Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2007, 16:28   #1
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
SAS "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Hei ser at SAS NORGE sjefen snuser på intercontinentale ruter. Trodde det er kun SAS intc. som har lov til å drifte slike ruter i konsernet.

På dette stadium er det reisemål i Nord-Amerika og Asia som blir vurdert, sier administrerende direktør Ola Strand til NTB. Beslutning om en eventuell slik satsing vil tidligst bli tatt neste år, sier Strand.

Strand sier til NTB at det er markedet som forespør SAS Norge om det kan opprettes slike interkontinentale ruter. Han mener at de gode resultater som SAS Norge nå leverer er signaler som markedet oppfatter dit hen at flyselskapet bør ha slike ruter.

Den norske del av SAS hadde for en del år tilbake direkteruter mellom Norge og Nord-Amerika, i tråd med ønsker fra markedet. Men rutene ble etter en tid lagt ned fordi oppslutningen fra norsk forretningsbransje og norsk reiseliv ikke var tilstrekkelig til at SAS tjente penger på ruten.

SAS Norges vurderinger av eventuell ny rute til et asiatisk reisemål skjer ifølge Ola Strand uten hensyntagen til at Norwegian, i samarbeid med Finnair, planlegger lavkostruter til Asia. I begge selskaper er klar over det potensial Asia representerer, og vurderer deretter, sier Strand til NTB.

SAS Norge har per i dag ikke fly som kan dekke eventuelle nye interkontinentale ruter til Nord-Amerika. (©NTB)


kilde: http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article234856.ece
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 16:42   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Hvis det blir ruter så blir det IC som vil drive dem, men husk at IC er jo ikke helt adskilt fra resten av SAS og man kan se på SAS Norge "representant" for hele SAS i Norge
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 16:48   #3
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Vel, dette har vært et tema en tid nå, og SAS vurderer nok ruter fra OSL både øst- og vestover. Jeg er overbevist om at interkontinentale ruter kommer, det er snakk om tilgjengelig flymateriell og timing.

Så akkurat her er jeg optimist.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:00   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

ledig materiell...... hmmmm SAS får jo inn nye 340 maskiner til de nye rutene fra CPH til Dehli og San francisco. Mulig de er for store, men dette viser jo tydelig at Osl ikke er pri EN for fremtidig ekspansjon.....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:02   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
ledig materiell...... hmmmm SAS får jo inn nye 340 maskiner til de nye rutene fra CPH til Dehli og San francisco. Mulig de er for store, men dette viser jo tydelig at Osl ikke er pri EN for fremtidig ekspansjon.....

Og så lenge det er mer lønnsomt å sette inn kapasitet i CPH og ARN så er det mer fornuftig.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:10   #6
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Synes det blir veldig tøysete å komme med slike utspill til markedet når man ikke har materiell å satse med. Og som vist når man får tak i fly satser man andre steder!! Har jo hørt SAS lufte ruter fra OSL flere ganger enn det at de skal åpne ruten til Dehli osv..
Markedet i har i lengre tid yttret direkte ruter fra OSL, har vi hørt noe om slike yttringer fra det danske næringslivet om en Dehli rute? Synes det fremgår klart at SAS sentralt vegrer seg for å opprette en langhaul base på OSL. Man gir heller signaler gjennom media om at man ser på saken for å tilfredstille næringslivet og flyinteresserte, og fortelle at saken blir drøftet.

For å si det sånn tror vi må vente til den dagen DY lanserer interncont. før SAS følger etter. De ser jo aldri mulighetene før noen andre benytter den!!!
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:19   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by OslLonghaul View Post
. før SAS følger etter. De ser jo aldri mulighetene før noen andre benytter den!!!
BINGO!!!!!!!!!!!!!!!1
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:22   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
OSL Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by OslLonghaul View Post
For å si det sånn tror vi må vente til den dagen DY lanserer interncont. før SAS følger etter. De ser jo aldri mulighetene før noen andre benytter den!!!
Bra sagt, for akkurat sånn er det. Muligheter er det til USA, det er helt sikkert. De fulle Continental flyene som flyr fra OSL hver dag, burde jo hinte til at det er mulighet for flere, ikke bare for de som vil fly kl 11 om morgenen og betale 5000 NOK. Problemet er at SAS ikke tør å satse. Hva med å flytte noen av de utallige avgangene fra Arlanda og CPH til Oslo. Det er jo haugevis av nordmenn som benytter seg av de hver dag, og som sikkert gjerne heller ville fløyet fra Oslo direkte, og slippe alle mellomlandinger.

