![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Lanserer en krystallkule. Hva er din saklige vurdering av norsk luftfart sin utvikling de neste fem årene?
Vil miljøkvoter legge begrensninger på luftfart som massetransport, eller tar det over for andre transportformer? Vil nye aktører tre inn og true Norwegian, SAS og Widerøe? Hvordan vil luftambulansetjeneste med fly og helikoptre organiseres? Ta på deg tenkehetten, lag tankerekker, og del dem med forumets lesere. Få ville i 2002 ha klart å spå hvordan luftfarten i Norge ser ut i dag. Hva blir fremtidens trend? Slipp gjerne dine egne tanker løs før du kommenterer andre sine tanker ![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Saklig? Det har jeg ikke forutsetninger/utdannelse til å påberope meg...
Men jeg TROR ganske sikkert at billettprisene vil gå oppover. Og TROR det kan bli restriksjoner uten bedre, evt CO2-fritt, brennstoff. Dog har menneskeheten hittil utvist imponerende tllpasningsevne...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
|
![]()
Her er 'fasiten'
![]() Nasjonal Transportplan, luftfartens rolle 2006-2015 Og min synsing er: * Utbygging av flyplassene i BGO, TRD og SVG * Bedre veiforbindelser vil gjøre at man kan legge ned/slå sammen en del mindre flyplasser |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
I fremtiden vil hysteriet rundt terroranslag og miljø etc nesten kvele privatflyging ned i knestående, men reddes så vidt ved strenge restriksjoner. For å minke utslipp men ikke forby småflyging totalt blir det kun tillatt å fly på dagtid. Dette på grunn av en politiker som trodde han/hun fikk en god ide om at en halvering av gjennomsnittlig årlig tilgjengelig flytid gjør at vi kan godskrive mye på den miljøpolitiske kontoen. På grunn av smartere og smartere angrep fra jallaorganisasjoner vil alle flyginger, også med småfly/seilfly/micro kreve flightplan selv for korte landingsrunder på bush-stripa på Sølenstua. Småfly i lufta uten flightplan og MODE 40C* som spores opp av Forsvarets radarer** kan resultere i papir-inndragelse, imens det i USA vil kunne medføre Guantanamo inntil mistankene mot deg er bevist å være feil. Passasjerfly blir konstruert med inngangsdør til cockpit utenfra, og med fysisk, ballistisk (skuddsikker) og strålingsproof skille mellom cockpit og kabin. Ser ut til at flygere må trakte sin kaffe selv i fremtiden. Dette er bare i en overgangsperiode, inntil UPAV er på plass: Unmanned PAX Aerial Vehicle. Flygeledere blir en saga blott idet rigid luftromsstruktur uten direct klareringer tar over og all separasjon foretaes av x antall computere som arbeider parrallelt og der "de beste" får sin vilje.
Men alt dette går selvsagt til h*** i overgangen til år 3000 da alle prosessorer må skiftes ut! -Men i 2013 er dette 987 år til! *)IFF (Squawk) Mode 7C er det siste skrik som overfører video fra cockpit i tilfeller der man lurer på om flyet er kapret eller ikke. I tillegg viser denne høydeinformasjon. **) Avinors radarer ser jo ikke de som ikke squawker... *** er bare en sensurering av elvete
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
100 år kommersiell luftfart i Norge | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 0 | 10-07-2018 09:28 |
Statsbudsjettet 2013 - Luftfart | Someone | Flyforum | 0 | 08-10-2012 11:23 |
Dokumentar om luftfart i Norge i 1987 (3 episoder) | TCAS | Flyhistorisk forum | 8 | 16-09-2011 22:52 |
Dokumentar om luftfart i Norge (1987) (1/3) | svgspotter | Flyhistorisk forum | 6 | 18-02-2011 20:37 |
Norge tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet | FlightDeck | Flyforum | 0 | 23-10-2009 14:37 |