Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2008, 20:34   #1
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
OBB 19 Squak ???????

Noen som kan gi en dyp forklaring på hvordan squak fungerer ?
Hvorfor det gis, og hva tallene betyr ?
Kan en flights squak forandres under en tur ? Og hvorfor, osv osv
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:43   #2
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Squak ???????

Squak koden er en firesifret kode som alle fly får før de tar av fra en kontrollert flyplass,
eller hvis de entrer ett kontrollert luftrom.

Småfly uten flightplan bruker vanligvis koden 7000, men kan også få tildelt en unik
kode hvis det kreves pga seperasjon mellom andre fly.

Grunnen til at det gies er at flygelederne lettere skiller alle de ulike flyene på radaren,
og de får en egen tag med f. eks. reg bokstaver eller flightnummer.

Tallene i seg selv betyr egentlig ingenting, men man har noen få besemte koder,
som f.eks. 7000 (VFR) 7500, 7600 og 7700 (som betyr PAN, MAYDAY og COMFAILURE,
husker ikke hvilke som betydde hva).

En squak kode kan forandres under tur, men for rutefly er det sjeldent,
men jeg har opplevd det ofte med småfly.

Transponderen hvor man taster inn denne koden har flere moduser,
vanligvis standby, A-modus (kun sender koden), C-modus (høyderapporterende)
og S-modus (mye mer info - kom for få år siden). I tillegg er den knyttet opp til
TCAS på de flyene som har det.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:50   #3
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Squak ???????

Litt mer bare:
Betegnelsen squawk kommer forøvrig fra det engelske verbet som betyr å ytre seg med et skrål

7500 er hijack
7600 com failure
7700 emergency.

7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000.
(Har jeg ikke lest at dette er ICAO norm.. hmm)

I US of A er det naturligvis forskjellig, her er VFR 1200. Koden endres fra tid til annet når man flyr IFR også.

Mode-S har datalink som kommuniserer med bakkeradaren, man kan sende og motta informasjon "elektronisk" i stedet for vanlig primær- og sekundærradar (Mode-C)
OMW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:52   #4
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
som betyr PAN, MAYDAY og COMFAILURE,
husker ikke hvilke som betydde hva).
Når ble kapring PAN?

Fra Wikipedia:
Quote:
* 7700: General Emergency[1]
* 7600: Lost Communications[1]
* 7500: Unlawful Interference (Hijack)
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 21:10   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by OMW View Post
Litt mer bare:

7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000.
2000 skal en IFR som ikke har fått tildelt kode bruke , ikke VFR.

I Norge bruker gjerne ambulansehelikopter 5200.

De som flyr langt må ofte bytte kode underveis når de flyr fra et "kodested" til et annet, feks fra Island til Norge, eller "Nissefly" fra Finland til England.

Grunnen for å gi koden er at ATC(flygelederne) skal kunne skille flyene fra hverandre og ta radarkontakt. Dersom rett kode settes inn vil etiketten på radaren vise navnet på flyet, feks LNJET eller WIF128. Dette kan brukes både til å gi trafikkinformasjon og atskille fly. Du trenger ikke alltid bli tildelt en kode selvom du flyr i kontrollert luft, men det er vanlig.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 04-01-2008 at 21:20. Reason: Stor bokstav i "Norge" + litt ekstra
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 21:13   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Squak ???????

Det er ikke langt fra Bergen/Stavanger og over til UK, men der byttes det også squawk-kode når man kommer i kontakt med "Scottish"
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 23:37   #7
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Squak ???????

Grunnen til at det byttes kode en gang i blant er at det kun er 4096 firesifrede koder tilgjengelig, sånn rent teoretisk. Tallene som brukes i transponderen går fra 0 til 7. Altså har man 8x8x8x8 = 4096 koder å bruke.
Til sammenlikning finnes det ca 17 millioner Mode-S-koder. Det er jo noen fly det. Mode-S kommer på alle nye fly, men det er ikke tatt i bruk skikkelig til "standard" flykontroll. Fordi utstyret for denslags ikke er ferdigutviklet. Forøvrig er det jo Mode-S-koden man ser på "radarene" på PC.

