Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2007, 17:06   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Men det var vel både selskapet (eller innsjekksmaskinene) OG handlingselskapet dems NP som må dele skylden her...

Sikkerhetsblemme
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 17:46   #2
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Nei Ramp - det er skrankepersonel som skal kontrollere IDkort (pass) opp mot bordingkortet, at dette er samme person og det skjer jo opptil to ganger.

Sist jeg reiste, så måtte jeg vise bankkortet sammen med bordingkortet først ved innsjekkkingskranke og ved gate til flyet.

Men dette kan jo skje ethvert handlingselskap også, dette er vel ikke bare et NP problen og DY vil jeg tro.

Men hvis slikt fortsetter med problemer mellom NP og DY så skjer det nok noe på den fronten, får i det siste er overskriftene vært NORWEGIAN.

Det er som er noe dritt for NP at det kan være en person - som ødelegger ryktet til hele NP som selskap og DY, samt at alle ansatte i eller innleid til NP. Men det er ikke sant - NP har vel ingen ansatte - det var vel ansatte i proffice aviation (NP) og DY.

Det er nok frustrasjon i NP om de innleide eller den person (innleid) som driter seg or alle de andre

Forstå den som vil -

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 17:48   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
En feil på innsjekkingsautomatene til Norwegian på Gardermoen førte til at flere passasjerer fikk ombordstigningskort med andre passasjerers navn på i forrige uke
Som jeg har sagt før Jan LES

At det er en feil på innsjekksautomatene har da ingenting med NP å gjøre.....At NP derimot ikke sjekker ID grundig derimot, det er dems feil ja...

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 17:58   #4
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Quote:
En feil på innsjekkingsautomatene til Norwegian på Gardermoen førte til at flere passasjerer fikk ombordstigningskort med andre passasjerers navn på i forrige uke
Som jeg har sagt før Jan LES

At det er en feil på innsjekksautomatene har da ingenting med NP å gjøre.....At NP derimot ikke sjekker ID grundig derimot, det er dems feil ja...
hehe, nei de har vel ikke noe med automatene å gjøre, enn å varsle noen andre som kan rep disse, når man oppdager feil på billettene - så er det sikker en prosedyre på dette også. Nok om det.

For å fyre opp litt mere, så kan det ha vært mange med feil navn på billetten, men det for vi ikke svar på - da billtetten ikke ble kontrollert

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 18:02   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Uansett er det håpløst, dette skal jo sjekkes av en grunn, men, på en annen side, NP er ikke de eneste som er sløve med slikt. Har da reist med andre selskap fra GM og jeg, hvor jeg bare har passet lukket i hånden, tar boardingkortet og vinker meg ombord....

Alt for slett det og!

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 18:51   #6
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Ærlig talt, dette er ikke noe nytt eller uvanlig. Jeg har selv mer en en gang gått ned brua for å ordne opp i akkurat denne type feil. Shit happens. Selv om mann sjekker ID både 2 og 3 ganger så kan slikt skjed. OK, dumt at personalet ikke hører på passasjeren, det er en blemme.
Det som er det oppsiktsvekkende her er at historien har kommet i avisen. Jeg har veldig vanskelig for å tro denne tysktalende kvinnen selv har tatt kontakt med Dagbladet. Tydeligvis er det en del folk derute som er oppmerksom på "heksejakta" og prøve å få inn noen lettjente penger ved å tipse avisene...

Hilsen,
Laurenz
P.s. "Ukens femmer" komm inn akkurat nå, Oslo - Düsseldorf Kun 5,- + skatter og avgifter
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 19:03   #7
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

ID-kontroll ved innenlands flyreise
Fra 1. mars 2007 må alle flyreisende som tar med seg mer enn bare håndbagasje vise ID-kort ved innsjekking og ved ombordstiging. Dette for å sikre at vedkommende som sjekker inn bagasje også reiser med flyet bagasjen er sjekket inn til. Tiltaket skal gjøre luftfarten både i Norge og internasjonalt enda tryggere.

ID-kortet må vise navn, bilde og fødselsdato. Ut over dette stilles det ingen krav til ID-kortet. Det behøver ikke være utstedt av offentlig myndighet.

Eksempler på ID-kort:
Pass - Førerkort - Bankkort - Skolebevis

Mindreårige, altså reisende som ennå ikke har fylt 18 år, i følge med voksne, trenger ikke å fremvise eget ID-kort. Barn eldre enn 12 år, som reiser alene, må i utgangspunktet vise ID-kort. Når barn reiser alene uten ID-kort eller mulighet til å identifiseres av en medreisende passasjer, kan flyselskapet sørge for andre alternativer som sikrer kontroll. Disse kan blant annet følges av flyselskapets personell fra innsjekking til ombordstiging.

