Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2007, 09:13   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Haugesungds Avis
Ryanairs Nord-Europa-sjef sier at selskapet vurderer å øke trafikken fra Helganes. Flyselskapet frykter ikke Norwegian.
Hele avisartikkelen her

Så noen få kommentarer fra min side:

I artikkelen hevder Wilhelm Hamilton fra Ryanair at "Norwegian ikke er kjent utenfor Norge". Dette er da beviselig galt, bare ta en tur fra Norge til Polen så ser man hvem som utgjør stor del av de reisende - ja riktig, polakker. Jeg var også forundret over hvor eksponert Norwegian var i bybildet i Berlin, og jeg så ikke en døyt fra Ryanair. Store deler av Tyskland har også vært en skuffelse for Ryanair - kanskje ikke MOLs metode er den beste overfor tyskere?

Det virker som MOL kjenner trykket og selv lille Norwegian begynner å bli irriterende.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 09:31   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Så noen få kommentarer fra min side:

I artikkelen hevder Wilhelm Hamilton fra Ryanair at "Norwegian ikke er kjent utenfor Norge". Dette er da beviselig galt, bare ta en tur fra Norge til Polen så ser man hvem som utgjør stor del av de reisende - ja riktig, polakker. Jeg var også forundret over hvor eksponert Norwegian var i bybildet i Berlin, og jeg så ikke en døyt fra Ryanair. Store deler av Tyskland har også vært en skuffelse for Ryanair - kanskje ikke MOLs metode er den beste overfor tyskere?

Det virker som MOL kjenner trykket og selv lille Norwegian begynner å bli irriterende.
det er mer som ikke stemmer her, det er ikke lenge siden Ryanair offisielt meddelte at ruten til Haugesund måtte få økt belegg for å unngå nedleggelse. Så her snakkes det i tunger.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 09:38   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Originally posted by JetBlue

det er mer som ikke stemmer her, det er ikke lenge siden Ryanair offisielt meddelte at ruten til Haugesund måtte få økt belegg for å unngå nedleggelse. Så her snakkes det i tunger.
Og riset bak speilet er klart tilstede med dette uttrykket "men det er mye opp til turistnæringen" - med andre ord vi markedsfører ikke oss selv, det får dere gjøre for oss.

Lurer hvor lenge FraudaiR bare kan leve på andres almisser (markedsføring, sponsede avgifter, reklame i flyene, ...) før veksten stopper helt opp?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 11:28   #4
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Lurer hvor lenge FraudaiR bare kan leve på andres almisser (markedsføring, sponsede avgifter, reklame i flyene, ...) før veksten stopper helt opp?
Tror den turen allerede har startet....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 11:48   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Turen allerede startet? Nå har ikke jeg sett noen tall siden juli, men det var da ihvertfall ikke noe tegn til nedgang. Her sakset fra Boarding:

"Tilsammen 4,760,460 passasjerer reiste med Ryanair i juli 2007. Det er 21 prosent flere enn samme måned året før. Da reiste 3,940,792 med det irske lavprisselskapet.

Kabinfaktoren var på 90 prosent - det samme som i juli 2006."
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 13:46   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Nå har jeg sett på tallene fra Ryanair imm, og her er det helt klart en trend til utflating - bare se grafen under.

Trenden viser at nå er økningen year-on-year på rundt 20%, mot rundt 37% ved inngangen til 2003
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fr-trend.jpg
Views:	20
Size:	55.4 KB
ID:	5774  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 13:49   #7
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Dumt spørsmål kanskje, men hva er benevnelsen på Y-aksen?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 13:52   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Prosentvis endring fra måned til måned på 12 måneders rullerende verdi - med andre ord se overskriften
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 13:52   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Jeg er alltid like imponert over dine innlegg LN KGL. Du er en sann mester med fremstillingene. Allikevel, de øker stadig. Og det er naturlig nok at jo større man blir, så må nødvendigvis den prosentvise økningen en gang flate ut, selv om man øker betraktelig i volum. (håper du skjønte hva jeg prøvde å forklare).
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 13:57   #10
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Originally posted by imm
Jeg er alltid like imponert over dine innlegg LN KGL. Du er en sann mester med fremstillingene. Allikevel, de øker stadig. Og det er naturlig nok at jo større man blir, så må nødvendigvis den prosentvise økningen en gang flate ut, selv om man øker betraktelig i volum. (håper du skjønte hva jeg prøvde å forklare).
Ja, og når den prosentvise økningen flater ut, så reduseres også veksten, uansett volum. Poenget her er at de basale forutsetningene for Ryanairs forretningsmodell synes å være i endring, og det gjelder trolig for andre lavkostselskaper rundt om i verden.

Er helt på linje med LN-KGL, den relative årlige veksten for Ryanair er i ferd med å avta, og det innebærer et (markant) trendbrudd. Så kan man jo synes hva man vil om det.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 14:24   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Ryanair fraktet i fjor 42 millioner passasjerer, og håper å nå et mål på 52 millioner i år.
En økning på ca 23%
En like stor prosentvis økning har de hatt de siste årene.
Men ta frem kalkulatoren, og legg til 23% økning til i en del år, så ser du at det ikke lar seg gjøre. Det MÅ nødvendig vis bli en nedgang i veksten. Enkelt og greit. Noe annet vil være en umulighet.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 14:50   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

52 millioner kan bare FR glemme - da måtte økningen måned for måned de fire siste månedene være over 7% og det tilsvarer for et helt år over 80% økning. Det er måte for hvor mye hockeystickforhåpninger en kan ha. Et mer realistisk maksimalt tall for 2007 er 49,3 millioner - ved utgangen av august var tallet for de 12 siste måneder 46 103 820. Jeg tror det kan bli vanskelig å komme så høyt engang - MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 15:31   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Originally posted by LN-KGL
- MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.
Har lest om alt fra 8 til 18 fly, dét er faktisk en betydelig produksjonskapasitet som fjernes.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 15:36   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,077
Default Re: Ryanair vurderer å øke fra HAU

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:
Originally posted by LN-KGL
- MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.
Har lest om alt fra 8 til 18 fly, dét er faktisk en betydelig produksjonskapasitet som fjernes.
Men i god Ryanair stil så er det selvsagt ikke pga etterspørslen etter reiser men pga for høye avgifter.....jada og månen er en stor ost
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KLM vurderer oppstart på HAU Basse-HAU Småprat 20 02-05-2014 23:18
Kjos vurderer å øke på HAU, samt egen crewbase og utenlandsdestinasjoner. ClassOne Flyforum 10 01-09-2010 17:29
Ryanair diverta fra HAU til TRF. Twin Otter Flyforum 19 20-12-2009 02:31
Ryanair legger ned rute fra HAU MartinL Flyforum 0 15-12-2009 07:34
Ryanair fortsetter å øke DY Flyforum 3 07-05-2005 00:46


All times are GMT +2. The time now is 12:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.