Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2007, 01:31   #1
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default 14.juni

Snipp snapp snute - SGS ut av rekka går

Hvem i all verden vil være interessert vil være interessert i å kjøpe?

Noen på forumet med troverdige lekkasjer fra strategidokumentet
apron is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2007, 01:52   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: 14.juni

Javel? Har foroevrig Finnair funnet kjoeper til Northport? Kanskje noen kjoeper begge to??

Vil ha litt mer haandfast foer jeg forfremmer dette ryktet fra -status

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-06-2007, 04:25   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: 14.juni


Håber på at SGS igen blive den del af Airline,det er og bliver bedste løsning
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2007, 17:07   #4
DY Tech
Banned
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
Default Re: 14.juni

Disse ryktene om salg av SGS har vel dukket opp på forumet her med jevne mellomrom i flere år nå.
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2007, 17:20   #5
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: 14.juni

Quote:
Disse ryktene om salg av SGS har vel dukket opp på forumet her med jevne mellomrom i flere år nå.
Stemmer nok bra.. La oss legge denne død inntil annet er bevist. Når det er sagt - frykter jeg at det absolutt er hold i dette.

14.juni foreligger hvertfall fasit.
apron is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 01:43   #6
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: 14.juni

Hva skjer i handlingmarkedet

Kan virke som at det er flere enn SGS som risikerer nytt navn på lønnslippen..
apron is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 03:44   #7
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: 14.juni

Out-sourcing (eller hvordan det skrives), er det ikke det som er tingen?

Nei ikke vet jeg, men ser for meg at det bare kommer til å bli selvstendige handeling selskaper i fremtiden, med Servisair og Swissport i spissen.

For flyselskapenes del, tjener jo de penger på å selge, deretter kan de kanskje få presset ned prisene når de da skal velge et nytt handeling selskap.

Dessuten er det jo også en liten mulighet for at selskapene også ser på det som en mulighet for å distansere seg fra passasjer og bagasje "problemer".

Men er nok en eller annen liten margin av profitt som vil ligge bak det om noe sånn skjer..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 07:33   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: 14.juni

som en ekte blaaruss (og stolt av det) har jeg egentlig vært tilhenger av outsourcing og fokus på core-business, men utfordringen blir å trekke linjen for hvor core-business går. På 1980-tallet var jo trenden at hele reisen skulle samles ett sted - både BA, Icelandair, SAS og United (noen som husker "Allergies"?) og de fleste andre store flyselskapene eide både cateringselskaper, bilutleie, kredittkort, hoteller, charterselskaper, reisebyråer, turoperatører og fuglene vet hva ellers, mens nå er trenden snudd tilbake til å off-loade non-core business for de som har det, og nye selskaper styrer unna å ha egne organisasjoner for vedlikehold, catering, handling etc og konsentrerewr seg om flyvirksomheten. I tillegg har vi jo de "virtuelle" selskapene - som f.eks. Vildanden - som ikke engang har operativ flyvirksomhet, men som kun driver med salg, markedsføring og network/revenue management.

Men, etter å ha sett hvilken verdi det er å ha handlingselskap der de ansatte er en del av familien, har jeg blitt en større tilhenger av å inkludere ground-handling i core-business. Å ha ansatte som ser på kundene som SINE og ikke kundens kunder (som i WF Handling og SGS), i motsetning til (no offence mot de som jobber i disse selskapene) å kjøpe tjenestene fra en tredjepart - som også er profesjonelle - som ikke har det samme forholdet til merkevaren som en som er "in-house".

