![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]()
Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.
Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr? -Pushback traktorer -Båndbiler -Bagasjevogner -Container lastere -Slike stag som er mellom traktor og fly +++ Noen som er i besittelse av slik info? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Bagasjetrallene fikk jeg høre at leies av OSL, men den er jeg litt usikker på.
Og pushbacker og TBL'er kommer jo helt ann på størrelse av fly osv, hva en trenger. Er mange forskjellige leverandører og mange forskjellige størrelser på div. utstyr.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]()
Skal ingenting med de opplysningene. Jeg bare lurer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
|
![]()
For eksempel:
http://www.fmctechnologies.com/AirportEquipmentServices.aspx http://www.waesg.com/ ... eller soek paa Google etter utstyr du er interessert i. Det er et stort marked for baade brukt og nytt utstyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]()
Finner ingen priser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
i 1995 kjøpte BU prototypene til Kalmar TBL 180 fra fabrikken de kostet ca 1 mill pr stk.
en liten bagvogn kostet da rundt 15000 pr stk. 500000 for en liten Nissan toalettbil 1 mill for en 10 år gammel elepant my avisingsbil ca 1.mill for en 10 år gammel SCHOPF pushback på 18 tonn med stag ca 500000 for en solid el trekker, husker ikke navnet med de veier 5 tonn ca 700 for et par vernesko med ståltå Ca 60000 dollar for ei 737 lasteromsdør Det er dyrt å starte opp nytt. Du får følge gutta her inne sitt råd om å kjøpe brukt, hvis du kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]() Quote:
__________________
Just got out of the blue box |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]() Quote:
Men hørte også da jeg startet at NP hadde prøvd å merke trallene sine i starten, men ga for opp ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Alle 20?
![]()
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]()
Hehe nei jeg skal ikke starte opp noe handlingselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Hvor mye kosster en highloader?
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Mener å huske at Braathens bakkeutstyrsavd i SVG fant en brukt i Tyskland til oss i BOO til ca 1,5 mill uten dollier. Det var på den tia vi ble kjøpt og slaktet av SAS så det ble aldri noe av det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 91
|
![]()
Bakkeutstyret er dyrt...
24.000,- for 1 tralle. 1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner. 2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190) ca. 900.000,- for en trapp. ca 400.000,- for ett bånd. ca 700.000 for en trekker. Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse. De-icing biler er fra 2 mill og oppover. Dollies har jeg ikke peiling på hva koster..... Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt). Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere. Løp og kjøp............ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
![]() Alle firmaer innen gurmemat, handling osv går med røde tall/minus på OSL - jo for at AVINOR og OSL tar seg skikkelig betalt for bruk av tjenestene. Så du som jobber for handling, matprogram, vask/renhold, deicing, fuel, renovasjon, security, renhold på flyplassen, osv - føler du deg trygg i jobben til enhver tid, eller føler du maset på tilbud, anbud, kortere tid osv ![]() Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Ikke alle handlingselskap som har røde tall flyradar.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
De 10 år gamle Elephant My'ene våre gikk vel for rundt millionen pr. stk, om jeg husker rett, mens to nye Elephant Beta kom på rundt 9 mill, uten radio/cd-spiller... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian kjøper bakkeutstyr. | MartinL | Flyforum | 47 | 06-09-2009 14:19 |