Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2007, 19:36   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Tog forurenser verre enn fly

SAS advarer mot SVs forslag om høyhastighetstog i Norge. – Minimal eller ingen miljøgevinst, hevder flyselskapet

http://www.tu.no/samferdsel/article109734.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2007, 20:40   #2
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Default Re: Tog forurenser verre enn fly

Jeg fatter ikke at miljødirektøren gidde å bry seg. Klimadebatten var en jippo vi slet med i vår, nå er den død, også som valgkamptema. Ei heller er SV noen trussel for flytrafikken. Ikke ligger de an til å gjøre noe godt valg, og som regjeringsparti er de med på det meste av utslippstillatelser.

Det miljødirektøren burde tatt høyde for er at hans argumentasjon mot høyhastighetstog i form av 200 metersbelter og støy også kan brukes mot motorveiutbygging, og at hans bekymring for offentlig pengebruk på jernbane også kan brukes mot offentlig pengebruk på flyplassutvidelser.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2007, 21:18   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by DCHalvorsen

Det miljødirektøren burde tatt høyde for er at hans argumentasjon mot høyhastighetstog i form av 200 metersbelter og støy også kan brukes mot motorveiutbygging, og at hans bekymring for offentlig pengebruk på jernbane også kan brukes mot offentlig pengebruk på flyplassutvidelser.
Men nå er det jo slik at luftfartsinfrastrukturen i Norge blir betalt av brukerne, Les flypassasjerene i form av høye flyplassavgifter, underveisavgifter etc, slik at hans argumentasjon er jo i høyeste grad valid.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2007, 23:11   #4
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Quote:
Originally posted by DCHalvorsen

Men nå er det jo slik at luftfartsinfrastrukturen i Norge blir betalt av brukerne, Les flypassasjerene i form av høye flyplassavgifter, underveisavgifter etc, slik at hans argumentasjon er jo i høyeste grad valid.
Når miljødirektøren i SAS advarer mot jernbane kan det jo hende at det han (og SAS) egentlig ønsker er at vi heller skal fly mer ?

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2007, 16:33   #5
LN-RKF
Banned

Jeg så en valgkamp plakat i dag der det stod noe sånt som:

"Er du lei av det dårlige været? Stem SV for bedre miljø"

Ja, Norge kan sikkert redde verden med å legge på noen ekstra avgifter her og der!
Det er stort sett det "miljøpolitikken" til disse partiene dreier seg om: Avgifter og lite annet.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2007, 16:57   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Fly er det som fururenser desidert mest, men skal folk gidde å ta toget, må det komme et bedre alternativ innen Sør-Norge. Vi bør lære av land som Tyskland og Frankrike. Det ene utelukker ikke det andre.
Old 01-09-2007, 23:24   #7
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

So what?

Når bussen bruker få minutter lenger enn toget fra Oslo til Kristiansand, er det kanskje ikke rart at forretningsreisende foretrekker små stygge griser?

Lavhastighetstog er vel ikke akkurat sexy.... Selv grisene til SAS tenner mer enn SAS treige tog!

Regner man inn dagens pålitelighet på togene, bruker man vel en times tid på å komme seg fra Oslo S til Lysaker!
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 00:28   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Togene før med seg død på sin ferd!!!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 01:13   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Det er som med så mye annet mange vinkler å regne tog som miljøvenlig på! Se fks Polen som har kraftig rusten opp og elektrifisert jernbane nettet i landet til en standard som rager langt over hva vi har her i Norge. En miljøgevinst som får flere over på elektrisk transport...... eller? Hva med kull kraftverkene som driver disse og som grå legger alle store byer i Polen?

Jeg skal ikke legge noen politisk konklusjon på hva jeg mener om dette, men så lenge "alternativ" transport som hurtigtog og fks trolleybuss må hente inn sitt enorme kraftforbruk fra "alternative" (og ikke 100% miljøvennlige) kilder" er vi egentlig like langt. Om det faktisk gir mindre utslipp, mindre inntreng i naturen osv enn fly er likegyldig. Holdningen er ikke forandret. Den dagen Haukeli banen går 100% på norsk fjellvann som ikke har gått på bekostning av oppdemning eller is som smelter fortere på grunn av global oppvarming, ja da skal jeg holde kjeft.

Så lenge synes jeg fokuset heller burde være på å legge press på de individuelle bransjer å finne alternative brenselskilder til sine kunder. Jeg skal vedde på at det er en del kemikere hos Airbus og Boeing som er grønne under neglene av å teste ut nye alternative energi kilder for sine fly. Jeg tror heller det er veien å gå enn grave hull mellom oslo og bergen for tog!

Enn så lenge får jeg drive syklisten frem i meg å si.

SAVE FUEL, BURN FAT!
Old 02-09-2007, 09:07   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

"SAS treige tog" var et nytt moment i debatten...
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 09:48   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Her er det flere som konstruerer en virkelighet de så argumenterer opp mot. Nye og moderne tog er mer miljøvennlig enn nye og moderne fly. Derfor håper jeg at vi får høyhastigshetstog mellom de store byene i Sør-Norge og dermed en konkurrent til flyene.
Old 02-09-2007, 09:55   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nå er vel ikke fly den stor konkurrenten på Oslo-Lillehammer, Oslo-Skien og Oslo-Halden - som jo er de strekningene med aller flest passasjerer på NSB sitt rutenett...
Old 02-09-2007, 10:17   #13
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Jeg ser egentlig ikke den store miljøgevinsten med å skifte fra fly til tog. Pr. idag,så går tog enten på elektrisitet eller diesel. Med unntak av vannkraft og atomkraft,så forurenser el. produksjon rundt om i verden ganske mye. For 15-16 år siden fastslo København Kommune at dersom 75% av kjøretøyene deres ble byttet ut med el-biler,så måtte man bygge et nytt kraftverk bare for å lade opp bilene på nattestid. Vinningen ville med andre ord gå opp i spinningen.
Produksjon av sement og betong til jernbanesviller forurenser også ganske betraktelig. For ikke å snakke om hvor mye energi det går med til å smi en jernbaneskinne! Høyhastighetstog trenger spesialstål i tillegg pga. varmeutviklingen,og det er praktisk talt mangel på stål generelt i verden. Tror ikke på noen togrevolusjon med det første,nei!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 10:51   #14
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Her er det flere som konstruerer en virkelighet de så argumenterer opp mot. Nye og moderne tog er mer miljøvennlig enn nye og moderne fly. Derfor håper jeg at vi får høyhastigshetstog mellom de store byene i Sør-Norge og dermed en konkurrent til flyene.
Yeah right. Svada fra ende til annen!

