Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2007, 17:31   #1
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Unhappy Juleferien gikk i vasken!

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article563883.ece
snag is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 17:37   #2
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Juleferien gikk i vasken!

Noen ganger er det lurt å bruke annerkjente selskaper, enten det dreier seg om reiser eller annet. Da har man som regel noe større trygghet for sine kjøp.
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 17:44   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Naar jeg leste overskriften tenkte jeg at det var en follow up om karen som boetta en flaske vodka. Den gikk garantert i vasken

Serioest, er 100% enig med imm her.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 17:52   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Nå er det på ingen måte sikkert at det som står i avisen stemmer til 100%, men jeg antar (og her føler jeg meg ganske sikker) at New Travel Today ikke er et IATA-byrå. Det betyr ganske sikkert at man har fått den utstedt av en sk "consolidator." Neppe av Continental selv. Tipper på at én av to ting har skjedd: Enten har billettene aldri blitt utstedt og bookingen har blitt kansellert av flyselskapet grunnet at man ikke har overholdt billetteringsfristen. Dokumentet pax har fått i dette tilfelle er altså ikke en korrekt bekreftelse på utstedt billett. Dette er det jeg tror er aller mest sannsynlig.

Det andre som kanskje har skjedd er at agenten ikke har betalt consolidatorn for billetten som consolidatorn har utstedt på vegne av agenten. Om det er det som har skjedd, så har consolidatorn et skikkelig problem da det er et klart brudd på IATA sine bestemmelser. Når en billett er utstedt er det en kontrakt mellom flyselskapet og passasjeren.Manglende betaling fra mellom agenten og billettutsteder gir ikke billettutsteder rett å kansellere bookingen. Det er kun flyselskapet som den elektroniske billetten er utstedt på (validating carrier) som har rett til å gjøre det, og ville neppe gjort det i en situasjon som dette.
Old 14-12-2007, 17:54   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Synd at det oftest er det minst ressurssterke som biter på slike tilbud. De vet kanskje ikke at man bør se etter RGF-merket. Ellers tror jeg at mange av de små byråene her i Oslo Øst generelt er helt utmerket og billige å bruke.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2007, 17:59   #6
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Ellers tror jeg at mange av de små byråene her i Oslo Øst generelt er helt utmerket og billige å bruke.
Det har du helt sikkert rett i. Det jeg lurer på er hvordan kan disse små byråene tilby billigere billetter enn hva større byråer kan?

Faren med en slik sak som omtales i artikkelen er vel at folk kan bli redde for å bruke små byråene.
Old 14-12-2007, 18:07   #7
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Hva hjelper RGF? Er jo ingen pakketur dette dreide seg om.
Old 14-12-2007, 19:21   #8
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

Quote:
Han ønsker ikke å stå fram med fullt navn, ettersom han frykter represalier fra miljøet rundt reisebyrået.
Tror jeg ville valgt ett annet byrå i utgangspunktet hvis det er slik at det har ett "miljø" rundt seg.
Old 14-12-2007, 21:39   #9
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Står i artikkelen at billettene ble kjøpt 5.september !?!?!
Old 15-12-2007, 00:11   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Mer her... og riktig som ticketoren sier

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article564540.ece
Old 15-12-2007, 00:16   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Slike reisebyråer funker sikkert bra for å skaffe billetter når man skal hente en fetter eller to, men eller tror jeg tipset er å holde seg unna. Det er ikke alltid billigst blir billigst....
Old 15-12-2007, 00:50   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Det er veldig sjelden at billig blir billigst... Klarer kke helt å finne frem den store sympatien her. Les aviser - følg med - dette er ikke første gang og ei heller siste gang vi kommer til å lese om slike episoder.
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 01:38   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Det er veldig sjelden at billig blir billigst... Klarer kke helt å finne frem den store sympatien her. Les aviser - følg med - dette er ikke første gang og ei heller siste gang vi kommer til å lese om slike episoder.
Hva gjør du oppe på denne tiden av døgnet? Jeg er sterkt overrasket!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 12:03   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Ikke helt overraskende var det omtrent som jeg trodde. Etter å ha jobbet i tre flyselskap så har man sett ting som dette alt for mange ganger. Jeg har også lyst å rette litt kritikk mot GDSene som lar nesten hvem som helst få et bookingsystem uten tilstrekkelig opplæring. Personen som har laget denne bookingen har ikke en gang lært seg encode entry så at man kan finne riktig trebokstavskode, og booket til SAN istedet for SCL. Nydelig. Synes også det er uprofft å gi pax en print av PNRen istedet for en ordentlig itinerary. Man kan ikke forvente at alle kan tyde flysegmenter i en booking.

