Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2008, 01:13   #1
OsloAirports
ScanFlyer Blue

OsloAirports's Avatar

OBB 31 Sterling booket om uten å gi beskjed

Sterling sendte fly til Nice 8 timer før tiden lørdag, 32 som ikke visste noe iflg VG

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=509552

osloairports.com
OsloAirports is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 01:23   #2
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Re: Sterling booket om uten å gi beskjed

Quote:
Originally Posted by Pilot07 View Post
Sterling sendte fly til Nice 8 timer før tiden lørdag, 32 som ikke visste noe iflg VG

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=509552
Tja, nå virker det jo faktisk som Sterling har forsøkt å gi beskjed da. Og det virker som de er villig til å streke seg lenger enn de er nødt til.
storg is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 02:35   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Uken foer var det 120 som ikke fikk det med seg .. jeg vil sette spoersmaalstegn ved effektiviteten til Sterlings meldingssystem ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 07:11   #4
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Tja, nå virker det jo faktisk som Sterling har forsøkt å gi beskjed da. Og det virker som de er villig til å streke seg lenger enn de er nødt til.
Villig og villig, "gikk med på" er et bedre ordvalg. Noen klarte da å overtale dem etter hvert.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 09:43   #5
LN-Q
ScanFlyer Blue

I Widerøe har de sms tjeneste ved forsinkelser osv. Telefonen har folk med seg uansett..
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 11:36   #6
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Hva kan Sterling gjøre? Som leverandør av en tjeneste er de vel strengt tatt forpliktet til å se til at kunden faktisk får beskjed om endring. Med mindre de ber om leserbekreftelse og mottar svar, har de veldig lite konkret som beviser at mottakeren har fått melding om ruteendring.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 11:45   #7
queso
ScanFlyer Blue

queso's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trash2000 View Post
.......med mindre de ber om leserbekreftelse og mottar svar, har de veldig lite konkret som beviser at mottakeren har fått melding om ruteendring....
Gjør de ikke det da? DY har ihvertfall en "replylink" i sine endringer, har man ikke bekreftet å ha mottatt endringen stiller man sterkt ifht kompensasjon.
queso is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 11:48   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Når en kunde velger å bestille online, kan det legges et kriterium som sier at alle typer meldinger angående ruteendring, kansellering etc KUN sendes på epost som oppgis i bestillingen. Slik har vi lagt det opp på www.wideroe.no i alle fall, og det fungerer utmerket på de flere titusener av ebdringsmeldinger som sendes ut hvert eneste år. Hvis det er en endring mindre enn en uke til avreise sendes det i tillegg en SMS.
På dette viset ansvarliggjøres kunden til å sjekke epost da det allerede i bestillingsdialogen er avtalt hvordan framtidig kommunikasjon skal være.
Jeg vet ikke om Sterling gjør oppmerksom på dette i sin bookingdialog, men jeg vil tro at det muligens er her dette må ha sviktet.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 11:49   #9
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Hva sier Sterling at de har gjort: 1. De har sendt e-post til kundene slik de opplyser at de vil gjøre i slike tilfeller. Videre har de forsøkt å nå folk på telefon. De ber faktisk om tilbakemelding på at e-poste er mottat. Hvis de ikke fikk svar ville de prøve på tlf.

Det største problemet her er tidspunktet på året. Det er vel ganske mange som rett og slett ikke leser e-post like ofte som "oss". Og det kan være vanskelig å nå folk på telefon. Tro det eller ei, f.eks folk vil ikke snakke med telefon-selger. Ergo tar de ikke telefonen f.eks hvis det ringer fra et ukjent nr. osv...

Forutsatt at Sterling har varslet, så har de gjort en bra jobb. Det ditt ansvar som passasjer å være på plass når flyet går. Når Sterling i tillegg er villig til å fly folk via CPH og spandere hotell. Da har de gjort mye mer enn det som kan forventes. At bare 16 stykk velger å ta imot tilbudet er jo ikke Sterling sitt problem.
Old 06-01-2008, 11:57   #10
laurenz
ScanFlyer Molded

16 tok imot tilbudet fordi resten allerede hadde skaffet seg billetter med andre siden Sterling nektet å gjøre noe som helst for paxen.
Og det er riktig at mann selv må passe på at mann møter opp til riktig tid men hvor mange av oss er det som sjekker før avreise at ikke rutetiden er endret? Jeg har aldri gjort det.

Hilsen,
Laurenz
Old 06-01-2008, 11:59   #11
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Men hvorfor reiser flyet i det hele tatt 8 TIMER før oppsatt avgang ???
Hvis jeg finner ut det passer meg å ta et fly klokka 16 på ettermiddagen så er vel jeg lite intr. i å reise klokka 08:00 på morran.
Det står jo heller ikke noe om NÅR de sendte mail eller "prøvde" å gi beskjed til kundene sine, men når de klarer å la så mange
stå igjen pga manglende info så er tydligvis ikke systemet de har godt nok.

