![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Så innslag om denne karen på TV2 nyhetene i går kveld.
Ligger det noe i dette så er det jo fantastisk at slike metoder ikke brukes, eller er det en god dose lurium dette?http://www.nettavisen.no/innenriks/article1507707.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Diskusjonen gikk flittig om denne fyren på OSL i går, og ingen skjønner noen ting. Dette har vært gjort før MED suksess..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Hadde vel også et innslag på tv2 i går hvor han var oppe over tåka, han hadde vel denne jobben før GEN ble OSL ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Men han ville vel ikke fått fiksa frezzing fog. Og da er man vel like langt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Han har vel også blitt brukt noen ganger (80/90-tallet) når det har vært renn i Holmenkollen og tåken har ligget tjukk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Hva er det som hindrer at de gjør noen forsøk med en slik aktør når trafikken stopper opp på denne måten? Er det økonomiske eller "politiske" årsaker ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,115
|
![]()
Seeding ble brukt i årevis på FBU for å minske tåke og øke sikt. Dette var i en tid vi ikke hadde CAT II/III. Dette var kun effektivt under visse forhold.Så vidt jeg husker var minima på FBU rundt 260 fot på 06.
På OSL er 01R minima RH 50ft som sjelden er noe problem med innstallert utsyr. Problemene på OSL er mer relatert til freezing rain /fog, som skaper problemer for motorer. Hadde problemet vært kun sikt/skyhøyde ville man ikke i så stor grad oppleve regularitetsproblemer som nå. En annen faktor er at LVP vil minske antall frekvenser. Jeg stiller meg tvilende til at en Aztec med tørris kan fjerne fuktigheten i de omkrinliggende luftmassene på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Når temperaturen på bakken er -11 grader og +3 grader i 4000 fot, så er det vel lite tørris kan hjelpe på det problemet ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Og alle lurer på "hvorfor har de ikke tenkt på dette på OSL??". Jeg stoler fullt og helt på at de har tenkt på nettopp dette, og forkastet det grunnet det andre nevner over. Men som vanlig: klubbflygere vet alltid best... (ta det med en klype ironi
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
Så minst to slike biler fra SGS da jeg fløy OSL-BGO i forgårs. I tillegg har vi da flere TBL190'er som har god kapasitet til å taue fly til de-ice platformer..? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Tror vi har fem av de bilene, men det er klart det tar lang tid likevel når det er på det værste.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tåka lå tett over OSL | putzmeister | Bilder & foto | 8 | 07-12-2011 11:14 |
Bilete frå der ingen kunne tru at nokon kunne bu, Gardermoen | ENGM 911 | Bilder & foto | 10 | 03-05-2011 23:19 |
Politihelikopter helt i tåka | sail4fun | Flyforum | 5 | 27-02-2005 01:30 |