![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
http://www.flightglobal.com/articles/2007/08/13/216006/emirates-closes-on-deal-for-boeing-747-8-intercontinental.html
Jeg håper virkelig dette flotte flyet får mange flere ordre, og parkerer plastikk-hvalen fra TLS for godt. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
That`ll be the day... 380`n gjør det vel meget godt i forhold til 747-8
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
...og de tallene er? Nok til å parkere konkurrenten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det har du vel sjekket opp i selv?
Hvis ikke, så har 380 fått 46 ordre siden januar 2005, mens 748 har fått 90 ordre siden det ble lansert i november samme år. Godt mulig disse tallene ikke stemmer helt pga net og gross ordre osv, men det var det som A og B hadde på sine sider. http://www.airbus.com/store/mm_repository/pdf/att00009024/media_object_file_OD_1974-2006.xls http://www.airbus.com/store/mm_repository/pdf/att00009247/media_object_file_July_2007.xls http://active.boeing.com/commercial/orders/index.cfm?content=userdefinedselection.cfm&pag eid=m15527 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]()
EB, suksess måles ikke i antal fly solgt, men hvor mye flyprodusenten tjener på prosjektet.....og da trenger ikke 787-8 selge så mange for å vinne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Snakker vi om 747-8F eller 747-8I. Passasjerversjonen har vel fått 24 ordrer, fordelt på 20 til Lufthansa og 4 som business jet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
...og da er vel bare den siste ordren til Emirates på A380 større? Hva ville skjedd med prisene til Boeing om A380 ble parkert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Ve , jeg hører til dem som ikke tror at Airbus hverken nå eller senere i den umiddelbare fremtid vil parkere "plastikkhvalen".
Derimot så er det adskillig skepsis i finansmiljøet til 747-8I passasjerversjonen hvilken residual value den vil få fordi det vurderes at maskinen pr idag har begrenset salgspotensiale. Lite antall solgte fly vil drive residual value ned og for investorer av fly til nærmere 300mill USD så har dette meget stor betydning. Det kan f.eks. slå ut i form av høyere leierater og vedlikeholdsavsetninger for de som går til anskaffelse av disse ved sale og leaseback transaksjoner.Det er ikke mange som sitter på så mye cash idag at de kan kjøpe svært dyre maskiner og eie dem selv. Anskaffelse av 747-8I vil skje i form av bankfinansiering i lånekonsortium eller leasing selskaper som igjen gjør det samme som bankene. Alle som går inn på slik investering og finansiering er ute etter å sikre pengene sine og da vurderes markedet for senere videresalg og utleie. Pr idag husker man i finansmiljøet hva som skjedde med 747SP. Den ble ikke akkurat noe suksess for Boeing. I samtaler med bekjente og tidligere kolleger i London City miljøet for 2 uker siden registrerte jeg meget skepsis til 747-8I pax versjonen hvor mange som Boeing greier å selge. Boeing vil selge en del 747-8I pax , men spenningen går på hvor mange i forhold til andre produkter de har som ligger rimelig nærme i kapasitet og det vet Boeing meget vel selv. Det er derfor det har tatt så lang tid for lansere flytypen. Det er svært viktig nå for Boeing at de 15 selskapene de oppgir de snakker med får så mange som mulig til å bestille disse kjerrene over et forholdsvis kort tidsrom i forsøket på å få opp salget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]()
Men bør ikke 747-8F uansett redde prosjektet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
Men kanskje ikke nok til å parkere 380`n...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]() Quote:
380 blir nok en suksess for flyselskapene, mens for Airbus er det ett begredlig prosjekt som foreløpig ligger an til å være en økonimisk katastrofe |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
380'n totale suksess vil kun måles den dagen Airbus setter punktum for prosjektet og produksjonen .Det ligger nok minst 25år frem i tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Uten LH ville 747-8 staatt paa 0 ordrer i pax versjon, saa bra har den solgt..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]()
I tillegg til de faktorene OJB nevner saa har ogsaa Boeing en del "erfaring" paa dette omraadet, Finansmarkedet ser nok med gru tilbake paa Boeing sukseer som 767-400, 757-300, 737-900 (non ER). Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse har vaert det naermeste er Airbus kom er vel A318, men da maa en ogsaa trekke inn 737-600...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]() Quote:
Vet ikke helt jeg, Boeing selv vil helst ikke engang snakke om 767-400 og 757-300, A340-200 kan sammenlignes med 777-200A, begge aapnet de for en suksessfull serie.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er jo flere store 747-400 operatører osm ikke har kjøpt en erstatter - -BA f.eks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lion Air med stor-ordre | Dag Viking | Flyforum | 12 | 19-03-2013 07:58 |
Stor UFO-ordre på 739ER... | Blubird | Flyforum | 17 | 07-06-2007 14:50 |
Ny stor ordre | Dag Viking | Flyforum | 1 | 29-03-2006 21:10 |
Stor ordre fra down under | Dag Viking | Flyforum | 2 | 14-12-2005 15:46 |
Ny stor ordre til Airbus... | Trety | Flyforum | 0 | 12-10-2005 11:42 |