Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-09-2007, 20:47   #1
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Trolig en mutter ...?

Ifølge en representant fra Skandinavisk lufttilsynskontor (eller noe slikt) på Dagsrevyen i kveld, skyldtes understellssammenbruddet på Q400 trolig en mutter (en kontramutter, tror jeg det var han sa).

Er det noen teknisk kyndige på Q400 som vet noe om hva slags mutter dette er?

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/287689

(innslaget begynner cirka 17'40 ute i sendinga)

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2007, 21:05   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by Fly high

...hva slags mutter dette er?
En kronemutter...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2007, 21:49   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Trolig en mutter ...?

Leste et sted paa nettet at mutteren var rusten. Kan det virkelig vaere tilfelle? Og hvis det er rett, burde ikke det da vaert oppdaget ved inspeksjoner?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2007, 21:56   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Trolig en mutter ...?

Artikkel om rusten bolt på Aftenposten.no.

Merkelig sak. Om det er en bolt inne i et hydraulisk stempel vil jeg tro at dette kanskje ikke er med på noen sjekklister .. Eller ??
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2007, 22:23   #5
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Trolig en mutter ...?

Nei, ikke en rusten mutter, men rustne gjenger...


Siterer den midlertidige rapporten for den første hendelsen:

Quote:
During the investigation, it was observed that the rod end of the right main landing gear retraction/extension actuator had separated from its piston rod.

The main landing gear retraction/extension actuator, the actuator rod end, and stabilizer brace assembly were removed from the aircraft for further examination.

Examination of the internal threads of the retraction/extension actuator piston revealed the presence of corrosion, which led to separation of the rod end from the piston.
The separation contributed to the landing gear collapse.
Sånn jeg forstår det, så er det en hydraulisk sylinder som opererer understellet. På enden av støtstangen fra denne er det et gjengeparti, hvor man skrur på et endeledd som igjen overfører kreftene til det man skal bevege (i dette tilfellet understellet). Sånn jeg leser rapporten, så er det disse gjengene som er rustet, som igjen har ført til at de to delene har separert.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 00:39   #6
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Trolig en mutter ...?

Her er BT sin historie....

"Rust veltet fly"....

http://www.bt.no/utenriks/article409519.ece
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 07:49   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by KennethGS

Sånn jeg forstår det, så er det en hydraulisk sylinder som opererer understellet. På enden av støtstangen fra denne er det et gjengeparti, hvor man skrur på et endeledd som igjen overfører kreftene til det man skal bevege (i dette tilfellet understellet). Sånn jeg leser rapporten, så er det disse gjengene som er rustet, som igjen har ført til at de to delene har separert.
Plausibel forklaring, men hvorfor er ikke dette oppdaget tidligere? Noen her som kan utdype forholdet?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:32   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:
Originally posted by KennethGS

Sånn jeg forstår det, så er det en hydraulisk sylinder som opererer understellet. På enden av støtstangen fra denne er det et gjengeparti, hvor man skrur på et endeledd som igjen overfører kreftene til det man skal bevege (i dette tilfellet understellet). Sånn jeg leser rapporten, så er det disse gjengene som er rustet, som igjen har ført til at de to delene har separert.
Plausibel forklaring, men hvorfor er ikke dette oppdaget tidligere? Noen her som kan utdype forholdet?
Jeg tror at man på generelt grunnlag kan si at i dagens konkuranseutsatte marked så har ettersyn av fly endret seg noe.

