![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
|
![]()
fra DN:
http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1120146.ece?WT.svl=article_title
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Så SAS har valgt winglets for å bli mer miljøvennlige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Tror denne ble litt borte, så tar meg den frihet å kopierer den
Ifølge P4 nå skal flyet ifølge SAS slippe ut rundt 3-5 % mindre CO2 enn dagens fly, bl.a. "fordi vingetuppene peker oppover". SAS v/Strand mener for øvrig at flyindustrien får for mye skyld for CO2-utslipp, og sier han er overbevist om at de som flyr i framtiden vil velge å fly med de som prioriterer miljø. - Det å være miljøbevisst og ha en moderne og effektiv flyflåte på miljøsiden er viktig for folks valg av flyselskap framover, uttaler Strand til P4. Og Strand + en pilot snakket og viste fram vidunderet på TV2 nå kl 2100. Var ikke klar over at bakgrunnen for at man satte på winglets var at BBJ skulle se tøffere ut?! Ellers skryter Strand om hvor mye mer miljøvennlig SAS nå skal bli - men får ikke spørsmål om det er planer om å sette på winglets på de gamle flyene? Journalister altså - puff..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Ja, til tross for disse to flyene med winglets, er det vel en overdrivelse å si at SAS har en moderne flåte. Skulle man velge selskap etter de kriteriene, ville SAS ha kommet et godt stykke ned på lista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Hmm han sa de hadde opsjoner på fire nye fly også?! Er vel bare å hente ut dem å
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Ja, jeg skjønner ikke hva det er så mye å skrive om at SAS har fått winglets. Andre selskaper har jo hatt dette i lagng tid. Velkommen etter!
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Hvor mange MD-8x er det igjen i SAS? 50+? Vi snakker jo ikke akkurat om siste skrik i miljøvennlig motorteknologi når det kommer til JT-8D, gjør vi vel? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Det hadde faktisk vært litt relevant synes jeg, hvis man skal snakke om miljø.
__________________
Life is Brutale |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Ja, og litt kritiske spørsmål om dette kunne man ventet seg dersom man hadde hatt oppegående (fly)journalister, og ikke bare folk som kaller seg journalister men i realiteten er mirkrofonstativer...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
I Norge vil jeg påstå at SAS har en moderne flyflåte sammenlignet med konkurrenten..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Hadde vært artig om en journalist hadde tatt tiden å sammenligne flyflåten til forskjellige selskaper, og gjerne fortalt litt til folk hvor stor forskjell det er på nye og eldre fly. SAS Norge, SAS Sverige, SAS Danmark, SAS Intercontinental, og hva de nå heter alle sammen, oppleves nok for de fleste folk som SAS. Flott at SAS installerer Vinglets på sine nye fly, og håper de vil gjøre det på de eldre modellene også. Ellers var det en fin video da, ikke missforstå meg. Det eneste jeg har å utsette på den, er uttalelsen at "Disse vingene har du ikke sett på en 737 i Norge" På Torp ser man sikkert 10 slike fly hver eneste dag. Bra for miljøet, bra for økonomien, bra for kundene!
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,346
|
![]()
Absolutt et velkommen etter til SAS... Men på gjennomsnittsalder på flyparken ligger de vel veldig godt an...i allefall her hjemme! Morsomt at SAS klarer å få såpass mye oppmerksomhet rundt dette...sikkert noen som ikke er like fornøyd med det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
De sivile luftfarten slipper ut ca. 2% av de menneskeskapte klimagassene på verdensbasis.
Hvor lang inntjenings tid regnes det på å montere winglets? Det jeg mener er kostnadene med innkjøp og montering "ståtid". Hvor lønnsomt er det? Det er vertfall vakkert ![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg har ikke fulgt særlig mye med på dette, men er dette helt nye fly? Eller bare en gammel maskin med nye motorer og winglets? Stilig var den i alle fall, selv om det egentlig ikke har så stor nyhetsverdi. Tidstypisk at det blir en sak av det i alle fall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Men ærlig talt, så har vel miljøbølgen blitt litt stor her hjemme for tiden. Det er viktig med en miljødebatt, men når man leser om at man bør begyne å klippe plenen med håndklipper, for å redde verden (sandefjords blad i går) så går det vel litt langt. Vinglets har vel ingen ulemper, så vidt jeg vet Og som du sier, det ser flott ut. Likte denne SAS utgaven svært godt. EB: Hvis din kommentar om at alle nok ikke liker publisitenen dette ga om SAS, var hintet til meg, så har du missforstått meg fullstendig. Jeg flyr selv SAS av og til. Til sitt bruk. Jeg flyr Ryanair (og andre også) til sitt bruk. Skal jeg til Barbados (dit jeg reiser minst en gang pr. år), flyr jeg SAS til Heathrow, og BWIA videre, eller har jeg også flydd SAS Braathens fra Bergen til Gatwick og Virgin eller BA videre. I sånne tilfeller er ikke Ryanair noe. Men når vi skal til london på kosetur, DA er Ryanair midt i blinken for meg og min familie. Vel, SAS flyet var flott. Ingen tvil om det. Og igjen: Det er flott de kommer etter og får vinglets.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Artig video fra cabinen i et SAS fly i julen | BraathensSafe1985 | Småprat | 0 | 23-12-2017 19:34 |
SAS ønsker god påske med å gi bort påskegg! Video | LN-AFG | Småprat | 1 | 06-04-2012 18:02 |
Justplanes med SAS video - svenske MD80 og B736 | LN-KGL | Samlerhjørnet | 0 | 21-08-2010 23:18 |
SAS IC med fulle fly | Utflyttet | Flyforum | 22 | 18-06-2010 10:04 |
Fly video fra Brønnøy | radeon | Flyforum | 6 | 12-07-2006 20:18 |