Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2007, 08:53   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Norwegian skal fly Tromsø-London

http://e24.no/boers-og-finans/article1976552.ece
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 08:58   #2
BU595
ScanFlyer Silver

BU595's Avatar

Default Re: Norwegian skal fly Tromsø-London

Men følgende er direkte feil :
Lørdag 8. desember blir det premiere for Norwegians rute mellom Tromsø-Langnes og London-Stansted, som også blir tidenes første flyrute mellom Nord-Norge og Storbritannia.

Her har da SAS hatt en sommernatt-rute før !!
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:05   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jepp...det er riktig!
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:08   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

"Derfor er ruten litt til gjennom et samarbeid mellom Norwegian, Hurtigruten, reiselivet i Nord-Norge og offentlige myndigheter, sier Skjeldam i pressemeldingen"

Hvor mye har "partnerne" betalt Norwegian for å starte denne ruten? Har "offentlige myndigheter" bidratt med cash for å støtte ruten??

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:28   #5
sukram
ScanFlyer Gold

Glimrende, da blir det London-tur på meg Jeg har jo også tro på at ruten skal kunne klare seg, noe jeg alt har redegjort for i en annen tråd, men det har nok mye å si hvorvidt man får briter til å fly nordover. God markedsføring blir viktig.

Ruten har nok fått litt støtte til oppstart, men dette kan vel ikke være overraskende? Det er da slik flere direkteruter til utlandet fra Norge har blitt realisert. Om støtten kommer fra staten direkte, gjennom Avinor i form av avgiftslettelser eller gjennom kommunalt tilskudd (kommunene får da store deler av sine inntekter gjennom overføringer fra staten) må vel sies å være uinteressant.

Derimot at Åslaug Haga er med på pressekonferansen for å score et politisk poeng, synes jeg er mer spesielt.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:49   #6
spitfire
ScanFlyer Blue

Var det gunstige avgangstider da, tirsdager og lørdager? Skulle tro at torsdager og søndager var bedre alternativer.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:51   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally posted by sukram
Ruten har nok fått litt støtte til oppstart, men dette kan vel ikke være overraskende? Det er da slik flere direkteruter til utlandet fra Norge har blitt realisert. Om støtten kommer fra staten direkte, gjennom Avinor i form av avgiftslettelser eller gjennom kommunalt tilskudd (kommunene får da store deler av sine inntekter gjennom overføringer fra staten) må vel sies å være uinteressant.

Derimot at Åslaug Haga er med på pressekonferansen for å score et politisk poeng, synes jeg er mer spesielt.
Jeg synes faktisk det er interessant hvorvidt det brukes skattepenger på oppstart en slik rute, det er vel derfor distriktsnisse Haga deltar i sakens anledning. Derfor er graden av offentlige subsidier en viktig opplysning.

For all del gratulerer jeg Tromså med ruten, men tror også at suksessen i stor grad vil være avhengig av antallet engelske pax på ruten.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 09:58   #8
intransfer
ScanFlyer Blue

Som Høyremann er jeg i mot subsidiering, men vil bare opplyse dere om at det offentlige allerede bruker og har brukt en del penger på å holde fly i luften her til lands.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 10:02   #9
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:

Jeg synes faktisk det er interessant hvorvidt det brukes skattepenger på oppstart en slik rute, det er vel derfor distriktsnisse Haga deltar i sakens anledning. Derfor er graden av offentlige subsidier en viktig opplysning.

For all del gratulerer jeg Tromså med ruten, men tror også at suksessen i stor grad vil være avhengig av antallet engelske pax på ruten.
Jeg tror du misforstod meningen med innlegget mitt. Hvorvidt man er enig OM det skal brukes skattepenger på slike tilskudd, er en annen diskusjon. Den kan vel overlates til en gang man diskuterer politikk.

Poenget mitt er for det første at mange flyruter de facto har blitt til gjennom statlige tilskudd. Det kan da umulig være overraskende for noen her. For det andre mener jeg at om pengene kommer direkte som tilskudd eller gjennom f.eks avgiftskutt fra Avinor er likegyldig, realiteten er det samme.

