![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Et fly i sivil trafikk lytter kun 121.500 som nødfrekvens eller lytter de også 243.000 den militære nødfrekvensen ???
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Google sier:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Vi lytter kun på 121.50 og ikke 243 ettersom det er UHF og sivile fly er ikke utstyrt med det.
Hos oss på Dash-8 settes 121.50 aktivt i com. radio 2 når vi taxer ut fra gate og står helt til vi parkerer igjen, kun avbrutt av korte samtaler på company frekvens, lytting på ATIS etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Og WIF bruker også 121.5 til company calls, tilbakelesning av klareringer etc......
![]() ...er en grunn til at det den refereres som "Widerøe company" i enkelte kretser! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() Kato Airs kabinannonsering på Bodø TWR freq. er ellers også en av mine favoritter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Takker til Widerø folkene -dere har 2 radioer skjønner jeg - en til å kommunisere med og en til 121.500 ( og når dere trenger hjelp hjemme så bruker dere 121.500 til dette)
Hva med alle 737 -MD 80+ - Airbus osv - hvor mange radioer har dere å velge i mellom ?? og har dere 243.00 i lytt ??? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Meg bekjent er det ingen sivile fly som har lyttevakt på 243.0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
I bakenforlandet brukes "stemmeinfo" av og til på NDB-frekvensen, så det funker greit å lytte på de frekvensene også, selv om det kan bli noe slitsomt til tider.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Hvis du skulle lyttet konstant på 243 på ADF så tror jeg du raskt ville bli gal av bakgrunnsstøyen som ofte ligger der og summer. Dessuten mister du jo et nav. hjelpemiddel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Absolutt. En NDB skal jo i utgangspunktet lyttes på så lenge den er i bruk, men det funker best i teorien....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]()
Nå må dere ikke blande epler og bananer......
![]() Det er snakk om 121,500 og 243 MHz, ikke kHz.... Og normalt har ikke sivile fly UHF, som dekker 243 MHz. Dermed er jo også ADF'en utelukket. Den kan sikkert dekke 243 kHz..... 243 Mhz derimot.... ![]() Ikke sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Samme spørsmål til dere i det sivile tårnet på OSL, hamar, BGO osv - lytter dere 243 mhz eller er det kun de militiære kontrollsentralene og tårn for militær trafikk ??
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() Når det gjelder bruk av ADF til navigasjon så lytter man på ident idet man tar en NDB i bruk og så slår man av denne funksjonen igjen. Skal man fly en NDB-approach så lytter man på ident under hele innflygingen for å få tidligst mulig indikasjon på problemer med signalene på fyret, eventuelt at nåla i ADF´en søker seg inn på noe annet enn selve NDB´en. Tordenbyger kan f.eks forstyrre signalene fra en NDB. Ident sendes ut fra fyret i form av morsekode. To eller trebokstavskoden for aktuelt fyr er det som sendes ut. NDB´er med tre bokstaver kan brukes til enroute navigasjon mens de med kun to bokstaver er såkalte locators og kun brukes i forbindelse med inn/utflyging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Men hvem lytter 243 MHZ Jan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Regner med at militære fly lytter på 243 på samme måte som sivile på 121.50.
Dessuten er jeg rimelig sikker på at tårn og kontrollsentraler også lytter på 243, men det kan sikkert flygelederne her inne bekrefte/avkrefte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
![]() Det morsomme med 121.500 er å svare når andre selskaper forsøker å kalle opp eget selskap. Ta imot bestilling på fuel, crew-mat etc....for deretter å si at de bestilte på feil frekvens ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brukes tiltrotor i sivil luftfart? | Sveinmk | Flyforum | 0 | 06-10-2014 18:24 |
Højtlønnede flyver til lavpris | sirpjalle | Flyforum | 3 | 31-07-2007 15:12 |
Rygge flyplass - sivil/militær eller sivil nå ?? | ATC-flyradar | Flyforum | 6 | 11-02-2007 12:27 |
Grunnkurs sivil luftfart | Marius_S | Flyforum | 14 | 06-10-2006 23:23 |