Samtidig vil jeg si at det finnes mange flinke og toppseriøse non-IATA-agenter "der ute." Man skal ikke avferde en agent kun for at den ikke er IATA-akkreditert. Samtidig må man bruke hodet også, og byråer på Tøyen har vel generelt ikke det beste ryktet blant flyselskapene.

Det burde legges langt større vekt på GDS-kunnskap enn tariffkunnskap for å bli IATA-byrå. Det er for de aller fleste agenter helt uvesentlig å vite hvordan man gjør en backhaul minimum check (jeg har glemt det for lenge siden), men å kunne gjøre en booking på riktig måte, prise den korrekt og forstå SSRer og annet er vesentlig.

Er man i tvil om en booking man har laget kan man f eks be om å få flyselskapets bookingreferanse fra sitt reisebyrå og selv ta direktekontakt med flyselskapet for å sjekke hva som er booket. Da hadde man i det minste oppdaget SAN/SCL-feilen. Om bookingen er laget i Amadeus kan man også sjekke sin booking på www.checkmytrip.com, for Worldspanbookinger på www.mytripandmore.com, for Sabrebookinger på www.virtuallythere.com og for Galileobookinger på www.viewtrip.com.
Old 15-12-2007, 12:09   #15
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Om bookingen er laget i Amadeus kan man også sjekke sin booking på www.checkmytrip.com, for Worldspanbookinger på www.mytripandmore.com, for Sabrebookinger på www.virtuallythere.com og for Galileobookinger på www.viewtrip.com.
Finnes det en måte for oss som ikke har hovedfag i booking kan bruke for å finne ut om bookingen er laget i Amadeus eller noen av de andre systemene?
Old 15-12-2007, 12:55   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Nja, du får nok spørre agenten eller teste alle fire. Flyselskapet kan se det i sin booking, men det hjelper kanskje ikke stort.

Om du har booket direkte fra flyselskapet så kan bookingen være laget i flyselskapets egen CRS, og da finnes det ikke alltid noen webside der man kan sjekke bookingen. Noen har det, andre ikke.

Man kan også nevne at én enkel booking kan ha flere bookingreferanser. La oss si at du booker en tur til f eks KUL (destinasjon selvfølgelig tatt ut av løse luften) hos et reisebyrå. Du flyr fra f eks BGO til AMS med KL og fra AMS til KUL med MH. Da finnes det én booking hos reisebyrået, én booking i KL sitt system og én booking i MH sitt system. Én booking, tre systemer, tre bookingreferanser. Reisebyråets booking vil inneholde alt, men flyselskapenes booking -kan- inneholde alle flighter, men kan også inneholde kun sine egne flighter pluss gjerne flighten før og kanskje etter.

Kunne ha fortsatt, men jeg stopper der. Er det noe mer du lurer på så får du heller spørre. :-)
Old 15-12-2007, 15:11   #17
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by spikeld View Post
Dette virker virkelig useriøst, får vel heller ikke mer tillit etter å sjekke opp dette firmaet i Brønnøysundregisteret... NEW TRAVEL TODAY V/ AZEEM . Nyopprettet firma for knapt 2 uker siden....
prøvde å slå opp vedkommende i telefonkatalogen :
"Søket ditt ga ingen treff i Telefonkatalogen"
Hva kreves egentlig for å bli registrert i Brønnøysundregisteret ?

Heller ingen treff på "firmaet":
Søk på <NEW TRAVEL TODAY > ga 0 treff i Gule Sider®.
Søket ga <1> treff i Enhetsregisteret til Brønnøysundregistrene
Litt vanskelig å drive reisebyrå uten telefon ?

Last edited by Gulboble; 15-12-2007 at 15:17.
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 15:42   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

http://www.asiasider.no/Reisebyr%C3%...3-295-0-0.html
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2007, 17:28   #19
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

"En 37 år gammel mann er varetekstsfengslet for fire uker etter at reisebyrået han er ansvarlig for, solgte ugyldige billetter. Mannen erkjenner delvis straffskyld for bedrageri." sakset fra aftenbladet.no

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sta...icle569878.ece
Reply

Posting Rules