Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2008, 02:40   #1
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
OBB 19 Qantas Boeing 747 nær katastrofe

15 minutter før landing i Bangkok brøt det elektriske anlegget sammen på en Boeing 747 fra Qantas. Flyet kom fra London og skulle videre til Australia. Strømforsyningen måtte hentes fra batterier, som bare varer i én time.


http://www.boarding.no/art.asp?id=29824
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 10:14   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Ja det var nesten litt tabloid over det hele...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 10:22   #3
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Det er ikke mye tabloid å fly en B747 på bare batteristrøm! Du mister masse informasjon i cockpit. Det er ingen spøk. Litt avhengi av ytre forhold som vær, mørke osv, kan dette senarioet være veldig arbeidskrevende. I tillegg lurer man på hvorfor strømmen ble borte.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 10:31   #4
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

det var jo bare flaks at det var 15 minutter til landing..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 10:35   #5
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
QANTAS has revealed that water was responsible for a rare incident that robbed a flight from London to Bangkok of its main electrical power and forced it to land on Monday using a battery back-up.

Qantas executive general manager John Borghetti said the water entered a generator control unit, causing a loss of power and prompting the aircraft to automatically revert to standby power.

The aircraft is back in operation and landed at Sydney today.
Kilde:
http://www.theaustralian.news.com.au
brendas is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 10:40   #6
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Snodig dette da..
..vann skal ha kommet inn i en generator control unit.
747'en har da fire motorer, altså fire generatorer (med hver sin kontrol unit),
pluss APU med sin egen kontrollunit igjen.
I tillegg har den minst tre seperate bus'er.
At den skal havne helt ned på KUN batteri skal jo hele 15 feil samtidig..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 11:25   #7
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Enig med Speedbird. Dette høres merkelig ut. Det skal ikke være så enkelt å sette et firemotors fly ut av spill på den måten som beskrives her.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 11:29   #8
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Enig med de to siste her. Med generatorer og backup i bøtter og spann høres det ut som en snodig hendelse. Selv på en liten Dash er det nesten umulig å få seriøse strømproblemer grunnet all mulig automatisk backup. Rart.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 12:14   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Hva med RAT?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 13:13   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Release The RAT!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 14:16   #11
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

747 har ikke RAT. Dessuten tror jeg ikke APU kan startes in flight heller.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 14:59   #12
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

APU kan startes in-flight, ihvertfall på både 737 NG/Classic og MD80/MD90.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 15:34   #13
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Ifølge en 747-manual jeg sitter på kan APU-en kun startes på bakken og vil fungere opp til 20 000 ft. Den vil dog ikke levere strøm in flight og den vil gi bleed air opp til 15 000 ft.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 15:37   #14
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Her var det mye gresk gitt. Må nesten ta meg et språkkurs hvis ikke noen kan oversette til norsk
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 15:39   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
Originally Posted by OSLflyer View Post
Her var det mye gresk gitt. Må nesten ta meg et språkkurs hvis ikke noen kan oversette til norsk
RAT: Ram Air Turbine http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
APU: Auxiliary Power Unit http://en.wikipedia.org/wiki/Auxiliary_power_unit
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 17:57   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

60 min? Hva hvis maskinen hadde vært midt over Stillehavet?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 18:09   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
60 min? Hva hvis maskinen hadde vært midt over Stillehavet?
Quote fra artikkelen:

"The battery back-up is designed to provide at least 30 minutes of power but aviation sources said the failure could potentially have been disastrous had it happened over the ocean at night."
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 20:47   #18
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Ifølge en 747-manual jeg sitter på kan APU-en kun startes på bakken og vil fungere opp til 20 000 ft. Den vil dog ikke levere strøm in flight og den vil gi bleed air opp til 15 000 ft.
Og det er en -400 manual?
Rart at selv de gamle 737'ene kan det, men ikke Jumbo'en som flyr timesvis over hav og ørken?

Uansett - tviler på at Boeing har laget flyet slik at det i det hele tatt er mulig å miste alle alternativer.
Det er vel back upp i hue og i mente..
..og hvis først dette flyet har blitt utsatt for at "sveitserostene" har lagt etter hverandre,
så virker det jo utrolig at flyet flyr igjen så kort tid etter en så alvorlig hendelse..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 20:48   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Snodig dette da..
..vann skal ha kommet inn i en generator control unit.
747'en har da fire motorer, altså fire generatorer (med hver sin kontrol unit),
pluss APU med sin egen kontrollunit igjen.
I tillegg har den minst tre seperate bus'er.
At den skal havne helt ned på KUN batteri skal jo hele 15 feil samtidig..
Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Ifølge en 747-manual jeg sitter på kan APU-en kun startes på bakken og vil fungere opp til 20 000 ft. Den vil dog ikke levere strøm in flight og den vil gi bleed air opp til 15 000 ft.
Enig med logikken din Martin, men har en "løsning" som kanskje kan forklare det som skjedde. "Løsningen" kan plukkes fra hverandre, men er kun ment som en mulighet på hva som skjedde. Du kan jo høre med de på TRM som har 747 sertifikat.

Er det sikkert at B747 har generator på alle 4 motorene? Mener å ha lært at enkelte 4 motors maskiner kun har generator på 3 av motorene (for å spare fuel, vekt eller av andre grunner), kan være at det kun gjaldt stempelmotorer.

Kan vær at alle generatorene går gjennom en eller flere faseutgjevnere (eller hva det nå heter) slik at fasen blir helt lik ut fra alle generatorene, og at alle BUSene var koblet sammen. Så når den ene generatoren fikk en forandring i leveransen så slo beskyttelseskretsene ut og stoppet leveransen, og dermed også slo ut de andre generatorene.

Crewet tenkte at det kanskje var en enkel hendelse og prøvde å reset'te hele greiene uten å separere BUSer eller generatorer, og at det samme skjedde igjen. Og hvis du ikke kan starte en APU i lufta (som Marius_S hevder) så har du kun batterier igjen. Crewet tenkte gjerne at det kun var et kvarter igjen til de skulle lande så bare fløy de inn resten på batterier i stede for å holde på med feilsøking i lufta, heller ta den på bakken sammen med tekniker.

Dette er KUN spekulering og IKKE en forklaring på hva som faktisk skjedde.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2008, 20:51   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
..og hvis først dette flyet har blitt utsatt for at "sveitserostene" har lagt etter hverandre,
så virker det jo utrolig at flyet flyr igjen så kort tid etter en så alvorlig hendelse..
Tenkte det samme. Hvem vet hva "aviation sources" er... a.net??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qantas 747 med fem motorer (!) FlyCarl Flyteknisk forum 18 17-01-2016 13:49
Qantas vurderer Boeing 747-8F eller B777F L-1011 Flyforum 0 27-04-2011 09:44
Ild i motor på Qantas 747 FlyHi Flyforum 6 02-09-2010 10:29
Qantas 1:400, Boeing 747-400 F1 Selges Roxman Samlerhjørnet 1 08-03-2010 12:40
Qantas 747 i CPH HansJ Flyforum 18 24-07-2007 14:51


All times are GMT +2. The time now is 11:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.