Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2007, 18:52   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default ICAO-lokator på militære fartøy

Er det noen som vet om de norske kystvaktfartøyene og fregattene har ICAO-lokatorer? De har callsign i Lima Lima serien, men jeg husker ikke det med ICAO. Det er et kvart hundreår siden sist jeg var ombord
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 19:28   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

KV nordkapp var vel LBHA, om jeg ikke husker feil..

Satt selv ombord der og glodde på en radarskjerm, og har hørt en del ATC-kommunikasjon mellom båten og Lynx'en, og frasen "LimaBravoHotelAlpha" har jeg hørt et par ganger..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 19:39   #3
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

LBHA er nok ikke ICAO location indicator - det er kallesignalet til skipet.

Ingen av skipene har ICAO loc.ind, ettersom de er flyttbare, på samme måte som de flyttbare oljeriggene.

Når de har behov for å bruke reiseplan brukes ZZZZ som location indicator, dette er en "anywhere in the world" indikator, og man skal nærmere angi i reiseplanens felt 18 hvor det er. For militære fartøyer pleier man å skrive skipets navn, f.eks DEP/KV NORDKAPP. Har også sett det litt mer anonyme SHIP AT SEA brukt, men da var det en annen navy som var ute og fartet...... Og ikke hadde de bare helikopter ombord.

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 19:53   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Flott. Takk
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 20:33   #5
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

LBHA er vel kanskje en Selcall-kode slik de fleste skip på sjøen har (og forsåvidt også transatlantiske flyginger som bruker HF-radio).

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 20:36   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Og kallesignal i så fall...

Typisk sted hvor man lett ser disse kodene er på fiskefartøy.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 21:24   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

De fire bokstavene det her er snakk om er internasjonale radiokallesignaler som alle skip skal ha. Det er nok sikkert et system et sted, men jeg finner det ikke...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 22:30   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Søkte på IRCS (International Radio Call Sign) og fant dettan:
Quote:
INTERNATIONAL RADIO CALL SIGN.— DDDD. The ship’s four-letter International Radio Call Sign (IRCS) is used as identification for the station. Converting the IRCS to the ship’s name and country of registration may be done by using Allied Communication Publication 100 (ACP-100)
Må nesten arrestere meg selv litt...
Kan være forskjell på mil og sivile fartøy. Sivile fartøy ser ut til å ha enten 4 bokstavers eller et alfanumerisk callsign.

Blant annet her kan du kryssøke fartøy mot callsign: http://cgmix.uscg.mil/PSIX/VesselSearch.aspx Søk på hele land om gangen så kanskje du finner et mønster...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 23:15   #9
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.

Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord.

Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820.

Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2

Såhhh... tilbake til luftfart?

Mvh,
"Gammelgnisten"
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 01:04   #10
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

For de som vil ha en oversikt, finnes det i ACP113:
http://www.jcs.mil/j6/cceb/acps/ACP113AFMC5.pdf
HVI is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 07:36   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Quote:
Originally posted by Gandalf

Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.

Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord.

Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820.

Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2

Såhhh... tilbake til luftfart?

Mvh,
"Gammelgnisten"
Veldig bra oppsummering. Og dette har jo med luftfart å gjøre - du knytter veldig bra LN-serien inn i dette og de flytende flyplassene var jo utgangspunktet
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Militære bilder på en torsdag RJon Bilder & foto 2 10-06-2017 13:31
Fraktfly - Militære vs sivile modeller SudCaravelle Flyteknisk forum 8 06-12-2016 14:25
1:400 Militære fly Selges Ollie Samlerhjørnet 26 08-05-2009 22:43
Militære Seaking på BGO G-COLE Flyforum 5 15-02-2007 14:49


All times are GMT +2. The time now is 08:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.