![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS får hard kritikk for å ha satt samtlige av flykonsernets 27 Dash 8 Q400 på bakken for godt uten grunn.
MER HER.... http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article548327.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Oops, lei sak fra SAS side!
Det stod i en tidligere artikkel at de ville søke regress mot Bombardier for økonomiske tap som selskapet har lidd. Det kan de vel se langt etter nå. Det som er tragi komisk er jo at WF også har blitt "tvunget" til å parkere sine maskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Derimot de to første ulykkene, som vel kostet SAS 400mill, så er det instruksjonene og manualene til Bombardier som har sviktet. Så du skal nok ikke trekke noen konklusjoner om erstattninger ennå |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har normalt stor respekt for Jan Petter Helgesen. Men denne forklaringen holder ikke mål:
"En gummiring som var gjenglemt i hjulbrønnene etter vedlikehold, låste hjulet og hindret det fra å komme ut og gå i fast stilling før landing."
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja tenk at det er folk som gidder å skrive noe sånt.
Jeg er ikke spesielt lysten på å sette meg inn i den dash q 800 maskin, og det tror jeg gjelder for samtlige 20 millioner skandinavere. Grunnløst??????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
N/A
|
![]() Quote:
![]() Jeg flyr gjerne med Q400, når som helst, og aller helst med Widerøe sine... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
hvor lite eller hvor mye jeg vet er jo en ting, men at tillitten både blant passasjerer og crew er tynnslitt nok til at man kan jo ikke ha de maskinene i trafikk lengre er jo ikke akkurat så mye å lure på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
hvorfor er tilliten til Q400 så mye dårligere enn til en 737 (som har et par ulykker på baken)?
![]() |
#9 | |
N/A
|
![]() Quote:
Det kan jo nevnes at så langt i år så har syv Boeing 737 blitt avskrevet, og 243 menneskeliv gått tapt i de dødsfellene... ![]() Siden 1. januar 2000 så er antallet omkomne 1.594... I samme tidsrom så var det ingen som omkom i en Dash 8... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvor mange probemer har det ikke vært med 737? I mange år har det eksistert problemer med siderorene på 737 f.eks. Det var en flymaskin som gikk i bakken i USA med fatalt utfall. Da ble man oppmerksom på feil ved sideroret som kunne føre til "rudder hardover." Dette problemet har Boeing fremdeles på tidligere modeller. Vi flyr f.eks fixed speeds der man ligger på ekstra flyfart tilfelle man opplever denne feilen med sideroret. Vi flyr fremdeles rundt med 737 modeller, som har blitt modifisert ja, men der den endelige service bulletengen ikke er fullført! Skal man sette alle 737 på bakken? SAS har fått verdens kaldeste føtter med tanke på passasjerene. De fomler nok en gang, som så mange ganger før. Koster penger! Hadde jeg vært aksjoner i SAS hadde jeg vært bekymret. Men så er det vell derfor aksjene deres har falt fra stabile 146 kroner til 94 for noen dager siden! Et annet eksempel på et vaklende SAS er utfasingen av 767. Det holdt vel i 3 år, før de begynner å snakke om å fase disse inn igjen. Hva koster dette stuntet da? Bare lurer! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tror jeg hadde vært litt restriktiv med å sette meg inn i en slik en jeg også LOL! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Når Aftenbladet antyder at de ble satt på bakken uten grunn er det i beste fall en lite gjennomtenkt påstand. Som Someone har forsøkt å forklare mange ganger, KUNDENE til SAS har ikke lengre tillit til flytypen, og dette har årsak i havariene. Hadde det siste havariet (som Bombardier kanskje ikke var skyld i) ville vi 99% sikkert ikke hatt denne diskusjonen. Og i tillegg har jo flytypen hatt tildels store tekniske problemer og dertil tilhørende dårlig regularitet, og dette ligger selvfølgelig også til grunn.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mye av grunnen til at SAS har hatt mye tekniske problemer med sine Q400 maskiner er at de har modifisert dem etter alle kunstens regler etter at de var levert fra fabrikken. De har blant annet gjort om på mye av det elektriske ombord. Fra DC til AC strøm blant annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er enig i at folk kanskje har redusrt tillitt til flyene akkurat nå, men folk har en tendens til å glemme rimelig fort i denne flybransjen. Tror det hadde vært billigere å la "tiden lege alle sår"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Og så til det bullshittet du kommer med ang 767. Vet du hvorfor det tok 3 år å fase dem ut? Når man får bytter en flytype med en annen, så er ikke det noe man gjør over natten. For det første må man vente til man får levert flyene som skal overta for en nye type og de blir aldri levert på samme dagen alle sammen. Bare se på Norwegian, det kommer til å ta bortimot 3 år om ikke lenger fra første 737-800 blir levert til siste 737-300 blir levert, betyr det at DY sin ledelse er inkompetente? Og det med at SAS skal begynne med 767 igjen er kun løse rykter. Husk dette er flyindustrien og der kryr det av rykter og svært mange av dem viser seg å være totalt grunnløse. Men ja, ledelsen i SAS gjør og har gjort MYE rart og dumt, men når det kom til Q400 så hadde de ikke noe valg, selv om mange her inne tydeligvis har tungt for å skjønne det! SAS lever ene og alene av passasjerene sine, ikke noe annet! Last edited by Someone; 16-11-2007 at 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At ulykken skyldes en "stygg glipp i vedlikeholdsrutinene til flyselskapet" har han ingen beviser på, ettersom havarirapporten ikke er ferdig. Dette blir en løs påstand fra Stavanger Aftenblad. ![]() At Bombardier har pekt på vedlikeholdet er vel ikke en nyhet akkurat, men de har fornuftig nok sluttet å kommentere saken i mediene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Nei man må for all del ikke legge godvilja til for SAS sin del. Aller helst hadde det vel vært best om man kunne vært kvitt det forferdelige "Ondet" og erstatte 60 år med flykompetanse med 3-4 lavprisselskap som bryr seg katta om å skape nettverk. I rest my case.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvor lang tid vil det ta før havarirapporten er ferdig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Agurk: SAS kan bytte til bare halal-mat | DyRayBan | Flyforum | 0 | 14-09-2010 11:39 |
Den som venter forgjeves kan bare ha det så godt! | findus | Bilder & foto | 7 | 22-06-2010 07:15 |
DN.no: SAS kan ikke overleve alene | sirpjalle | Flyforum | 26 | 27-01-2009 19:53 |
Kjedelig, bare to klasser ombord... du vil ha tre? Ikke...? da kan du se her | Superhai | Flyforum | 1 | 19-03-2008 21:55 |
SAS Braathens er ikke alene... | EB | Flyforum | 4 | 29-11-2004 08:00 |