Icelandair flyr jo nesten alle nordmennene videre til USA, og flyene deres er rimelig fulle de og.

Personlig synes jeg det er litt flaut at SAS ikke har en rute til USA eller Asia, og at utenlandske selskaper heller trafikkerer disse!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:36   #9
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Med tanke på et økonomisk synspunkt er det jo også veldig rart at man velger å fly fra andre flyplasser enn der hovedvekten av passasjerene kommer fra. Man vil jo helt klart spart mye penger ved å slippe å fly passasjerer fra OSL til CPH og ARL for å igjen frakte de videre. Bruk pengene som er spart på å kutt av antall ruter på det interscandinaviske nettverket OSL-CPH og ARL, til å starte en Intcon fra OSL som kan ta markedsandeler fra konkurrenter. Er vel et godt anslag at en stor del av de som reiser til cph og arl fra osl skal videre ut i verden.

Er det intektsfordelingen på ruter som gjør at man ikke ser hva man kan spare ved å ha et helhetsperspektiv? Ingen tvil om at SAS danmark ønsker høy pass. flow gjennom sine fly fra norge til CPH, siden dette generer inntekter til deres selskap. MEn konsernet som helhet vill jo tjent på å ha mindre produksjon og heller fløyet kundene dit de egetlig skal, med minst mulig ekstra arbeid. Nei, dette er ikke lett å forstå seg på!!!!
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:39   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Dere klarer de kunstykket å få det til å høres ut som om det er nordmenn som er best representert ombord på SAS sine IC flygninger og at Svensker og Dansker ikke flyr i det hele tatt.

Det er faktisk ikke så enkelt at man bare kan ha en base med 1 IC fly i Oslo, da dette ikke vil være særlig lønnsomt. SAS sin IC flåte er allerede idag for "for" spredt mellom ARN og CPH og å dele den mellom OSL, ARN og CPH ville med dagens flåte bety at stordriftsfordelene ville falle bort og det lille som er av lønnsomhet i SAS IC ville forvinne. Og SAS sin hoved hub er faktisk CPH og det har de selv sagt. Itillegg er 333/343 for store iforhold til hva som er ideelt fra OSL og å ta inn enda en type i flåten koster penger og øker kostnadene.

Dessuten er norsk næringliv eksperter i å ønske seg ruter hit og dit og når de først kommer så blir de knapt nok brukt.

Man må også huske på at Continental har et veldig stort fortrinn på sin Newark rute og det er at itillegg til O/D trafikk mellom Oslo og New York, så har de hub på EWR og feeder dermed passasjer til sitt nettverk i tillegg. Dette har kan f.eks ikke SAS gjøre i like stor grad da Star Alliance her veldig dårlig dekning fra EWR (og JFK) og SAS dermed stort sett måtte levd på O/D trafikk mellom Norge og New York. Dette er mulig fra Stockholm og København som er langt større byer og markeder enn Oslo. itillegg må man huske fra at for en fra Stavanger eller Bergen spiller det ingen rolle om personen må mellomlande i OSL, CPH, FRA, AMS, LHR etc etc noe som gjør IC markedet utifra OSL mindre enn ARN og CPH

Det å trekke konkusjoner basert på en analyse om at nordmenn har gjennomsnittlig god råd og reiser mye som enkelte av dere gjør her blir alt for ensidig (og feil) da det er utrolig mange aspekter som teller inn angående en lang-rute er lønnsom eller ikke
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 17:44   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by OslLonghaul View Post
Med tanke på et økonomisk synspunkt er det jo også veldig rart at man velger å fly fra andre flyplasser enn der hovedvekten av passasjerene kommer fra. Man vil jo helt klart spart mye penger ved å slippe å fly passasjerer fra OSL til CPH og ARL for å igjen frakte de videre. Bruk pengene som er spart på å kutt av antall ruter på det interscandinaviske nettverket OSL-CPH og ARL, til å starte en Intcon fra OSL som kan ta markedsandeler fra konkurrenter. Er vel et godt anslag at en stor del av de som reiser til cph og arl fra osl skal videre ut i verden.

