Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2007, 14:41   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
Default Om mulig salg av SGS

Det har jo fremgått at SAS vurderer å selge ut selskaper som ikke tilhører kjernedriften av SAS. Her er SGS ett av selskapene.

Hvis vi ser i krystallkula i fremtiden, og ser at SGS blir solgt til f.eks. et vekterselskap eller lignende. Hvor mange av de ansatte i SGS kommer da til å bli med på lasset? Vi snakker vel her om både reduserte lønner og bortfall av goder som billige flybilletter osv.

Jeg ser vel for meg en masseflukt, for ikke å snakke om måneder med kaos på flyplassene før den nye organisasjonen funker?

Og så er jo spørsmålet om SAS vil spare penger på dette? Jeg har vanskelig for å se for meg det store innsparingspotensialet ved å outsource driften fremfor å forestå den selv?

Hvilke tanker har dere andre? Ber SAS om trøbbel her?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 14:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Default Re: Om mulig salg av SGS

Såvidt jeg forstod det var det vel under vurdering å dele SGS i 2 slik som Lufthansa ha gjort. Dvs at de som har kontakt med passasjerer blir overført til airline, mens de som lesser bagasje og den delen blir outsourcet.

Personlig mener jeg at innsjekkings, boarding personale etc bør være innhouse, mens bagasje håndtering airside og lukkede soner så spiller det mindre rolle om er det outsourcet eller ikke
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:01   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
Default Re: Om mulig salg av SGS

Et godt eksempel her er SAS sine lounger i Stockholm som nå ikke lenger. Iallefall var det personell i andre uniformer uten SAS tilknytning som satt både ved inngangen og som ryddet/serverte i loungene. Når folk ba om hjelp med noe bookingrelaterte ting, ble de henvist til kundesenteret. Jeg følte at dette ble veldig feil i forhold til den service jeg forventer som gullkunde når jeg er innom loungen. Iallefall når denne servicen tilbys i loungene i både CPH og OSL.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:04   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Et godt eksempel her er SAS sine lounger i Stockholm som nå ikke lenger. Iallefall var det personell i andre uniformer uten SAS tilknytning som satt både ved inngangen og som ryddet/serverte i loungene. Når folk ba om hjelp med noe bookingrelaterte ting, ble de henvist til kundesenteret. Jeg følte at dette ble veldig feil i forhold til den service jeg forventer som gullkunde når jeg er innom loungen. Iallefall når denne servicen tilbys i loungene i både CPH og OSL.

BF
Om du sammenligner dette med tilsvarende lounge på LHR eller CPH så er det jo veldig greitt at man slipper å løpe over alt for å ordne billetter, og får det ordnet inne.

Pluss, signaleffekten av det å ha personalet rundt noen av sine viktigere kunder som ikke kan hjelpe og bare henvise sier litt o hva selskapet prioriterer?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:41   #5
Sager
ScanFlyer Blue
 
Sager's Avatar
 
Join Date: May 2006
Posts: 154
Default Re: Om mulig salg av SGS

Bare et teit innspill fra meg.

Om SGS forsvinner fra SAS, vil ikke da prisene på handling gå opp?
Og med dette, kan det vel medføre at SAS må betale i dyre dommer for handling av sine fly?

Over lang sikt kan vel dette medføre et større tap enn gevinst?
Sager is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:47   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
Default Re: Om mulig salg av SGS

Men er dagens SGS ansatte interessert i å følge med over i et nytt selskap som skal gjøre samme jobben, men de vil få lavere lønn og ingen av de godene de har i dag?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 15:49   #7
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Om mulig salg av SGS

Også er det vel gjerne slik at folk strekker seg litt lengre om man føler tilhørighet til selskapet man jobber i eller for?

Tror nok dette kan forsvinne fort om man bare er ansatt for å gjøre en jobb for noen!
"Ikke min bagasje, ikke mine passasjerer, ikke mitt problem" kan fort oppstå vil jeg tro/frykte...


Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 16:32   #8
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Sager

Bare et teit innspill fra meg.

Om SGS forsvinner fra SAS, vil ikke da prisene på handling gå opp?
Og med dette, kan det vel medføre at SAS må betale i dyre dommer for handling av sine fly?