Før så gjorde mange flyselskap ettersyn etter fabrikantens spesifikasjoner pluss at de i tillegg opparbeidet seg kunnskap og ekspertise på de ulike flytyper der man avdekket områder som krevet særskilt ettersyn i forhold til flyoperative forhold.
Braathens SAFE var jo en tidlig kunde av B737 og de hadde på et tidspunkt maskiner med høyest gangtid og cycler ut fra sitt trafikkmønster. Dette gav BU erfaringer som ikke var forutsett av fabrikanten og som etter hvert måtte innarbeides som SB og AD notes hos øvrige selskaper . Boeing var således svært interessert i BU's erfaringer for avdekke tekniske forhold de kunne informere øvrige kunder for 737 om.
BU hadde jo også etter hvert en solid ekspertise som utøvet vedlikehold utover minstekrav fra fabrikant og norske luftfartsmyndigheter.
Dette har nok endret seg en god del der vedlikehold utøves i forhold til minstekrav fra fabrikant og at begrepet "on condition monitoring" har blitt etablert av de fleste selskaper. Med andre ord , det går bra inntil noe ryker eller man gjør seg en ny erfaring som krever en endring i form av SB eller AD-notes.
Det gode preventive vedlikeholdet som ble utført tidligere er nok ikke lenger tilstede .
Det er bare å se på det mest iøyefalne som møkkete vinger, flaps , hjulbrønner buk , vingebak-kant når spoilere spretter opp under landing , oljelekkasjer fra aktuatorer i halesideror pluss interiør. Dette forteller noe om hvordan vedlikehold prioriteres og hva som er drivere bak dette.
Har man ikke tid og ressurser til å bruke litt ekstra tid til å avdekke forhold som i dette tilfellet av 2 Q400 havarier så vil man fortsette å oppleve slike forhold i årene fremover er jeg redd for.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:57   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by OJB
Quote:
Originally posted by JetBlue
Quote:
Originally posted by KennethGS
Sånn jeg forstår det, så er det en hydraulisk sylinder som opererer understellet. På enden av støtstangen fra denne er det et gjengeparti, hvor man skrur på et endeledd som igjen overfører kreftene til det man skal bevege (i dette tilfellet understellet). Sånn jeg leser rapporten, så er det disse gjengene som er rustet, som igjen har ført til at de to delene har separert.
Plausibel forklaring, men hvorfor er ikke dette oppdaget tidligere? Noen her som kan utdype forholdet?
Jeg tror at man på generelt grunnlag kan si at i dagens konkuranseutsatte marked så har ettersyn av fly endret seg noe.
Før så gjorde mange flyselskap ettersyn etter fabrikantens spesifikasjoner pluss at de i tillegg opparbeidet seg kunnskap og ekspertise på de ulike flytyper der man avdekket områder som krevet særskilt ettersyn i forhold til flyoperative forhold.
Braathens SAFE var jo en tidlig kunde av B737 og de hadde på et tidspunkt maskiner med høyest gangtid og cycler ut fra sitt trafikkmønster. Dette gav BU erfaringer som ikke var forutsett av fabrikanten og som etter hvert måtte innarbeides som SB og AD notes hos øvrige selskaper . Boeing var således svært interessert i BU's erfaringer for avdekke tekniske forhold de kunne informere øvrige kunder for 737 om.
BU hadde jo også etter hvert en solid ekspertise som utøvet vedlikehold utover minstekrav fra fabrikant og norske luftfartsmyndigheter.
Dette har nok endret seg en god del der vedlikehold utøves i forhold til minstekrav fra fabrikant og at begrepet "on condition monitoring" har blitt etablert av de fleste selskaper. Med andre ord , det går bra inntil noe ryker eller man gjør seg en ny erfaring som krever en endring i form av SB eller AD-notes.
Det gode preventive vedlikeholdet som ble utført tidligere er nok ikke lenger tilstede .
Det er bare å se på det mest iøyefalne som møkkete vinger, flaps , hjulbrønner buk , vingebak-kant når spoilere spretter opp under landing , oljelekkasjer fra aktuatorer i halesideror pluss interiør. Dette forteller noe om hvordan vedlikehold prioriteres og hva som er drivere bak dette.
Har man ikke tid og ressurser til å bruke litt ekstra tid til å avdekke forhold som i dette tilfellet av 2 Q400 havarier så vil man fortsette å oppleve slike forhold i årene fremover er jeg redd for.
Spikeren på hodet, Ole!

Vi har dessverre sett en dramatisk nedgang i teknisk standard de siste årene. Men selv om gjeldende instrukser dokumenterer at en inspeksjon skal gjøres, så er det ikke alltid at den gjøres, men bare "signeres ut". På STS OSL har man fått inn MD'er fra CPH med rustne slat-wirer som skulle vært byttet ved forrige inspeksjon i CPH. Jobben var dokumentert i systemet som utført, men det kan virke som om inspeksjonslukene ikke engang var blitt åpnet! Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 12:37   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Trolig en mutter ...?

Heisann OJB!

Veldig flott beskrevet Ole, men du mener vel "on condition maintenance" og ikke "on condition monitoring"...?