Passasjerer som kun reiser med håndbagasje, trenger ikke fremvise ID-kort verken ved innsjekking eller ombordstiging. For å unngå forskjellige systemer for ulike grupper kan flyselskapene legge inn som reisevilkår at alle passasjerene må vise ID-kort.
Det åpnes for at biometri, for eksempel i form av fingeravtrykk, kan benyttes for å oppfylle kravet i bestemmelsen. Det foreligger per i dag ikke hjemmel for at biometri kan benyttes på denne måten i Norge.

Er det noe uklart her eller ????

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 19:11   #8
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Her er kilden til det over:

http://www.norwegian.no/sw26303.asp

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 19:23   #9
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Det skjer til tider at alle selskaper driter seg litt ut, men dette begynner nesten å bli morsomt. For nå har det vel skjedd masse billlett/boarding-problemer for NAX.
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 19:24   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,540
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

DY sier at IER har fikset feilen paa automatene. Stemmer det?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 20:36   #11
queso
ScanFlyer Blue
 
queso's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

De skal være ordnet nå, Siemens og IER har vært på saken. Problemet som gjenstår er at automatene starter utskrift av boardingkort først ETTER at siste bagtag er skrevet ut, det tar ca 15-20sek før det er skrevet ut, så mange går rett og slett ifra boardingkortene sine og mange tar med seg kortet som allerede ligger igjen fra forrige passasjer. Første feilen ble gjort i bagdrop, der skulle vedkommende ha fått nytt (og riktig) boardingkort ved forespørsel. Reiste vedkommende ifølge med flere ,med samme reservasjonsnummer OG sjekket inn alle i en omgang på automaten vil den da legge all bagasje på den som er øverst på listen. Hvis det ikke var denne passasjeren er det ingen grunn for henne å legitimere seg i bagdropskranken da ID kun er påkrevd av den som har bagasjen i sitt navn i systemet.

Den groveste feilen er at vedkommende ble boardet med galt boardingkort, altså har ID-kontrollen i gaten ikke vært tilfredsstillende. Ergo dukket passasjeren opp på noshowlisten, crewet hadde (mest sannsynlig) en passasjer for mye ombord ifht boardinglisten og passasjeren ble identifisert via opprop -tallene stemmer- alles ok- og flyet kan dra. Kjip feil uansett...
queso is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 21:58   #12
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
Er det noe uklart her eller ????

Jan
Jo, poenget ditt. Avisen skriver om en passasjer til Dusseldorf og du tar fram reglene for innlandsreise.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 22:12   #13
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by laurenz

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
Er det noe uklart her eller ????

Jan
Jo, poenget ditt. Avisen skriver om en passasjer til Dusseldorf og du tar fram reglene for innlandsreise.

Hilsen,
Laurenz
Meningen var åse hva DY skrev på sine Internettsider - ser feilen min -men har opplev å måtte vise bankort med bare foto på brystkassa innenlands også -

Kanskje ALLE handlingselskaper skal kurse mere og oftere i nye regler som gjelder på Norske flyplasser - det dukker stadig opp noe nytt

Jan

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2007, 22:23   #14
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Problemet ligger nok i at enkelte ansatte i handling selskapene blir "blinde" etter å ha sett på 700 visakort/førerkort pr dag
FBU is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 13:34   #15
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by FBU

Problemet ligger nok i at enkelte ansatte i handling selskapene blir "blinde" etter å ha sett på 700 visakort/førerkort pr dag
og/eller ikke tar jobben alvorlig ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 13:57   #16
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
Originally posted by FBU

Problemet ligger nok i at enkelte ansatte i handling selskapene blir "blinde" etter å ha sett på 700 visakort/førerkort pr dag
og/eller ikke tar jobben alvorlig ??

Jan
Sansynligvis.. det hadde sikkert ikke jeg heller gjort hadde jeg hatt sommerjobb for en handling agent som ansatte meg igjennom ett vikarbyrå, og betalte lønna mi i knapper og glansbilder.

Man får hva man betaler for.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 14:03   #17
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by FBU

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
Originally posted by FBU

Problemet ligger nok i at enkelte ansatte i handling selskapene blir "blinde" etter å ha sett på 700 visakort/førerkort pr dag
og/eller ikke tar jobben alvorlig ??

Jan
Sansynligvis.. det hadde sikkert ikke jeg heller gjort hadde jeg hatt sommerjobb for en handling agent som ansatte meg igjennom ett vikarbyrå, og betalte lønna mi i knapper og glansbilder.

Man får hva man betaler for.
Tror det er bedre enn knapper og glansbilder, er vel nærmere bananer
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 17:05   #18
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
Originally posted by FBU

Problemet ligger nok i at enkelte ansatte i handling selskapene blir "blinde" etter å ha sett på 700 visakort/førerkort pr dag
og/eller ikke tar jobben alvorlig ??