Jeg har gode erfaringer fra SGS og håper at SGS ikke selges ut av gruppen, men at man heller ser på løsninger for å integrere de tre handlingselskapene man har i gruppen til én stor enhet
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 08:13   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: 14.juni

Quote:
Originally posted by CK

som en ekte blaaruss (og stolt av det) har jeg egentlig vært tilhenger av outsourcing og fokus på core-business, men utfordringen blir å trekke linjen for hvor core-business går. På 1980-tallet var jo trenden at hele reisen skulle samles ett sted - både BA, Icelandair, SAS og United (noen som husker "Allergies"?) og de fleste andre store flyselskapene eide både cateringselskaper, bilutleie, kredittkort, hoteller, charterselskaper, reisebyråer, turoperatører og fuglene vet hva ellers, mens nå er trenden snudd tilbake til å off-loade non-core business for de som har det, og nye selskaper styrer unna å ha egne organisasjoner for vedlikehold, catering, handling etc og konsentrerewr seg om flyvirksomheten. I tillegg har vi jo de "virtuelle" selskapene - som f.eks. Vildanden - som ikke engang har operativ flyvirksomhet, men som kun driver med salg, markedsføring og network/revenue management.

Men, etter å ha sett hvilken verdi det er å ha handlingselskap der de ansatte er en del av familien, har jeg blitt en større tilhenger av å inkludere ground-handling i core-business. Å ha ansatte som ser på kundene som SINE og ikke kundens kunder (som i WF Handling og SGS), i motsetning til (no offence mot de som jobber i disse selskapene) å kjøpe tjenestene fra en tredjepart - som også er profesjonelle - som ikke har det samme forholdet til merkevaren som en som er "in-house".

Jeg har gode erfaringer fra SGS og håper at SGS ikke selges ut av gruppen, men at man heller ser på løsninger for å integrere de tre handlingselskapene man har i gruppen til én stor enhet
Helt enig, Christian
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2007, 18:12   #10
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: 14.juni

http://www.boarding.no/art.asp?id=26935

Groundhandling i CPH er en "blodig" affære....Servisair la ned, SGS taper enorme summer, hvordan går det med Novia og Nordic Aero ?

er vel ikke stort bedre på OSL ??
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2007, 18:19   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: 14.juni

Handling på OSL er healthy, ihvertfall for SGS, WIF og SA; NP vet jeg ikke...

CPH er tvertimot...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2007, 22:42   #12
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: 14.juni

Når vi først er i gang med rykter, SGS selges og Heavy Maint OSL legges ned til fordel for samling på ARN.

Jeg er fortsatt tilhenger av outsourcing og core business.

Er ikke kjent med at mangel av egen Heavy Maint. og Ground Handling er en business drawback for DY.

SAS ledelsen har trolig nok med å forholde seg til alle de streikekåte medarbeiderne i flyselskapene, om de ikke skal stri med ditto i diverse handling selskaper også.

Vi får forhåpentligvis svar den 14.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 11:24   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: 14.juni

Quote:
Originally posted by Superhai

Handling på OSL er healthy, ihvertfall for SGS, WIF og SA; NP vet jeg ikke...

CPH er tvertimot...
Om man liker det eller ikke , om SGSOSL er healty , så er det muligens fordi SAS betaler for mye monopolpenger, og skvises SGS på pris, og lederne i SGS må finne måte å få ned kostnadene på så er svare fra "union" _streik_ ...

vi får se den 14....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 22:04   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: 14.juni

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING
Quote:
Originally posted by Superhai
Handling på OSL er healthy, ihvertfall for SGS, WIF og SA; NP vet jeg ikke...
CPH er tvertimot...
Om man liker det eller ikke , om SGSOSL er healty , så er det muligens fordi SAS betaler for mye monopolpenger, og skvises SGS på pris, og lederne i SGS må finne måte å få ned kostnadene på så er svare fra "union" _streik_ ...
vi får se den 14....
Er litt spent på det med SGS, for det har kommet litt sprikende signaler rundt på bruket.

På den ene siden klarer ikke SGS å holde konkurransedyktige priser overfor sitt eget moderselskap, og har problemer med å kutte kostnader, jfr det P.A. Viking skriver.