Over lang sikt kan vel dette medføre et større tap enn gevinst?
Det kan jo like gjerne gå andre veien. Jeg har vanskelig for å tro at SGS er det billigste alternativet der ute...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 21:02   #9
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Egil

Også er det vel gjerne slik at folk strekker seg litt lengre om man føler tilhørighet til selskapet man jobber i eller for?

Tror nok dette kan forsvinne fort om man bare er ansatt for å gjøre en jobb for noen!
"Ikke min bagasje, ikke mine passasjerer, ikke mitt problem" kan fort oppstå vil jeg tro/frykte...


Egil

Nja...... jo sånn i utgangspunktet har du et poeng. Men når jeg tenker tilbake til hvordan jeg selv omgikk med passasjerer og deres ønkser/problemer så kan jeg ikke si at det gjorde noe vesentlig forskjell om det sto Braathens eller Servisair på navnskiltet mitt. Men da snakker jeg kun om egen innstats. Det som er vesentlig det er at jeg som ansatt i et flyselskap hadde langt større muligheter til å gjøre noe vesentlig en da jeg jobbet for et eksternt selskap. Det er litt andre resurser mann har tilgang til, det har nok veldig mye med det å gjøre.
Men uh, det går andre veien også. Flyselskapet selv kan ta en holding som at det "ikke vårt ansvar, ikke vårt problem, dette får dere betalt for." Jeg har ved flere anledninger fått dette tilbakke (ordrett) fra representanter for diverse flyselskap når jeg har bedt de om assistense til å løse problemet som ikke jeg men bare de kunne gjøre noe med.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 21:50   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Egil

Også er det vel gjerne slik at folk strekker seg litt lengre om man føler tilhørighet til selskapet man jobber i eller for?


Egil
Min påstand er NEI, om avtaler er klare og man vet hva man skal levere , ja så gjør man det. Jeg har 20-30 firmanavn på min "hat" og liker selv å tro at jeg leverer minst like godt som de som jobber i de firma jeg representerer.

Vil heller påstå at det er lettere for de på insiden å lene seg tilbake , vi andre blir målt
og bedømt både økonomisk og med customer score boards så ofte at vi må hvere på tå&hev hele tiden.


Men til syvende og siste koker det mest ned til om man _er_ serivce minded , eller gir f.. enten man er på in eller utsiden er nå min oppfattning etter 25 år i "servicebransjen"

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:02   #11
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Om mulig salg av SGS

Enig med P.A. Viking...

Helt enig faktisk...

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:09   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Om mulig salg av SGS

Jepp, har man en sånn holdning at "det er ikke så farlig siden det ikke er mitt selskap" så har man en ting å gjøre: finne seg en annen jobb.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:13   #13
Spirit
Newcomer
 
Spirit's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 44
Default Re: Om mulig salg av SGS

Vet ikke hvilken planet eller land dere lever i, men jeg lever i alle fall i NORGE.
Her finnes det regler når det gjelder arbeidslivet. DVS noe som heter virksomhetsoverdragelse..Tror ingen vil godta et øre mindre lønn.

Utsalg vil føre til masse streik i lang lang tid....
Spirit is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:20   #14
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Om mulig salg av SGS


"Knoklingen" mellom flyselskapet SAS og groundhandleren SGS har oppstått fordi marginene i bransjen har blitt langt mindre de siste 10 årene.
Når krybben er tom - biter som kjent hesten..

I forbindelse med utskillingen av SGS som eget selskap ble det enighet om noen retningslinjer som sikrer at kontraktene fortsatt skulle kjøpes "inhouse". Ett av disse kriteriene var at den interne tilbyderen (les SGS) skulle være konkurransekraftig i markedet (gi markedspris).

Det er ikke til å stikke under en stol at tidligere SAS Braathens mente SGS var "drittdyre". På tross av dette klarte ingen å dokumentere dette - da det ikke fantes reelle konkurrerende tilbydere (+ dyktig SGS ledelse).

SGS største handicap er opp mot 30% Overhead kostnader.. Når en legger til at omsetningen sist år hadde gitt langt bedre avkastning plassert i en lønnskonto enn å drive ground handling, gjør vel spørsmålet om ett salg som frigjør kapital berettiget.

Min påstand er at det er SGS selv som har satt seg i denne situasjonen! Skal en drive butikk må en tilpasse seg markedssituasjon - helst lede utviklingen!

