![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Det har jo fremgått at SAS vurderer å selge ut selskaper som ikke tilhører kjernedriften av SAS. Her er SGS ett av selskapene.
Hvis vi ser i krystallkula i fremtiden, og ser at SGS blir solgt til f.eks. et vekterselskap eller lignende. Hvor mange av de ansatte i SGS kommer da til å bli med på lasset? Vi snakker vel her om både reduserte lønner og bortfall av goder som billige flybilletter osv. Jeg ser vel for meg en masseflukt, for ikke å snakke om måneder med kaos på flyplassene før den nye organisasjonen funker? Og så er jo spørsmålet om SAS vil spare penger på dette? Jeg har vanskelig for å se for meg det store innsparingspotensialet ved å outsource driften fremfor å forestå den selv? Hvilke tanker har dere andre? Ber SAS om trøbbel her? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Såvidt jeg forstod det var det vel under vurdering å dele SGS i 2 slik som Lufthansa ha gjort. Dvs at de som har kontakt med passasjerer blir overført til airline, mens de som lesser bagasje og den delen blir outsourcet.
Personlig mener jeg at innsjekkings, boarding personale etc bør være innhouse, mens bagasje håndtering airside og lukkede soner så spiller det mindre rolle om er det outsourcet eller ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Et godt eksempel her er SAS sine lounger i Stockholm som nå ikke lenger. Iallefall var det personell i andre uniformer uten SAS tilknytning som satt både ved inngangen og som ryddet/serverte i loungene. Når folk ba om hjelp med noe bookingrelaterte ting, ble de henvist til kundesenteret. Jeg følte at dette ble veldig feil i forhold til den service jeg forventer som gullkunde når jeg er innom loungen. Iallefall når denne servicen tilbys i loungene i både CPH og OSL.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Pluss, signaleffekten av det å ha personalet rundt noen av sine viktigere kunder som ikke kan hjelpe og bare henvise sier litt o hva selskapet prioriterer? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2006
Posts: 154
|
![]()
Bare et teit innspill fra meg.
Om SGS forsvinner fra SAS, vil ikke da prisene på handling gå opp? Og med dette, kan det vel medføre at SAS må betale i dyre dommer for handling av sine fly? Over lang sikt kan vel dette medføre et større tap enn gevinst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Men er dagens SGS ansatte interessert i å følge med over i et nytt selskap som skal gjøre samme jobben, men de vil få lavere lønn og ingen av de godene de har i dag?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Også er det vel gjerne slik at folk strekker seg litt lengre om man føler tilhørighet til selskapet man jobber i eller for?
Tror nok dette kan forsvinne fort om man bare er ansatt for å gjøre en jobb for noen! "Ikke min bagasje, ikke mine passasjerer, ikke mitt problem" kan fort oppstå vil jeg tro/frykte... Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Nja...... jo sånn i utgangspunktet har du et poeng. Men når jeg tenker tilbake til hvordan jeg selv omgikk med passasjerer og deres ønkser/problemer så kan jeg ikke si at det gjorde noe vesentlig forskjell om det sto Braathens eller Servisair på navnskiltet mitt. Men da snakker jeg kun om egen innstats. Det som er vesentlig det er at jeg som ansatt i et flyselskap hadde langt større muligheter til å gjøre noe vesentlig en da jeg jobbet for et eksternt selskap. Det er litt andre resurser mann har tilgang til, det har nok veldig mye med det å gjøre. Men uh, det går andre veien også. Flyselskapet selv kan ta en holding som at det "ikke vårt ansvar, ikke vårt problem, dette får dere betalt for." Jeg har ved flere anledninger fått dette tilbakke (ordrett) fra representanter for diverse flyselskap når jeg har bedt de om assistense til å løse problemet som ikke jeg men bare de kunne gjøre noe med. Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Vil heller påstå at det er lettere for de på insiden å lene seg tilbake , vi andre blir målt og bedømt både økonomisk og med customer score boards så ofte at vi må hvere på tå&hev hele tiden. Men til syvende og siste koker det mest ned til om man _er_ serivce minded , eller gir f.. enten man er på in eller utsiden er nå min oppfattning etter 25 år i "servicebransjen" /G |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Enig med P.A. Viking...