Ellers er det slik at det er den gode gamle transponderen som faktisk er det som hovedsaklig brukes for å se flyene for oss flygeledere. Det finnes noen få primær-radarer igjen til sivilt bruk, men stort sett er det altså forskjellige varianter av SSR-radar som brukes. Radarhodet sender ut en spørrepuls, transponderen i flyet svarer på en annen frekvens med en firesifret kode og henger samtidig på høyden til flyet. Tiden før svaret kommer tilbake avgjør posisjonen til flyet og flere oppdateringer viser retning og hastighet.

Sånn går nu dagan i lufta.

Kyrre

Last edited by atck; 04-01-2008 at 23:49. Reason: Rettet tallene i transponderen. Kommentert av VoiceCom i posten under.
atck is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 23:40   #8
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by atck View Post
Tallene som brukes i transponderen går fra 0 til 8. Altså har man 8x8x8x8 = 4096 koder å bruke.
Ehhh - pirk, pirk. De går fra 0 til 7 - altså har man 8^4 koder = 4096, ja
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 23:47   #9
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Squak ???????

Doh. For å si det enkelt: Jeg har fri i morgen, ingen 8-timers-regel å forholde seg til. Eller var det 7 timer? ;-)

K

Last edited by atck; 04-01-2008 at 23:49.
atck is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 00:46   #10
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Squak ???????

takker for alle svar, jeg tror jeg ble litt smartere, eller........ hihi
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 02:34   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by OMW View Post
Mode-S har datalink som kommuniserer med bakkeradaren, man kan sende og motta informasjon "elektronisk" i stedet for vanlig primær- og sekundærradar (Mode-C)
Mode-S kommuniserer også mellom fly (ref TCAS) lik at TCASen vet hvor langt borte et fly er og hvor stor høydeforskjell det er slik at TCAS kan fungere som den skal.

Dæven jeg husker faktisk noe fra VK2 Avionikk
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 03:03   #12
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post

Dæven jeg husker faktisk noe fra VK2 Avionikk
Kanskje du kan ta en gjennomgang av Elementary Surveillance, Enhanced Surveillance, og Extended Squitter også da?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 03:14   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Kanskje du kan ta en gjennomgang av Elementary Surveillance, Enhanced Surveillance, og Extended Squitter også da?
Que!!! Husker ikke så mye derifra Det er trossalt 3, snart 4, år siden jeg gikk Avionikk og har brukt veldig lite av det siden da.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 03:29   #14
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Squak ???????

Tsk.. Bare skryt altså...?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 03:37   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Squak ???????

Hysj..... ikke si det til noen
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 07:44   #16
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Squak ???????

Quote:
Mode-S kommuniserer også mellom fly (ref TCAS) lik at TCASen vet hvor langt borte et fly er og hvor stor høydeforskjell det er slik at TCAS kan fungere som den skal.
OK, det høres jo logisk ut at andre med TCAS kan plukke opp vår mode-S, og ikke bare Mode-C informasjon. Eneste jeg har fløyet med Mode-S var Garmin G1000. Iallefall på utgavene jeg fløy, var eneste informasjon vi fikk om annen trafikk via feed fra bakkeradar. Såkalt TIS, Traffic Information Service.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 11:19   #17
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Squak ???????

Nå må du briefe litt, Olav!
Finn frem lærebøkene dine!

Beklager Kenneth, tenkte på Hijack - men skrev PAN (som er noe man sier via radio hvis man f. eks. har en meget syk passasjerer e.l.).
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 21:16   #18
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Squak ???????

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Nå må du briefe litt, Olav!
Finn frem lærebøkene dine!
Tror jeg slutter mens leken er god
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AirBaltic til Oslo, squak 7700 Geffelator Register- og ATC-Forum 1 12-03-2015 19:55


All times are GMT +2. The time now is 13:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.