Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2004, 14:27   #1
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Default OT: Hvilken mp3-spiller bør man kjøpe?

Jeg har tenkt å skaffe meg en boks jeg kan bære med meg musikk i, men lurer fælt på hvilken spiller jeg skal kjøpe meg. Finalistene etter en innledende vurdering er Creative Zen Touch (20 Gb) og iPod (20 Gb), med mini-versjonene av begge spillere som aktuelle 'runner'ups'. Men kansje det er andre som kan gjøre tingene under minst like bra som de jeg har nevnt?

- Harddisk
- Enkel filutveksling med pc
- Bra lyd
- Intuitivt brukergrensesnitt
- Mulighet for trådløs tilkobling til bilstereo (FM-sender)
- Gjerne innebygget radio

I tillegg har jeg et naivt håp om å finne en spiller som gir mulighet for enkel back-up av minnekort fra digitalkamera (compact flash) uten å gå veien om pc. Vil gjerne slippe å kjøpe en XS-drive e.l. i tillegg. Mulighet for å se på bildene er ikke viktig. Mulighet for å se video er ikke relevant.

Noen som har noen tips til en tvilende musikkelsker?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2004, 14:34   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Replying to Topic 'OT: Hvilken mp3-spiller bør man kjøpe?'

jeg er jo som langvarig iPod Mini-pilot selvsagt ikke uhildret, men sier KJØP iPod. Det er den spilleren som kommer til å være den store killer-spilleren, med masse tilbehør og ikke minst er Apple helt utrolige på service. Min Mini døde i sommer, og på én uke var en ny på plass - levert av UPS. Dessverre savner jeg radio til iPod, men hva skal du med det med bedre utvalg i låter enn de fleste radiostasjoner (særlig p4, som dessverre sender de samme sangene både tre og fire ganger i løpet av en morgen). Kjøper du en iTrip har du trådløs overføring til radioen i bilen fra iPoden - eller du kan kjøpe en ny BMW - den har nemlig tilkobling til iPod som standardutstyr!

Dessuten - og jeg vet dette er et sellingpoint for deg: iPod'en (særlig Mini) har FETT design!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2004, 15:17   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

... men iPod er 50% dyrere enn konkurrentene .....

Ta en titt paa Amazon.com, der kan du sjekke hva de forskjellige kan gjoere samt lese brukeranmeldelser .. selv ser jeg det som et paradoks at de 'stylish' 5-gb spillerne gjerne koster det samme som en 40gb 'basismodell' ....

Selv har jeg en 40gb Creative Nomad og er veldig fornoeyd med den. Lydkvaliteten er den samme hos alle - det er tross alt digitale signaler vi snakker om, og det er hodetelefonen/hoeyttaleren som utgjoer forskjellen.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2004, 15:42   #4
Exiz
ScanFlyer Silver

Exiz's Avatar

Som ganske fornøyd eier av en tidligere iPod-versjon må jeg si meg ganske enig med CK.
Hadde jeg skullet kjøpe ny spiller ville det nok blitt iPod denne gangen og.

MEN, det er en ting som trekker veldig ned... Batteriet.
I utgangspunktet skulle min vare åtte timer, men dette gjelder kun hvis man ikke bruker lys, knoter i menyene, skifter sang osv., rettere sagt hvis spilleren kun går av seg selv uten at du rører den.

Jeg har nå hatt iPoden i cirka et år, og batteriet begynner nå å bli veldig dårlig. Den skrur seg plutselig av selv om den er nyladet, varer kun et par timer, osv. Dessverre begynte ikke dette å skje før etter garantien hadde gått ut, og det blir altfor dyrt å skifte batteri på den nå.

Men som CK sier så har Apple utrolig god service. En kamerat som hadde problemer med batteriet ringte til Apple, som kom og hentet den på døren, og skulle skifte batteriet gratis. De klarte imidlertid å rote den bort, noe som resulterte i at han fikk en helt ny iPod. Gøy!

Så jeg får si som alle andre; hvis du er opptatt av design, og ikke har behov for veldig stor batterikapasitet ville jeg ikke tvilt! (Ser bra ut, høres bra ut, bra menyer, spill, notater, kalender osv....)

(Og forresten, så du skrev noe om mulighet for å laste inn digitale bilder. Det går jo dessverre ikke an med iPod, men jeg har kjøpt en Media Reader fra Belkin som jeg bruker når jeg er på tur. Man kobler den til iPoden, trykker på en knapp, og vips er alle bildene fra minnekortet overført til iPoden.)
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2004, 16:25   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg er fornøyd med 40GB iPod min, batteriet varer litt i overkant av 10 timer (12 sier apple men noen modfikajsoner av sannheten det) Sony sin nye skal nå etterhvert kunne spille av MP3 filer og og da blir den absolutt et alternativ å se på med over 30 timer batterikapasitet.