Jeg skulle vel ha tilføyet "etter sigende", for jeg har jo personlig ikke sett alle regnskaper og alle fakturaer, og jeg har heller ikke god nok kjennskap til de forskjellige "produktene" som SGS tilbyr. Jeg vet i alle fall at mens SAS og Braathens fremdeles fløy som hvert sitt selskap etter at SAS kjøpte Braathens, betalte SAS langt mer til SGS for handlingen av SAS enn det Braathens (det vil si SAS...) betalte SGS for handlingen av Braathens. Det ble hevdet fra høyere hold at detet var fordi SAS "kjøpte et annet produkt" av SGS enn det Braathens gjorde. Hvilket alle selvfølgelig tok for å være rein bullshit.

Derfor er det også en betydelig skepsis blant fotfolket i SAS når det gjelder hva SAS egentlig betaler til SGS for handligen.

Men jeg ser en litt annen nyanse i dette enn det flaps40 poengterer: Det er mulig at Norwegian ikke har noen business drawback av å ikke ha noen egen handling. Men jeg tror SAS kunne ha hatt en business advantage av å ha skikkelig engasjerte og dedikerte frontlinjepersonell på bakkesiden.

Utfordringen for et "ikke-low cost"-selskap som SAS er å virkelig synliggjøre for kundene at de faktisk får mer igjen for de ekstra pengene de bruker hos SAS, enn hva de normalt får hos Norwegian eller Ryanair. I alle ledd i en flyreise.

Går ting som smurt er det i grunnen få problemer uansett hvilket selskap man flyr med. Men når det først baller på seg for gamlemor som kommer litt for sent på flyplassen, har litt for mye baggasje med seg, som opplever store forsinkelser, opplever diversion fra Kristiansund til Molde med busser og styr, som baggasjen blir borte for, som opplever at bikkja er blitt sendt til Stavanger, osv, er det nettopp de som sitter i innsjekking, ved gate og ved ankomst som gjør den store forskjellen. Om man da blir behandlet som "just another customer's customer" er resien kun en katastrofe.

Opplever man god service underveis, kan man i alle fall føle seg tsygg på at man har med mennesker som gjør alt hva de kan for å få resien til å gå så lett som mulig. Selv om man ikke alltid lykkes. Og man vil kanskje velge å bruke det samme selskapet en annen gang, netopp fordi man vet man blir godt behandlet under ekstraordinære forhold.

Nettopp derfor er det også flere på høyt hold i SAS som har ytret ønske om å ta frontlinjepersonellet "tilbake" til de respektive SAS-selskapene. Uten at jeg vet hvordan det skal være mulig i forhold til organisering, etc.

For slik det er nå er det nok fremdeles relativt mange desillusjonerte SGS-medarbeidere som på et tidligere tidspunkt var og følte seg som en del av SAS - Scandinavian Airlines - men som nå føler at de er blitt outsourcet, skviset ut av den gamle arbeidsgiveren, lagt under nen store konsernparaplyen og gjort klar for slakt.

Som dermed fort kan bli et selvoppfyllende profeti.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 22:13   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: 14.juni

Til alle dere ousourcingskåte blåruss her:

Outsourcing er ikke noe langsiktig løsning på alle ting. Alle orgnisasjoner har en vis form for intern elastisitet mellom avdelinger når alle er kolleger og har en form for eierskap. Det outsourcing gjør er å hente ut denne elsastisiteten mellom avdelinger i form av kortsiktig økonomisk gevist. Etter dette er skjedd har sitter man igjen med to bedrifter som anser hverandre som kunder og skal ha alt til billigst penge, og levrandørsiden bare gjør en jobb, uten eierskap.

All min erfaring fra outsourcing i IT har vist at å outsource er noe økonomer finner på for å pynte på tall i noen kvartal, og når du endelig innser all juicen er skvist, så sitter du uten noen ståpåvilje, ingen elastisitet mellom avdelinger, og alt er redusert til en kald leveranse, hvor ingen ønsker se frem eller finne forbedringer sett i et større perspektiv, siden det ikke lengre er incentiver til det.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 22:28   #16
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: 14.juni

Skål for uavhengige handlingselskap.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 23:12   #17
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: 14.juni

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING
Quote:
Originally posted by Superhai
Handling på OSL er healthy, ihvertfall for SGS, WIF og SA; NP vet jeg ikke...
CPH er tvertimot...
Om man liker det eller ikke , om SGSOSL er healty , så er det muligens fordi SAS betaler for mye monopolpenger, og skvises SGS på pris, og lederne i SGS må finne måte å få ned kostnadene på så er svare fra "union" _streik_ ...
vi får se den 14....
Er litt spent på det med SGS, for det har kommet litt sprikende signaler rundt på bruket.

