Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2007, 18:23   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Mikrofly iset ned og nødlandet

Føreren har forklart at flyet fikk ising på den ene vingen. Derfor ble det vanskelig å styre, og han måtte nødlande. Etter at han var landet kolliderte flyet med et tre.

50-åringen måtte nødlande ved Kallhovd i Dåsnesdalen utenfor Hornnes.

http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article539425.ece
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 18:50   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Er desverre mye uhell med mikrofly. Er det for lave krav til typesertifisering og sertifikater?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 19:22   #3
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Det er vel ikke så vanlig å få ising på vinger uten at man er i skyer. Og hvorfor kun på ene vingen? Fløy han med en vinge i skyen og en utenfor?

BTW, det er blitt mye mindre ulykker med mikrofly de siste årene. Det er en veldig bedring, men det var jo en del hendelser for noen år siden som sikkert sitter igjen i hukommelsen til mange.
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 20:34   #4
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Er desverre mye uhell med mikrofly. Er det for lave krav til typesertifisering og sertifikater?
At det er mye uhell er nok en overdrivelse, men det er noen...

Flyene er ikke typesertifisert i den forstand, men flytypene godkjennes etter gitte kriterier av Mikroflyseksjonens Tekniske Komité.
Flyenes evne til å håndtere ising i luften er, såvidt jeg vet, ikke et kriterie.

Hva sertifikater angår, så er det nok i pensum lagt for lite vekt på effektene av, og farene forbundet med, ising, både i luften og på bakken...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 20:39   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Quote:
Originally Posted by VoiceCom View Post
Og hvorfor kun på ene vingen? Fløy han med en vinge i skyen og en utenfor?
På de bildene jeg har sett ser det ut til å være et vektskift mikrofly og da er det i mine øyne strengt tatt kun en vinge
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 21:16   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Hvor har du sett bilder?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 21:31   #7
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Sannsynligvis her: http://www.agderposten.no/article/20...007/ABONNEMENT
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 21:39   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Er mer sannsynlig at det er snakk om forgasserising og delvis tap av motorkraft, siden de fløy utenfor skyer. Men selvfølgelig kan det også ha ligget rim på vingeduken.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 12:33   #9
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Har selv erfart med en motorglider at kun et tynt lag med rim er nok til å ødelege løft. Måtte avbryte take-off på Voss en gang. Det var under instruksjon vi hadde en landing og takset tilbake til avgangsposisjon og ny avgang iverksatt og vi måtte avbryte. Det ble fly i hangar og overnatte i klubbhus og en erfaring rikere. Det var vinter og ca 1 time til solnedgang med god kulde og det dannet seg rim på vingene eneste måten å se det på var at vingene ble litt matt og ikke så blank som de var før avgang. Noen vinger er ekstremt sårbar til og med regn dråper er nok til å ødelege løftet. Seilflygere tørker av regndråper før avgang. Selv "heigh performance" seilfy med gode glidetall er ekstremt utsatt for vann på vingene. Det er skikkelig synk.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 12:41   #10
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Det er nok muligens forgasserising som TCAS nevner ovenfor.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 17:38   #11
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Se stor reportasje i Fædrelandsvennen:
http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article539660.ece

Han holder fast ved at det skyldtes rim på vingen.

Agderposten har også mer om saken:
http://www.agderposten.no/article/20...021/ABONNEMENT
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner

Last edited by GF1; 15-12-2007 at 17:58.
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 08:04   #12
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

"Vi gled ned hele veien mot stripen, før vi merket at vingene frøs til"

Hvis de har som sitatet her sier - sunket nedover fra 2000' - antageligvis med lavt turtall
på motoren - ned i kald fuktig luft - så er jo dette oppskriften på forgasserising.

Jeg vet ikke hvilken motor som står i dette flyet - men tenker gjerne en totakts Rotax?
Evt. hvordan er det med forgasservarmer, etc.. På denne motoren?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 17:13   #13
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
[i]
Jeg vet ikke hvilken motor som står i dette flyet - men tenker gjerne en totakts Rotax?
BMW R-1150 faktisk, fra motorsykkel, antageligvis Injection...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 18:15   #14
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Såpass..?
Is i luftfilteret kanskje da?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 18:59   #15
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Quote:
-Uten noe som helst forvarsel tippet flyet hardt mot venstre. Jeg registrerte at pappa ga full gass...
Quote:
Det neste han husker er flyet som ligger som et vrak rundt ham med motoren på fullt turtall...
Høres ikke ut som ising i forgasser/luftfilter spør du meg...

At halve vingen skulle blitt iset ned er selvsagt ikke fornuftig, men om vingen iset ned, så ville det vært naturlig at vingen steilet med høyere hastighet.
Det passer jo godt sammen med at de "flikket" på kort finale, hvor hastigheten er lav.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2007, 19:22   #16
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Mikrofly iset ned og nødlandet

Rim-is kan komme på grunn av plutselig temperaturfall kombinert med kondensering. Det er vel ikke så veldig vanskelig å akseptere at en dukvinge får problemer når sånt oppstår.
atck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mikrofly gikk ned i Randsfjorden LN-VLE General Aviation og sjøfly 3 29-03-2013 08:30
Mikrofly Southwind General Aviation og sjøfly 4 10-11-2009 09:00
Mikrofly i bakken G-COLE Flyforum 1 05-05-2006 23:02
Mikrofly krasjlandet PC Flyforum 0 24-07-2005 00:39


All times are GMT +2. The time now is 03:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.