![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Flyselskapet som fløy statsministeren under hans turbobesøk i Nord-Norge sist torsdag hadde ikke nødvending godkjenning, men fikk fortsette likevel.
http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2007/artikkel.php?artid=161133 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Egil! Kvifor tok du ikkje ansvar og fekk stoppa flyet på MJF?!!
![]() ![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Tja, det hele gikk vel så kjapt for seg at Businesswings knapt var nede på rullebanen i Brønnøysund, Mosjøen og Sandnessjøen. Hvem trenger papirer når man bare skal gjøre touch-and-go?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nå gikk jo dette bra, uten noen form for uhell av noe slag.
Jeg vet ikke hvor strengt dette regelverket virkelig er, men vil tro at om det var en annen passasjer enn Statsministeren ombord så skal vi vel ikke se bort fra at dette hadde blitt en større sak for de involverte flyselskap ? Eller tar jeg feil ? Hva sier dere med større flyoperativ kunnskap ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Det er den bratte innflygingen (steep approach) til kortbanene man må ha godkjenning for å fly, og i tillegg til at selve flyet må være godkjent skal både kaptein og styrmann ha gjennomgått egen trening. Blir nok litt ekstra papirarbeid for selskapet etter denne episoden, for i artikkelen står det jo at de ikke har skjønt kravet:
"Selve tillatelsen gis som en formalitet, men kravene den stiller kan ikke ha blitt forstått og oppfylt siden flyet reiste videre under en time senere, forklarer Luftfartstilsynet." Så LT har nok aldri godkjent at de fikk lov å fly videre... At statsministeren var om bord burde vel vært større grunn til å ikke fortsette turen i forhold til hans sikkerhet? Vil anta at ingen i statsministerens reisefølge hadde kjennskap til noe av dette før i etterkant av turen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Skandale! Jens bør trekke seg som statsminister...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Sikkerheten og formaliteter er ingen ting målt opp mot besøk på eldresenter, en skole og et bokollektiv i disse valg-tider. Dette må da være vesentlig værre enn å bli tatt i 100 i 80 sonen med bil, eller hva?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Men nå som denne skandalen er "out in the public", er det da greit at jeg publiserer bilder fra "the crime scene"? Fikk en kollega til å knipse noen bilder, men da det begynte å gå rykter på MJF om at VG ringte og maste om denne landingen tenkte jeg det var best å holde hodet lavt... ![]() Lokalavisas dekning av saken! Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Slowbird
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 83
|
![]()
Storm i vannglass, og sensasjonskåt journalist. Tilsynet ga jo skriftlig godkjennelse. Selskapet hadde fikk chartergodkjennelse til å operere til de nevnte flyplasser. Kun en glipp at de ikke hadde det med. At Tilsynet ga godkjennelsen vitner om at crew var kvalifisert. Noe annet hadde vært en skandale. Statsmininster eller ikke ombord. Faktisk hadde det vært enda værre om noe hadde skjedd, og tilsynet hadde gitt tillatelsen på feil grunnlag.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Hva legges i "gjøre seg kjent med lokale forhold"?
Har flyverne aldri vært der før, men studert kart... vil det være nok? Jeg har en magefølelse av at de fikk godkjenning ut fra hvem som satt ombord, men har ikke noe saklig grunn til å tro dette. Kun magefølelsen.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG: Småfly landet uten propell. (26. mai) | Twin Otter | General Aviation og sjøfly | 3 | 27-05-2016 00:14 |
Fly landet uten nesehjulet nede i New York | Hpkris | Flyforum | 5 | 03-10-2013 20:49 |
LOT 767 landet i WAW uten landingshjul | Stoarn | Flyforum | 92 | 14-11-2012 19:52 |
Landet uten nesehjul | Trety | Flyforum | 3 | 13-03-2007 15:14 |
Landet uten tillatelse | TG923 | Flyforum | 19 | 20-11-2006 15:53 |