Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2007, 13:25   #1
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Torp får penger til bakkeradar...

Sandefjords Blad

Quote:
Sandefjord Lufthavn AS får millionstøtte fra Innovasjon Norge og Locus/Park Air System til et nytt bakkeradarsystem.

------

Etter det Sandefjords Blad erfarer, inngår et automatisk innflygingssystem fra sør også i investeringen.
Skal si det går fremover...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 13:47   #2
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Er det så stort og så mye trafikk der at det kan være nødvendig?
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 13:53   #3
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

ILS fra sør er vel veldig etterlengta. Det hender stadig om vinteren at fly må deverte pga dette.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 14:07   #4
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Bra hvis Torp får dette utstyret på plass. Men artikkelen er datert for en måned siden?


Fly high is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 14:23   #5
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Hvorfor skal Innovasjon Norge betale for bakkeradar til Torp?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 14:49   #6
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by Falcon

Hvorfor skal Innovasjon Norge betale for bakkeradar til Torp?
Meget godt spørsmål. Trodde nyskapningsarbeidet i Norge trengte midler så det holdt. I motsatt fall er det en godt kamuflert subsidiering.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 15:06   #7
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

"– Radarsystemet krever mye utviklingsarbeid. Derfor har Innovasjon Norge gitt tilsagn om støtte."


Og det er vel til utviklingsarbeid Innovasjon Norge gir støtte?

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 15:49   #8
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Det å kjøpe en bakkeradar som krever utviklingsarbeid høres helt i hue ut! Avinor har lært den harde måten at å være med å utvikle noe koster noe inni helvete mye i lengden.

Det finnes mange hyllevare systemer å få i dag.

Og hvorfor radar, trodde det var multilateration (MLAT) man skulle satse på i dag jeg.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 20:37   #9
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by M609
Det å kjøpe en bakkeradar som krever utviklingsarbeid høres helt i hue ut! Avinor har lært den harde måten at å være med å utvikle noe koster noe inni helvete mye i lengden.

Det finnes mange hyllevare systemer å få i dag.

Og hvorfor radar, trodde det var multilateration (MLAT) man skulle satse på i dag jeg.
Pøh, du er bare misunnelig du!
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 21:41   #10
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by M609

Og hvorfor radar, trodde det var multilateration (MLAT) man skulle satse på i dag jeg.
Kanskje det er DER utviklingen kommer inn i bildet?

Det er jo en journalist som har skrevet artikkelen, så noe sier meg at bakkeradar og MLAT kan godt være det samme for vedkommende...

Ikke vet jeg...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 00:40   #11
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Hmmm hva skal man egentlig med bakkeradar på Torp???
Så mye trafikk og taxebane(r) er det vel ikke å holde styr på

ILS fra sør høres nå bra ut da i hvertfall.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 00:44   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

F.eks.

Quote:
Kjekt å ha, kjekt å ha.
Ikke kast den, du får nok bruk for'n en vakker dag.
Jeg har tennissko for tennishaller, jeg har tennisalbu og tennisballer,
Og så jeg som aldri har satt mine ben i en rekkert.
På veggen der har jeg et barometer,
Jeg ser aldri på det, men jeg vet hva det heter,
Og hvis nabo'n sku' kle seg naken, så har jeg kikkert.
F35Landing
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 02:23   #13
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by F35Landing

Hmmm hva skal man egentlig med bakkeradar på Torp???
Så mye trafikk og taxebane(r) er det vel ikke å holde styr på
Har du noe imot bakkeradar på Torp? Du kan kanskje liste opp noen ulemper med bakkeradar for trafikkavviklingen med LVP i kraft?

Det er kanskje ikke mye trafikk, men det meste av trafikken går i peak-perioder. Mangelen på takseveier gjør at all manøvrering skjer på et lite område.
Hiv inn en hel rekke med kjøretøyer inn i den sausen, og jeg skjønner godt at tårnet sikkert ønsker seg bakkeradar.

At all kjøretøy-trafikk mellom vest og øst på plassen må gå over rullebanen gjør det neppe mer oversiktlig.
Gudene vite hvor mange ganger jeg har krysset "Rullebanen og Yankee via Whisky 2 og Charlie" (og omvendt), foran, mellom, og bak 737'er, for å komme til og fra de-icing med de-icingbilene.
Hiv inn en porsjon LVP, så står de-icingbilene ved hangaren og venter på følgebil, mens en 737 står å venter på de-icing i 15-20 minutter...

Egentlig skulle bilene og tankanlegget flyttes til østsiden i sommer, for å slippe all denne kryssingen, men pga. forsinkelser så har dessverre det prosjektet blitt utsatt til neste år, så med oppholdsrom og toalett i terminalen, og arbeidsplass på andre siden av rullebanen, så blir det en del kryssing iløpet av en vinter...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 09:47   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Bare en tanke :lightbulb
Kunne ikke dette med bakkeradar blitt løst veldig billig - en SBS-1 plassert i tårnet og alle kjøretøy på innsiden med egen Mode S sender (og ja, strickt beskjed til KLM om å legge riktige startkoordinater før push back - har sett dem lande i bushen utrolig ofte på AMS-radaren)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 11:10   #15
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Har du noe imot bakkeradar på Torp? Du kan kanskje liste opp noen ulemper med bakkeradar for trafikkavviklingen med LVP i kraft?
He he, rolig rolig nå

Hva med f.eks å lage skikkelige taxebaner før man kjøper inn bakkeradar? I peak-periodene på Torp vil jo det speede opp trafikken ganske mye ved å eliminere mye av den unødvendige backtrackingen man har i dag. Radar løser ikke det problemet i særlig stor grad.
Skjønner jo at pengene her er øremerket til radar, og det er jo vel å bra. Men synes kanskje prioriteringen er litt gal.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 12:16   #16
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by F35Landing




Hva med f.eks å lage skikkelige taxebaner før man kjøper inn bakkeradar? I peak-periodene på Torp vil jo det speede opp trafikken ganske mye ved å eliminere mye av den unødvendige backtrackingen man har i dag. Radar løser ikke det problemet i særlig stor grad.
Skjønner jo at pengene her er øremerket til radar, og det er jo vel å bra. Men synes kanskje prioriteringen er litt gal.
Jeg mener at man bør oppgradere Y på østsiden før man installerer bakkeradar for å få opp kapasiteten på bakken. Dagens påkrevde 15 nm i regelverket mellom ankomster til bane 36 er relativt irriterende (nå skal det sies at det blir koordinert kortere avstand hele tiden, basert på erfaring og flytyper, men allikevel....).

Før elller senere vil Sandefjord Lufthavn komme opp i en situasjon hvor trafikk vil bli uforholdsmessig forsinket fordi det ikke er et fullverdig taksebanesystem på flyplassen.:exclamati
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 12:49   #17
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Legg ned Torp!
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2007, 14:24   #18
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Torp får penger til bakkeradar...

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Legg ned Torp!
Det kan skje før vi aner det, nå når lavprisselskap kommer til Rygge, neida, just kidding
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten TCAS Flyforum 0 14-12-2009 15:30
Sørstokken får penger fra fylkeskommunen BGO Flyforum 0 10-03-2008 16:24
Sandefjord Lufthavn Torp får ILS til rwy 36 ! ENTO Flyforum 12 15-06-2007 19:07


All times are GMT +2. The time now is 20:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.