![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
fra konkurransetilsynet.no
Varsel om overtredelsesgebyr til SAS Braathens for underprising Konkurransetilsynet har varslet SAS Braathens om at det er aktuelt å gi et overtredelsesgebyr fordi selskapet har misbrukt sin dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund. Tilsynet mener SAS Braathens har satt prisene så lavt på denne ruten at de ikke dekker egne kostnader. Blant annet som følge av dette har Coast Air sluttet å betjene ruten. Coast Air startet flygninger på ruten Oslo-Haugesund 1. juni 2003 og innstilte flygningene 13. juni 2004. SAS Braathens har på samme strekning operert med så lave priser at deres egen rute har gått med tap. Hensikten med dette har vært å presse Coast Air ut av markedet og dermed hindre konkurranse. Etter rettspraksis fra EF-domstolen anses slik underprising som ulovlig misbruk av dominerende stiling. Den nåværende konkurranseloven trådte i kraft 1. mai 2004. Da ble det forbudt å misbruke dominerende stilling i markedet. Fra 1. mai og inntil Coast Air gikk ut av markedet 13. juni 2004, mener Konkurransetilsynet at SAS Braathens brøt dette forbudet. Etter den tidligere konkurranseloven var misbruk av dominerende stilling ikke forbudt. Konkurransetilsynet varslet derfor SAS Braathens 8. desember 2004 om at det er aktuelt å ilegge selskapet overtredelsesgebyr for brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling. Ved utmåling av overtredelsesgebyret vil tilsynet ta i betraktning at overtredelsen har hatt kort varighet og at flyruten mellom Oslo og Haugesund er et forholdsvis lite marked. Gebyret vil derfor ikke overstige 20 millioner kroner. Etter forvaltningsloven må Konkurransetilsynet gi SAS Braathens anledning til å uttale seg før et vedtak treffes. SAS Braathen har frist til 17. januar 2005 med å gi merknader til Konkurransetilsynets vurdering. Etter dette vil Konkurransetilsynet fatte vedtak i saken. SAS Braathens vil kunne bringe et eventuelt vedtak om overtredelsesgebyr inn for domstolene. I arbeidet med denne saken har Konkurransetilsynet brukt dokumenter og annet materiale som ble beslaglagt under bevissikringen hos SAS Braathens i juni 2004. Konkurransetilsynet undersøker fortsatt om tilsvarende underprising har funnet sted på andre flyruter i Norge. Det er foreløpig for tidlig å konkludere om hvorvidt dette er tilfelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
spændende at se om de også efterfølgende dømmes. En sigtelse er jo absolut ikke det samme som at man kendes skyldig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Hmm..har BUSK kverket lille Coast Air, men ikke turt å ta DY...den som lever&leser får se...
Etter min mening er det beste agrumentet mot at SAS bevisst driver rovprising at de måtte være usedvanlig dumme som gjorde det når de vet at de får konktilsynet, media, EU og kanskje etterhvert lettJet (hvis DY går konk) på nakken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
- Og der brøt CK sine egne regler...
![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
http://www.konkurransetilsynet.no/internett/index.asp?strUrl=1005814i&topExpand=&subEx pand=
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]() Quote:
Men mange spør seg også: Regnes det ikke for underprising når lavprisselskaper som går med store underskudd selger billettene enda billigere enn BU/SK? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=1190 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
( ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
|
![]()
Dette var litt merkelig..Kan ikke se at SAS/Braathens har hatt andre priser på Oslo-Haugesund enn f.eks Oslo-TRD i perioden 01jan-01jun. Dette ifølg Amadeus...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]() Quote:
Tviler på at K-tilsynet går til dette skritt uten grundig analyse og dokumentasjon. Om SAS har innvendninger havner saken i retten. Det spesielle er vel at om K-tilsynet får rett i sine påstander om ruten OSL-HAU, kan vel flere ruter stå for tur. Tipper vi ser en lang strid med mange rettsaker som svekker flyselskapet ytterligere. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]() Quote:
Jeg sakset denne fra Dagbladet på nettet: "Horn sier til Dagbladet.no at flyselskapet Norwegian kan ha så lave priser de vil. - Men er du stor er det ikke lov til å underprise for å presse ut konkurrenten, sier Horn." Ryanair er vel blitt et av Europas større selskaper, og underpriser til stadig for å kvitte seg med konkurrenter som Isbamse skriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Enig i at Ryanair er så store at de burde rammes av eksisterende lovgivning (særlig med tanke på hvordan de finansierer de lave prisene i utgangspunktet) - de har også fått EU på nakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Nei, det er IKKE brudd på Livstidsdiktatorens egne regler ettersom dette ikke er kopi fra NYHETSMEDIE, men en kopi av pressemelding, og de er det ALLTID fullt ut tillatt å kopiere i sin helhet. Case closed. Når det gjelder den pågående saken med KT og min arbeidsgiver vil jeg på ingen måte kommentere dette utover å henvise til de meldinger som offisielt kommer fra selskapet.
fra SAS Braathens: Norske Konkurransetilsynet varsler gebyr på inntil 20 millioner kroner Ifølge Konkurransetilsynet har SAS Braathens satt prisene så lavt på ruten Oslo – Haugesund at de ikke har dekket selskapets egne kostnader. SAS Braathens kommer nå til å gå nøye gjennom Konkurransetilsynets begrunnelse for varslet om at det kan bli aktuelt å gi et overtredelsesgebyr på inntil 20 millioner kroner for å ha misbrukt sin dominerende stilling på ruten Oslo – Haugesund. - Vi har nettopp mottatt varslet, og kan i utgangspunktet ikke forstå at vi skal ha opptrådt i strid med loven, sier administrerende direktør Petter Jansen, og fortsetter: - Vi vil nå gå gjennom den omfattende dokumentasjonen vi har mottatt fra tilsynet. Vi har en frist frem til 17. januar med å inngi merknader og synspunkter på tilsynets konklusjoner. Ifølge Konkurransetilsynet har SAS Braathens satt prisene så lavt på ruten Oslo – Haugesund at de ikke har dekket selskapets egne kostnader. KT mener at det var grunnen til at Coast Air sluttet å betjene ruten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Mao - no comment
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Bare en hypotese....
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
kan vel egentlig døpe om K-tilsynet til SAS-tilsynet. Tipper de bruker mye av sine totale ressurser på SAS. Okay, litt usakelig innlegg menmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
Er det ikke lov til kryss-subsidiering i eget selskap?
(Da jeg solgte disse billettene var alltid Coast Air billigere enn SAS.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS får konkurranse på OSL-HAU! | LN-KGL | Flyforum | 6 | 01-10-2008 10:20 |
SAS Norge øker OSL-HAU | CK | Flyforum | 12 | 04-06-2007 17:31 |
Kan SAS Braathens 737 lande helautomatisk? | Fokker 50 | Flyforum | 20 | 26-11-2005 15:48 |
SAS Braathens går til sak over OSL-HAU | CK | Flyforum | 2 | 16-11-2005 19:55 |
Noen her i SAS Braathens som kan svare meg... | enml | Flyforum | 5 | 15-02-2005 09:13 |