![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
Hei ser at SAS NORGE sjefen snuser på intercontinentale ruter. Trodde det er kun SAS intc. som har lov til å drifte slike ruter i konsernet.
På dette stadium er det reisemål i Nord-Amerika og Asia som blir vurdert, sier administrerende direktør Ola Strand til NTB. Beslutning om en eventuell slik satsing vil tidligst bli tatt neste år, sier Strand. Strand sier til NTB at det er markedet som forespør SAS Norge om det kan opprettes slike interkontinentale ruter. Han mener at de gode resultater som SAS Norge nå leverer er signaler som markedet oppfatter dit hen at flyselskapet bør ha slike ruter. Den norske del av SAS hadde for en del år tilbake direkteruter mellom Norge og Nord-Amerika, i tråd med ønsker fra markedet. Men rutene ble etter en tid lagt ned fordi oppslutningen fra norsk forretningsbransje og norsk reiseliv ikke var tilstrekkelig til at SAS tjente penger på ruten. SAS Norges vurderinger av eventuell ny rute til et asiatisk reisemål skjer ifølge Ola Strand uten hensyntagen til at Norwegian, i samarbeid med Finnair, planlegger lavkostruter til Asia. I begge selskaper er klar over det potensial Asia representerer, og vurderer deretter, sier Strand til NTB. SAS Norge har per i dag ikke fly som kan dekke eventuelle nye interkontinentale ruter til Nord-Amerika. (©NTB) kilde: http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article234856.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]()
Hvis det blir ruter så blir det IC som vil drive dem, men husk at IC er jo ikke helt adskilt fra resten av SAS og man kan se på SAS Norge "representant" for hele SAS i Norge
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Vel, dette har vært et tema en tid nå, og SAS vurderer nok ruter fra OSL både øst- og vestover. Jeg er overbevist om at interkontinentale ruter kommer, det er snakk om tilgjengelig flymateriell og timing.
Så akkurat her er jeg optimist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
ledig materiell...... hmmmm SAS får jo inn nye 340 maskiner til de nye rutene fra CPH til Dehli og San francisco. Mulig de er for store, men dette viser jo tydelig at Osl ikke er pri EN for fremtidig ekspansjon.....
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]() Quote:
Og så lenge det er mer lønnsomt å sette inn kapasitet i CPH og ARN så er det mer fornuftig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
Synes det blir veldig tøysete å komme med slike utspill til markedet når man ikke har materiell å satse med. Og som vist når man får tak i fly satser man andre steder!! Har jo hørt SAS lufte ruter fra OSL flere ganger enn det at de skal åpne ruten til Dehli osv..
Markedet i har i lengre tid yttret direkte ruter fra OSL, har vi hørt noe om slike yttringer fra det danske næringslivet om en Dehli rute? Synes det fremgår klart at SAS sentralt vegrer seg for å opprette en langhaul base på OSL. Man gir heller signaler gjennom media om at man ser på saken for å tilfredstille næringslivet og flyinteresserte, og fortelle at saken blir drøftet. For å si det sånn tror vi må vente til den dagen DY lanserer interncont. før SAS følger etter. De ser jo aldri mulighetene før noen andre benytter den!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
BINGO!!!!!!!!!!!!!!!1
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
Icelandair flyr jo nesten alle nordmennene videre til USA, og flyene deres er rimelig fulle de og. Personlig synes jeg det er litt flaut at SAS ikke har en rute til USA eller Asia, og at utenlandske selskaper heller trafikkerer disse! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
Med tanke på et økonomisk synspunkt er det jo også veldig rart at man velger å fly fra andre flyplasser enn der hovedvekten av passasjerene kommer fra. Man vil jo helt klart spart mye penger ved å slippe å fly passasjerer fra OSL til CPH og ARL for å igjen frakte de videre. Bruk pengene som er spart på å kutt av antall ruter på det interscandinaviske nettverket OSL-CPH og ARL, til å starte en Intcon fra OSL som kan ta markedsandeler fra konkurrenter. Er vel et godt anslag at en stor del av de som reiser til cph og arl fra osl skal videre ut i verden.
Er det intektsfordelingen på ruter som gjør at man ikke ser hva man kan spare ved å ha et helhetsperspektiv? Ingen tvil om at SAS danmark ønsker høy pass. flow gjennom sine fly fra norge til CPH, siden dette generer inntekter til deres selskap. MEn konsernet som helhet vill jo tjent på å ha mindre produksjon og heller fløyet kundene dit de egetlig skal, med minst mulig ekstra arbeid. Nei, dette er ikke lett å forstå seg på!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]()
Dere klarer de kunstykket å få det til å høres ut som om det er nordmenn som er best representert ombord på SAS sine IC flygninger og at Svensker og Dansker ikke flyr i det hele tatt.
