![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Takk til dere som delte gleden med å bruke kikkert og fotoutstyr. Takk til Martinsen for hyggelig prat om opplevelser i Danmark, og kommende flighter på 19R eller som flytter seg på 19L.
Her er noen bilder og der som jeg har konsentrert meg om var vannrett linje og så har jeg prøvd å justere litt også. Dere som kjenner 19 R på vollen - så for meg virker det for meg at den heller nedover mot GA på rullebanen. Mulig at mine bilder blir feil vannrett - men kom med kommentarer om dette. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]()
Sterling, PIA og det første av Korean er definitivt tatt det året det var så bratt.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette kommer seg VELDIG Jan, ser ut til at du hadde en vellykket da på OSL for jeg synes det første bildet av Korean og Air France maskinene er noe av det beste jeg har sett fra deg.
![]() Bra lysforhold, men det andre bilde av Korean ble litt for blått her hos meg. Stå på Jan, dette går riktige veien. ![]() Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Pussig ... nordenden maa ha sunket .. slik saa det ut for tu uker siden ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
evig optimist
|
![]()
Nei, veldig vannrett er de nok ikke de bildene her.. Hva retter du opp etter? Igjen, jeg er ingen verdensmester, men du har jo så vanvittig bra utstyr med så stort potensiale for veldig veldig bra bilder, så tiden er vel snart inne for å kunne rette opp bildene dine etter såpass mange bildeposter ;-)
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Lyssettingen din er helt topp nå Jan!
![]() Bilde 1: luter mot høyre (forøvrig kjempemessig) Bilde 2: Bra Bilde 3: Luter mot venstre Bilde 4: Luter mot høyre Bilde 5: OK Bilde 6: Luter mot høyre Bilde 7: OK
![]() |
#7 |
Traveler
|
![]()
Fint detb med rettelser -dette liker jeg.
Jeg forsøkte å hoøde kamera vannrett i forhold til der jeg står, dette var ikke lett. Kan de være at mitt hode tenker vannrett fly i forhold til bakken !! Hjelp meg litt med å få til vannrett i forhold til hva -føler meg litt usikker på dette. På en vei ute helling eller vannflate er vel vannrett, men hvis det er en lite helling/bakke som man kan se på 19R fordi snuten på flyet heller litt oppover i det den lander !! Kom med noen hjelpemidler - forklaringer - Takk så langt. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Se etter en stolpe, gjerde eller hus du kan sikte inn mot- de er som regel rette- eller du kan gjøre på den enkle måten- rette opp i photoshop!
![]() |
#9 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Noen ganger må man rette opp i photoshop ved å se etter loddrette linjer i landskapet som bygninger etc, selv om man prøvde å holde kameraet rett i forhold til disse da bildet ble tatt. Gjelder i bevegelse spesielt
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Du kommer nok ikke utenom Photoshop å retting av bilder der Jan.......
Bare å lære det seg med engang. Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Traveler
|
![]()
Jeg tror at problemet mitt er at jeg setter fokus på flyet alene og ikke bakkenivået og flyet. Så jeg må lære meg gutter å rette opp bilder i etterkant og må tenke hvordan bilde blir når man skyter bilde,
Det å lære litt mere av bruken Photoshop Elements 3.0. Det går greit å grupere, bruk av forskjellige elementer, men det å rette opp skjeve bilder - der må noen gi meg mere tips så skaø jeg rette opp dette: ![]() Jeg tror at mine bilder kanskje er mere rettere fra 19 L - på avgang - da står flyet og ikke kommer med nesa høyt når den lander. Takker og bukker til dere alle. Spesiel takk til deg Dag og Jan Kaare og alle dere andre som gjør fotogleden for meg bedre for hver dag. Er det oppholdsvær i dag også - så skal man ikke være sikker på om jeg dukker opp på 19R (lander nå) og noe på 19L for avgang. Vil tro jeg er der opp ved 16 tiden og litt utover for å ta noen "rette bilder" og muligens noe skjeve bilder. Jeg skal bruke min Canon 400 + objekt (fast 200) og tror jeg kjører automatikk i dag, var litt heldig med det i går. Men oppskriften til å rette opp bilder, mottas med TAKK - og håper den kan sendes via min epost - så jeg kan printe dette ut og lese og lese - teste og teste. Atter en gang til - TAKK. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skarpheten og dybden kommer seg betraktelig, nå bør du satse på level og få med hele flyet.
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Saann kan det bli med litt redigering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Traveler
|
![]() Quote:
hehe. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
JEg bruker Paint Shop Pro.
Under 'Image' er det en setting som heter Rotate. Jeg retter opp raabildet til det er rett - gjerne i flere steg. Deretter gjoer jeg et passende utsnitt, i saa naer stoerrelsesorden 4:3 som jeg klarer. Gjoer et soek paa f.eks. rotate pictures photoshop saa faar du opp mange hjelpesider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Traveler
|
![]()
Nå har jeg lært å Rotere sammen med Grop - takket være være Flanders.
Her er bilde rotert og beskjært - neste gang så har samme bilde vært igjennom noe mere. Men MOW og alle andre . jeg skal skjerpe meg ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
MYE bedre!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Traveler
|
![]()
Disse stengene - ødelegger bilde i nerkant - nå er borte,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Ja, mye bedre! :exclamati
![]() |
![]() |
#20 |
Traveler
|
![]()
2 bilder fra i dag - bilder som jeg har ønsket at de av dere som er proffe kunne ta får i fjor høst.
Men her kommer 2 bilder som er rettet opp ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Heavy dag på OSL i dag! | LN-CGJ | Småprat | 15 | 04-06-2013 13:42 |
Il-76 på Osl i dag | jumbo | Bilder & foto | 9 | 06-03-2013 12:51 |
AX OG RA på OSL i dag? | sail4fun | Småprat | 13 | 12-06-2012 08:27 |