![]() |
|
![]() |
#2 | |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
...og samtidig vil noen flytte mer jageraktivitet til Bodø. Lykke til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Men hvorfor tok ingen av fra Ørland da?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Det er vel ikke beredskapsvakt på Ørlandet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
|
![]() Quote:
Hadde vært samme problemet hvis flyene kom fra Ørlandet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]()
Og Russland er ute å flyr igjen.
4 stk TU95 bear bombefly og Il 78 tankere flydde i internasjonalt luftrom utenfor Norge, forbi England og ned til Portugal. Norge sendte F 16 for å identifisere og om nødvendig avskjære. Det som er mest interessant er at de flyr uten å file flightplan eller kontakte ATC. I tillegg flyr de uten transponderen påslått, og dette må da utgjøre en trussel for sivilluftfart?! Vil disse bli fanget opp at TCAS, og vil flygekontrollen kunne følge de på normalradar? Utrygt synes nå jeg! http://aco.nato.int/nato-tracks-larg...in-europe.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]()
http://www.an.no/nyheter/article7667222.ece
Quote:
OK, ser det nå; gammel post, men i natt var de på ferde igjen ![]() Last edited by ENBO; 29-10-2014 at 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]() Quote:
Sekundærradar er mest vanlig og den er avhengig av transponder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
|
![]()
PUTIN, HVIS DU LESER DETTE:
Вы чертовски мудак
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
I blant flyr de vel også i "odde" høyder, f.eks. FL285 - mindre sjanse for å treffe andre.. Quote:
Radar: - SSR/transponderbasert - nei, (som er den radartypen ATC bruker aller mest av) - PSR/ekkobasert - tja, om de er nærme nok. Forsvaret er nok bedre utstyrt på dette nivået. Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
Inte första gången och frågan är om de verkligen har koll?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ry...ra_3542394.svd
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Forsvarets radarstasjoner fanger naturligvis opp disse løsekanonene, men er det noen etablert varsling fra Forsvaret til ATC Norway når man har objekter uten transponder i luftrommet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
|
![]()
De har full kontroll inni fjellet på Reitan utenfor Bodø ja, men varsler de videre evnt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Apropos transpondere, så har det alltid vært jevnlige nyhetsartikler om britiske jagerfly på øvelse her i landet på kollisjonskurs med sivilie fly.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Tror dette er "hypet" opp av media.
Alle rapporterte hendelser hvor sivile fly er involvert blir undersøkt av Havarikommisjonen. En rask titt på lista over avgitte rapporter viser at situasjoner mellom sivile fly er langt hyppigere, men kommer sjelden i media. http://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte-rapporter
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Men hvordan funker egentlig dette med "internasjonalt luftrom" i NAT-regionen? ENOB har jo klasse G under F195, holder de seg alltid under F195 eller popper de opp i klasse A også? Hva slags konsekvenser kan/burde det i teorien få hvis det blir påvist? Kan de "lovlig" oppholde seg i luftromklasse A og gjøre som de vil fordi de er over 24nm fra land og ikke-komerse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gulf Air løfter seg igjen | FlightDeck | Flyforum | 16 | 23-04-2009 20:52 |
BA/AA proever seg igjen | Tommy777 | Flyforum | 4 | 15-08-2008 10:38 |
Noen son kjenner seg igjen? | LCH | Flyforum | 3 | 19-08-2007 00:53 |
Noen som kjenner seg igjen? | LN-KOG | Flyforum | 11 | 20-11-2005 23:49 |
OT: noen som kjenner seg igjen? | CK | Flyforum | 2 | 23-12-2004 17:23 |