Dog er jeg enig i at det kunne vært interessant å høre akkurat hvor mange skattekroner som har blitt gitt i støtte.
Old 05-09-2007, 10:08   #10
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Blir spennende å se tidtabellen. Må gå relativt tidlig fra TOS på lørdager hvis man skal rekke noe som helst der borte. Fredag/Mandag hadde nok vært bedre, men så var det det med tilgjengelig flymateriell da.
Old 05-09-2007, 10:12   #11
sukram
ScanFlyer Gold

Tirsdag Lørdag
Tromsø 16:05 06:50
London 18:25 09:10

London 18:55 08:25
Tromsø 23:15 12:45

fra norwegian.no
Old 05-09-2007, 10:45   #12
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Gratulerer med London rute TOS, det blir svært spennende og se hvordan denne utvikler seg. Kjempemorro at DY tør satse direkte til Europa fra Nord Norge. CK, nå må du slutte og angripe DY's nysatsninger! Offentlig samarbeid trenger ikke være annet enn f eks samannonsering med ja la oss si Tromsø kommune og dere reiselivsorganisasjon og kanskje en avgiftsrabatt på Tromsø Lufthavn Langnes.
Old 05-09-2007, 11:00   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Poenget mitt er for det første at mange flyruter de facto har blitt til gjennom statlige tilskudd. Det kan da umulig være overraskende for noen her. For det andre mener jeg at om pengene kommer direkte som tilskudd eller gjennom f.eks avgiftskutt fra Avinor er likegyldig, realiteten er det samme.

Dog er jeg enig i at det kunne vært interessant å høre akkurat hvor mange skattekroner som har blitt gitt i støtte.
Ja, da er vi enige. At kortbanenettet subsidieres over statsbudsjettet er jo en kjensgjerning, og er etter mitt syn reinspikka distriktspolitikk og ikke luftfartspolitikk.

At ulike aktører i Tromsø velger å støtte en London-rute har jeg ingen problemer med.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 14:30   #14
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Først og fremst, Gratulerer til Tromsø, Norwegian og Nord-Norge :clap :clap

Syns dette er meget spennende, selv om rutetidene ikke er optimale! Men jeg vil tro at staute nordlenninger vet å kjenne sin besøkelsestid når noen tør satse der andre ikke vil/tør!

Vet vi har diskutert dette i en annen tråd hvorvidt det er liv laga med direkteruter fra høye nord. Da begrunnet med lang flytid, oppbinding av en flymaskin en hel dag til kun en rute etc.
Håper virkelig Norwegian kan få det til, for det er ingen andre som tør satse her i nord!!
Ja med unntak av Widerøe da selvfølgelig, he he

Egil
Old 05-09-2007, 17:09   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Denne ruta har jeg dessverre ingen tro paa med disse tidene, men det er flott at de proever.

SAS hadde sommerruta i mange aar, grunnen til at den ruta ikke gikk var jo at de gikk midt paa natta
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 17:16   #16
sukram
ScanFlyer Gold

De er jo ikke optimale, men de er da ikke SÅ ille? Heldigvis ligger Tromsø lufthavn ikke langt fra sentrum, mens Stansted vel ikke er optimalt plassert i forhold til London, slik at reisetiden til/fra der det skjer er ganske lang.

Når på døgnet gikk SAS sine London-flyvninger og i hvilket tidsrom gikk de?
Old 05-09-2007, 18:01   #17
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:

Tirsdag Lørdag
Tromsø 16:05 06:50
London 18:25 09:10

London 18:55 08:25
Tromsø 23:15 12:45

fra norwegian.no
Jeg reagerte litt på den svært korte (!) snutida i London på lørdagen. Men etter å ha tenkt meg litt mer om, kan det jo tenkes at det ikke er samme flyet som benyttes begge veier...
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2007, 18:41   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Er dette på bekostning av Trondheim ruta til London? Den er fra November nede i 3 ukentlige. Eller kanksje Kristiansand hvor Norwegian slutter å fly fra 27 oktober?
Old 05-09-2007, 19:00   #19
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by MartinL

Er dette på bekostning av Trondheim ruta til London? Den er fra November nede i 3 ukentlige. Eller kanksje Kristiansand hvor Norwegian slutter å fly fra 27 oktober?
TRD-LON har gått tre ganger pr. uke i hele sommer og skal fortsatt gjøre det. KRS mister sin tirsdagsavgang.
Old 05-09-2007, 19:06   #20
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:

De er jo ikke optimale, men de er da ikke SÅ ille? Heldigvis ligger Tromsø lufthavn ikke langt fra sentrum, mens Stansted vel ikke er optimalt plassert i forhold til London, slik at reisetiden til/fra der det skjer er ganske lang.

Når på døgnet gikk SAS sine London-flyvninger og i hvilket tidsrom gikk de?
Husker ikke helt nøyaktig, men hvis jeg sier det var avg LHR kl 2150 med ank TOS 0200, så avg TOS kl 0400, med ank LHR 0640, så er det ganske riktig.
Dager var natt til fredag og natt til mandag.

Dvs at med ei langhelg i London fra TOS, så fikk man med seg hele fredagen og så og si hele søndagen. Søvn på reisedagene ble det verre med...
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules