![]() |
|
![]() |
#1 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Sandefjords Blad
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Er det så stort og så mye trafikk der at det kan være nødvendig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
ILS fra sør er vel veldig etterlengta. Det hender stadig om vinteren at fly må deverte pga dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Bra hvis Torp får dette utstyret på plass. Men artikkelen er datert for en måned siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Hvorfor skal Innovasjon Norge betale for bakkeradar til Torp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
"– Radarsystemet krever mye utviklingsarbeid. Derfor har Innovasjon Norge gitt tilsagn om støtte."
Og det er vel til utviklingsarbeid Innovasjon Norge gir støtte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Det å kjøpe en bakkeradar som krever utviklingsarbeid høres helt i hue ut! Avinor har lært den harde måten at å være med å utvikle noe koster noe inni helvete mye i lengden.
Det finnes mange hyllevare systemer å få i dag. Og hvorfor radar, trodde det var multilateration (MLAT) man skulle satse på i dag jeg. ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Det er jo en journalist som har skrevet artikkelen, så noe sier meg at bakkeradar og MLAT kan godt være det samme for vedkommende... Ikke vet jeg... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Hmmm hva skal man egentlig med bakkeradar på Torp???
Så mye trafikk og taxebane(r) er det vel ikke å holde styr på ![]() ILS fra sør høres nå bra ut da i hvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
F.eks.
Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Det er kanskje ikke mye trafikk, men det meste av trafikken går i peak-perioder. Mangelen på takseveier gjør at all manøvrering skjer på et lite område. Hiv inn en hel rekke med kjøretøyer inn i den sausen, og jeg skjønner godt at tårnet sikkert ønsker seg bakkeradar. At all kjøretøy-trafikk mellom vest og øst på plassen må gå over rullebanen gjør det neppe mer oversiktlig. Gudene vite hvor mange ganger jeg har krysset "Rullebanen og Yankee via Whisky 2 og Charlie" (og omvendt), foran, mellom, og bak 737'er, for å komme til og fra de-icing med de-icingbilene. Hiv inn en porsjon LVP, så står de-icingbilene ved hangaren og venter på følgebil, mens en 737 står å venter på de-icing i 15-20 minutter... ![]() Egentlig skulle bilene og tankanlegget flyttes til østsiden i sommer, for å slippe all denne kryssingen, men pga. forsinkelser så har dessverre det prosjektet blitt utsatt til neste år, så med oppholdsrom og toalett i terminalen, og arbeidsplass på andre siden av rullebanen, så blir det en del kryssing iløpet av en vinter... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Bare en tanke :lightbulb
Kunne ikke dette med bakkeradar blitt løst veldig billig - en SBS-1 plassert i tårnet og alle kjøretøy på innsiden med egen Mode S sender (og ja, strickt beskjed til KLM om å legge riktige startkoordinater før push back - har sett dem lande i bushen utrolig ofte på AMS-radaren)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() Hva med f.eks å lage skikkelige taxebaner før man kjøper inn bakkeradar? I peak-periodene på Torp vil jo det speede opp trafikken ganske mye ved å eliminere mye av den unødvendige backtrackingen man har i dag. Radar løser ikke det problemet i særlig stor grad. Skjønner jo at pengene her er øremerket til radar, og det er jo vel å bra. Men synes kanskje prioriteringen er litt gal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
![]() Før elller senere vil Sandefjord Lufthavn komme opp i en situasjon hvor trafikk vil bli uforholdsmessig forsinket fordi det ikke er et fullverdig taksebanesystem på flyplassen.:exclamati |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Legg ned Torp!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten | TCAS | Flyforum | 0 | 14-12-2009 15:30 |
Sørstokken får penger fra fylkeskommunen | BGO | Flyforum | 0 | 10-03-2008 16:24 |
Sandefjord Lufthavn Torp får ILS til rwy 36 ! | ENTO | Flyforum | 12 | 15-06-2007 19:07 |