![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
|
![]()
15 minutter før landing i Bangkok brøt det elektriske anlegget sammen på en Boeing 747 fra Qantas. Flyet kom fra London og skulle videre til Australia. Strømforsyningen måtte hentes fra batterier, som bare varer i én time.
http://www.boarding.no/art.asp?id=29824
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Ja det var nesten litt tabloid over det hele...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Det er ikke mye tabloid å fly en B747 på bare batteristrøm! Du mister masse informasjon i cockpit. Det er ingen spøk. Litt avhengi av ytre forhold som vær, mørke osv, kan dette senarioet være veldig arbeidskrevende. I tillegg lurer man på hvorfor strømmen ble borte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
det var jo bare flaks at det var 15 minutter til landing..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
http://www.theaustralian.news.com.au |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Snodig dette da..
..vann skal ha kommet inn i en generator control unit. 747'en har da fire motorer, altså fire generatorer (med hver sin kontrol unit), pluss APU med sin egen kontrollunit igjen. I tillegg har den minst tre seperate bus'er. At den skal havne helt ned på KUN batteri skal jo hele 15 feil samtidig.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Enig med Speedbird. Dette høres merkelig ut. Det skal ikke være så enkelt å sette et firemotors fly ut av spill på den måten som beskrives her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Enig med de to siste her. Med generatorer og backup i bøtter og spann høres det ut som en snodig hendelse. Selv på en liten Dash er det nesten umulig å få seriøse strømproblemer grunnet all mulig automatisk backup. Rart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hva med RAT?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Release The RAT!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]()
747 har ikke RAT. Dessuten tror jeg ikke APU kan startes in flight heller.
__________________
------------------ Marius |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
APU kan startes in-flight, ihvertfall på både 737 NG/Classic og MD80/MD90.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]()
Ifølge en 747-manual jeg sitter på kan APU-en kun startes på bakken og vil fungere opp til 20 000 ft. Den vil dog ikke levere strøm in flight og den vil gi bleed air opp til 15 000 ft.
__________________
------------------ Marius |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
|
![]()
Her var det mye gresk gitt. Må nesten ta meg et språkkurs hvis ikke noen kan oversette til norsk
![]()
__________________
...og også RYGflyer |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]() Quote:
APU: Auxiliary Power Unit http://en.wikipedia.org/wiki/Auxiliary_power_unit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
60 min? Hva hvis maskinen hadde vært midt over Stillehavet?
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Quote fra artikkelen:
"The battery back-up is designed to provide at least 30 minutes of power but aviation sources said the failure could potentially have been disastrous had it happened over the ocean at night." |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
Rart at selv de gamle 737'ene kan det, men ikke Jumbo'en som flyr timesvis over hav og ørken? Uansett - tviler på at Boeing har laget flyet slik at det i det hele tatt er mulig å miste alle alternativer. Det er vel back upp i hue og i mente.. ..og hvis først dette flyet har blitt utsatt for at "sveitserostene" har lagt etter hverandre, så virker det jo utrolig at flyet flyr igjen så kort tid etter en så alvorlig hendelse.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Quote:
Er det sikkert at B747 har generator på alle 4 motorene? Mener å ha lært at enkelte 4 motors maskiner kun har generator på 3 av motorene (for å spare fuel, vekt eller av andre grunner), kan være at det kun gjaldt stempelmotorer. Kan vær at alle generatorene går gjennom en eller flere faseutgjevnere (eller hva det nå heter) slik at fasen blir helt lik ut fra alle generatorene, og at alle BUSene var koblet sammen. Så når den ene generatoren fikk en forandring i leveransen så slo beskyttelseskretsene ut og stoppet leveransen, og dermed også slo ut de andre generatorene. Crewet tenkte at det kanskje var en enkel hendelse og prøvde å reset'te hele greiene uten å separere BUSer eller generatorer, og at det samme skjedde igjen. Og hvis du ikke kan starte en APU i lufta (som Marius_S hevder) så har du kun batterier igjen. Crewet tenkte gjerne at det kun var et kvarter igjen til de skulle lande så bare fløy de inn resten på batterier i stede for å holde på med feilsøking i lufta, heller ta den på bakken sammen med tekniker. Dette er KUN spekulering og IKKE en forklaring på hva som faktisk skjedde.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qantas 747 med fem motorer (!) | FlyCarl | Flyteknisk forum | 18 | 17-01-2016 13:49 |
Qantas vurderer Boeing 747-8F eller B777F | L-1011 | Flyforum | 0 | 27-04-2011 09:44 |
Ild i motor på Qantas 747 | FlyHi | Flyforum | 6 | 02-09-2010 10:29 |
Qantas 1:400, Boeing 747-400 F1 Selges | Roxman | Samlerhjørnet | 1 | 08-03-2010 12:40 |
Qantas 747 i CPH | HansJ | Flyforum | 18 | 24-07-2007 14:51 |