Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2007, 10:26   #1
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Slutt på bonus!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144831

Quote:
Det særnorske forbudet mot bonuspoeng på innlandsreiser anses som så vellykket at det i fremtiden heller ikke blir lov for små flyselskap å innføre bonus.
Quote:
Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.


Det kan liksom aldri bli bra nok? De må ha både i pose og sekk?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2007, 11:50   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by KennethGS

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144831

Quote:
Det særnorske forbudet mot bonuspoeng på innlandsreiser anses som så vellykket at det i fremtiden heller ikke blir lov for små flyselskap å innføre bonus.
Quote:
Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.


Det kan liksom aldri bli bra nok? De må ha både i pose og sekk?
Og snart kommer det vel en eller annen "grønn" mann og kommer med et lurt utsagn. F.eks, Steinar Le(h)m fra Fremtiden i Våre Hender eller annen gluping Unnskyld uttrykket, men jeg sitter liksom å bare venter....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2007, 13:00   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Slutt på bonus!

Bonuspoengene har jo bare ført til dyrere flypriser, så hvorfor skal vi ha dem?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2007, 13:05   #4
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Bonuspoengene har jo bare ført til dyrere flypriser, så hvorfor skal vi ha dem?
For vi som aldri betaler for flyreisene våre, men får dekt de av jobb, arbeid etc.

Personlig er jeg i mot flypoeng, selvom jeg kunne ha fått nokså mange gratisturer med alle de reisene jeg har hatt siste årene.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2007, 15:26   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by KennethGS

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144831

Quote:
Det særnorske forbudet mot bonuspoeng på innlandsreiser anses som så vellykket at det i fremtiden heller ikke blir lov for små flyselskap å innføre bonus.
Quote:
Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.


Det kan liksom aldri bli bra nok? De må ha både i pose og sekk?
Bør vel kanskje ta med hovedpoenget til at Norwegian og Sterling klager:
I fremtiden er det heller ikke sikkert at det blir bonuspoeng å hente på flyreiser innad i Norden.
Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 07:44   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: Slutt på bonus!

Snart krever Sterling og Norwegian at SAS slutter med gratis frokost og bedre benplass...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 11:20   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by EB

Snart krever Sterling og Norwegian at SAS slutter med gratis frokost og bedre benplass...
EB, du vet like godt som alle andre at det ikke er sannsynlig og at det er en helt annen sak enn bonuspoeng. Bonuspoeng gir mer lojale kunder enn ellers, og spesielt med lojalitetsprogrammer som er innrettet slik flyselskapenes bonusprogrammer er. Hadde SAS kun tilbydt et bonusprogram som var slik at du fikk en fast %-sats bonus per krone brukt på billettene (og ikke noen restriksjoner i form av at man må ha x antall poeng på konto på bruken av poengene), så ville ikke det vært et stort problem. Servering av frokost og bedre benplass gir høyere kvalitet på tjenestene, %-vis bonus gir da reelt sett lavere pris. Helt legitimt.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 11:26   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: Slutt på bonus!

Tja... Er ikke overbevist ennå!
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 12:28   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,504
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by TG923

Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.
Også? Det er ingen som hindrer de to å starte egne bonusprogram og det må være lov for SAS å forsøke å oppnå fordeler akkurat som alle andre selskaper bør få lov til det samme
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 12:33   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: Slutt på bonus!

Takk!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 12:34   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by TG923

Norwegian og Sterling har klaget til konkurransetilsynet fordi de mener dette gir SAS for store fordeler.
Også? Det er ingen som hindrer de to å starte egne bonusprogram og det må være lov for SAS å forsøke å oppnå fordeler akkurat som alle andre selskaper bør få lov til det samme
Jeg synes at Norwegian kanskje skal passe seg litt. De har jo fått det tilrettelagt nok som det er fra konkurransemyndighetenes side...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 12:52   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by BU662

Bonuspoenger/miles er en form av rabatt. La det vaere 2, 5 eller 10%. Denne pengene som först fortjenes, og det kan en flyselskap bare med höyere priser enn de nödvendigvis ma ta. Disse höyere priser betales av alle.
Tja, kostnadene er vel ikke så høye, da de kun refunderes i stort sett ledig setekapasitet andre steder?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 13:12   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,504
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by BU662

Bonuspoenger/miles er en form av rabatt. La det vaere 2, 5 eller 10%. Denne pengene som först fortjenes, og det kan en flyselskap bare med höyere priser enn de nödvendigvis ma ta. Disse höyere priser betales av alle.

Siden disse poenger er ikke knyttet til en rute XX-YYY tilbyr de mulighet for kryss-subsidering og pris-diskriminering. I de arene med störst konkurranse mellom SK og BU kunne du opptjene 3x normal sats Bonus-poenger mellom OSL og STO. Antar man at SK har ikke tapt penge pa dette, ma de har tjent penge i andre steder og har melked kundene der.
Nettopp, og hva er galt med det? Å gi rabatter til sine beste kunder på bekostninbg av de "dårlige" er jo bare rett å rimelig og det å forby bonuspoeng er snarere hindring av fri konkuranse sidne alle selskap står fritt til å starte opp bonusprogram for å belønne sine beste kunder
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:02   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slutt på bonus!

