![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS advarer mot SVs forslag om høyhastighetstog i Norge. – Minimal eller ingen miljøgevinst, hevder flyselskapet
http://www.tu.no/samferdsel/article109734.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Jeg fatter ikke at miljødirektøren gidde å bry seg. Klimadebatten var en jippo vi slet med i vår, nå er den død, også som valgkamptema. Ei heller er SV noen trussel for flytrafikken. Ikke ligger de an til å gjøre noe godt valg, og som regjeringsparti er de med på det meste av utslippstillatelser.
Det miljødirektøren burde tatt høyde for er at hans argumentasjon mot høyhastighetstog i form av 200 metersbelter og støy også kan brukes mot motorveiutbygging, og at hans bekymring for offentlig pengebruk på jernbane også kan brukes mot offentlig pengebruk på flyplassutvidelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Jeg så en valgkamp plakat i dag der det stod noe sånt som:
"Er du lei av det dårlige været? Stem SV for bedre miljø" ![]() Ja, Norge kan sikkert redde verden med å legge på noen ekstra avgifter her og der! Det er stort sett det "miljøpolitikken" til disse partiene dreier seg om: Avgifter og lite annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Fly er det som fururenser desidert mest, men skal folk gidde å ta toget, må det komme et bedre alternativ innen Sør-Norge. Vi bør lære av land som Tyskland og Frankrike. Det ene utelukker ikke det andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]()
So what?
Når bussen bruker få minutter lenger enn toget fra Oslo til Kristiansand, er det kanskje ikke rart at forretningsreisende foretrekker små stygge griser? Lavhastighetstog er vel ikke akkurat sexy.... Selv grisene til SAS tenner mer enn SAS treige tog! Regner man inn dagens pålitelighet på togene, bruker man vel en times tid på å komme seg fra Oslo S til Lysaker! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Togene før med seg død på sin ferd!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det er som med så mye annet mange vinkler å regne tog som miljøvenlig på! Se fks Polen som har kraftig rusten opp og elektrifisert jernbane nettet i landet til en standard som rager langt over hva vi har her i Norge. En miljøgevinst som får flere over på elektrisk transport...... eller? Hva med kull kraftverkene som driver disse og som grå legger alle store byer i Polen?
Jeg skal ikke legge noen politisk konklusjon på hva jeg mener om dette, men så lenge "alternativ" transport som hurtigtog og fks trolleybuss må hente inn sitt enorme kraftforbruk fra "alternative" (og ikke 100% miljøvennlige) kilder" er vi egentlig like langt. Om det faktisk gir mindre utslipp, mindre inntreng i naturen osv enn fly er likegyldig. Holdningen er ikke forandret. Den dagen Haukeli banen går 100% på norsk fjellvann som ikke har gått på bekostning av oppdemning eller is som smelter fortere på grunn av global oppvarming, ja da skal jeg holde kjeft. Så lenge synes jeg fokuset heller burde være på å legge press på de individuelle bransjer å finne alternative brenselskilder til sine kunder. Jeg skal vedde på at det er en del kemikere hos Airbus og Boeing som er grønne under neglene av å teste ut nye alternative energi kilder for sine fly. Jeg tror heller det er veien å gå enn grave hull mellom oslo og bergen for tog! Enn så lenge får jeg drive syklisten frem i meg å si. SAVE FUEL, BURN FAT!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
"SAS treige tog" var et nytt moment i debatten...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her er det flere som konstruerer en virkelighet de så argumenterer opp mot. Nye og moderne tog er mer miljøvennlig enn nye og moderne fly. Derfor håper jeg at vi får høyhastigshetstog mellom de store byene i Sør-Norge og dermed en konkurrent til flyene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Nå er vel ikke fly den stor konkurrenten på Oslo-Lillehammer, Oslo-Skien og Oslo-Halden - som jo er de strekningene med aller flest passasjerer på NSB sitt rutenett...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Jeg ser egentlig ikke den store miljøgevinsten med å skifte fra fly til tog. Pr. idag,så går tog enten på elektrisitet eller diesel. Med unntak av vannkraft og atomkraft,så forurenser el. produksjon rundt om i verden ganske mye. For 15-16 år siden fastslo København Kommune at dersom 75% av kjøretøyene deres ble byttet ut med el-biler,så måtte man bygge et nytt kraftverk bare for å lade opp bilene på nattestid. Vinningen ville med andre ord gå opp i spinningen.