Det er faktisk ikke så enkelt at man bare kan ha en base med 1 IC fly i Oslo, da dette ikke vil være særlig lønnsomt. SAS sin IC flåte er allerede idag for "for" spredt mellom ARN og CPH og å dele den mellom OSL, ARN og CPH ville med dagens flåte bety at stordriftsfordelene ville falle bort og det lille som er av lønnsomhet i SAS IC ville forvinne. Og SAS sin hoved hub er faktisk CPH og det har de selv sagt. Itillegg er 333/343 for store iforhold til hva som er ideelt fra OSL og å ta inn enda en type i flåten koster penger og øker kostnadene. Dessuten er norsk næringliv eksperter i å ønske seg ruter hit og dit og når de først kommer så blir de knapt nok brukt. Man må også huske på at Continental har et veldig stort fortrinn på sin Newark rute og det er at itillegg til O/D trafikk mellom Oslo og New York, så har de hub på EWR og feeder dermed passasjer til sitt nettverk i tillegg. Dette har kan f.eks ikke SAS gjøre i like stor grad da Star Alliance her veldig dårlig dekning fra EWR (og JFK) og SAS dermed stort sett måtte levd på O/D trafikk mellom Norge og New York. Dette er mulig fra Stockholm og København som er langt større byer og markeder enn Oslo. itillegg må man huske fra at for en fra Stavanger eller Bergen spiller det ingen rolle om personen må mellomlande i OSL, CPH, FRA, AMS, LHR etc etc noe som gjør IC markedet utifra OSL mindre enn ARN og CPH Det å trekke konkusjoner basert på en analyse om at nordmenn har gjennomsnittlig god råd og reiser mye som enkelte av dere gjør her blir alt for ensidig (og feil) da det er utrolig mange aspekter som teller inn angående en lang-rute er lønnsom eller ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]() Quote:
Bare for å ta ett eksempel. Kutt i rutetilbudet i hovedstadstriangelet ville vært det samme som å gi bort trafikk til Sterling og Norwegian. Det er masse forretningreisende mellom disse byene hver eneste dag og da er det frekvens, frekvens og frekvens (og regularitet) som gjelder. SAS gjør mye rart og de mangler til tider ett helhetsperspektiv, men det gjør jammen meg du og flere her inne også. Å drive et flyselskap, spesielt et nettverkselskap med flere huber og fokusbyer, er mye mer komplisert enn å drive en pølsebod |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Høyttenkning rundt langruter fra OSL skjer jo i media fra SAS' ledelse fra tid til annet, men jeg tror nok at det som ikke helt kommer frem her er at dette i så fall først når longhaulflåten blir stor nok, og foreløpig er kapasiteten sprengt nok som den er på rutene ut ifra CPH og ARN. Og når det er såpass vanskelig å få tak i brukte fly som passer inn i SAS' flåte, så må man vente på at det taes avgjørelser om nye maskiner. Og det kan drøye lenge skal vi tro ledelsen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
At SAS starter langflyvninger fra OSL tror jeg den dagen jeg ser det, ikke et sekund før.
Og i mellomtiden er det flere og flere nordmenn som melder seg inn i andre flyselskapers lojalitetsprogrammer, så den dagen SAS evt. bestemmer seg for å starte en rute til USA eller Asia, velger nok mange å heller benytte de/det selskapet de har poenger/status hos. Når man endelig har opparbeidet seg status et sted vil jeg tro de fleste velger å bli der de er. Iallefall de som reiser mye og ofte i premium kabiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Media bidrar til at folk tror på dette. NRK sier f.eks. i Dagsnytt nå kl 1730 :." Selskapet planlegger nye direkteruter til Asia og Nord-Amerika." (Nuvel, dette sier de altså ikke - men er NRKs uttalelse - når ble "planlegging" det samme som "vurdering"?)
Dette er trolig basert på det Herr Strand faktisk uttaler i innslaget, nemlig: "Vi vurderer til stadighet alle ruter. Noe av det vi også ser på om det er grunnlag for å starte en rute til Nord-Amerika og Asia. Det er ikke tatt noen beslutning, men det er ting vi kommer til å vurdere fortløpende" (Siste delen av setningen blir borte i flystøy som NRKs elendige lydfolk presterer å fargelegge innslaget med: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Det kan jo være vi en dag bliver nød til at mødes i kongens by og drøfte tingene over en kold Carlsberg ![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Det kan jo også tenkes at SAS ser at markedet for longhaul fra Norge er tapt, rett og slett. Dere vet alle hvem jeg tenker på....
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Da kan vel du sikker også fortelle meg hvilke ruter dette gjelder. Kan ikke erindre interkontinentale rute"r"" fra Oslo med SAS. Om du tenker på New York ruta som særdeles mange debatanter refererer til i denne sammenhengen, er jeg litt overrasket. At denne ruten ble lagt ned var et ressultat av flere tallentløse faktorer og ikke av at det ikke fantes et pax grunnlag fra Oslo til New York. Den ene interkontinentale ruten Norge har hatt som ryggrad med SAS har kun eksistert i den tid da SAS hadde råd til å opprettholde en "prestisje" rute fra Norge. Aldri har andre destinasjoner (med unntak av enkelte forsøk til andre destinasjoner) blitt satset på som et bredt intercontinentalt produkt fra Osl. Med andre ord er jeg svært uenig i at SAS noen gang har hatt et ivrig og skikkelig interkontinentalt produkt fra Oslo for kundene å benytte....
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Da vet du vel også at Northwest på bakgrunn av info fra dette forumet, hadde bra pax antall, så bra at KLM visstnok presset ruten til nedleggelse (med forbehold om at info som er postet her om Nortwest sin osl rute stemmer)
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]()
Eneste suksessfaktoren som kunne sikret garantert overskudd er vel å flytte ruter fra Kastrup til Gardermoen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips til "julebilletter" til Asia | BGOflyer | Reiseforum | 7 | 09-11-2012 17:25 |
Kjos: "Tror på 5 millioner danske passasjerer" og vil til Asia & Amerika.. | ENGM RAMP | Flyforum | 118 | 20-11-2009 23:36 |
SAS Norge på Topp i ARRIVAL PERFORMANCE på "Top European Airlines" | msil | Flyforum | 4 | 05-07-2008 12:57 |
Avinor vurderer innføring av "body scanner" i Norge | Utflyttet | Flyforum | 18 | 19-11-2007 18:08 |