Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2004, 21:40   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Singapore Airlines kan gå for 772LR

Ikke første gang Singapore AL har gjort kuvending til fordel for Boeing, nå kan det se ut til at A350'ene forsvinner til fordel for flere 777'ere, av varianten -200LR.


http://www.atwonline.com/indexfull.cfm?newsid=4749
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 22:00   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Quote:
Originally posted by Blubird


nå kan det se ut til at A350'ene forsvinner
Litt forut for din tid her?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 22:03   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Jeg lever i 2010, gjør ikke du?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 22:17   #4
LN-OSS
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 588
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Var vel kanskje ikke ventet noe annet heller ?...... De har jo en haug med 777 i flåten fra før, så egentlig så er det et klokt valg .....

selvom jeg personelig skulle likt å sett en ren Airbus flåte hos Singapore...
__________________
Stian Svensen
My pics at Airliners.net
My pics at Jetphotos.net
LN-OSS is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 23:09   #5
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Får dette noen konsekvenser for lange overfarter over havområder, siden 777 har to motorer, mens A340-500 har 4. Er det ikke slikt at 777 her en eller annen ETOPS regel den må følge, mens A345en slipper klar disse reglene?
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2004, 23:18   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Trolig får 772LR ETOPS 300, og da er det bare det sørlige Stillehavet som kan føre til omveier. Litt usikker på de rutene som SQ bruker A345 på i dag, men jeg tror at ETOPS 180 holder. CO har brukt 772ER på EWR-HKG, og den går vanligvis i de samme områdene i de mest ugjestmilde strøkene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 00:08   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Trolig får 772LR ETOPS 300, og da er det bare det sørlige Stillehavet som kan føre til omveier. Litt usikker på de rutene som SQ bruker A345 på i dag, men jeg tror at ETOPS 180 holder. CO har brukt 772ER på EWR-HKG, og den går vanligvis i de samme områdene i de mest ugjestmilde strøkene.
Hvor stor differanse i rekkevidde er det mellom 772LR og 772ER (jeg er lat og orker ikke å sjekke Boeings sider - og det er sikkert noen av dere som vet slike ting... ). Har dette implikasjoner for hvilke ETOPS regler som må følges?

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 00:19   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

LR får trolig minst 9420NM, dvs 17 746km
772ER har 11 037-14 316km avhengig av hvilken MTOW versjon det er snakk om.

ETOPS har ikke noe med rekkevidde å gjøre, men hvilke ruter flyet har lov til å fly der det er langt mellom flyplassene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 10:39   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Har de lært flåteplanlegging av SAS? : Kan jo ikke være billig å bytte ut fly slik.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 10:50   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Quote:
Originally posted by Isbamse


Har de lært flåteplanlegging av SAS? : Kan jo ikke være billig å bytte ut fly slik.
..men det er sikkert morsomt for flygerne, teknikere og kabinpersonale å lære seg å jobbe med et helt nytt fly....

Det er kanskje litt som når man ønsker å kjøpe ny bil med jevne mellomrom - "nybillukt" og nye seter osv. Dette er selvsagt i noe større skala enn bilkjøp...

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 13:42   #11
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Ruten SIN-NYC som er den lengste SQ flyr i dag går stort sett over landfe hele veien, muligens et kort stykke over nordstillehavet, men aldri langt fra Hawaii, Korea, Kamchatka eller Alaska, så 772LR burde ikke by på noen problemer på den ruta.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 14:31   #12
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Quote:
Originally posted by LCH


Ruten SIN-NYC som er den lengste SQ flyr i dag går stort sett over landfe hele veien, muligens et kort stykke over nordstillehavet, men aldri langt fra Hawaii, Korea, Kamchatka eller Alaska, så 772LR burde ikke by på noen problemer på den ruta.

ehhh. Har du sett på globusen LCH? Ruten SIN-NYC går 360 grader nord fra SIN rett over Kina-Mongolia-Russland-Nordishavet/Nordpolen og deretter rett sør 180 grader over Canada og USA.

Langt unna Alaska og Hawaii. Ruten SIN-LAX derimot flys nærmere disse områdene du peker på...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 14:32   #13
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Singapore er jo berømt for å bytte fly relativt raskt, og noen ganger droppe hele flytyper fordi man ikke var tilfreds med performance.

SIA hadde en stor order på MD-11, men droppet ordren da McDonnell Douglas annonserte at MD-11 ikke ville få den rekkevidden som ble lovet da SIA bestilte flyene. Det hører med til historien at McDD klarte ved vektreduksjoner og ved å endre på vingen slik at den ble enda mer strømlinjeformet å få flyet til å nesten møte de lovte performance tallene til slutt.

SIA bestilte så A340-300, men ved at IAE ikke klarte å få til sin nye "super-fan" motor, og CFM-56 ble eneste motoralternativ, så var SIA aldri helt fornøyd med flyet. De droppet dermed hele A340-300 flåten før hele ordren var levert og bestilte B777-200ER og B777-300.

Mener også at SIA hadde B757-200 en kort tid før disse også ble droppet, så tror ikke dette er siste gang en kan se slike stunt fra SIA.

Men Singapore Airlines har masse penger på bok, så de har helt sikkert råd til dette. :
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2004, 15:34   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Singapore har jo heller ikke vaert straalende fornoeyd med A340-500....den har riktignok rekkevidde til SIN-NYC og SIN-LAX....men de har maattet redusere antallet seter for aa faa dette til.....og selv med hoeyere pris er det ikke god butikk
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tettere samarbeid mellom Singapore Airlines og Malaysia Airlines Someone Flyforum 7 17-05-2023 07:12
Singapore Airlines starter Stockholm - Singapore 30MAI17 Bizflyer Flyforum 58 15-09-2020 14:58
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore Chriscross Flyhistorisk forum 4 29-03-2012 12:11
Singapore Airlines stakan Flyforum 9 04-06-2005 10:47
Singapore airlines Bizflyer Flyforum 0 30-11-2004 11:41


All times are GMT +2. The time now is 03:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.