Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2007, 23:13   #1
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Luftfart i Norge i 2013

Lanserer en krystallkule. Hva er din saklige vurdering av norsk luftfart sin utvikling de neste fem årene?
Vil miljøkvoter legge begrensninger på luftfart som massetransport, eller tar det over for andre transportformer? Vil nye aktører tre inn og true Norwegian, SAS og Widerøe? Hvordan vil luftambulansetjeneste med fly og helikoptre organiseres? Ta på deg tenkehetten, lag tankerekker, og del dem med forumets lesere. Få ville i 2002 ha klart å spå hvordan luftfarten i Norge ser ut i dag. Hva blir fremtidens trend?

Slipp gjerne dine egne tanker løs før du kommenterer andre sine tanker
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2007, 12:37   #2
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Luftfart i Norge i 2013

Saklig? Det har jeg ikke forutsetninger/utdannelse til å påberope meg...

Men jeg TROR ganske sikkert at billettprisene vil gå oppover.

Og TROR det kan bli restriksjoner uten bedre, evt CO2-fritt, brennstoff.

Dog har menneskeheten hittil utvist imponerende tllpasningsevne...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2007, 12:55   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
Default Re: Luftfart i Norge i 2013

Her er 'fasiten'

Nasjonal Transportplan, luftfartens rolle 2006-2015

Og min synsing er:
* Utbygging av flyplassene i BGO, TRD og SVG
* Bedre veiforbindelser vil gjøre at man kan legge ned/slå sammen en del mindre flyplasser
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2007, 16:28   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Luftfart i Norge i 2013

I fremtiden vil hysteriet rundt terroranslag og miljø etc nesten kvele privatflyging ned i knestående, men reddes så vidt ved strenge restriksjoner. For å minke utslipp men ikke forby småflyging totalt blir det kun tillatt å fly på dagtid. Dette på grunn av en politiker som trodde han/hun fikk en god ide om at en halvering av gjennomsnittlig årlig tilgjengelig flytid gjør at vi kan godskrive mye på den miljøpolitiske kontoen. På grunn av smartere og smartere angrep fra jallaorganisasjoner vil alle flyginger, også med småfly/seilfly/micro kreve flightplan selv for korte landingsrunder på bush-stripa på Sølenstua. Småfly i lufta uten flightplan og MODE 40C* som spores opp av Forsvarets radarer** kan resultere i papir-inndragelse, imens det i USA vil kunne medføre Guantanamo inntil mistankene mot deg er bevist å være feil. Passasjerfly blir konstruert med inngangsdør til cockpit utenfra, og med fysisk, ballistisk (skuddsikker) og strålingsproof skille mellom cockpit og kabin. Ser ut til at flygere må trakte sin kaffe selv i fremtiden. Dette er bare i en overgangsperiode, inntil UPAV er på plass: Unmanned PAX Aerial Vehicle. Flygeledere blir en saga blott idet rigid luftromsstruktur uten direct klareringer tar over og all separasjon foretaes av x antall computere som arbeider parrallelt og der "de beste" får sin vilje.

Men alt dette går selvsagt til h*** i overgangen til år 3000 da alle prosessorer må skiftes ut! -Men i 2013 er dette 987 år til!

*)IFF (Squawk) Mode 7C er det siste skrik som overfører video fra cockpit i tilfeller der man lurer på om flyet er kapret eller ikke. I tillegg viser denne høydeinformasjon.
**) Avinors radarer ser jo ikke de som ikke squawker...
*** er bare en sensurering av elvete
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
100 år kommersiell luftfart i Norge Rob Mulder Flyhistorisk forum 0 10-07-2018 09:28
Statsbudsjettet 2013 - Luftfart Someone Flyforum 0 08-10-2012 11:23
Dokumentar om luftfart i Norge i 1987 (3 episoder) TCAS Flyhistorisk forum 8 16-09-2011 22:52
Dokumentar om luftfart i Norge (1987) (1/3) svgspotter Flyhistorisk forum 6 18-02-2011 20:37
Norge tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet FlightDeck Flyforum 0 23-10-2009 14:37


All times are GMT +2. The time now is 03:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.