Jeg skal lure på om det er potassium formate eller potassium acetate runway deicing fluid ute og går...? Dette er noe svineri og vi ser mye korrosjonsskade på understell og andre systemer fra dette...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 12:42   #11
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen

Heisann OJB!

Veldig flott beskrevet Ole, men du mener vel "on condition maintenance" og ikke "on condition monitoring"...?

Jeg skal lure på om det er potassium formate eller potassium acetate runway deicing fluid ute og går...? Dette er noe svineri og vi ser mye korrosjonsskade på understell og andre systemer fra dette...

Dag
Joda, du har rett , jeg blandet et par begreper som ikke er så ulikt det vi bruker i oljeindustrien.

Enig med deg , deg skal bli interessant å se rot-årsakene til eventuelle rustangrep.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 12:43   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Spikeren på hodet, Ole!

Vi har dessverre sett en dramatisk nedgang i teknisk standard de siste årene. Men selv om gjeldende instrukser dokumenterer at en inspeksjon skal gjøres, så er det ikke alltid at den gjøres, men bare "signeres ut". På STS OSL har man fått inn MD'er fra CPH med rustne slat-wirer som skulle vært byttet ved forrige inspeksjon i CPH. Jobben var dokumentert i systemet som utført, men det kan virke som om inspeksjonslukene ikke engang var blitt åpnet! Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.
Detter er jo ganske gufne ord å lese, spesielt med tanke på de rundene som har vært gått ang. vedlikeholdsproblemer der nede med IC-maskiner og annet?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 15:58   #13
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Trolig en mutter ...?


Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Spikeren på hodet, Ole!

Vi har dessverre sett en dramatisk nedgang i teknisk standard de siste årene. Men selv om gjeldende instrukser dokumenterer at en inspeksjon skal gjøres, så er det ikke alltid at den gjøres, men bare "signeres ut". På STS OSL har man fått inn MD'er fra CPH med rustne slat-wirer som skulle vært byttet ved forrige inspeksjon i CPH. Jobben var dokumentert i systemet som utført, men det kan virke som om inspeksjonslukene ikke engang var blitt åpnet! Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.

Eller som vi sier: "Dette flyet har vært på Shannon"
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:01   #14
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.
Tror du kan regne med å måtte legge bort den snikende følelsen, og heller si unnskyld til danskene.... :huh:
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:08   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Trolig en mutter ...?

De mest erfarne SAS-piloter skal i denne weekend flyve 12 af de problematiske Dash 400 hjem til Stockholm og København, hvor den store inspektion venter.

Ser du i denne weekend et Dash 400-fly i luften, så frygt ikke for passagererne, men tænk på besætningen. De har nemlig frivilligt sagt ja til at flyve de omstridte fly tilbage til baserne i København og Stockholm i såkaldte færgeflyvninger.

Når de er nået frem, skal de igennem en stor inspektion for at sikre, at de ikke lider at det samme rustproblem, der var hovedårsag til søndagens ulykke i Aalborg.

Det er 12 af SAS' 27 Dash-400 fly, der skal ude på en flyvetur, før de kan blive inspiceret. Og ifølge SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, foretages flyvninger lørdag og søndag i denne weekend. Og det er ifølge formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, de mest erfarne, som påtager sig opgaven.

- Det bliver overhovedet ikke svært at finde folk til at flyve dem hjem. Grunden til at man kan testflyve er jo, at man har fundet årsagen til havariet i Aalborg. Den kategori af piloter, der skal flyve dem hjem, er nogle der i den grad er vant til at teste fly, der har været gennem modifikationer eller har fået skiftet ting, siger formanden.

Ritzau

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1088640.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:13   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Trolig en mutter ...?

Condition Monitoring, med smøring og ettersyn, er jo selve bærebjelken i MSG-3.
Sjeldnere tungt vedlikehold, men grundigere inspeksjoner og forhåpentligvis skikkelig daglig prevantivt vedlikehold...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:32   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Trolig en mutter ...?

Er det noen som har bilder av problem mutter'n , og hele leggen og som kan sette noen piler og forklare litt.

Har forstått det slik at de ikke fikk 3 grønne så da har det fatale bruddet skjedd når hjulet
kommer ut før landing og sensoren(e) merker at leggen/eller støttestag ikke er på plass ?


