Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2007, 13:34   #1
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Default Dy innfører klasseskille

Mer her
http://www.aftenposten.no/reise/article2078092.ece
RH is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 13:36   #2
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Default Re: Dy innfører klasseskille

Håper ikke dette går like bra som best/back innføring gikk. Men begynnelsen på slutten er det vel neppe. Er vel bare de fem fremst radene som er fullprisreservert.

Det som slår meg er: Klarer de bare å selge fem rader med fullpris på hver fly?
RH is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 13:42   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Dette er vel ikke særlig dramatisk. Det er vel ikke innføring av gratis servering mm det er snakk om. Jeg tror de fleste aksepterer at de som betaler mest kan sitte lengst frem.
Old 01-11-2007, 13:42   #4
Isbamse
ScanFlyer Molded

Hvis dette ikke innebærer noe annet enn at man ikke kan velge noen seter på web eller automaten er det ikke så farlig i seg selv. men selv hos SAS får jeg av og til valgt sete langt fremme. Faren ligger mest i at man lager kompleksitet og blir mer lik SAS, samtidig som DY trenger imaget som den enkle underdogen. Men kanskje DY i smug satser på å bli fullservice selskap også? Jeg kan godt skjønne at de gjør det av hensyn til bizpax som vil fort av flyet.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 13:43   #5
OJB
ScanFlyer Rusty

Fornuftig beslutning av DY , dette har ikke noe med klasseskille å gjøre.
Betaler du full pris ser jeg ikke noe iveien for at du får velge sete over billigere prisklasser.
SAS gjør jo det samme.
Nå kan de hende at også jeg flyr DY fra tid til annen så lenge jeg får bestemme setevalg ut fra fullpris , altså 2A.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 13:46   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Meget fornuftig av DY dette med fast seteplassering og fullpriskundene (fullflex) foran i kabinen. Før var det jo til tider et kaos under ombordstigning da folk nærmest kranglet om å få sitte foran i kabinen. Dette vil jeg ikke kalle noe klasseskille. Det er kun reserverte seter foran for fullpris og ingen gardin, forskjell på servering etc. slik det var hus BU.
Old 01-11-2007, 13:55   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Isbamse

Men kanskje DY i smug satser på å bli fullservice selskap også? Jeg kan godt skjønne at de gjør det av hensyn til bizpax som vil fort av flyet.
Den tanken slo meg også. Vi snakker ikke kort sikt, og heller ikke mellomlang sikt. Men kan dette være et første, forsiktig skritt for å prøve ut markedet, i en utvikling mot at DY blir et selskap som prøver å kombinere det å være lavprisselskap med å tilby en businessklasse til fullt betalende passasjerer. Ser ikke bort fra at gratis mat også kan komme da.

Det er vel liten tvil om at et selskap som DY (med såpass lave kostnader) tjener voldsomt på fullt betalende passasjerer sammenlignet med de som har lett i lavpriskalenderen

Det er vel heller ingen tvil om at en del business-pax sikkert hvisker dem i øret av og til at de ikke synes det er helt tilfredsstillende å måtte ta til takke med et midtsete nest bakerst når han som brisker seg på 1a kanskje har betalt en tiendedel for billetten. Vi snakker jo ikke om Syden-destinasjonene regner jeg med, men dette er vel særlig aktuelt for innland og Norden samt London, Paris, Berlin og noen til.

Dette kan jo sies å være logisk og rettferdig, men samtidig er det litt farlig også, så jeg regner med at selv dette lille skrittet her prøves ganske forsiktig ut.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 13:59   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Hvis jeg betaler fullpris skal jeg ikke sitte blant skrikerungene foran! (cockpit ikke medberegnet )

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 15:50   #9
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

hvis det blir klasseskille der fullprisbetalende passasjer ska få sitte foran i flyet.. kor ska de nybakte mødre med småbarn/babyer sitte .. da de oftes trenger litt mer plass.. ??

Og også barn som reiser alene.. kor ska de sitte??.... i Braathens SAFE satt barn som reiste alene, fremst i flyet..
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 15:58   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Dette er allerede innført som du ser på midten av denne tråden. Det er jo ikke noe skille som er synlig så dette legger de fleste ikke merke til engang...
http://forum.flyprat.no/read.php?TID=23010
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 17:04   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Spekulasjoner, spekulasjoner. Poenget er det samme: Norwegian skal tjene penger. Og dette er en måte å oppnå goodwill hos de betalingsvillige.
Old 01-11-2007, 17:38   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Og i debatten (under selve artikkelen hos Aftenposten) har dette tydeligvis
engasjert folk, i skrivende stund - ikke mindre enn 14 sider med
innlegg/kommentarer:exclamati

http://debatt.aftenposten.no/item.ph...s=&page=-1

Noen av dem var ekstra "interessante" å lese:

Quote:
Dette er jo bare en fordel. Fordi jeg ikke får sitte på de livsfarlige(ved krasj) plassene foran så kan jeg få enda billigere billett.

Jeg ser ikke det negative ved det..

Quote:
SAS slukker setebeltelampa tidligere enn Norwegian
Jeg velger alltid SAS, fordi Norwegian er så treige med å slukke setebelte lampa etter landing. Vi snakker om minst 10 sekunder, ja noen ganger helt opp i 20 sekunder forskjell. Helt uholdbart, tid er penger!
Denne skulle nok være litt ironisk, men han har nok misforstått en smule
tross alt..
Old 01-11-2007, 17:53   #13
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Quote:
Originally posted by BU662

Come'on.

If I pay 3.000 NOK oneway Berlin->Norway I should have a little goodie for that extra pay over the cheapest fare of 349 NOK. Don't you think so?
Jada, for 3000NOK kan du jo se disse billigfolkene dra sin kos og booke deg et senere fly gratis?

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2007, 19:10   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Dette er helt klart et smart grep av DY. Jeg tviler på at noen som helst velger bort DY på grunn av dette, største delen av DYs kundemasse leter kun etter lavest pris og dette vil ikke bety noenting for dem.

Jeg tror de eneste som bryr seg om dette er dem som har irritert seg på den manglende muligheten før, og for dem så er dette en forbedring. Jeg ser dette som en liten endring, men en som er vinn-vinn for DY.
Old 02-11-2007, 09:58   #15
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Spekulasjoner, spekulasjoner. Poenget er det samme: Norwegian skal tjene penger. Og dette er en måte å oppnå goodwill hos de betalingsvillige.
Ja helt klart og det er jo en ærlig sak.
Old 02-11-2007, 09:58   #16
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by seilfly

Hvis jeg betaler fullpris skal jeg ikke sitte blant skrikerungene foran! (cockpit ikke medberegnet )
Helt enig her.
Old 02-11-2007, 10:15   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hadde jeg betalt fullpris på en noe lengre tur hadde jeg insistert på 13A eller 13 F , ev. rad 1 istedenfor de vanlig trange radene 2 og bakover !
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 10:20   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor

Dette er helt klart et smart grep av DY. Jeg tviler på at noen som helst velger bort DY på grunn av dette, største delen av DYs kundemasse leter kun etter lavest pris og dette vil ikke bety noenting for dem.

Jeg tror de eneste som bryr seg om dette er dem som har irritert seg på den manglende muligheten før, og for dem så er dette en forbedring. Jeg ser dette som en liten endring, men en som er vinn-vinn for DY.
Enig med deg. Man kan vel også snart konstatere at Norwegian beggyner å bli "voksen".
Jeg synes det lukter Virgin blue lang vei......

Posting Rules