Helt enig faktisk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jepp, har man en sånn holdning at "det er ikke så farlig siden det ikke er mitt selskap" så har man en ting å gjøre: finne seg en annen jobb.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Nov 2006
Posts: 44
|
![]()
Vet ikke hvilken planet eller land dere lever i, men jeg lever i alle fall i NORGE.
Her finnes det regler når det gjelder arbeidslivet. DVS noe som heter virksomhetsoverdragelse..Tror ingen vil godta et øre mindre lønn. ![]() Utsalg vil føre til masse streik i lang lang tid.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() "Knoklingen" mellom flyselskapet SAS og groundhandleren SGS har oppstått fordi marginene i bransjen har blitt langt mindre de siste 10 årene. Når krybben er tom - biter som kjent hesten.. I forbindelse med utskillingen av SGS som eget selskap ble det enighet om noen retningslinjer som sikrer at kontraktene fortsatt skulle kjøpes "inhouse". Ett av disse kriteriene var at den interne tilbyderen (les SGS) skulle være konkurransekraftig i markedet (gi markedspris). Det er ikke til å stikke under en stol at tidligere SAS Braathens mente SGS var "drittdyre". På tross av dette klarte ingen å dokumentere dette - da det ikke fantes reelle konkurrerende tilbydere (+ dyktig SGS ledelse). SGS største handicap er opp mot 30% Overhead kostnader.. Når en legger til at omsetningen sist år hadde gitt langt bedre avkastning plassert i en lønnskonto enn å drive ground handling, gjør vel spørsmålet om ett salg som frigjør kapital berettiget. Min påstand er at det er SGS selv som har satt seg i denne situasjonen! Skal en drive butikk må en tilpasse seg markedssituasjon - helst lede utviklingen! Så lenge faglige får lov til å sette brekket på strammeste hakket i ren fobi for forandringer vil SGS ikke være liv laga ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Nov 2006
Posts: 44
|
![]()
Spørsmålet blir jo da om noen er villig til å kjøpe et selskap med dette kostnadsnivået..
Siden dere påstår SGS blir drevet så dårlig pga faglige. Personelig mener jeg blårussen er problemet i selskapet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,423
|
![]() Quote:
Selv om selskapet blir solgt, vil det neppe bli noen store endringer umiddelbart. Det vil bli business as usual og med mindre man mister kontrakter. Og kontrakter kommer og gaar i ground handling-bransjen - slik er det bare. Vil de ansatte merke noe? Ja, det er jeg sikker paa. jeg er temmelig sikker paa at det blir tynnet ut i ledelse og admin .. det vil bli flere timeansatte og faerre fast ansatte .. og det blir mer gjennomtrekk. Men dette vil nok skje over tid - ikkenoe braatt. Hva skjer hvis SGS mister SAS? Vel - det blir opptil ledelsen og de ansatte aa soerge for at det ikke skjer. Det skal mye til for at en stor aktoer som SAS bytter handling agent paa en basestasjon, og med mindre kvaliteten paa handlingen blir redusert vesentlig, tror jeg man skal foele seg relativt trygg. Men dagene blir nok toeffere i et outsourcet SGS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
"Jævla fin arbeidsplass, hadde det ikke vært for alle flya"?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
SGS problem er CPH (men alle andre som driver handling der sliter). Organisasjonen totalt er ikke så stor.
Jeg vet det er en del av de som har jobbet en stund og har mest erfaring som heller vil jobbe et annet sted. Det er stort sett de som er reiseglade og bruker den fordelen mye. Det er mange som tror at SGS lever på overpris fra moderselskapet, og så lenge handlingspriser osv er 'hemmelige' så kommer fortsatt spekulasjonene til å være der.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KEF-OSL mulig, OSL-KEF ikke mulig med Air Berlin? | nesjon | Reiseforum | 4 | 24-05-2012 20:27 |
Mulig streik i SGS UK | RIBRO | Flyforum | 5 | 18-12-2009 11:38 |
Oppsigelser i SGS | apron | Flyforum | 0 | 25-09-2009 23:24 |
sgs | sk931 | Flyforum | 0 | 12-06-2007 12:22 |
WF+SGS | DY | Flyforum | 4 | 06-03-2005 18:13 |