Men for å dra en sammenligning til lille meg, som er et lite IT-selskap. Det er noen ting ute hos mine kunder jeg har bedre kompetanse på enn andre, og noen ting er det faktisk bare jeg som kan (ikke fordi jeg er noe mer smart enn andre, men fordi sammensetningen av omstendigheter gjør det til et mindre generelt problem). Betyr det at jeg ikke da skal kunen være mer fleksibel ovenfor mine bedre kunder enn en liten kunde som kommer inn på sidelinjen og krever en oneoff-greie?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:06   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by BU662

Bonuspoenger/miles er en form av rabatt. La det vaere 2, 5 eller 10%. Denne pengene som först fortjenes, og det kan en flyselskap bare med höyere priser enn de nödvendigvis ma ta. Disse höyere priser betales av alle.

Siden disse poenger er ikke knyttet til en rute XX-YYY tilbyr de mulighet for kryss-subsidering og pris-diskriminering. I de arene med störst konkurranse mellom SK og BU kunne du opptjene 3x normal sats Bonus-poenger mellom OSL og STO. Antar man at SK har ikke tapt penge pa dette, ma de har tjent penge i andre steder og har melked kundene der.
Nettopp, og hva er galt med det? Å gi rabatter til sine beste kunder på bekostninbg av de "dårlige" er jo bare rett å rimelig og det å forby bonuspoeng er snarere hindring av fri konkuranse sidne alle selskap står fritt til å starte opp bonusprogram for å belønne sine beste kunder
Det er ikke noe galt å gi sine beste kunder bedre service, og det har SAS fortsatt mulighet til å gjøre. Å hevde at det å forby bonuspoeng er å hindre fri konkurranse vitner kanskje om at man ikke helt vet hva fri konkurranse er for noe. Fri konkurranse er ikke å kunne utnytte sin egen markedsmakt for å presse ut andre aktører som alt annet likt har livets rett (dvs. som uten et bonusprogram har et produkt med pris-kvalitetskombinasjon som ville blitt valgt av tilstrekkelig mange kunder til å kunne drive på fornuftig vis), for det er dette man er bekymret for når det gjelder bonusprogrammer.

Problemet med bonusprogrammer er ikke at man gir rabatt til de kundene som er ens beste kunder, men at man gir en rabatt som er progressiv og som for å kunne nyte godt av den krever at man opptjener veldig mye av sine reiser i et selskap/en allianse. Å ha et bonusprogram som gir x% rabatt per krone brukt er ikke så problematisk (gitt at man ikke har vesentlige terskelverdier for uttak), for dette er en type rabatt som ikke virker innelåsende for kundene.

Årsaken til at bonuspoeng kan gi høyere priser er i liten grad knyttet til kostnadene forbundet med selve systemet, og ligger heller i det faktum at kundene "krever" større prisforskjeller mellom selskapet man opptjener bonus hos og konkurrerende selskaper før man bytter til det konkurrerende selskapet. Det er et helt greit valg sett fra den enkeltes ståsted, men fra myndighetenes side så ønsker man altså ikke at et selskap skal få denne fordelen på bekostning av andre konkurrerende aktører.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:11   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Men for å dra en sammenligning til lille meg, som er et lite IT-selskap. Det er noen ting ute hos mine kunder jeg har bedre kompetanse på enn andre, og noen ting er det faktisk bare jeg som kan (ikke fordi jeg er noe mer smart enn andre, men fordi sammensetningen av omstendigheter gjør det til et mindre generelt problem). Betyr det at jeg ikke da skal kunen være mer fleksibel ovenfor mine bedre kunder enn en liten kunde som kommer inn på sidelinjen og krever en oneoff-greie?
De som du har en one-off for er ikke låst inne hos deg, og de kan sikkert velge andre tilbydere. Hadde det vært slik at du tilbød et opplegg som gjorde at dine konkurrenter ikke var konkurransedyktig til samme pris-kvalitetskombinasjon, men måtte underkutte dine priser veldig mye, så lider konkurransen under dette. Det blir vanskeligere for andre aktører å etablere seg i markedet, og hadde du vært den eneste som tilbød ditt produkt så ville nok myndighetene ønsket å legge tilrette for flere konkurrenter gjnnom å forby konkurranseskadelige kontrakter/atferd.

dette er ikke det samme som å si at du ikke kan tilby et godt produkt/være mer fleksible overfor dine gode kunder. Det kan SAS også gjøre i dag. Gjør de det i dag på de rutene hvor de får lov til å tilby bonuspoeng?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:20   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Slutt på bonus!

