![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Noen ganger er det lurt å bruke annerkjente selskaper, enten det dreier seg om reiser eller annet. Da har man som regel noe større trygghet for sine kjøp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Naar jeg leste overskriften tenkte jeg at det var en follow up om karen som boetta en flaske vodka. Den gikk garantert i vasken
![]() Serioest, er 100% enig med imm her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nå er det på ingen måte sikkert at det som står i avisen stemmer til 100%, men jeg antar (og her føler jeg meg ganske sikker) at New Travel Today ikke er et IATA-byrå. Det betyr ganske sikkert at man har fått den utstedt av en sk "consolidator." Neppe av Continental selv. Tipper på at én av to ting har skjedd: Enten har billettene aldri blitt utstedt og bookingen har blitt kansellert av flyselskapet grunnet at man ikke har overholdt billetteringsfristen. Dokumentet pax har fått i dette tilfelle er altså ikke en korrekt bekreftelse på utstedt billett. Dette er det jeg tror er aller mest sannsynlig.
Det andre som kanskje har skjedd er at agenten ikke har betalt consolidatorn for billetten som consolidatorn har utstedt på vegne av agenten. Om det er det som har skjedd, så har consolidatorn et skikkelig problem da det er et klart brudd på IATA sine bestemmelser. Når en billett er utstedt er det en kontrakt mellom flyselskapet og passasjeren.Manglende betaling fra mellom agenten og billettutsteder gir ikke billettutsteder rett å kansellere bookingen. Det er kun flyselskapet som den elektroniske billetten er utstedt på (validating carrier) som har rett til å gjøre det, og ville neppe gjort det i en situasjon som dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synd at det oftest er det minst ressurssterke som biter på slike tilbud. De vet kanskje ikke at man bør se etter RGF-merket. Ellers tror jeg at mange av de små byråene her i Oslo Øst generelt er helt utmerket og billige å bruke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Faren med en slik sak som omtales i artikkelen er vel at folk kan bli redde for å bruke små byråene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva hjelper RGF? Er jo ingen pakketur dette dreide seg om.
![]() |
#8 | |
Aviation Junkie
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Står i artikkelen at billettene ble kjøpt 5.september !?!?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Slike reisebyråer funker sikkert bra for å skaffe billetter når man skal hente en fetter eller to, men eller tror jeg tipset er å holde seg unna. Det er ikke alltid billigst blir billigst....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er veldig sjelden at billig blir billigst... Klarer kke helt å finne frem den store sympatien her. Les aviser - følg med - dette er ikke første gang og ei heller siste gang vi kommer til å lese om slike episoder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke helt overraskende var det omtrent som jeg trodde. Etter å ha jobbet i tre flyselskap så har man sett ting som dette alt for mange ganger. Jeg har også lyst å rette litt kritikk mot GDSene som lar nesten hvem som helst få et bookingsystem uten tilstrekkelig opplæring. Personen som har laget denne bookingen har ikke en gang lært seg encode entry så at man kan finne riktig trebokstavskode, og booket til SAN istedet for SCL. Nydelig. Synes også det er uprofft å gi pax en print av PNRen istedet for en ordentlig itinerary. Man kan ikke forvente at alle kan tyde flysegmenter i en booking.
Samtidig vil jeg si at det finnes mange flinke og toppseriøse non-IATA-agenter "der ute." Man skal ikke avferde en agent kun for at den ikke er IATA-akkreditert. Samtidig må man bruke hodet også, og byråer på Tøyen har vel generelt ikke det beste ryktet blant flyselskapene. Det burde legges langt større vekt på GDS-kunnskap enn tariffkunnskap for å bli IATA-byrå. Det er for de aller fleste agenter helt uvesentlig å vite hvordan man gjør en backhaul minimum check (jeg har glemt det for lenge siden), men å kunne gjøre en booking på riktig måte, prise den korrekt og forstå SSRer og annet er vesentlig. Er man i tvil om en booking man har laget kan man f eks be om å få flyselskapets bookingreferanse fra sitt reisebyrå og selv ta direktekontakt med flyselskapet for å sjekke hva som er booket. Da hadde man i det minste oppdaget SAN/SCL-feilen. Om bookingen er laget i Amadeus kan man også sjekke sin booking på www.checkmytrip.com, for Worldspanbookinger på www.mytripandmore.com, for Sabrebookinger på www.virtuallythere.com og for Galileobookinger på www.viewtrip.com. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nja, du får nok spørre agenten eller teste alle fire. Flyselskapet kan se det i sin booking, men det hjelper kanskje ikke stort.
Om du har booket direkte fra flyselskapet så kan bookingen være laget i flyselskapets egen CRS, og da finnes det ikke alltid noen webside der man kan sjekke bookingen. Noen har det, andre ikke. Man kan også nevne at én enkel booking kan ha flere bookingreferanser. La oss si at du booker en tur til f eks KUL (destinasjon selvfølgelig tatt ut av løse luften) hos et reisebyrå. Du flyr fra f eks BGO til AMS med KL og fra AMS til KUL med MH. Da finnes det én booking hos reisebyrået, én booking i KL sitt system og én booking i MH sitt system. Én booking, tre systemer, tre bookingreferanser. Reisebyråets booking vil inneholde alt, men flyselskapenes booking -kan- inneholde alle flighter, men kan også inneholde kun sine egne flighter pluss gjerne flighten før og kanskje etter. Kunne ha fortsatt, men jeg stopper der. Er det noe mer du lurer på så får du heller spørre. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
"Søket ditt ga ingen treff i Telefonkatalogen" Hva kreves egentlig for å bli registrert i Brønnøysundregisteret ? Heller ingen treff på "firmaet": Søk på <NEW TRAVEL TODAY > ga 0 treff i Gule Sider®. Søket ga <1> treff i Enhetsregisteret til Brønnøysundregistrene Litt vanskelig å drive reisebyrå uten telefon ? Last edited by Gulboble; 15-12-2007 at 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"En 37 år gammel mann er varetekstsfengslet for fire uker etter at reisebyrået han er ansvarlig for, solgte ugyldige billetter. Mannen erkjenner delvis straffskyld for bedrageri." sakset fra aftenbladet.no
http://www.aftenbladet.no/lokalt/sta...icle569878.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian | LN-TIB | Småprat | 52 | 21-07-2014 22:59 |
Overraskingsturen for mormor gjekk i vasken | Randulfb | Småprat | 10 | 08-07-2014 09:04 |
Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h....... | LN-MOW | Flyforum | 9 | 30-11-2010 00:50 |
Qantas-oppkjøp i vasken | CK | Flyforum | 3 | 07-05-2007 11:24 |
Er det noen som har planlagt juleferien sin? | LN-KGL | Flyforum | 4 | 03-07-2006 07:39 |