![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flight-mode funktionen på mobiler, där all radio sändning/mottagning sätts av så att man kan använda övriga funktioner såsom musikspelare och kamera, skapades just för att användas under flygningar. Men varför börjar flygbolagen specifikt förbjuda även denna funktion? På Spanair exempelvis så säger de att mobiler inte får vara på över huvud taget, ej heller i s.k. flight mode.
![]() ![]() Någon som vet varför, och om sådan policy kommer breda ut sig??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det kan jeg ikke tenke meg skjer. I flightmode er det jo egentlig bare som en liten datamaskin/PDA/mp3-spiller o.l. At man ikke får bruke telefonen i flightmode under take-off og landing er vel standard prosedyre, men jeg antar at det ikke er det du tenker på. Et forbud må jo da evt. være på grunn av uvitenhet...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
For det meste på grunn av uvitenhet kanskje? I fjor reiste jeg mange ganger med Norwegian, og på den ene leg'en fikk jeg beskjed om at jeg kunne ha PÅ mobilen min, som HADDE flight-modus, mens på returen fikk jeg streng beskjed om å slå den AV.
Nå kjenner jeg dog Sjefen for de Kabinansatte i Norwegian, og hun kunne fortelle at de skulle komme med info i neste in-flight magasin om at telefoner som HAR flight-mode KAN ha denne på under flyging bortsett fra under avgang og landing...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo, jag tyckte det var väldigt lustigt!
De sade att ingen elektronisk utrustning under start och landning, inga mobiler under hela flygningen även om den har en s.k. flight-mode funktion! SJUKT! Min teori är att de är rädda för att folk missar att aktivera funktionen och har mobilen påslagen normalt, men att alla ska straffas genom ett total-förbud är ju knäppt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
ph-ndr hadde en forklaring på dette for en stund siden og tar jeg ikke helt feil, var det at mobiltelefonen søker etter best mulig signal hele tiden og at dette kunne forstyrre instrumentene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Men det er tre faktorer rundt det der med hva som skal av og hva som er lov: 1. Uvitenhet, både blandt personale og i selskapene generelt, på hva som er mulig og ikke. 2. Mye av dette om å ha ting av er ikke nødvendigvis av sikkerhetsårsaker som vi vanlig assosierer med at flyet skal komme ned ILS'en på hodet pga signal-støy, men feks at iPod'en skal være av under takeoff/landing fordi du skal få med deg hva som skjer om kabin-personalet har noe å meddele. 3. Hensyn til medpassasjerer, da ikke alle øreplugger og hodetelefoner er like støyisolerende, og å ha en sæggende ungdom med noe progressiv ræl på noen desibel for mye i setet ved siden av er noe jeg anser som "skjelelig grunn til å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket" den dagen jeg skal i retten for å ha knertet noen... ![]() 4. Den ultimate: fordi mannskapet sier det, uansett hva som står i bladet, eller hva du mener... -A ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
N/A
|
![]()
...men nummer 4 faller nok inn under nummer 1....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Mobilen skal av under start og landing fordi at du som passasjer skal være skjerpet og konsentrert dersom noe skulle skje. Du kan i de fleste selskaper ha mobilen din på etter at setebelte skiltet er slått av, og så lenge du har på flight safe modus. Men det kan være ganske vanskelig som crew å vite hvilke mobiler som har flight safe modus eller ei...og sikkert derfor det har vært litt ymse tilbakemeldinger.
Nå er det slik at du som passasjer har signert de regler som selskapene har som transportregler, og da blir det ganske så urelevant hva man synes burde gjelde eller ei. Da skal man som passasjer rette seg etter de regler og lover som transportselskapet har satt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Att:Alle flyfreaks og flight spotters | Farmer | Flyforum | 27 | 22-07-2008 14:43 |
"Flight mode" på mobiltelefoner | Trety | Flyforum | 20 | 07-02-2008 18:44 |
Skrev k istället för c -> Tvungen att köpa ny biljet | paer | Flyforum | 1 | 24-04-2007 14:21 |
Varför Codesharing? | Bengt | Flyforum | 2 | 31-10-2004 19:14 |