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 12:04   #12
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Men hvorfor reiser flyet i det hele tatt 8 TIMER før oppsatt avgang ???
Rutteendring etter julen.
Old 06-01-2008, 12:07   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hva sier Sterling at de har gjort: 1. De har sendt e-post til kundene slik de opplyser at de vil gjøre i slike tilfeller. Videre har de forsøkt å nå folk på telefon. De ber faktisk om tilbakemelding på at e-poste er mottat. Hvis de ikke fikk svar ville de prøve på tlf.
og hva sier kundene som er referert til i artikkelen...? De har ikke mottatt noen e-post på noen av sine e-postadresser. Dvs. de har faktisk sjekket sin e-post som de skulle. De sier videre at de heller ikke har fått beskjed på telefonen om endringen. I likhet med -MOW så lurer jeg på om systemene til Sterling kanskje ikke er 100% effektive....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 12:08   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Og det er riktig at mann selv må passe på at mann møter opp til riktig tid men hvor mange av oss er det som sjekker før avreise at ikke rutetiden er endret? Jeg har aldri gjort det.
Jeg sjekker heller aldri, annet enn at jeg stort sett alltid er tilgjengelig på telefon og leser e-post store deler av døgnet. Jeg forventer å få beskjed om endringer på et av de to kontaktpunktene flyselskapene har mot meg.
Old 06-01-2008, 12:42   #15
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Vi ender sikkert ikke opp med å bli enige. Og at systemet til Sterling ikke er 100% kan vi alle være enige om, fordi et system som vil være 100% vil koste for mye. Selv SAS har ikke et system som er 100 %. Og det finnes flere årsaker til at en e-post ikke kan komme frem. F.eks feil e-post adresse, at e-posten ikke blir lest, feil på systmer, spam-filter. osv. Når Sterling så prøver å ringe å gi beskjed, til de som man ikke får svar på e-posten fra. Hvor mange ganger og hvor lenge skal man forsøke. Dessuten så må du huske at passasjerene har sin oppfatning av situasjonene og journalisten sin vinkling.
Old 06-01-2008, 12:47   #16
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Med det store antallet pax som ikke har fått beskjed (ved to anledninger) kan det umulig bare være feil e-postadresse, at posten ikke blir lest, spamfilter osv. Så stor er ikke feilprosenten.
Old 06-01-2008, 13:03   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Vi ender sikkert ikke opp med å bli enige. Og at systemet til Sterling ikke er 100% kan vi alle være enige om, fordi et system som vil være 100% vil koste for mye. Selv SAS har ikke et system som er 100 %. Og det finnes flere årsaker til at en e-post ikke kan komme frem. F.eks feil e-post adresse, at e-posten ikke blir lest, feil på systmer, spam-filter. osv. Når Sterling så prøver å ringe å gi beskjed, til de som man ikke får svar på e-posten fra. Hvor mange ganger og hvor lenge skal man forsøke. Dessuten så må du huske at passasjerene har sin oppfatning av situasjonene og journalisten sin vinkling.
SAS er jo ikke kjent for sine vinduderlige IT-systemer og løsninger.... Jeg antar at Sterling i stor grad opererer med e-tkt, og sender ut disse billettene per e-post. Om billettene kommer frem, men ikke melding om endring så er det ikke adressefeil iallefall. Her var det snakk om drøyt 30 personer som ikke hatt mottatt beskjed (og i følge -MOW 120 stk dagen før). Det er ikke så vanskelig å ringe 30 personer. Jeg har selv mottatt personlig oppringning fra KLM en gang de måtte kansellere en flight fra MAN. Jeg vil anta at det da var snakk om flere enn 30 de måtte ringe til. Det lar seg gjøre å ha systemer med reply-funksjoner for å bekrefte at endringsmelding er mottatt. De som ikke bekrefter per e-post ringer man. Når man gjør såpass store endringer i avgangstid (8 timer tidligere avgang mener nå jeg er en stor endring) så må de også innse at det koster dem noe i form av ekstra administrasjon (om nå de ikke har gode systemer for å håndtere dette)
Old 06-01-2008, 13:28   #18
view
ScanFlyer Gold

Svak håndtering av Sterling i mine øyne, når det åpenbart er problemer med deres infomailer (hallo, 120 stk som ikke fikk beskjed forrige gang?!) så er det bare å ta telefonen fatt og ringe rundt.

Men Sterling er jo ikke akkurat et selskap som lever av service så..
view is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 19:28   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Et annen tanke. Hadde du som kunde ønsket å endre billetten din til en avgang 8 timer tidligere så ville vel flyselskapet krevd en del penger av deg for denne endringen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2008, 23:00   #20
laurenz
ScanFlyer Molded

Forige uke 120 som møtte til feil tid, denne uke over 60 no-show og av disse tok 32 kontakt med innsjekk/billettskranken på OSL. Sterling har kun e-tkt og salget foregår primært på internett.
Reply

Posting Rules