Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-01-2008, 14:52   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Amerikanske myndigheter har motvillig utlevert en rapport som forteller om urovekkende mange nestenulykker innen luftfarten.

Den over 16.000 sider lange rapporten bygger på intervjuer med 29.000 flygere i USA.

De forteller blant annet om 1.266 tilfeller der fly var mindre enn 150 meter fra hverandre i lufta. Flygerne forteller også om 166 landinger uten tillatelse fra kontrolltårnet, over 500 tilfeller av såkalte harde landinger, drøyt 1.300 tilfeller der fly ukontrollert falt eller steg med over 300 fot (91 meter) og nærmere 4.300 tilfeller av kollisjoner med fugler i lufta.
Fortsettelse på denne linken ...http://www.abcnyheter.no/node/58282
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2008, 15:01   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,423
Default Re: Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Liker denne:

NASA forsøker å avdramatiserte rapporten og berolige passasjerene.

- Jeg kan vanskelig se at dette er noe de reisende kommer til, eller behøver å tenke på, sier talsmannen Michael Griffin. (©NTB)




NASA Says Study All But Worthless

By Russ Niles, Editor-in-Chief

Well, suppose they held an aviation safety study and nobody (except, perhaps, one particularly ticked off news agency) cared? NASA Administrator Michael Griffin told a news conference today that it has no intention of trying to glean anything meaningful from a four-year, $11.3 million survey of pilots on air safety and that if anyone else wants to wade through the 16,000 pages of gap-filled responses they're welcome to. Oh, and he doesn't expect them to find anything. "It's hard for me... to see any data here that the traveling public would care about or ought to care about." he told puzzled reporters who thought they might be covering a press conference about aviation safety. Instead they witnessed the political lid being firmly closed on an issue that has dogged NASA for two months and which Griffin clearly wanted no more part of. The release of the data came after a heavily publicized series of stories by the Associated Press on NASA's refusal to release the documents under a freedom of information request. The normally staid news agency made it clear it was less than satisfied with the culmination of its investigation.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2008, 15:58   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Benytter anledningen til å gå helt OT på nyåret. Synes denne saken fra samme kilde var meget fascinerende. Er egentlig imponert over hvor mye de klarte å spå delvis riktig:

http://www.abcnyheter.no/node/45160
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2008, 16:04   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Sjokkrapport? Hva er forskjellen på en sjokkrapport, en sensasjonsrapport, en krisemelding og en...tja, tabloidartikkel?

NASA har blitt presset av media - gjennom politikere - til å frigi rapportens rådata, i hovedsak for å tilfredsstille sensasjonshungeren.

Jeg vedder en krone på at rapportens hensikt, som andre NASA lager, er å finne "hotspots" og kunne gi råd om forbedringsområder eksempelvis ved konkrete lufthavner, trafikkrysningpunkter osv, og dataene er samlet inn for å brekkes ned i helt konkrete tema.

Media ønsker overskrifter, og dersom man slipper løs rådata vil rapporten virke mot sin hensikt, den kan medføre at flygere, teknikere og andre er mer motvillige til å rapportere hendelser, siden de nå vet at media bare står og venter på å kaste seg over dem.

Freedom of Information — flott, men alt til sin tid. Det er en grunn til at en del sikkerhetsrapporteringssystemer er konfidensielle, og den grunnen har med rapportørens tillit til at egen åpenhet behandles med omhu i systemet.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2008, 20:38   #5
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Det er sant, og dataene er som nevnt ikke engang behandlet ennå.

Quote:
None of the data "should be viewed or considered at this stage as having been validated," NASA Administrator Michael Griffin told reporters in a conference call Monday afternoon.
http://http://www.cnn.com/2007/TECH/...ref=newssearch

Denver-Frontier-fatigue saken (som jeg herved kaller den) ble jo også meldt inn anonymt til NASA ASRS, men var ikke så vanskelig for media å spore. Så håper de er\var flinkere til å behandle anonymiteten før de ga ut dataene.
OMW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall.. TOS Flyforum 38 09-01-2015 11:06
Folk ser "nestenulykker" i Tromsø catocontrol Småprat 3 18-07-2014 13:24
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Nestenulykker er humoristisk for start.no & dagbladet.no seilfly Flyforum 5 16-09-2008 11:12
Nestenulykker i Nigeria LN-MOW Flyforum 5 07-11-2005 10:54


All times are GMT +2. The time now is 17:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.