![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Føreren har forklart at flyet fikk ising på den ene vingen. Derfor ble det vanskelig å styre, og han måtte nødlande. Etter at han var landet kolliderte flyet med et tre.
50-åringen måtte nødlande ved Kallhovd i Dåsnesdalen utenfor Hornnes. http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article539425.ece
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Er desverre mye uhell med mikrofly. Er det for lave krav til typesertifisering og sertifikater?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Det er vel ikke så vanlig å få ising på vinger uten at man er i skyer. Og hvorfor kun på ene vingen? Fløy han med en vinge i skyen og en utenfor?
![]() BTW, det er blitt mye mindre ulykker med mikrofly de siste årene. Det er en veldig bedring, men det var jo en del hendelser for noen år siden som sikkert sitter igjen i hukommelsen til mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Flyene er ikke typesertifisert i den forstand, men flytypene godkjennes etter gitte kriterier av Mikroflyseksjonens Tekniske Komité. Flyenes evne til å håndtere ising i luften er, såvidt jeg vet, ikke et kriterie. Hva sertifikater angår, så er det nok i pensum lagt for lite vekt på effektene av, og farene forbundet med, ising, både i luften og på bakken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Hvor har du sett bilder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Sannsynligvis her: http://www.agderposten.no/article/20...007/ABONNEMENT
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Er mer sannsynlig at det er snakk om forgasserising og delvis tap av motorkraft, siden de fløy utenfor skyer. Men selvfølgelig kan det også ha ligget rim på vingeduken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Har selv erfart med en motorglider at kun et tynt lag med rim er nok til å ødelege løft. Måtte avbryte take-off på Voss en gang. Det var under instruksjon vi hadde en landing og takset tilbake til avgangsposisjon og ny avgang iverksatt og vi måtte avbryte. Det ble fly i hangar og overnatte i klubbhus og en erfaring rikere. Det var vinter og ca 1 time til solnedgang med god kulde og det dannet seg rim på vingene eneste måten å se det på var at vingene ble litt matt og ikke så blank som de var før avgang. Noen vinger er ekstremt sårbar til og med regn dråper er nok til å ødelege løftet. Seilflygere tørker av regndråper før avgang. Selv "heigh performance" seilfy med gode glidetall er ekstremt utsatt for vann på vingene. Det er skikkelig synk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Det er nok muligens forgasserising som TCAS nevner ovenfor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Se stor reportasje i Fædrelandsvennen:
http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article539660.ece Han holder fast ved at det skyldtes rim på vingen. Agderposten har også mer om saken: http://www.agderposten.no/article/20...021/ABONNEMENT
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner Last edited by GF1; 15-12-2007 at 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
"Vi gled ned hele veien mot stripen, før vi merket at vingene frøs til"
Hvis de har som sitatet her sier - sunket nedover fra 2000' - antageligvis med lavt turtall på motoren - ned i kald fuktig luft - så er jo dette oppskriften på forgasserising. Jeg vet ikke hvilken motor som står i dette flyet - men tenker gjerne en totakts Rotax? Evt. hvordan er det med forgasservarmer, etc.. På denne motoren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Såpass..?
Is i luftfilteret kanskje da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Quote:
At halve vingen skulle blitt iset ned er selvsagt ikke fornuftig, men om vingen iset ned, så ville det vært naturlig at vingen steilet med høyere hastighet. Det passer jo godt sammen med at de "flikket" på kort finale, hvor hastigheten er lav. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Rim-is kan komme på grunn av plutselig temperaturfall kombinert med kondensering. Det er vel ikke så veldig vanskelig å akseptere at en dukvinge får problemer når sånt oppstår.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mikrofly gikk ned i Randsfjorden | LN-VLE | General Aviation og sjøfly | 3 | 29-03-2013 08:30 |
Mikrofly | Southwind | General Aviation og sjøfly | 4 | 10-11-2009 09:00 |
Mikrofly i bakken | G-COLE | Flyforum | 1 | 05-05-2006 23:02 |
Mikrofly krasjlandet | PC | Flyforum | 0 | 24-07-2005 00:39 |