![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sak fra TV2 Nyhetene i går:
Krever at SAS rydder opp SAS dumper kun priser på ruter der de har konkurranse, og melker kundene så mye de kan på monopolruter. Det mener ordføreren i Sør-Varanger, som krever at SAS rydder opp i prisforskjellene. Norwegian har tvunget SAS til å senke prisene på de innenriksrutene begge selskapene flyr. Nå fallbyr SAS billetter til nye reisemål i utlandet. Kampanjen provoserer kunder som betaler det tidobbelte på strekninger der SAS er uten konkurranse. Ordfører i Sør-Varanger, Linda Randal, Ap, mener det også er viktig med billige reiser nordover i landet. SAS beskyldes for å sende regningen for utenlandssatsingen til passasjerer som flyr med selskapene på de såkalte monopolrutene i Norge. Informasjonssjef Thomas Midteide, SAS Norge, sier det ikke er riktig at det er dyrere å fly innenriks enn utenriks, og sier selskapet i snitt har høyere inntekter på utenrikstrafikken enn på innenriks. Han mener også det er tilfeldig at det til tider er dyrere å fly Kirkenes-Oslo enn motsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Ordføreren kan vel heller be Norwegian begynne å fly hele året. ikke bare melke sommeren. Kanskje det kunne bli noen hyggelige priser der også. Sas følger jo bare markedet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg lekte meg litt med søkemotoren til Wideroe.no og tok noen stikkprøver av priser på flygninger innad i Sør-Norge. Jeg klarte ikke å finne noen tydelig forskjell i priser på ruter der SAS har konkurranse med Norwegian (TRD, SVG og BGO) og ruter der SAS har monopol (AES, MOL).
Tok deretter noen stikkprøver av reiser mellom OSL og KKN og OSL og Roma. Prisene til Kirkenes lå på ca. 1000 NOK mens prisene til Roma lå på 2000 NOK. For ordens skyld får jeg nevne at dette var stikkprøver på to datoer (7/11 og 7/2), og ikke noen omfattende undersøkelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ordføreren gjør som politikere og journalsiter flest - sammenligner de berømte eplene og pærene. En fullfleks KKN-OSL er mye dyrere enn en kampanjebillett OSL-MLA. Big surprice!
Sammenligner man epler og epler - en fullfleks KKN-OSL og en fullfleks OSL-PAR (som vel er omtrent samme distansen), mener jeg å huske at sistnevnte ligger nesten dobbelt så høyt.... Og, SAS passer på at de har de samme prisene der det er konkurranse og der det ikke er det. Det som imidlertid styrer prisen på den enkelte flight er etterspørselen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ettersom et kommersielt selskap har som jobb å tjene mest mulig gryn for aksjonærene vil selskape, sett fra et aksjonærsynspunkt, rett og slett ikke ha gjort jobben sin om de ikke skviser litt ekstra ut av monopolsitronen. Den dagen noen viser meg komplett statistikk for fordeling av priser og bookingklasser på "monopol"ruter vs der de har konkurranse fra DY skal jeg evt tro at de ikke melker kua litt ekstra...ikke før
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
tillater meg å spore litt av, kanskje ordføreren skulle gått sine markeder i sømmene, riktig nok er hun ikke ordfører i Lakselv, men hadde den udelte "gleden" av å bo på Lakselv hotel i en helg i sommer, pris 1.195.- pr. dobbelt rom, hva har de å by på?
F-16 mygg, en tur til Nordkapp svei og godt i lommeboka, vi er vel slik i dette landet at vi flår folk der og når vi kan.. Hva gjorde ferjerederiene langs kysten før, jo skrudde opp prisene når turistene kom. Off topic, men, men |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men i dag har SAS tilbud. Fra Oslo til Kirknes for bare 597.- ifølge diverse Web-annonser. Vi får håpe at SAS snart også vil lansere et tilbud til Kirkenes.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AF ber passasjerene om hjelp til å rydde flyene | Øivind | Småprat | 50 | 20-07-2011 02:43 |
Kjos ber en bønn for SAS | ENGM 911 | Flyforum | 23 | 15-01-2011 10:28 |
SAS ber ansatte gå ned i lønn | Brandal | Flyforum | 130 | 16-01-2009 10:25 |
Ber staten vurdere sin eierposisjon i SAS | TG923 | Flyforum | 13 | 30-04-2008 19:27 |