Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2007, 10:05   #1
paer
ScanFlyer Blue

Default Flight-mode på mobilen - varför tvungen att sätta av?

Flight-mode funktionen på mobiler, där all radio sändning/mottagning sätts av så att man kan använda övriga funktioner såsom musikspelare och kamera, skapades just för att användas under flygningar. Men varför börjar flygbolagen specifikt förbjuda även denna funktion? På Spanair exempelvis så säger de att mobiler inte får vara på över huvud taget, ej heller i s.k. flight mode.

Någon som vet varför, och om sådan policy kommer breda ut sig???
paer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 10:13   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Flight-mode på mobilen - varför tvungen att sätta av?

Det kan jeg ikke tenke meg skjer. I flightmode er det jo egentlig bare som en liten datamaskin/PDA/mp3-spiller o.l. At man ikke får bruke telefonen i flightmode under take-off og landing er vel standard prosedyre, men jeg antar at det ikke er det du tenker på. Et forbud må jo da evt. være på grunn av uvitenhet...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 10:19   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

For det meste på grunn av uvitenhet kanskje? I fjor reiste jeg mange ganger med Norwegian, og på den ene leg'en fikk jeg beskjed om at jeg kunne ha PÅ mobilen min, som HADDE flight-modus, mens på returen fikk jeg streng beskjed om å slå den AV.

Nå kjenner jeg dog Sjefen for de Kabinansatte i Norwegian, og hun kunne fortelle at de skulle komme med info i neste in-flight magasin om at telefoner som HAR flight-mode KAN ha denne på under flyging bortsett fra under avgang og landing...

Old 24-05-2007, 15:55   #4
paer
ScanFlyer Blue

Jo, jag tyckte det var väldigt lustigt!
De sade att ingen elektronisk utrustning under start och landning, inga mobiler under hela flygningen även om den har en s.k. flight-mode funktion! SJUKT!

Min teori är att de är rädda för att folk missar att aktivera funktionen och har mobilen påslagen normalt, men att alla ska straffas genom ett total-förbud är ju knäppt!
paer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 16:12   #5
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

ph-ndr hadde en forklaring på dette for en stund siden og tar jeg ikke helt feil, var det at mobiltelefonen søker etter best mulig signal hele tiden og at dette kunne forstyrre instrumentene.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 16:31   #6
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Concorde

ph-ndr hadde en forklaring på dette for en stund siden og tar jeg ikke helt feil, var det at mobiltelefonen søker etter best mulig signal hele tiden og at dette kunne forstyrre instrumentene.
Nei, det må være mobil fullt på jeg har åpnet gapet om. Flight mode er jo akkurat det, for bruk ombord i fly (og lignende steder), og da er antennen skrudd av, ergo null signal, ingen transmisjon og intet mottak.

Men det er tre faktorer rundt det der med hva som skal av og hva som er lov:

1. Uvitenhet, både blandt personale og i selskapene generelt, på hva som er mulig og ikke.

2. Mye av dette om å ha ting av er ikke nødvendigvis av sikkerhetsårsaker som vi vanlig assosierer med at flyet skal komme ned ILS'en på hodet pga signal-støy, men feks at iPod'en skal være av under takeoff/landing fordi du skal få med deg hva som skjer om kabin-personalet har noe å meddele.

3. Hensyn til medpassasjerer, da ikke alle øreplugger og hodetelefoner er like støyisolerende, og å ha en sæggende ungdom med noe progressiv ræl på noen desibel for mye i setet ved siden av er noe jeg anser som "skjelelig grunn til å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket" den dagen jeg skal i retten for å ha knertet noen...

4. Den ultimate: fordi mannskapet sier det, uansett hva som står i bladet, eller hva du mener...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:02   #7
KennethGS
N/A

...men nummer 4 faller nok inn under nummer 1....
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:07   #8
Tallone
Newcomer

Mobilen skal av under start og landing fordi at du som passasjer skal være skjerpet og konsentrert dersom noe skulle skje. Du kan i de fleste selskaper ha mobilen din på etter at setebelte skiltet er slått av, og så lenge du har på flight safe modus. Men det kan være ganske vanskelig som crew å vite hvilke mobiler som har flight safe modus eller ei...og sikkert derfor det har vært litt ymse tilbakemeldinger.
Nå er det slik at du som passasjer har signert de regler som selskapene har som transportregler, og da blir det ganske så urelevant hva man synes burde gjelde eller ei. Da skal man som passasjer rette seg etter de regler og lover som transportselskapet har satt.
Tallone is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:11   #9
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally posted by paer

Flight-mode funktionen på mobiler, där all radio sändning/mottagning sätts av så att man kan använda övriga funktioner såsom musikspelare och kamera, skapades just för att användas under flygningar. Men varför börjar flygbolagen specifikt förbjuda även denna funktion? På Spanair exempelvis så säger de att mobiler inte får vara på över huvud taget, ej heller i s.k. flight mode.

Någon som vet varför, och om sådan policy kommer breda ut sig???
Jag har också drabbats av samma sak på Spanair. Verkar som om de har en egen policy...
Reply

Posting Rules