![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Noen som kan gi en dyp forklaring på hvordan squak fungerer ?
Hvorfor det gis, og hva tallene betyr ? Kan en flights squak forandres under en tur ? Og hvorfor, osv osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Squak koden er en firesifret kode som alle fly får før de tar av fra en kontrollert flyplass,
eller hvis de entrer ett kontrollert luftrom. Småfly uten flightplan bruker vanligvis koden 7000, men kan også få tildelt en unik kode hvis det kreves pga seperasjon mellom andre fly. Grunnen til at det gies er at flygelederne lettere skiller alle de ulike flyene på radaren, og de får en egen tag med f. eks. reg bokstaver eller flightnummer. Tallene i seg selv betyr egentlig ingenting, men man har noen få besemte koder, som f.eks. 7000 (VFR) 7500, 7600 og 7700 (som betyr PAN, MAYDAY og COMFAILURE, husker ikke hvilke som betydde hva). En squak kode kan forandres under tur, men for rutefly er det sjeldent, men jeg har opplevd det ofte med småfly. Transponderen hvor man taster inn denne koden har flere moduser, vanligvis standby, A-modus (kun sender koden), C-modus (høyderapporterende) og S-modus (mye mer info - kom for få år siden). I tillegg er den knyttet opp til TCAS på de flyene som har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Litt mer bare:
Betegnelsen squawk kommer forøvrig fra det engelske verbet som betyr å ytre seg med et skrål ![]() 7500 er hijack 7600 com failure 7700 emergency. 7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000. (Har jeg ikke lest at dette er ICAO norm.. hmm) I US of A er det naturligvis forskjellig, her er VFR 1200. Koden endres fra tid til annet når man flyr IFR også. Mode-S har datalink som kommuniserer med bakkeradaren, man kan sende og motta informasjon "elektronisk" i stedet for vanlig primær- og sekundærradar (Mode-C) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() I Norge bruker gjerne ambulansehelikopter 5200. De som flyr langt må ofte bytte kode underveis når de flyr fra et "kodested" til et annet, feks fra Island til Norge, eller "Nissefly" fra Finland til England. Grunnen for å gi koden er at ATC(flygelederne) skal kunne skille flyene fra hverandre og ta radarkontakt. Dersom rett kode settes inn vil etiketten på radaren vise navnet på flyet, feks LNJET eller WIF128. Dette kan brukes både til å gi trafikkinformasjon og atskille fly. Du trenger ikke alltid bli tildelt en kode selvom du flyr i kontrollert luft, men det er vanlig.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 04-01-2008 at 21:20. Reason: Stor bokstav i "Norge" + litt ekstra |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er ikke langt fra Bergen/Stavanger og over til UK, men der byttes det også squawk-kode når man kommer i kontakt med "Scottish"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Grunnen til at det byttes kode en gang i blant er at det kun er 4096 firesifrede koder tilgjengelig, sånn rent teoretisk. Tallene som brukes i transponderen går fra 0 til 7. Altså har man 8x8x8x8 = 4096 koder å bruke.
Til sammenlikning finnes det ca 17 millioner Mode-S-koder. Det er jo noen fly det. Mode-S kommer på alle nye fly, men det er ikke tatt i bruk skikkelig til "standard" flykontroll. Fordi utstyret for denslags ikke er ferdigutviklet. Forøvrig er det jo Mode-S-koden man ser på "radarene" på PC. Ellers er det slik at det er den gode gamle transponderen som faktisk er det som hovedsaklig brukes for å se flyene for oss flygeledere. Det finnes noen få primær-radarer igjen til sivilt bruk, men stort sett er det altså forskjellige varianter av SSR-radar som brukes. Radarhodet sender ut en spørrepuls, transponderen i flyet svarer på en annen frekvens med en firesifret kode og henger samtidig på høyden til flyet. Tiden før svaret kommer tilbake avgjør posisjonen til flyet og flere oppdateringer viser retning og hastighet. Sånn går nu dagan i lufta. Kyrre Last edited by atck; 04-01-2008 at 23:49. Reason: Rettet tallene i transponderen. Kommentert av VoiceCom i posten under. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Doh. For å si det enkelt: Jeg har fri i morgen, ingen 8-timers-regel å forholde seg til. Eller var det 7 timer? ;-)
K Last edited by atck; 04-01-2008 at 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
takker for alle svar, jeg tror jeg ble litt smartere, eller........ hihi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Dæven jeg husker faktisk noe fra VK2 Avionikk ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Tsk.. Bare skryt altså...?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Hysj..... ikke si det til noen
![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Nå må du briefe litt, Olav!
Finn frem lærebøkene dine! ![]() Beklager Kenneth, tenkte på Hijack - men skrev PAN (som er noe man sier via radio hvis man f. eks. har en meget syk passasjerer e.l.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Tror jeg slutter mens leken er god
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AirBaltic til Oslo, squak 7700 | Geffelator | Register- og ATC-Forum | 1 | 12-03-2015 19:55 |