Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2007, 20:38   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Et fly i sivil trafikk lytter kun 121.500 som nødfrekvens eller lytter de også 243.000 den militære nødfrekvensen ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:04   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Google sier:

Quote:
Siden midten av 1970-tallet, bl.a. som
følge av Asker-ulykken i 1972, har alle
norskregistrerte luftfartøy vært pålagt å
være utstyrt med nødpeilesender
(Emergency Locator Transmitter – ELT)
som automatisk vil begynne å sende
signaler ved havari. (121,5/243 MHz).
Rutefly har lytteplikt på disse kanalene,
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/jd/bro/2003/0005/ddd/pdfv/183864-infohefte_norsk-lang.pdf

__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:08   #3
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Vi lytter kun på 121.50 og ikke 243 ettersom det er UHF og sivile fly er ikke utstyrt med det.
Hos oss på Dash-8 settes 121.50 aktivt i com. radio 2 når vi taxer ut fra gate og står helt til vi parkerer igjen, kun avbrutt av korte samtaler på company frekvens, lytting på ATIS etc.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:19   #4
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Og WIF bruker også 121.5 til company calls, tilbakelesning av klareringer etc......

...er en grunn til at det den refereres som "Widerøe company" i enkelte kretser!
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:22   #5
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Og WIF bruker også 121.5 til company calls, tilbakelesning av klareringer etc
He he, kjenner maaange aaaandre som har gjort denne tabben

Kato Airs kabinannonsering på Bodø TWR freq. er ellers også en av mine favoritter
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:24   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by F35Landing

Vi lytter kun på 121.50 og ikke 243 ettersom det er UHF og sivile fly er ikke utstyrt med det.
Hos oss på Dash-8 settes 121.50 aktivt i com. radio 2 når vi taxer ut fra gate og står helt til vi parkerer igjen, kun avbrutt av korte samtaler på company frekvens, lytting på ATIS etc.
Kan du ikke lytte på 243.0kHz? Har dere ikke mulighet til å identifisere en NDB på gamlemåten?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:27   #7
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Takker til Widerø folkene -dere har 2 radioer skjønner jeg - en til å kommunisere med og en til 121.500 ( og når dere trenger hjelp hjemme så bruker dere 121.500 til dette)

Hva med alle 737 -MD 80+ - Airbus osv - hvor mange radioer har dere å velge i mellom ?? og har dere 243.00 i lytt ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:29   #8
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Kan du ikke lytte på 243.0kHz? Har dere ikke mulighet til å identifisere en NDB på gamlemåten?
Det er sikkert teknisk mulig å få inn 243 på ADF´en men den brukes jo som kjent til helt andre ting da.
Meg bekjent er det ingen sivile fly som har lyttevakt på 243.0
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:31   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

I bakenforlandet brukes "stemmeinfo" av og til på NDB-frekvensen, så det funker greit å lytte på de frekvensene også, selv om det kan bli noe slitsomt til tider.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:34   #10
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Hvis du skulle lyttet konstant på 243 på ADF så tror jeg du raskt ville bli gal av bakgrunnsstøyen som ofte ligger der og summer. Dessuten mister du jo et nav. hjelpemiddel.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:37   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Absolutt. En NDB skal jo i utgangspunktet lyttes på så lenge den er i bruk, men det funker best i teorien....
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:43   #12
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Nå må dere ikke blande epler og bananer......

Det er snakk om 121,500 og 243 MHz, ikke kHz....

Og normalt har ikke sivile fly UHF, som dekker 243 MHz. Dermed er jo også ADF'en utelukket. Den kan sikkert dekke 243 kHz..... 243 Mhz derimot....

Ikke sant?
Stone is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:44   #13
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Absolutt. En NDB skal jo i utgangspunktet lyttes på så lenge den er i bruk, men det funker best i teorien....
Kan du fortelle dette litt dypere for oss som ikke her peiling ?

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:45   #14
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Samme spørsmål til dere i det sivile tårnet på OSL, hamar, BGO osv - lytter dere 243 mhz eller er det kun de militiære kontrollsentralene og tårn for militær trafikk ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:50   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by Stone

Nå må dere ikke blande epler og bananer......