Så lenge faglige får lov til å sette brekket på strammeste hakket i ren fobi for forandringer vil SGS ikke være liv laga
apron is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:41   #15
Spirit
Newcomer
 
Spirit's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 44
Default Re: Om mulig salg av SGS

Spørsmålet blir jo da om noen er villig til å kjøpe et selskap med dette kostnadsnivået..
Siden dere påstår SGS blir drevet så dårlig pga faglige.
Personelig mener jeg blårussen er problemet i selskapet...
Spirit is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:53   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Spirit

Spørsmålet blir jo da om noen er villig til å kjøpe et selskap med dette kostnadsnivået..
Siden dere påstår SGS blir drevet så dårlig pga faglige.
Personelig mener jeg blårussen er problemet i selskapet...
Ja men det er da ikke noe problem? Hvis jeg tolker det som blir sagt her riktig, så trenger mann bare å redusere på byråkratiet i SGS så vil jo overskuddet øke betydelig. og med 30% overhead skulle det ikke være såååå vanskelig. Et selskap med potensiale sett fra en investor sin side.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 22:59   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,423
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by LN-RRA

Dersom SGS blir solgt så tror jeg vi vill oppleve masseoppsigelser fra ansatte.
Selv vil jeg mest sannsynlig takke for meg.
Var det masseoppsigelser da SGS ble skilt ut fra SAS? Tror du det blir annerledes hvis SGS blir solgt? Tvilsomt ...

Selv om selskapet blir solgt, vil det neppe bli noen store endringer umiddelbart. Det vil bli business as usual og med mindre man mister kontrakter. Og kontrakter kommer og gaar i ground handling-bransjen - slik er det bare.

Vil de ansatte merke noe? Ja, det er jeg sikker paa. jeg er temmelig sikker paa at det blir tynnet ut i ledelse og admin .. det vil bli flere timeansatte og faerre fast ansatte .. og det blir mer gjennomtrekk. Men dette vil nok skje over tid - ikkenoe braatt.

Hva skjer hvis SGS mister SAS? Vel - det blir opptil ledelsen og de ansatte aa soerge for at det ikke skjer. Det skal mye til for at en stor aktoer som SAS bytter handling agent paa en basestasjon, og med mindre kvaliteten paa handlingen blir redusert vesentlig, tror jeg man skal foele seg relativt trygg. Men dagene blir nok toeffere i et outsourcet SGS.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 23:03   #18
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Om mulig salg av SGS

"Jævla fin arbeidsplass, hadde det ikke vært for alle flya"?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2007, 23:25   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Default Re: Om mulig salg av SGS

Quote:
Originally posted by Spirit

Spørsmålet blir jo da om noen er villig til å kjøpe et selskap med dette kostnadsnivået..
Siden dere påstår SGS blir drevet så dårlig pga faglige.
Personelig mener jeg blårussen er problemet i selskapet...
Det er nettopp dårlige drevet selskap som er interesante i oppkjøps øyemed. Spesielt for private equity selskaper som ofte er eksperter i å gå inn i selskaper som går dårlig og snu alt sammen på hodet slik at det som kommer ut er ett slankere og bedre drevet selskap og da blir enten selskapet solgt videre eller børsnotert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 17:59   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Om mulig salg av SGS

SGS problem er CPH (men alle andre som driver handling der sliter). Organisasjonen totalt er ikke så stor.

Jeg vet det er en del av de som har jobbet en stund og har mest erfaring som heller vil jobbe et annet sted. Det er stort sett de som er reiseglade og bruker den fordelen mye.

Det er mange som tror at SGS lever på overpris fra moderselskapet, og så lenge handlingspriser osv er 'hemmelige' så kommer fortsatt spekulasjonene til å være der.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KEF-OSL mulig, OSL-KEF ikke mulig med Air Berlin? nesjon Reiseforum 4 24-05-2012 20:27
Mulig streik i SGS UK RIBRO Flyforum 5 18-12-2009 11:38
Oppsigelser i SGS apron Flyforum 0 25-09-2009 23:24
sgs sk931 Flyforum 0 12-06-2007 12:22
WF+SGS DY Flyforum 4 06-03-2005 18:13


All times are GMT +2. The time now is 17:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.