![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
På Stavanger Lufthavn Sola vil du i høst kunne sjekke inn bagasjen ved hjelp av fingeravtrykket ditt.
http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article489804.ece Flyplassen har bestilt såkalt biometri-utstyr, og blir sannsynligvis blant de første flyplassene i Norge som tar i bruk dette. Også på verdensbasis blir Sola med dette en moderne flyplass. - Så vidt meg bekjent er vi det første selskapet som tar i bruk dette i hele verden, sier Geir Sømme, sjef for SAS Ground Service på Sola. I Molde har de allerede tatt i bruk systemet, som kun krever at du har med deg bagasjen, og deretter får ut fingeren. Poenget er å sjekke at samme person som leverer bagasjen, faktisk er den som setter seg på flyet. Riktig finger - Når passasjerene ankommer flyplassen, legger de bagasjen på båndet. Så legger du tommelen på en liten skjerm som tar bilde av fingeren din. Fingeravtrykket blir så godkjent, og bagasjen ruller videre. Deretter sjekkes fingeravtrykket på nytt ved utgangen, og blir det godkjent, kan man gå ombord i flyet, forklarer Geir Sømme, sjef for SAS Ground Service på Sola. Eneste utfordringen blir da å få med seg den riktige fingeren gjennom sikkerhetskontrollen, og å huske hvilken finger man brukte. Plan B I utgangspunktet ønsker SAS å gå bort fra tradisjonell innsjekk i skranke, men helt borte blir ikke menneskene. - Det er i dag enkelte reisende som ikke kan bruke automat, der vi for eksempel må registrere eksakt vekt på hvert enkelt kolli. De vil selvfølgelig fortsatt få hjelp, sier Sømme. Før du kommer til flyplassen, må du ha sjekket inn hjemmefra. Og de som ikke sjekker inn, blir automatisk sjekket inn av SAS. På den måten håper selskapet å spare tid og øke å sikkerheten, både for seg selv og kundene. Unikt Det er SAS selv som har utviklet systemet, som i løpet av høsten innføres på alle norske flyplasser. Svenskene har brukt systemet i snart ett år. Han beroliger alle som er skeptiske til å legge igjen elektroniske spor etter seg. Fingeravtrykkene kobles ikke opp mot personinformasjon på noen måte. Datatilsynet godkjente 23. mai SAS søknad om å ta i bruk denne teknologien. - Avtrykkene blir slettet når flyet har landet på neste flyplass, forklarer Sømme.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det blir veldig intressant å se hvordan dette kommer til å fungere.
Som mange vet, er jo ikke fingeravtrykk den beste måten kanskje, da det avhenger av plasseringen av fingeren, vinkel, osv, men for all del kan det jo hende at det fungerer fint. Har hørt at de i andre land bruker retinal scan eller hvordan det skrives, for en mer eksakt match av passasjerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Biometrien er som kjent allerede innført på Årø, og mine erfaringer er positivt. Alt går mye raskere.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Spennnede... Hvem handler forresten Vildanden i Stavanger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Spennnede... Hvem handler forresten Vildanden i Stavanger?
Norport handler Vildanden..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og da var det på plass:
Publisert 25.09.2007 22:29 - Oppdatert 25.09.2007 23:29 Nå kan du vise fingeren på Sola Tirsdag kunne reisende med SAS fra Sola for første gang sjekke inn bagasjen sin ved hjelp av fingeravtrykk. Fingeravtrykket, biometri, gjør at passasjerene slipper å vise legitimasjon. SAS har tatt i bruk biometri fordi myndighetene i Norge har pålagt flyselskapene å kontrollere alle som skal sjekke inn bagasje. – Hensikten er å sjekke at samme person som sjekker inn bagasje, også reiser med flyet. På sikt vil dette spare de reisende for tid både ved innsjekk og ved utgangen til flyet, sier Thomas Midteide, informasjonssjef i SAS Norge. Største flyplass Stavanger lufthavn, Sola er hittil den største flyplassen i Norge med det nye identifikasjonsutstyret. Fingeravtrykk-avlesere er blitt testet på tre småflyplasser – i Molde, Kristiansund og Bardufoss – tidligere i høst. – Dette har gått bra, men som ved all annen ny teknologi vil passasjerene bruke litt tid på å bli vant til å bruke fingeren i stedet for identifikasjon. Derfor har vi testet utstyret på flere småflyplasser før vi plasserer det ut på alle flyplassene i landet, sier Midteide. Slettes Hos SAS kobles ikke bildet av fingeravtrykket opp mot noe register. Bildet som tas av fingeren ved bagasjelevering sammenliknes med bildet som tas ved ombordstiging. – All informasjon blir slettet når flyet har landet. Ingen trenger derfor å bekymre seg for at fingeravtrykkene kan misbrukes, forsikrer Midteide. Han regner med at fingeravtrykkavlesning ved innsjekking er i drift på de fleste flyplasser i løpet av en drøy måned.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
står der en plass man kan sjekke inn hjemmefra.. hvordan gjør man det ?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
www.sas.no f eks. Om man flyr med SK da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette har også vi på Karmøy brukt noen uker nå, og jeg må si at dette er noe av det mer geniale SK har kommet opp med på en stund. Det går betrakligt raskere i gaten, i og med at fingeravtrykket både boarder og sjekker ID av passasjeren i en og samme turn. Vi har hatt minimalt (om noe) med barnesykdommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Hvordan ligger det an på biometrisiden under innsjekk av pax? SAS innførte denne ordningen for en stund siden på OSL. Sist jeg reiste med SK lå ikke "showmeyourfingerscanner" tilgjengelig innsjekkskranken, har de gått bort fra det?
![]() |
#12 |
Ute på tur
|
![]()
Ikke alle kunder er med på leken, selv har jeg holdningen om at et selskap får utlevert min biometriske info straks etter min obduksjon, ikke før.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Den holdningen har også jeg, skeptisk til å utgi biometrisk avtrykk uansett hvor mye de lover og garanterer sletting osv. Det samme gjelder å utgi personnummer til skreti og pleti.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt for høye tanker om seg selv??? Tror neppe SAS er så veldig interessert i finger`n din for annet enn å identifisere deg en kort stund...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det er jeg enig i EB , men så har vi da noe som heter Pinken og de vil jo mer enn gjerne rekvirere fingerinfo når de finner det betimelig fra flyselskapene.?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tusen takk for all hjelp | ENGM 911 | NSFF-forum | 8 | 10-06-2010 06:27 |
Passasjerfly falt mange tusen fot | vstenhjem | Flyforum | 9 | 25-04-2010 20:15 |
Tusen tusen takk... | putzmeister | Bilder & foto | 6 | 27-01-2010 08:57 |