Old 29-11-2004, 16:52   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Har brukt iPod mini i noen måneder nå, og kan bare slenge meg på det som allerede er sagt; utrolig brukervennlig, flott deign (bildene yter ikke rettferdighet, det er først når du sitter med spilleren i hånda at kvalitetsfølelsen virkelig slår deg), men USSEL batterikapasitet. Faktisk er batterikapasitetn så dårlig at jeg kanskje alene av den grunn vil anbefale deg å se på andre alternativer. Et annet minus med batteriet er at det er innebygd, og av typen Li-Ion. Li-Ion batterier er normalt bra på kapasitet (cellene i iPod må være små...) men her en naturlig levetid på bare noen år (stoffene i batteriet brytes ned av seg selv enten du bruker det eller ikke). Dette innebærer at du om et par år må regne med å måtte sende spiller inn til Apple for et dyrt batteriskifte, hvis du da ikke kjøper en ny spiller.
Old 29-11-2004, 17:46   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Maa si at Apple har lykkes med sin strategi ... ingen av dere nevner at prisen er 50% over tilsvarende fra Creative, iRiver, Rio osv .....
Radar Station KGRV3
Old 29-11-2004, 19:28   #8
Exiz
ScanFlyer Silver

Exiz's Avatar

"Hva har pris å si når det er tøft design?"
Neida...

Selv hadde jeg først en Jukebox fra Creative, men da den ble ødelagt og forsikringsselskapet fant ut de ville erstatte den, så betalte jeg gladelig en tusenlapp mer (resten gikk på forsikringen) for å få en spiller som både var tøffere, lettere og tok mindre plass...
(Ikke at det var noe galt med den jeg hadde fra Creative, men den ble litt stor til tider... Selv om batterikapasiteten var ypperlig.)
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2004, 19:41   #9
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Kjøpte iPod 20Gb til kona hos Bestbuy i Mobile, AL, nyligt... Pris: 2100,- : Det er vel ca. 1000 billigere enn i Norge??

Lurer på om eg skal kjøpe meg en også nå når eg skal til USA igjen om 1 1/2 veke..

Men finnest det andre kule "tilleggsprogrammer" som man kan laste ned å legge inn på iPod'n??
Old 29-11-2004, 19:49   #10
GFL
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Maa si at Apple har lykkes med sin strategi ... ingen av dere nevner at prisen er 50% over tilsvarende fra Creative, iRiver, Rio osv .....
Og de er hvertfall ikke 50 % billigere her...

Er ikke så mange som er på markedet her i Norge da. Se på komplett, netshop, psdata, osv. Så det er forsatt mange som betaler 1000-1500 for en mp3 spiller med 256 mb.

Ser en Creative Zen Touch 20GB USB2.0, TouchPad, Retail koster 2195 ,- på komplett, er ikke så ille det. Det er omtrent det billigste

Creative, iRiver, Rio burde også markedsføre sine produkter litt mer, de fleste ungdommer kjenner til ipod. Belive me, i know.

Var min ipod 20 gb jeg, så jeg betalte 0 kr!

Old 29-11-2004, 19:55   #11
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Vet ikke hvordan prisene er på din side av dammen, men her er det ikke rare prisforskjellene. En iPod mini koster 2290,- på apple.no, nærmeste konkurrent, Creative Zen Touch Micro (Mini?) kostet 2399,- på Expert på Lørdag.
Old 29-11-2004, 20:18   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

iPod Mini (4gb) ca 250 USD
Rio Carbon (5gb) 210-220
Creative Zen (5gb) rundt 220

iPod 40gb 399 USD (499 med bildeskjerm for foto)
Creative 40gb 249, har sett den helt nede i 199 (Fry's)

iPod 20gb 299 USD
Creative Zen Touch 20gb rundt 225
Rio Karma 20gb 254

Det stoerste gapet er paa de med stoerst kapasitet .. men pris per gb staar ikke helt i forhold ... regn ogsaa med prisras paa noen av disse etter jul ...

Kilder: Kjappe soek hos Best Buy og Amazon
Radar Station KGRV3
Old 05-01-2005, 00:26   #13
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Default Re: OT: Hvilken mp3-spiller bør man kjøpe?

noen som veit hvoran Creative Xen Touch 20GB er i forhold til en XDrive VP300 (som forøvrig kan være til salgs hvis noen ønsker en slik sak, men jeg har ikke Harddisk til denne da)? Tenker da i hovedsak på størrelse.
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules