airside - han hadde nok å gjøre, det sto 3 andre "fotografer" å gjorde det samme - han gikk.. og bilde ble det. Rundt klokken 7 tuslet vi mot gaten, og vi kunne høre Norsk lang vei... ugh.. ett dårlig tegn! Leverte passet og grønnflippen og fikk kommentaren "Best seat in the house, Mr Lorentzen".. 16A er visst ett etterlengtet sete ![]() Boarding for Business First omtrent 7:30PM og det var smekka forran gardina, deretter var det vår tur, vil tippe en 10-12 Elite kunder som gikk ombord - vi fant våre seter og fikk igjen bekreftet at solbeskytteren på vinduet fortsatt var US - vel vel, godt det er en nightflight. Routing som følger: GREKI JUDDS MARTN EBONY N95B CYMON DENDU 5100N 05000W 5500N 04000W 5700N 03000W 5900N 02000W ATSIX UP60 AKIVO UN603 SUM UP612 FLS UN623 SOPAR UZ15 SIG SIG4L Med korte ord, straka vegen rett over dammen fra Canada til Shetland, deretter rett strekke over Bergen og inn mot OSL. Push 5 minutter før STD, men vi hadde laaaaaaang vei til enden av 04L og med omtrent 12 fly forran oss i køen var vi i lufta omtrent 9:10PM. Kjempevær og angrer nå at jeg ikke dro frem kamera og filmet litt under avgangen, ett like spektakulert syn nå ellevte gangen som første! Under hele climben og ett stykke over Canada ble vi holdt løpende orientert fra Flightdeck om hvordan det gikk i NFL kampen: N.Y. GIants mot GreenBay Packers - needless to say at de amerikanerne som var ombord jublet da det ble klart av Giants vant på overtime! Så fort det ble annonsert av portable electronics var free to use slang jeg opp MACen og klinka inn Bose QC3 og så på "Life Sentence" med Kevin Bacon, tok høflig imot maten, men spiste minimalt.. ugh.. ikke matlyst på denne typen flygninger. Tok ett glass med Cola og koste meg med filmen, Reisefølget spiste opp sin mat, og slokna vel.. husker bare bruddstykker fra turen for var vel rimelig i halvt koma selv og så fort filmen var ferdig byttet jeg ut MACen med iPOD Touch og lekte litt med den før jeg sovnet til toner av Bruce Springsteen og "Raaadio Nowhere..." !! Omtrent over Shetland slo de på disse forbaska lysene og de skulle servere frokost, jeg er IKKE fan av CO sin frokost med sei crossaint, sur appelsin og en altfor søt appelsin juice så jeg sa "No Thanks" og slang huet mot veggen. Satt igang descend litt vest av Sigdal og det ble landing på 19R, lavt tåkedekke og lett snø ventet oss på Gardermoen, mener huske vi svingte av på A4 faktisk, så litt taxi nordover før vi joina Hotel og Foxtrot for gate 53. I døren ble vi hilset velkommen tilbake av div. kollegaer og siden det var forbanna kaldt i broa valgte vi lite chitchat og gikk direkte til, passkontroll, taxfree og bagutlevering og på sistnevnte skulle både vi og 16 bizfirst kunder få seg en overraskelse. Feilen ligger enten på EWR, eller hos Servisair på OSL for all Elite baggen kom sist noe som er helt på trynet - det var en ganske så merkelig tone business paxen i mellom og dette var ikke populært, jeg hadde selv lyst til å gå til skranken å spørre hvor feilen lå, men samma kan det være.. hadde ikke dårlig tid. Gjennom tollen på ett swossh og vips så var New York tur #11 gjennomført med glææns! Om 4 måneder venter San Fransisco, gleder meg allerede! ![]() Ciao!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
avsluttet
|
![]()
Fet rapport !
Gleder meg å se enda flere bilder om du har noen på "lur"... :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
knall rapport....vil også til NYC!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapport og fine bilder
![]() Men ett spørsmål, hvordan får du tak i filed routing? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takker folkens, kan poste noen flere bilder lite senare.
Morten: http://www.flightaware.com Fullstending routing funker kun på flighter fra USA, med noen unntak andre veien.. bl.a. ett par flighter fra AMS og FRA.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Glimrende rapport med flotte bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser nå at det er mye leifer i skrivingen, gikk nok hakket for fort!
Sorry! ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fantastisk bilde av Manhattan... Vil tilbake til NYC jeg også - men det blir nok ikke i år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Skal du slutte i SA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for kjemperapport! Den beste så langt fra dine mange USA-turer. Ser frem til min USA-tur om under en måned, og da blir det med materiell av denne type - i tillegg blir det UA 777, 757 og A319
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Japp, begynner på OPSen til Røros Flyservice, men har enda litt over en måned igjen i SA.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
Så ut som en fin tur og takk for flott rapport.
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport! Artig at du har AKKURAT samme MP3 spiller og head set som meg..
![]() Hvordan kom du deg inn i loungen? Har vaert lange debatter paa FT om hvor kjipe CO er som ikke slipper inn Sky Team elite medlemmer i loungen paa OSL. Skal bli artig med en annen rapport fra deg i sommer, har blitt litt mye EWR fra deg den siste tiden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
![]() Jeg er enig i at policy ang loungen ikke er optimal, og det er synd at denne policyen skal ødelegge for CO. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Enig. En del flyselskaper slipper jo ikke inn eliter fra partnere inn i kontrakts lounger, men jeg klarer ikke helt aa se fornuften i aa ikke slippe inn egne CO eliter i loungen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Nok en flott rapport fra den karen.. Ser frem til den neste, spesielt fordi jeg skal til SFO selv i sommer.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL | lutt | Reiseforum | 1 | 19-01-2016 21:56 |
CO39 29/2 | Someone | Småprat | 1 | 29-02-2012 15:47 |
03.12 CO39 | Hickok | Register- og ATC-Forum | 4 | 05-12-2009 23:19 |
CO39 - de samme regsa? | seilfly | Register- og ATC-Forum | 13 | 10-08-2008 23:20 |
New York i Januar | Thomas | TripReports | 19 | 18-01-2007 05:55 |