På den ene siden klarer ikke SGS å holde konkurransedyktige priser overfor sitt eget moderselskap, og har problemer med å kutte kostnader, jfr det P.A. Viking skriver.

Jeg skulle vel ha tilføyet "etter sigende", for jeg har jo personlig ikke sett alle regnskaper og alle fakturaer, og jeg har heller ikke god nok kjennskap til de forskjellige "produktene" som SGS tilbyr. Jeg vet i alle fall at mens SAS og Braathens fremdeles fløy som hvert sitt selskap etter at SAS kjøpte Braathens, betalte SAS langt mer til SGS for handlingen av SAS enn det Braathens (det vil si SAS...) betalte SGS for handlingen av Braathens. Det ble hevdet fra høyere hold at detet var fordi SAS "kjøpte et annet produkt" av SGS enn det Braathens gjorde. Hvilket alle selvfølgelig tok for å være rein bullshit.

Derfor er det også en betydelig skepsis blant fotfolket i SAS når det gjelder hva SAS egentlig betaler til SGS for handligen.

Men jeg ser en litt annen nyanse i dette enn det flaps40 poengterer: Det er mulig at Norwegian ikke har noen business drawback av å ikke ha noen egen handling. Men jeg tror SAS kunne ha hatt en business advantage av å ha skikkelig engasjerte og dedikerte frontlinjepersonell på bakkesiden.

Utfordringen for et "ikke-low cost"-selskap som SAS er å virkelig synliggjøre for kundene at de faktisk får mer igjen for de ekstra pengene de bruker hos SAS, enn hva de normalt får hos Norwegian eller Ryanair. I alle ledd i en flyreise.

Går ting som smurt er det i grunnen få problemer uansett hvilket selskap man flyr med. Men når det først baller på seg for gamlemor som kommer litt for sent på flyplassen, har litt for mye baggasje med seg, som opplever store forsinkelser, opplever diversion fra Kristiansund til Molde med busser og styr, som baggasjen blir borte for, som opplever at bikkja er blitt sendt til Stavanger, osv, er det nettopp de som sitter i innsjekking, ved gate og ved ankomst som gjør den store forskjellen. Om man da blir behandlet som "just another customer's customer" er resien kun en katastrofe.

Opplever man god service underveis, kan man i alle fall føle seg tsygg på at man har med mennesker som gjør alt hva de kan for å få resien til å gå så lett som mulig. Selv om man ikke alltid lykkes. Og man vil kanskje velge å bruke det samme selskapet en annen gang, netopp fordi man vet man blir godt behandlet under ekstraordinære forhold.

Nettopp derfor er det også flere på høyt hold i SAS som har ytret ønske om å ta frontlinjepersonellet "tilbake" til de respektive SAS-selskapene. Uten at jeg vet hvordan det skal være mulig i forhold til organisering, etc.

For slik det er nå er det nok fremdeles relativt mange desillusjonerte SGS-medarbeidere som på et tidligere tidspunkt var og følte seg som en del av SAS - Scandinavian Airlines - men som nå føler at de er blitt outsourcet, skviset ut av den gamle arbeidsgiveren, lagt under nen store konsernparaplyen og gjort klar for slakt.

Som dermed fort kan bli et selvoppfyllende profeti.
Først for å få sagt det, så tror jeg nok det er den beste løsningen for et ikke-low-cost, eller da et stort internasjonalt selskap, å nettopp ha egene annsatte.
Ikke bare fordi det gir et inntrykk av "et stort og profesjonellt selskap", men også fordi det mange ganger skaper mye mere samhold blandt nettopp fotfolket.
Det er jo mange som holder seg i SGS nettopp pga. godene de får der.