1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje!

2-Høyhastighetstog er i utgangspunktet ikke miljøvennlig. Det sier seg selv at det å øke hastigheten på tog til 300 km/t i tykk atmosfære vil mangedobble energiforbruket. Såkalte miljøforkjempere samenligner gjerne med energiforbruket til tog som kjører med en tredjedel av den farten.

3-All energi som må brukes under utbygningen for å rasere natur og terreng på utvalgte strekning taes ikke med i beregningen. Enorme mengder energi, som aldri vil kunne avskrives med ovennevnte passasjer grunnlag.

4-Der toget ikke går i tunnel er det permanent skade i naturen på hele strekningen og veldig mye støy. Å bo i nærheten av en flyplass blir peanøtter i forhold!

At fly er det mest miljø fientlige transport alternativet er direkte løgn men sikkert politisk korrekt. Et minimumskrav til IQ for å stille som valgbar politiker og for å stemme burde vært et krav. Men der har vi et av demokratiets mange svakheter
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 11:57   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

"1-Befolkningsgrunnlaget mellom de "store" norske byene er ikke til stede for å forsvare høyhastighetstog. Dersom byene var ti ganger større kanskje! "

Der tror jeg du tar kraftig feil! Husk at flyrutene Osl- BGO/TRD er europas 4 og 5 mest trafikerte rute! Det har i europeisk sammenheng vist seg at hurtig tog tar store jaffs av flytrafikken. Se Tyskland, Frankrike ect....

Med dette i betraktning (at hurtigtog tar et stort gap av markedsandelene til fly) er det faktisk få andre Europeiske byer som har et større potensiale for å få flygende over på jernbane enn Osl - BGO/TRD.

Dessuten vil ikke en slik jernbane kun ta reisende som ellers ville tatt fly. Tenk hvilken gevinst det er i forhold til å få bilister og godstransport bort fra veiene.

Det jeg derimot er skeptisk til dytte "miljø" argumentet for å bygge hurtigtog, da jeg ikke tror det nødvendig vis er så mye mer miljøvennlig. (alle aspekter tatt i betraktning)

Med tanke på tid til å fra flyplassen, sikkerhet sjekk, boarding osv, er det liten tvil om at jernbane vil kunne tilby det beste produktet fra sentrum til sentrum dersom det opprettes hurtigtog mellom de store byene. Jeg ville ikke ha tatt flytog til Gardermonen, sjekket inn, stått i sikkerhets kø, ventet 45 min på at det ble boarding, 50 min i luften og samme reggla i Bergen, dog med flybuss til sentrum, om jeg kunne satt meg i et behaglig tog på Oslo S som tok meg rett til Bergen sentrum på 2,5 timer.

Jeg skulle gjerne ha hørt argumentene for å velge fly (ikke aerofile entusiaster) om det eksisterte et slikt hurtigtog!
Old 02-09-2007, 12:07   #16
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Husk at flyrutene Osl- BGO/TRD er europas 4 og 5 mest trafikerte rute! Det har i europeisk sammenheng vist seg at hurtig tog tar store jaffs av flytrafikken. Se Tyskland, Frankrike ect....
Nettopp pga toppografien i Norge er som den er! Hadde mesteparten av passasjerene på strekningen du nevnte vært "lokal" pax så kunne det kanskje være at du hadde rett!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 12:13   #17
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by MartinL

Jeg skulle gjerne ha hørt argumentene for å velge fly (ikke aerofile entusiaster) om det eksisterte et slikt hurtigtog!
Som det ser ut i dag er argumentet pris... Togbilletter er uforskammet dyre.
Ellers tror jeg du har helt rett Martin, og en av de viktigste tingene som toget kunne bidra med er godstransporten - her er jernbanenettet sprengt kapasitetsmessig allerede.
Old 02-09-2007, 12:34   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men det håpløse i norsk debatt om høyhastighetsbaner - er at det legges opp til enkeltsporet bane...da blir ikke tidsbesparelsen så stor alikevel...
Old 02-09-2007, 12:40   #19
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Er vel en grunn til, at tognettet ser såpass anderledes ut i Sverige enn i Norge - nettopp pga. topografien. Dermed har det vært høyhastighetstog (X2000) samt svært mange linjer i Sverige som har dobbeltspor, skulle noe lignende gjøres i Norge - hadde vel kostnadene vært enorme pga. sprengninger, uhorvelig mange kostebare tunneller osv osv.
Old 02-09-2007, 16:18   #20
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Men det håpløse i norsk debatt om høyhastighetsbaner - er at det legges opp til enkeltsporet bane...da blir ikke tidsbesparelsen så stor alikevel...
Fleiper du? Har ikke gått inn i saken noe dypere, men om de planlegger enkeltsporet drift, blir det hele bare lattelig!

Posting Rules