![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Ifølge en representant fra Skandinavisk lufttilsynskontor (eller noe slikt) på Dagsrevyen i kveld, skyldtes understellssammenbruddet på Q400 trolig en mutter (en kontramutter, tror jeg det var han sa).
Er det noen teknisk kyndige på Q400 som vet noe om hva slags mutter dette er? http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/287689 (innslaget begynner cirka 17'40 ute i sendinga) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Leste et sted paa nettet at mutteren var rusten. Kan det virkelig vaere tilfelle? Og hvis det er rett, burde ikke det da vaert oppdaget ved inspeksjoner?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Artikkel om rusten bolt på Aftenposten.no.
Merkelig sak. Om det er en bolt inne i et hydraulisk stempel vil jeg tro at dette kanskje ikke er med på noen sjekklister .. Eller ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Nei, ikke en rusten mutter, men rustne gjenger...
Siterer den midlertidige rapporten for den første hendelsen: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Her er BT sin historie....
"Rust veltet fly".... http://www.bt.no/utenriks/article409519.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Før så gjorde mange flyselskap ettersyn etter fabrikantens spesifikasjoner pluss at de i tillegg opparbeidet seg kunnskap og ekspertise på de ulike flytyper der man avdekket områder som krevet særskilt ettersyn i forhold til flyoperative forhold. Braathens SAFE var jo en tidlig kunde av B737 og de hadde på et tidspunkt maskiner med høyest gangtid og cycler ut fra sitt trafikkmønster. Dette gav BU erfaringer som ikke var forutsett av fabrikanten og som etter hvert måtte innarbeides som SB og AD notes hos øvrige selskaper . Boeing var således svært interessert i BU's erfaringer for avdekke tekniske forhold de kunne informere øvrige kunder for 737 om. BU hadde jo også etter hvert en solid ekspertise som utøvet vedlikehold utover minstekrav fra fabrikant og norske luftfartsmyndigheter. Dette har nok endret seg en god del der vedlikehold utøves i forhold til minstekrav fra fabrikant og at begrepet "on condition monitoring" har blitt etablert av de fleste selskaper. Med andre ord , det går bra inntil noe ryker eller man gjør seg en ny erfaring som krever en endring i form av SB eller AD-notes. Det gode preventive vedlikeholdet som ble utført tidligere er nok ikke lenger tilstede . Det er bare å se på det mest iøyefalne som møkkete vinger, flaps , hjulbrønner buk , vingebak-kant når spoilere spretter opp under landing , oljelekkasjer fra aktuatorer i halesideror pluss interiør. Dette forteller noe om hvordan vedlikehold prioriteres og hva som er drivere bak dette. Har man ikke tid og ressurser til å bruke litt ekstra tid til å avdekke forhold som i dette tilfellet av 2 Q400 havarier så vil man fortsette å oppleve slike forhold i årene fremover er jeg redd for. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
Vi har dessverre sett en dramatisk nedgang i teknisk standard de siste årene. Men selv om gjeldende instrukser dokumenterer at en inspeksjon skal gjøres, så er det ikke alltid at den gjøres, men bare "signeres ut". På STS OSL har man fått inn MD'er fra CPH med rustne slat-wirer som skulle vært byttet ved forrige inspeksjon i CPH. Jobben var dokumentert i systemet som utført, men det kan virke som om inspeksjonslukene ikke engang var blitt åpnet! Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann OJB!
Veldig flott beskrevet Ole, men du mener vel "on condition maintenance" og ikke "on condition monitoring"...? Jeg skal lure på om det er potassium formate eller potassium acetate runway deicing fluid ute og går...? Dette er noe svineri og vi ser mye korrosjonsskade på understell og andre systemer fra dette... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Enig med deg , deg skal bli interessant å se rot-årsakene til eventuelle rustangrep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]() Quote:
Eller som vi sier: "Dette flyet har vært på Shannon" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
De mest erfarne SAS-piloter skal i denne weekend flyve 12 af de problematiske Dash 400 hjem til Stockholm og København, hvor den store inspektion venter.
Ser du i denne weekend et Dash 400-fly i luften, så frygt ikke for passagererne, men tænk på besætningen. De har nemlig frivilligt sagt ja til at flyve de omstridte fly tilbage til baserne i København og Stockholm i såkaldte færgeflyvninger. Når de er nået frem, skal de igennem en stor inspektion for at sikre, at de ikke lider at det samme rustproblem, der var hovedårsag til søndagens ulykke i Aalborg. Det er 12 af SAS' 27 Dash-400 fly, der skal ude på en flyvetur, før de kan blive inspiceret. Og ifølge SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, foretages flyvninger lørdag og søndag i denne weekend. Og det er ifølge formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, de mest erfarne, som påtager sig opgaven. - Det bliver overhovedet ikke svært at finde folk til at flyve dem hjem. Grunden til at man kan testflyve er jo, at man har fundet årsagen til havariet i Aalborg. Den kategori af piloter, der skal flyve dem hjem, er nogle der i den grad er vant til at teste fly, der har været gennem modifikationer eller har fået skiftet ting, siger formanden. Ritzau http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1088640.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Condition Monitoring, med smøring og ettersyn, er jo selve bærebjelken i MSG-3.
Sjeldnere tungt vedlikehold, men grundigere inspeksjoner og forhåpentligvis skikkelig daglig prevantivt vedlikehold... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Er det noen som har bilder av problem mutter'n , og hele leggen og som kan sette noen piler og forklare litt.
Har forstått det slik at de ikke fikk 3 grønne så da har det fatale bruddet skjedd når hjulet kommer ut før landing og sensoren(e) merker at leggen/eller støttestag ikke er på plass ? /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
NRK Nordlands lokalsending viste nettopp problemet i detalj - rustent stag har blitt påvist også på et av WF sine Q400.
Se tekst på http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3477797 og dagens sending (14.9) på http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/289
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
easyJet må trolig skifte navn | Henshaw | Flyforum | 3 | 18-05-2010 12:28 |
Glemte trolig å folde ut landingshjul | SNSK | Flyforum | 9 | 09-08-2009 18:31 |
Singaporeairlines dropper trolig 380 | MartinL | Flyforum | 12 | 18-10-2006 21:35 |
A.P Møller vil trolig selge Martinair | CK | Flyforum | 3 | 02-01-2006 20:12 |
OT: Arafat trolig død | jb1 | Flyforum | 7 | 07-11-2004 09:36 |