Det er snakk om 121,500 og 243 MHz, ikke kHz....

Og normalt har ikke sivile fly UHF, som dekker 243 MHz. Dermed er jo også ADF'en utelukket. Den kan sikkert dekke 243 kHz..... 243 Mhz derimot....

Ikke sant?
Haha, snakk om å sove i timen. Jeg tror jeg skal lære meg å holde meg borte fra pc når jeg er overarbeidet og klar for senga. Du har selvsagt rett, og jeg vet overhodet ikke hva jeg har skrevet om i de forrige innleggene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 21:52   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
243 Mhz derimot....
Ha! Ja selvsagt har du helt rett. Ja ja, brainfart heter det vel

Når det gjelder bruk av ADF til navigasjon så lytter man på ident idet man tar en NDB i bruk og så slår man av denne funksjonen igjen.
Skal man fly en NDB-approach så lytter man på ident under hele innflygingen for å få tidligst mulig indikasjon på problemer med signalene på fyret, eventuelt at nåla i ADF´en søker seg inn på noe annet enn selve NDB´en. Tordenbyger kan f.eks forstyrre signalene fra en NDB.
Ident sendes ut fra fyret i form av morsekode. To eller trebokstavskoden for aktuelt fyr er det som sendes ut.
NDB´er med tre bokstaver kan brukes til enroute navigasjon mens de med kun to bokstaver er såkalte locators og kun brukes i forbindelse med inn/utflyging.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 22:11   #17
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Quote:
Originally posted by Stone

Nå må dere ikke blande epler og bananer......

Det er snakk om 121,500 og 243 MHz, ikke kHz....

Og normalt har ikke sivile fly UHF, som dekker 243 MHz. Dermed er jo også ADF'en utelukket. Den kan sikkert dekke 243 kHz..... 243 Mhz derimot....

Ikke sant?
Haha, snakk om å sove i timen. Jeg tror jeg skal lære meg å holde meg borte fra pc når jeg er overarbeidet og klar for senga. Du har selvsagt rett, og jeg vet overhodet ikke hva jeg har skrevet om i de forrige innleggene.
Nå våknet jeg også 243 khz - det nytter det ikke å lytte på.

Men hvem lytter 243 MHZ

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 22:17   #18
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Regner med at militære fly lytter på 243 på samme måte som sivile på 121.50.
Dessuten er jeg rimelig sikker på at tårn og kontrollsentraler også lytter på 243, men det kan sikkert flygelederne her inne bekrefte/avkrefte?
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2007, 00:15   #19
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Takker til Widerø folkene -dere har 2 radioer skjønner jeg - en til å kommunisere med og en til 121.500 ( og når dere trenger hjelp hjemme så bruker dere 121.500 til dette)
Vi bruker ikke 121.500 om vi trenger hjelp hjemme. 121.500 brukes bare i nødstilfelle eller når vi skal drite oss ut og snakke på feil frekvens For å kommunisere med eget selskap bruker vi egne frekveser, alt etter hvem som "handler" oss på de forskjellige flyplassene.

Det morsomme med 121.500 er å svare når andre selskaper forsøker å kalle opp eget selskap. Ta imot bestilling på fuel, crew-mat etc....for deretter å si at de bestilte på feil frekvens
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2007, 00:18   #20
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Et spørsmål til en flyver i sivil luftfart.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
Samme spørsmål til dere i det sivile tårnet på OSL, hamar, BGO osv - lytter dere 243 mhz eller er det kun de militiære kontrollsentralene og tårn for militær trafikk ??
Hamar har bare en tårnbygning. Ingen jobber der.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brukes tiltrotor i sivil luftfart? Sveinmk Flyforum 0 06-10-2014 18:24
Højtlønnede flyver til lavpris sirpjalle Flyforum 3 31-07-2007 15:12
Rygge flyplass - sivil/militær eller sivil nå ?? ATC-flyradar Flyforum 6 11-02-2007 12:27
Grunnkurs sivil luftfart Marius_S Flyforum 14 06-10-2006 23:23


All times are GMT +2. The time now is 11:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.