Produksjon av sement og betong til jernbanesviller forurenser også ganske betraktelig. For ikke å snakke om hvor mye energi det går med til å smi en jernbaneskinne! Høyhastighetstog trenger spesialstål i tillegg pga. varmeutviklingen,og det er praktisk talt mangel på stål generelt i verden. Tror ikke på noen togrevolusjon med det første,nei!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje! 2-Høyhastighetstog er i utgangspunktet ikke miljøvennlig. Det sier seg selv at det å øke hastigheten på tog til 300 km/t i tykk atmosfære vil mangedobble energiforbruket. Såkalte miljøforkjempere samenligner gjerne med energiforbruket til tog som kjører med en tredjedel av den farten. 3-All energi som må brukes under utbygningen for å rasere natur og terreng på utvalgte strekning taes ikke med i beregningen. Enorme mengder energi, som aldri vil kunne avskrives med ovennevnte passasjer grunnlag. 4-Der toget ikke går i tunnel er det permanent skade i naturen på hele strekningen og veldig mye støy. Å bo i nærheten av en flyplass blir peanøtter i forhold! At fly er det mest miljø fientlige transport alternativet er direkte løgn men sikkert politisk korrekt. Et minimumskrav til IQ for å stille som valgbar politiker og for å stemme burde vært et krav. Men der har vi et av demokratiets mange svakheter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() "1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje! " Der tror jeg du tar kraftig feil! Husk at flyrutene Osl- BGO/TRD er europas 4 og 5 mest trafikerte rute! Det har i europeisk sammenheng vist seg at hurtig tog tar store jaffs av flytrafikken. Se Tyskland, Frankrike ect.... Med dette i betraktning (at hurtigtog tar et stort gap av markedsandelene til fly) er det faktisk få andre Europeiske byer som har et større potensiale for å få flygende over på jernbane enn Osl - BGO/TRD. Dessuten vil ikke en slik jernbane kun ta reisende som ellers ville tatt fly. Tenk hvilken gevinst det er i forhold til å få bilister og godstransport bort fra veiene. Det jeg derimot er skeptisk til dytte "miljø" argumentet for å bygge hurtigtog, da jeg ikke tror det nødvendig vis er så mye mer miljøvennlig. (alle aspekter tatt i betraktning) Med tanke på tid til å fra flyplassen, sikkerhet sjekk, boarding osv, er det liten tvil om at jernbane vil kunne tilby det beste produktet fra sentrum til sentrum dersom det opprettes hurtigtog mellom de store byene. Jeg ville ikke ha tatt flytog til Gardermonen, sjekket inn, stått i sikkerhets kø, ventet 45 min på at det ble boarding, 50 min i luften og samme reggla i Bergen, dog med flybuss til sentrum, om jeg kunne satt meg i et behaglig tog på Oslo S som tok meg rett til Bergen sentrum på 2,5 timer. Jeg skulle gjerne ha hørt argumentene for å velge fly (ikke aerofile entusiaster) om det eksisterte et slikt hurtigtog!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]() Quote:
Ellers tror jeg du har helt rett Martin, og en av de viktigste tingene som toget kunne bidra med er godstransporten - her er jernbanenettet sprengt kapasitetsmessig allerede.
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Men det håpløse i norsk debatt om høyhastighetsbaner - er at det legges opp til enkeltsporet bane...da blir ikke tidsbesparelsen så stor alikevel...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Er vel en grunn til, at tognettet ser såpass anderledes ut i Sverige enn i Norge - nettopp pga. topografien. Dermed har det vært høyhastighetstog (X2000) samt svært mange linjer i Sverige som har dobbeltspor, skulle noe lignende gjøres i Norge - hadde vel kostnadene vært enorme pga. sprengninger, uhorvelig mange kostebare tunneller osv osv.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sas og Norwegian verre enn Ryanair | LN-VLE | Småprat | 23 | 02-07-2013 20:32 |
Kuer verre for kliamet enn fly?? | Isbamse | Flyforum | 7 | 17-01-2008 19:44 |
Fins det noen verre lufthavn enn Dublin? | GF1 | Flyforum | 10 | 23-07-2007 14:11 |
- Ku-promp verre enn eksos | LN-SEK | Flyforum | 17 | 04-12-2006 19:07 |
Verre enn Tjøntveit? | ANX | Flyhistorisk forum | 9 | 06-10-2005 09:41 |