Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2007, 16:33   #1
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Russiske bombefly passerte torsdag nær norskegrensen og snudde ikke før de var like ved Noordwjik i Nederland der Natos forsvarsministere er samlet til møte.
Fra VG
Madman is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2007, 17:16   #2
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
På grunn av dårlig vær utenfor kysten av Nord-Norge ble det ikke sendt opp jagerfly fra Bodø, men de russiske bombeflyene ble senere møtt av britiske beredskapsfly mellom Færøyene og Island.
Så om russerene vil krige, er det bare å komme når det er dårlig vær? :viking
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2007, 17:27   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

...og samtidig vil noen flytte mer jageraktivitet til Bodø. Lykke til
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2007, 23:37   #4
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Men hvorfor tok ingen av fra Ørland da?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 11:43   #5
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Det er vel ikke beredskapsvakt på Ørlandet?
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 12:03   #6
dash-7
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally posted by TCAS

...og samtidig vil noen flytte mer jageraktivitet til Bodø. Lykke til
Hvis du hadde lest artikelsen, så var det dårlig vær utenfor Nord-Norge. Bodø var været helt greit. Lavt sky dekke ute i havet.
Hadde vært samme problemet hvis flyene kom fra Ørlandet.
dash-7 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2014, 22:08   #7
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Og Russland er ute å flyr igjen.

4 stk TU95 bear bombefly og Il 78 tankere flydde i internasjonalt luftrom utenfor Norge, forbi England og ned til Portugal. Norge sendte F 16 for å identifisere og om nødvendig avskjære.

Det som er mest interessant er at de flyr uten å file flightplan eller kontakte ATC. I tillegg flyr de uten transponderen påslått, og dette må da utgjøre en trussel for sivilluftfart?!

Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar?

Utrygt synes nå jeg!

http://aco.nato.int/nato-tracks-larg...in-europe.aspx
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2014, 22:27   #8
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

http://www.an.no/nyheter/article7667222.ece
Quote:
Klokka 04 onsdag morgen ble to norske F-16-fly sendt opp fra Bodø, for å følge åtte russiske fly på tokt over Kolahalvøya, og videre sørover langs norskekysten i internasjonalt luftrom.

Det bekrefter presse- og informasjonsoffiser Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) overfor an.no.
Jeg vet ikke hvor VG har sine kilder fra, men jeg kan love at det hørtes på nattmorran i dag da de tok av!

OK, ser det nå; gammel post, men i natt var de på ferde igjen

Last edited by ENBO; 29-10-2014 at 22:31.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 08:56   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post

Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar?

Utrygt synes nå jeg!
Det kan du si...TCAS har ingen effekt uten transponder. Primærradar vil kunne se ekko av flyet men vet ikke hvilken dekning/hvor mye den radarteknologi er i bruk mer.
Sekundærradar er mest vanlig og den er avhengig av transponder.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 08:57   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

PUTIN, HVIS DU LESER DETTE:

Вы чертовски мудак
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 09:24   #11
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Og Russland er ute å flyr igjen.

4 stk TU95 bear bombefly og Il 78 tankere flydde i internasjonalt luftrom utenfor Norge, forbi England og ned til Portugal. Norge sendte F 16 for å identifisere og om nødvendig avskjære.

Det som er mest interessant er at de flyr uten å file flightplan eller kontakte ATC. I tillegg flyr de uten transponderen påslått, og dette må da utgjøre en trussel for sivilluftfart?
Tja, antar vel at de militære flyene har en eller annen radar som gjør at de selv ser andre fly, de har jo heller ingen interesse av å treffe andre.
I blant flyr de vel også i "odde" høyder, f.eks. FL285 - mindre sjanse for å treffe andre..

Quote:
Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar?
TCAS - nei.
Radar:
- SSR/transponderbasert - nei, (som er den radartypen ATC bruker aller mest av)
- PSR/ekkobasert - tja, om de er nærme nok.
Forsvaret er nok bedre utstyrt på dette nivået.

Quote:
Utrygt synes nå jeg!
Mhm. Men det er vel ikke gitt at det bare er russerne som gjør dette, det er vel like sannsynlig at andre stater (inkludert våre allierte) opererer på samme måte rundt andre kystlinjer..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 09:49   #12
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Inte första gången och frågan är om de verkligen har koll?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ry...ra_3542394.svd
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 19:02   #13
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Tja, antar vel at de militære flyene har en eller annen radar som gjør at de selv ser andre fly, de har jo heller ingen interesse av å treffe andre.
I blant flyr de vel også i "odde" høyder, f.eks. FL285 - mindre sjanse for å treffe andre..

