Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2004, 19:01   #1
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Default Canadas berømte Snowbirds i ulykke

To fly kolliderer i luften under en treningsøkt. Den ene piloten skyter seg ut og overlever, mens den andre desverre dør i ulykken.

Nå er det spørsmål om flyene er for gamle. Den siste ble bygd i 1966.

Snowbirds er Canadas luftforsvars akrobater og er ofte gjenkjent med sine kjappe Tutor jets på airshows rundt om i nord amerika.

Mer om ulykken her
Mer om Snowbirds her
Bilder av akrobatikken
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2004, 19:57   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Replying to Topic 'Canadas berømte Snowbirds i ulykke'

UFF.. Detta var tragiskt. Men flygplanens ålder spelade väl ingen roll i detta sammanhang om jag har förstått det hela rätt?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2004, 20:14   #3
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Det er alltid sørgelig med ulykker, men det er heldigvis nokså sjelden at proffe oppvisningsflygere omkommer.

Jeg håper at Snowbirds fortsetter å fly Tutor. Det ville i mine øyne være litt nedtur om de skulle begynne å fly CF-18.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2004, 10:45   #4
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Nja jeg tror at CF-18 er ett ganske ok fly å bruke til oppvisning. Jeg har sett blue angels (på tv). De er jo ekstremt flinke, og flyr F/A-18 (USN verson av CF-18). Thunderbirds har jeg sett live, de hadde ett av de mest extreme shows jeg har sett. Absolutt vært hele turen til Edwards AFB, CA .

Det er tragisk når ulykker skjer,men det er noe som må skje før eller senere når man driver med den type oppvisninger.

Ellers er det jo delte meninger om hva som er best å fly oppvisning med. Og idag brukes det ofte treningsjets som fly.

Frecce Tricolore: MB339 (tror jeg)
Patrulle de France: Alpha jet
Red Arrows: BAE Hawk T1
Blue Impulse: Kawasaki T1 (mener jeg den heter)
SnowBirds: Tutor

Mens andre teams foretrekker litt hottere jets..

Thunderbirds: F-16 C/D, Blk 25
Blue Angels : F/A-18A/B
Patrulle Swiss: F-5 E/F
Striji/Swifts : Mig-29A/UB
Russkiye Veetyaze/Russian knights: SU-27 Flanker/UB

Så jeg vil på ingenmåte si at det er uhørt med "frontlinje fly" i ett aerobatic team

Selv da "Flying Jokers" hadde sine oppvisninger var dette med fly som var tatt rett av flightline. Både med F-86 Sabre og F-5a Freedom Fighter var dette tilfelle.
Old 12-12-2004, 12:45   #5
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Ingen fare for at CF-18 blir snowbirds nye maskin. : Så dårlig råd som CAF har for tiden, så blir det CT-115 Hawk eller CT-156 Harvard II om de skal bytte.

Mitt stalltips er nå at de blir lagt ned, mye klaging i media der borte over kostnadene for gruppen. ($10 mill i året elns).

Kanskje en deltidsgruppe som Team-60 hadde vært mer aktuellt.
Old 13-12-2004, 09:06   #6
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Nei, det er slett ikke noe i veien for å bruke frontlinje-fly i det hele tatt; Blue Angels, Thunderbirds, Flying Jokers, Black Arrows, Patrouille Suisse, Russian Knights og mange flere har jo gjort det. Det er bare det at Tutor er et så herlig annerledes fly.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules