Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2007, 09:28   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Ordfører ber SAS rydde opp

Sak fra TV2 Nyhetene i går:

Krever at SAS rydder opp

SAS dumper kun priser på ruter der de har konkurranse, og melker kundene så mye de kan på monopolruter. Det mener ordføreren i Sør-Varanger, som krever at SAS rydder opp i prisforskjellene.

Norwegian har tvunget SAS til å senke prisene på de innenriksrutene begge selskapene flyr. Nå fallbyr SAS billetter til nye reisemål i utlandet. Kampanjen provoserer kunder som betaler det tidobbelte på strekninger der SAS er uten konkurranse. Ordfører i Sør-Varanger, Linda Randal, Ap, mener det også er viktig med billige reiser nordover i landet. SAS beskyldes for å sende regningen for utenlandssatsingen til passasjerer som flyr med selskapene på de såkalte monopolrutene i Norge.

Informasjonssjef Thomas Midteide, SAS Norge, sier det ikke er riktig at det er dyrere å fly innenriks enn utenriks, og sier selskapet i snitt har høyere inntekter på utenrikstrafikken enn på innenriks. Han mener også det er tilfeldig at det til tider er dyrere å fly Kirkenes-Oslo enn motsatt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 09:37   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ordfører ber SAS rydde opp

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Informasjonssjef Thomas Midteide, SAS Norge, sier det ikke er riktig at det er dyrere å fly innenriks enn utenriks, og sier selskapet i snitt har høyere inntekter på utenrikstrafikken enn på innenriks. Han mener også det er tilfeldig at det til tider er dyrere å fly Kirkenes-Oslo enn motsatt.
Hvis SAS ikke tar høyere priser der de er monopolist så ville det vært en stor overraskelse. Kan det virkelig stemme at SAS i snitt har høyere inntekter på utlandet enn på innenlandstrafikk? Jeg antar det er snakk om per pax inntekt. I så fall må vel det være fordi det er mye businesstrafikk. Basert på egen erfaring med søk etter billetter så virker det vel unektelig som at det er dyrere å fly innenlands enn for tilsvarende lange reiser til utlandet, men når man booker en enkel billett til seg selv så sitter man selvsagt ikke med hele bildet....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 09:43   #3
Spirit
Newcomer

Spirit's Avatar

Ordføreren kan vel heller be Norwegian begynne å fly hele året. ikke bare melke sommeren. Kanskje det kunne bli noen hyggelige priser der også. Sas følger jo bare markedet.
Spirit is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 09:54   #4
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Jeg lekte meg litt med søkemotoren til Wideroe.no og tok noen stikkprøver av priser på flygninger innad i Sør-Norge. Jeg klarte ikke å finne noen tydelig forskjell i priser på ruter der SAS har konkurranse med Norwegian (TRD, SVG og BGO) og ruter der SAS har monopol (AES, MOL).

Tok deretter noen stikkprøver av reiser mellom OSL og KKN og OSL og Roma. Prisene til Kirkenes lå på ca. 1000 NOK mens prisene til Roma lå på 2000 NOK.

For ordens skyld får jeg nevne at dette var stikkprøver på to datoer (7/11 og 7/2), og ikke noen omfattende undersøkelse.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 10:10   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Ordføreren gjør som politikere og journalsiter flest - sammenligner de berømte eplene og pærene. En fullfleks KKN-OSL er mye dyrere enn en kampanjebillett OSL-MLA. Big surprice!

Sammenligner man epler og epler - en fullfleks KKN-OSL og en fullfleks OSL-PAR (som vel er omtrent samme distansen), mener jeg å huske at sistnevnte ligger nesten dobbelt så høyt....

Og, SAS passer på at de har de samme prisene der det er konkurranse og der det ikke er det. Det som imidlertid styrer prisen på den enkelte flight er etterspørselen.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 10:26   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

Ordføreren gjør som politikere og journalsiter flest - sammenligner de berømte eplene og pærene. En fullfleks KKN-OSL er mye dyrere enn en kampanjebillett OSL-MLA. Big surprice!

Sammenligner man epler og epler - en fullfleks KKN-OSL og en fullfleks OSL-PAR (som vel er omtrent samme distansen), mener jeg å huske at sistnevnte ligger nesten dobbelt så høyt....

Og, SAS passer på at de har de samme prisene der det er konkurranse og der det ikke er det. Det som imidlertid styrer prisen på den enkelte flight er etterspørselen.
Dette har du helt sikkert rett i CK, og jeg skal på ingen måte gå inn i en diskusjon for å forsvare denne ordføreren. Når det gjelder priser der det er konkurranse kontra der det ikke er det så skal SAS jobbe litt med å overbevise meg om at det er samme (reelle) priser - men det er kanskje ikke det CK heller mener. At det finnes en bookingklasse fra OSL Ålesund som er like billig som en bookingklasse mellom OSL og BGO er sikkert riktig, men hvor mange billetter er tilgjengelig i denne klassen på de to destinasjonene. Det vil overraske meg stort om det ikke er flere tilgjengelige billletter i billige bookingklasser til BGO enn til Ålesund (justert for kapasitet). Det som er det viktig for de reisende er jo den prisen de i gjennomsnitt må forvente å betale for å reise på en gitt strekning, og der antar jeg CK sine kollegaer i SAS revenue management sørger for å generere størst mulig inntekter for gitte konkurransemessige forhold, reisemønster osv. At fullfleks til Paris er dyrere enn fullfleks til KKN er vel sikkert delvis en konsekvens av at de som reiser fullpris til KKN er andre typer aktører, med lavere betalingsvilje enn aktørene som flyr fullfleks til Paris. I tillegg er det jo også mulig at en større andel av passasjerene til KKN i snitt flyr på dyrere bookingklasser enn på tilsvarende flight til Paris, og/eller at avgiftsnivået på flyplassen i Paris er høyere enn i KKN osv.. Dette er selvsagt spekulasjoner fra min side, men det er for enkelt å si at SAS har samme priser der det er konkurranse og der det ikke er det.
Old 22-10-2007, 15:37   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded

Ettersom et kommersielt selskap har som jobb å tjene mest mulig gryn for aksjonærene vil selskape, sett fra et aksjonærsynspunkt, rett og slett ikke ha gjort jobben sin om de ikke skviser litt ekstra ut av monopolsitronen. Den dagen noen viser meg komplett statistikk for fordeling av priser og bookingklasser på "monopol"ruter vs der de har konkurranse fra DY skal jeg evt tro at de ikke melker kua litt ekstra...ikke før
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 15:40   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

tillater meg å spore litt av, kanskje ordføreren skulle gått sine markeder i sømmene, riktig nok er hun ikke ordfører i Lakselv, men hadde den udelte "gleden" av å bo på Lakselv hotel i en helg i sommer, pris 1.195.- pr. dobbelt rom, hva har de å by på?
F-16 mygg, en tur til Nordkapp svei og godt i lommeboka, vi er vel slik i dette landet at
vi flår folk der og når vi kan..
Hva gjorde ferjerederiene langs kysten før, jo skrudde opp prisene når turistene kom.
Off topic, men, men
krølle is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 15:47   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by krølle

, vi er vel slik i dette landet at
vi flår folk der og når vi kan..
Hva gjorde ferjerederiene langs kysten før, jo skrudde opp prisene når turistene kom.
Off topic, men, men
Det er vel ikke helt OT, og passer godt inn i forhold til deg jeg hevder og det som Isbamse også skriver. Det er nok ikke bare i slik i Norge heller - jeg har tilgode å se en kommersiell aktør som ikke forsøker å utnytte det de har av markedsmakt.
Old 23-10-2007, 09:14   #10
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Men i dag har SAS tilbud. Fra Oslo til Kirknes for bare 597.- ifølge diverse Web-annonser. Vi får håpe at SAS snart også vil lansere et tilbud til Kirkenes.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2007, 13:44   #11
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Quote:
F-16 mygg
Faktafeil: Det er størrelsen på knotten der oppe. Myggen er B-52 ! ! !

Posting Rules