TCAS - nei.
Radar:
- SSR/transponderbasert - nei, (som er den radartypen ATC bruker aller mest av)
- PSR/ekkobasert - tja, om de er nærme nok.
Forsvaret er nok bedre utstyrt på dette nivået.


Mhm. Men det er vel ikke gitt at det bare er russerne som gjør dette, det er vel like sannsynlig at andre stater (inkludert våre allierte) opererer på samme måte rundt andre kystlinjer..
Takk for utfyllende svar. Svaret er da skjønner jeg at uten transponder så kan de fly usynlig for ATC og andre flygende. Godt å høres at du i tårnet ikke finner det direkte utrygt, men som linken til stromoren viser så er det hendelser iblant mellom sivil og militær luftfart. Å fly uten transponder påslått er ikke med på å trygge forholdene i luften.

Forsvarets radarstasjoner fanger naturligvis opp disse løsekanonene, men er det noen etablert varsling fra Forsvaret til ATC Norway når man har objekter uten transponder i luftrommet?
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 19:30   #14
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

De har full kontroll inni fjellet på Reitan utenfor Bodø ja, men varsler de videre evnt?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 20:01   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Apropos transpondere, så har det alltid vært jevnlige nyhetsartikler om britiske jagerfly på øvelse her i landet på kollisjonskurs med sivilie fly.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 21:14   #16
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Tror dette er "hypet" opp av media.

Alle rapporterte hendelser hvor sivile fly er involvert blir undersøkt av Havarikommisjonen.

En rask titt på lista over avgitte rapporter viser at situasjoner mellom sivile fly er langt hyppigere, men kommer sjelden i media.

http://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte-rapporter
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2014, 21:21   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Tror dette er "hypet" opp av media.

Alle rapporterte hendelser hvor sivile fly er involvert blir undersøkt av Havarikommisjonen.

En rask titt på lista over avgitte rapporter viser at situasjoner mellom sivile fly er langt hyppigere, men kommer sjelden i media.

http://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte-rapporter
Nå er det vel ikke selve flysikkerheten som er hovedproblemet med disse flyvningene.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2014, 01:49   #18
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Men hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2014, 06:29   #19
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Men hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
Så lenge de er i internasjonalt luftrom, så er det tilsynelatende ingen begrensninger. Svenskene har også gjort dette i Skagerrak, svenske jagerfly sklir glatt vestover inn i trafikkstrømmen mellom Gardermoen og Europa uten at de er i kontakt med sivil flykontroll.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2014, 09:22   #20
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Russerne ypper seg igjen...

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Takk for utfyllende svar. Svaret er da skjønner jeg at uten transponder så kan de fly usynlig for ATC og andre flygende. Godt å høres at du i tårnet ikke finner det direkte utrygt, men som linken til stromoren viser så er det hendelser iblant mellom sivil og militær luftfart. Å fly uten transponder påslått er ikke med på å trygge forholdene i luften.
Ikke misforstå, flyging i samme luftrom der halvparten ikke vet om den andre halvparten fremmer ikke akkurat flysikkerheten - det er vel mer omfanget av det som gjør at det ikke nødvendigvis er et kjempeproblem. Hadde det vært 20 "usynlige" flighter om dagen, i stedet for 1 i uka, så hadde vært en annen sak.
Quote:
Originally Posted by LNCGJ
Forsvarets radarstasjoner fanger naturligvis opp disse løsekanonene, men er det noen etablert varsling fra Forsvaret til ATC Norway når man har objekter uten transponder i luftrommet?
ATC får som regel beskjed om området de befinner seg i ja, og så vil man jo som regel vite om eventuelle jagerfly fra oss selv eller allierte som er oppe og "identifiserer".

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Men hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
Som TFC1 sier, militære gjør stort sett som de vil i internasjonalt luftrom.. luftromsklasse er underordnet
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gulf Air løfter seg igjen FlightDeck Flyforum 16 23-04-2009 20:52
BA/AA proever seg igjen Tommy777 Flyforum 4 15-08-2008 10:38
Noen son kjenner seg igjen? LCH Flyforum 3 19-08-2007 00:53
Noen som kjenner seg igjen? LN-KOG Flyforum 11 20-11-2005 23:49
OT: noen som kjenner seg igjen? CK Flyforum 2 23-12-2004 17:23


All times are GMT +2. The time now is 06:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.