/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:51   #18
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by KennethGS

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Blir spennende å se om rustproblemet til CPH-baserte Q400 også dukker opp på ARN og TRF-baserte maskiner. Har en snikende følelse av at så ikke skjer.
Tror du kan regne med å måtte legge bort den snikende følelsen, og heller si unnskyld til danskene.... :huh:
Nei. MD'ene hadde ikke vært andre steder enn hangaren i CPH. Jeg har dessuten personlig hatt endel korrespondanse fra flyavdelingen i ARN angående "uregelmessigheter" i forb. med operasjon av A330/340 ut fra CPH. Som f.eks. SKAL vi få en Maintenance Statement ved oppstart av ACARS som forteller oss at alle nødvendige checker er gjort, og at ingen sjekker trenger å utføres før flyet er tilbake på basen, igjen. Ved et par anledninger har vi fått en ufullstendig MS, med minst en sjekk som må taes før flyet er tilbake i CPH. Det ble opplyst at sjekken var gjort, men ikke oppdatert i systemet. Vi trengte bare å initiere ACARS på nytt litt senere, så ville den komme. Det skjedde ikke, og vi kalte opp på radiofrekvensen. Samme beskjed. Vi hadde slot-tid, og dro. Vi fikk ikke noen oppdatert MS under flygningen, heller. Følgen var at flyet ble stående i NRT, da påtroppende crew heller ikke fikk en gyldig MS ble det en skikkelig delay. Og senere en investigation fra Flyavdelingen. Det viste seg at man hadde gitt f**** på teknisk og satset på at cockpit-crew fikk smellen. Men vi hadde beviser og vitner, og gikk klar. Det var det noen i hangaren som ikke gjorde. Det verste er at bare noen uker etter, forsøkte de seg igjen, men da hadde vi ikke slot-tid, og klok av skade delayet vi maskinen til et gyldig MS var mottatt. Det fikk vi. Etter at det hadde kommet en mekaniker og gjort sjekken. 10-12 min. etter scheduled departure. Det har vært tilsvarende opplevelser hos en del av mine kolleger, også. Å si unnskyld til teknisk på CPH: ikke f***!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:57   #19
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Trolig en mutter ...?

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

De mest erfarne SAS-piloter skal i denne weekend flyve 12 af de problematiske Dash 400 hjem til Stockholm og København, hvor den store inspektion venter.

Ser du i denne weekend et Dash 400-fly i luften, så frygt ikke for passagererne, men tænk på besætningen. De har nemlig frivilligt sagt ja til at flyve de omstridte fly tilbage til baserne i København og Stockholm i såkaldte færgeflyvninger.

Når de er nået frem, skal de igennem en stor inspektion for at sikre, at de ikke lider at det samme rustproblem, der var hovedårsag til søndagens ulykke i Aalborg.

Det er 12 af SAS' 27 Dash-400 fly, der skal ude på en flyvetur, før de kan blive inspiceret. Og ifølge SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, foretages flyvninger lørdag og søndag i denne weekend. Og det er ifølge formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, de mest erfarne, som påtager sig opgaven.

- Det bliver overhovedet ikke svært at finde folk til at flyve dem hjem. Grunden til at man kan testflyve er jo, at man har fundet årsagen til havariet i Aalborg. Den kategori af piloter, der skal flyve dem hjem, er nogle der i den grad er vant til at teste fly, der har været gennem modifikationer eller har fået skiftet ting, siger formanden.

Ritzau

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1088640.ece
Kan de ikke bare fly med hjulene ute da?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 18:58   #20
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Re: Trolig en mutter ...?

NRK Nordlands lokalsending viste nettopp problemet i detalj - rustent stag har blitt påvist også på et av WF sine Q400.

Se tekst på http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3477797 og dagens sending (14.9) på http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/289
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
easyJet må trolig skifte navn Henshaw Flyforum 3 18-05-2010 12:28
Glemte trolig å folde ut landingshjul SNSK Flyforum 9 09-08-2009 18:31
Singaporeairlines dropper trolig 380 MartinL Flyforum 12 18-10-2006 21:35
A.P Møller vil trolig selge Martinair CK Flyforum 3 02-01-2006 20:12
OT: Arafat trolig død jb1 Flyforum 7 07-11-2004 09:36


All times are GMT +2. The time now is 06:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.