Men jeg hørte noen snakke opp nettopp dette temaet på flybussen.
Da ble det sagt at SGS skulle bestå, men kun kundebehandlig delen.
DVS. (sånn jeg skjønte det) at innsjekk og billett vil fortsatt være til stede, men at stuere osv skal bort.

Men alt dette blir jo hear-say, og flyplass rykter, så vet ikke hvor mye av dette som er saklig..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2007, 22:14   #18
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: 14.juni

Quote:
Originally posted by LN-RRL

Først for å få sagt det, så tror jeg nok det er den beste løsningen for et ikke-low-cost, eller da et stort internasjonalt selskap, å nettopp ha egene annsatte.
Ikke bare fordi det gir et inntrykk av "et stort og profesjonellt selskap", men også fordi det mange ganger skaper mye mere samhold blandt nettopp fotfolket.
Det er jo mange som holder seg i SGS nettopp pga. godene de får der.

Men jeg hørte noen snakke opp nettopp dette temaet på flybussen.
Da ble det sagt at SGS skulle bestå, men kun kundebehandlig delen.
DVS. (sånn jeg skjønte det) at innsjekk og billett vil fortsatt være til stede, men at stuere osv skal bort.

Men alt dette blir jo hear-say, og flyplass rykter, så vet ikke hvor mye av dette som er saklig..
Nei, men det er en viss logikk i det. Flypassasjerene bryr seg lite om hvem det er som kjører baggasjetraktorene, bare det blir gjort. Og om det blir gjort eller ikke av de som måtte kjøre baggasje for SAS, er langt mer målbart enn det opplevde servicenivået hos de som passasjerene møter face to face.

Vi får se.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 00:23   #19
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: 14.juni

Vell, på en del mindre stasjoner er det vanlig at stuerene deltar på innsjek og bagdrop ved avganger, I tillegg er det på flere stasjoner stuerene som har ansvaret for å lage lost rapporter i World tracer ved ankomst om kveldene, etter at trafikk har gått hjem. Dette er absolutt arbeid i frontlinjen ansikt til ansikt med den reisende.
Skulle man dele SGS som det ryktes om, så ville "Landside" avdelinger rundt omkring i dstrikts-SGS miste denne hjelpen, og ha behov for mer resurser. Det kunne løses med å ansette flere, eller kjøpe inn tjenester fra "Airside"-SGS. Prisen hadde neppe blitt den samme som om å ha et felles landside&airside-SGS.
Nå er vell det neppe økonomien på noen mindre stasjoner som avgjør hvordan man velger å organisere SGS, men bare som et eksempel på hvilken fordel det er å være samlet i SGS.


Og en annen ting; jeg leser til stadighet at SAS Airline betaler overpris til SGS for handlingen. Det var ikke konklusjonen fra den uavhengige benchmarkingen fra 2006.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 07:28   #20
OSLansatt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 83
Default Re: 14.juni

Problemet med at handlingselskapene evnt skulle ta over, er at de har signert en kontrakt, og brytes noe i kontrakten, så får de gjerne "bøter" Man f.eks mister noe av fleksibiliteten overfor kunden, som egne ansatte kan utøve, selv om det ikke er helt "by the book". Skulle et handlingselskap gjøre det samme, så ville flyselskapene gi bøter, ergo så følger man kontrakten slavisk!!...Da ville i hvertfall passasjerene skrike om dårlig service etterhvert, selv om de har bestillt en reise og akseptert "condition of carriage"...
OSLansatt is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafiktal for Juni Bll spotter Flyforum 1 25-07-2009 13:49
KKL 3 Juni. Egenes Bilder & foto 0 06-06-2009 13:48
Flesland 12 juni... G-COLE Bilder & foto 7 14-06-2008 08:25
ENGM 8 og 12 juni. GG Bilder & foto 4 13-06-2008 19:35
Gulfport, 20 Juni - og 21. juni LN-MOW Flyforum 16 22-06-2006 13:22


All times are GMT +2. The time now is 14:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.