Nu må al den regulering snart stoppe - det er præcist som skrevet et andet sted en hindring af netop konkurrencen. SAS skal altid straffes fordi de har stor markedsandel, som er bygget op igennem mange år. Måske der er en grund til at markedsandelen er så stor? Det kunne være det var det foretrukne flyselskab med konkurrencedygtige priser?

Hvis SAS er alene på nogle ruter, så står det da alle lavprisselskaberne frit at starte op og konkurrere, men det gør detjo ikke, da mange af disse ruter ikke er interessante nok - SAS derimod tager ansvaret på sig og driver dem. De andre vil kun have alle goderne og så have SAS straffet på de interessante ruter. Sådan en gang bullshit...

Sterling og Norwegian kan da bare starte deres eget bonusprogram, men de er jo kun interesseret i at kvalitet og kundeservice skal hives ned på Ryanair-niveau. Hvorfor i alverden skal andre selskaber reguleres til at sænke deres niveau også - det er da vandvid. lad da hellere lavprisselskaberne konkurrere på lige vilkår.

Ja, bonuspoint koster lidt småpenge i den sidste ende, men det er trods alt kun overkapacitet der bliver brugt til afvikling af rejser, så reelt er det ikke ret meget.

Eurobonus har fungeret i mange år - til stor tilfredshed for de mange der har benyttet sig af det - hvorfor i alverden skal lavprisgribbene nu have lov til at udhule dette også - er det ikke nok de har været medvirkende til at sænke kvaliteten på næsten al flytrafik - i "konkurrencens"-navn. Nu må det være på tide, at de konkurrere på andre vilkår og stopper med tudefjæset...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:47   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,425
Default Re: Slutt på bonus!

Skulle ikke Norwegian starte opp ruter mellom Oslo-Haugesund og Oslo-Kristiansand med en gang bonusforbudet ble permanent?
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 14:53   #19
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by TOS
De som du har en one-off for er ikke låst inne hos deg, og de kan sikkert velge andre tilbydere.

[SNIP]

dette er ikke det samme som å si at du ikke kan tilby et godt produkt/være mer fleksible overfor dine gode kunder. Det kan SAS også gjøre i dag. Gjør de det i dag på de rutene hvor de får lov til å tilby bonuspoeng?
Det er det jeg snakker om, kunder som har så sære ting og stort sett bare kjenner hvordan gørren henger sammen, dog ikke av min vilje at det skal være slik. Tilsvarende, du kommer deg fra Bergen til Ålesund, bare ikke med andre enn SAS, og skal du på død og liv unngå de er det litt lengre tid med bil eller båt, akkurat som mine kunder står helt fritt til å gå til andre men må rgne med større kost for å få ordnet sine problemer....

Og til det andre du nevnte, skal jeg da frykte at KT kommer og sier at jeg bare får være fleksibel med de kundene og oppgavene jeg har som vi kan være flere om å løse?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 16:09   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Slutt på bonus!

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by TOS
De som du har en one-off for er ikke låst inne hos deg, og de kan sikkert velge andre tilbydere.

[SNIP]

dette er ikke det samme som å si at du ikke kan tilby et godt produkt/være mer fleksible overfor dine gode kunder. Det kan SAS også gjøre i dag. Gjør de det i dag på de rutene hvor de får lov til å tilby bonuspoeng?
Det er det jeg snakker om, kunder som har så sære ting og stort sett bare kjenner hvordan gørren henger sammen, dog ikke av min vilje at det skal være slik. Tilsvarende, du kommer deg fra Bergen til Ålesund, bare ikke med andre enn SAS, og skal du på død og liv unngå de er det litt lengre tid med bil eller båt, akkurat som mine kunder står helt fritt til å gå til andre men må rgne med større kost for å få ordnet sine problemer....

Og til det andre du nevnte, skal jeg da frykte at KT kommer og sier at jeg bare får være fleksibel med de kundene og oppgavene jeg har som vi kan være flere om å løse?
Det er forskjell på om du innehar en kompetanse som andre ikke har, at du er unik i så måte, og det å lage pris-/incentivstrukturer som gjør at kundene låses til deg som tilbyder. Du skriver jo at du ikke er kommet i den posisjonen av din egen vilje. Det er noe ganske annet. Jeg tror, nettopp av den grunn, at du ikke trenger å være bekymret for at KT skal ringe på din dør på et dawn raid for å få satt deg til veggs....:wink
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan få best bonus på drivstoff? Are G Reiseforum 19 09-08-2016 17:42
Aegean Miles and Bonus? OY-CIR Reiseforum 5 19-05-2014 23:00
MP bonus uttak... SQ 777 Reiseforum 2 09-05-2012 11:21
Swissôtel Bonus vstenhjem Reiseforum 1 07-04-2010 20:33
Bonus-freddasbilder LN-MOW Flyforum 4 29-03-2005 12:28


All times are GMT +2. The time now is 19:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.