![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Er det noen som vet om de norske kystvaktfartøyene og fregattene har ICAO-lokatorer? De har callsign i Lima Lima serien, men jeg husker ikke det med ICAO. Det er et kvart hundreår siden sist jeg var ombord
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
KV nordkapp var vel LBHA, om jeg ikke husker feil..
Satt selv ombord der og glodde på en radarskjerm, og har hørt en del ATC-kommunikasjon mellom båten og Lynx'en, og frasen "LimaBravoHotelAlpha" har jeg hørt et par ganger.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
LBHA er nok ikke ICAO location indicator - det er kallesignalet til skipet.
Ingen av skipene har ICAO loc.ind, ettersom de er flyttbare, på samme måte som de flyttbare oljeriggene. Når de har behov for å bruke reiseplan brukes ZZZZ som location indicator, dette er en "anywhere in the world" indikator, og man skal nærmere angi i reiseplanens felt 18 hvor det er. For militære fartøyer pleier man å skrive skipets navn, f.eks DEP/KV NORDKAPP. Har også sett det litt mer anonyme SHIP AT SEA brukt, men da var det en annen navy som var ute og fartet...... Og ikke hadde de bare helikopter ombord. Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Flott. Takk
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
LBHA er vel kanskje en Selcall-kode slik de fleste skip på sjøen har (og forsåvidt også transatlantiske flyginger som bruker HF-radio).
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Og kallesignal i så fall...
Typisk sted hvor man lett ser disse kodene er på fiskefartøy.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
De fire bokstavene det her er snakk om er internasjonale radiokallesignaler som alle skip skal ha. Det er nok sikkert et system et sted, men jeg finner det ikke...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Søkte på IRCS (International Radio Call Sign) og fant dettan:
Quote:
Kan være forskjell på mil og sivile fartøy. Sivile fartøy ser ut til å ha enten 4 bokstavers eller et alfanumerisk callsign. Blant annet her kan du kryssøke fartøy mot callsign: http://cgmix.uscg.mil/PSIX/VesselSearch.aspx Søk på hele land om gangen så kanskje du finner et mønster...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.
Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord. Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820. Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2 Såhhh... tilbake til luftfart? Mvh, "Gammelgnisten"
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
For de som vil ha en oversikt, finnes det i ACP113:
http://www.jcs.mil/j6/cceb/acps/ACP113AFMC5.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Militære bilder på en torsdag | RJon | Bilder & foto | 2 | 10-06-2017 13:31 |
Fraktfly - Militære vs sivile modeller | SudCaravelle | Flyteknisk forum | 8 | 06-12-2016 14:25 |
1:400 Militære fly Selges | Ollie | Samlerhjørnet | 26 | 08-05-2009 22:43 |
Militære Seaking på BGO | G-COLE | Flyforum | 5 | 15-02-2007 14:49 |