Jan
Det er sikkert både å. Men en ting er sikkert, når du har sett noen hundre pass og bankkort så blir alle bilder og navn ganske like. Det er lett å gjøre feil. I tillegg å det så mye stress når mann skal få 150 pax ut og 150 pax inn på en liten halvtimes tid at også det påvirker hvordan mann jobber.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 17:42   #19
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Jeg skal ikke være flåsette, men det kan ikke være sånn i over lengre tid for DY.

Er konklusjonen dette: ( etter å ha lest gjennom hele tråden en gang tiil)

NP har mindre bemandling enn i snitt i andre handlingselskaper !

NP har bare kortidansatte som er innleid, dermed ikke oppdatert, mindre kurs, gjør mye feil osv.

Yter dårligere service grunnet at bakkemannskapet må gjøre mye mere, på kortere tid ( flyene til DY står kortere på gate enne andre selskaper !) på lose pax fra flyet, få gjort bording på kort tid, med mindre resusser osv.

Under slike konsekvenser så er lett å miste øyekontakten med våres legitimasjoner, innsjekking går litt galt osv, ødelegger traktoren osv.

Hvem har skyld i dette ??

Tror jeg trygt kan si følgende:

DY som setter betingelsene på hva som utføres, hvor mye som skal bemannes osv og da handlingselskapene gir timepris på utørelse av jobber inkl bruk av materiel - så skjønner ikke jeg at NP kan levere til lavere priser en SA og de andre på OSL, da NP leier inn mannskap av et bemanningsselskap ( de har ansvaret og kostnader til sos utgifter, pensjon osv) og bemanningsselskapet skal ha fortjeneste i tillegg. Er det noe subsider i NP for å å jobben !!

Dette er bare antagelser og jeg kjenner ikke til hverken anbudpapirer - selskapene og har ikke stillingsbeskrivelse for bakkemannskap osv - men har sette dem i skranken ved gate, sett dem handle kofferter, kjøre, traktor (pushback), fylle på vann, tømme dunken osv, det kan sikkert være mye annet som jeg ikke har sett, Så er dette sagt.

Hvis andre har synspukter og eller fakta - så kom igjen med det.

Jan Støkkebo
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2007, 18:14   #20
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Norwegian med ny sikkerthetsblemme

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Jeg skal ikke være flåsette, men det kan ikke være sånn i over lengre tid for DY.

Er konklusjonen dette: ( etter å ha lest gjennom hele tråden en gang tiil)

NP har mindre bemandling enn i snitt i andre handlingselskaper !

NP har bare kortidansatte som er innleid, dermed ikke oppdatert, mindre kurs, gjør mye feil osv.

Yter dårligere service grunnet at bakkemannskapet må gjøre mye mere, på kortere tid ( flyene til DY står kortere på gate enne andre selskaper !) på lose pax fra flyet, få gjort bording på kort tid, med mindre resusser osv.

Under slike konsekvenser så er lett å miste øyekontakten med våres legitimasjoner, innsjekking går litt galt osv, ødelegger traktoren osv.

Hvem har skyld i dette ??

Tror jeg trygt kan si følgende:

DY som setter betingelsene på hva som utføres, hvor mye som skal bemannes osv og da handlingselskapene gir timepris på utørelse av jobber inkl bruk av materiel - så skjønner ikke jeg at NP kan levere til lavere priser en SA og de andre på OSL, da NP leier inn mannskap av et bemanningsselskap ( de har ansvaret og kostnader til sos utgifter, pensjon osv) og bemanningsselskapet skal ha fortjeneste i tillegg. Er det noe subsider i NP for å å jobben !!

Dette er bare antagelser og jeg kjenner ikke til hverken anbudpapirer - selskapene og har ikke stillingsbeskrivelse for bakkemannskap osv - men har sette dem i skranken ved gate, sett dem handle kofferter, kjøre, traktor (pushback), fylle på vann, tømme dunken osv, det kan sikkert være mye annet som jeg ikke har sett, Så er dette sagt.

Hvis andre har synspukter og eller fakta - så kom igjen med det.

Jan Støkkebo
Først vil jeg gi skylden til staten og paxen, staten tyner mer ut av flyselskapene og paxen forlanger å betale nesten ikkeno for billetten, da må det kuttes en plass. Men jeg mener og er 100% sikker på at NP taper penger som bare det, det gjør så og si alle handlingselskap, det er ikke penger i ren bagasjehandling mer, derfor begynner bl.a SA å se etter andre muligheter som feks deiceing.. Det er min lille mening da
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurowings med virtual interlining med Norwegian og SunExpress Someone Flyforum 4 03-05-2019 18:07
Norwegian slutter med "Norwegian baggen" kekker Reiseforum 8 17-01-2014 10:25
Norgestur med Norwegian med fotoapparat ! ATC-flyradar Flyforum 7 09-02-2007 14:54
Norwegian med ny rute BU595 Flyforum 2 21-12-2006 14:59
Norwegian med ny hale SK931 Flyforum 20 27-04-2005 11:40


All times are GMT +2. The time now is 15:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.