Er det intektsfordelingen på ruter som gjør at man ikke ser hva man kan spare ved å ha et helhetsperspektiv? Ingen tvil om at SAS danmark ønsker høy pass. flow gjennom sine fly fra norge til CPH, siden dette generer inntekter til deres selskap. MEn konsernet som helhet vill jo tjent på å ha mindre produksjon og heller fløyet kundene dit de egetlig skal, med minst mulig ekstra arbeid. Nei, dette er ikke lett å forstå seg på!!!!
Ikke nok med at du nå trekker feil konklusjoner, men analysen din er også helt feil.

Bare for å ta ett eksempel. Kutt i rutetilbudet i hovedstadstriangelet ville vært det samme som å gi bort trafikk til Sterling og Norwegian. Det er masse forretningreisende mellom disse byene hver eneste dag og da er det frekvens, frekvens og frekvens (og regularitet) som gjelder. SAS gjør mye rart og de mangler til tider ett helhetsperspektiv, men det gjør jammen meg du og flere her inne også. Å drive et flyselskap, spesielt et nettverkselskap med flere huber og fokusbyer, er mye mer komplisert enn å drive en pølsebod
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 18:11   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Høyttenkning rundt langruter fra OSL skjer jo i media fra SAS' ledelse fra tid til annet, men jeg tror nok at det som ikke helt kommer frem her er at dette i så fall først når longhaulflåten blir stor nok, og foreløpig er kapasiteten sprengt nok som den er på rutene ut ifra CPH og ARN. Og når det er såpass vanskelig å få tak i brukte fly som passer inn i SAS' flåte, så må man vente på at det taes avgjørelser om nye maskiner. Og det kan drøye lenge skal vi tro ledelsen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 18:30   #13
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

At SAS starter langflyvninger fra OSL tror jeg den dagen jeg ser det, ikke et sekund før.
Og i mellomtiden er det flere og flere nordmenn som melder seg inn i andre flyselskapers lojalitetsprogrammer, så den dagen SAS evt. bestemmer seg for å starte en rute til USA eller Asia, velger nok mange å heller benytte de/det selskapet de har poenger/status hos.
Når man endelig har opparbeidet seg status et sted vil jeg tro de fleste velger å bli der de er. Iallefall de som reiser mye og ofte i premium kabiner.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 18:38   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Media bidrar til at folk tror på dette. NRK sier f.eks. i Dagsnytt nå kl 1730 :." Selskapet planlegger nye direkteruter til Asia og Nord-Amerika." (Nuvel, dette sier de altså ikke - men er NRKs uttalelse - når ble "planlegging" det samme som "vurdering"?)

Dette er trolig basert på det Herr Strand faktisk uttaler i innslaget, nemlig: "Vi vurderer til stadighet alle ruter. Noe av det vi også ser på om det er grunnlag for å starte en rute til Nord-Amerika og Asia. Det er ikke tatt noen beslutning, men det er ting vi kommer til å vurdere fortløpende"

(Siste delen av setningen blir borte i flystøy som NRKs elendige lydfolk presterer å fargelegge innslaget med:)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 19:21   #15
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dere klarer de kunstykket å få det til å høres ut som om det er nordmenn som er best representert ombord på SAS sine IC flygninger og at Svensker og Dansker ikke flyr i det hele tatt.

Det er faktisk ikke så enkelt at man bare kan ha en base med 1 IC fly i Oslo, da dette ikke vil være særlig lønnsomt. SAS sin IC flåte er allerede idag for "for" spredt mellom ARN og CPH og å dele den mellom OSL, ARN og CPH ville med dagens flåte bety at stordriftsfordelene ville falle bort og det lille som er av lønnsomhet i SAS IC ville forvinne. Og SAS sin hoved hub er faktisk CPH og det har de selv sagt. Itillegg er 333/343 for store iforhold til hva som er ideelt fra OSL og å ta inn enda en type i flåten koster penger og øker kostnadene.

Dessuten er norsk næringliv eksperter i å ønske seg ruter hit og dit og når de først kommer så blir de knapt nok brukt.

Man må også huske på at Continental har et veldig stort fortrinn på sin Newark rute og det er at itillegg til O/D trafikk mellom Oslo og New York, så har de hub på EWR og feeder dermed passasjer til sitt nettverk i tillegg. Dette har kan f.eks ikke SAS gjøre i like stor grad da Star Alliance her veldig dårlig dekning fra EWR (og JFK) og SAS dermed stort sett måtte levd på O/D trafikk mellom Norge og New York. Dette er mulig fra Stockholm og København som er langt større byer og markeder enn Oslo. itillegg må man huske fra at for en fra Stavanger eller Bergen spiller det ingen rolle om personen må mellomlande i OSL, CPH, FRA, AMS, LHR etc etc noe som gjør IC markedet utifra OSL mindre enn ARN og CPH

Det å trekke konkusjoner basert på en analyse om at nordmenn har gjennomsnittlig god råd og reiser mye som enkelte av dere gjør her blir alt for ensidig (og feil) da det er utrolig mange aspekter som teller inn angående en lang-rute er lønnsom eller ikke
Det er jo svært at være uenig med dig Someone - helt enig i dine synspunkter og perspektiver. Som ikke blot gælder for SAS, men for alle andre netværksselskaber.

Det kan jo være vi en dag bliver nød til at mødes i kongens by og drøfte tingene over en kold Carlsberg
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 20:30   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Det kan jo også tenkes at SAS ser at markedet for longhaul fra Norge er tapt, rett og slett. Dere vet alle hvem jeg tenker på....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 20:37   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dessuten er norsk næringliv eksperter i å ønske seg ruter hit og dit og når de først kommer så blir de knapt nok brukt.

Da kan vel du sikker også fortelle meg hvilke ruter dette gjelder. Kan ikke erindre interkontinentale rute"r"" fra Oslo med SAS.


Om du tenker på New York ruta som særdeles mange debatanter refererer til i denne sammenhengen, er jeg litt overrasket. At denne ruten ble lagt ned var et ressultat av flere tallentløse faktorer og ikke av at det ikke fantes et pax grunnlag fra Oslo til New York. Den ene interkontinentale ruten Norge har hatt som ryggrad med SAS har kun eksistert i den tid da SAS hadde råd til å opprettholde en "prestisje" rute fra Norge. Aldri har andre destinasjoner (med unntak av enkelte forsøk til andre destinasjoner) blitt satset på som et bredt intercontinentalt produkt fra Osl. Med andre ord er jeg svært uenig i at SAS noen gang har hatt et ivrig og skikkelig interkontinentalt produkt fra Oslo for kundene å benytte....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 21:21   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Da kan vel du sikker også fortelle meg hvilke ruter dette gjelder. Kan ikke erindre interkontinentale rute"r"" fra Oslo med SAS.
Jeg har langt fra best oversikt her, men jeg kommer da på et par i "nyere" tid. Nå sa vel ikke Someone noe om SAS, så både SAS sine forsøk til New York og Northwest sitt forsøkt til Minneapolis bør telle med.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 22:44   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Da vet du vel også at Northwest på bakgrunn av info fra dette forumet, hadde bra pax antall, så bra at KLM visstnok presset ruten til nedleggelse (med forbehold om at info som er postet her om Nortwest sin osl rute stemmer)
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2007, 22:48   #20
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: "SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Eneste suksessfaktoren som kunne sikret garantert overskudd er vel å flytte ruter fra Kastrup til Gardermoen?
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tips til "julebilletter" til Asia BGOflyer Reiseforum 7 09-11-2012 17:25
Kjos: "Tror på 5 millioner danske passasjerer" og vil til Asia & Amerika.. ENGM RAMP Flyforum 118 20-11-2009 23:36
SAS Norge på Topp i ARRIVAL PERFORMANCE på "Top European Airlines" msil Flyforum 4 05-07-2008 12:57
Avinor vurderer innføring av "body scanner" i Norge Utflyttet Flyforum 18 19-11-2007 18:08


All times are GMT +2. The time now is 00:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.