Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2007, 22:44   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Teknisk spørsmål

Nå er jeg ikke så innvidd i standard prosedyrer og tekniske prosedyrer vedr fly etter landing/taxing, men spørsmålet mitt, er dette normalt?

At roret ikke er "rett fram" når flyet er parkert.

Disse bildene er tatt lørdag 19 mai på SVG, og jeg antar at de kommer fra SK4055 som fra Oslo.


[img=http://img180.imagevenue.com/loc406/th_52953_IMG_2909_122_406lo.JPG]

[img=http://img165.imagevenue.com/loc335/th_52955_IMG_2910_122_335lo.JPG]

[img=http://img17.imagevenue.com/loc767/th_52966_IMG_2911_122_767lo.JPG]

[img=http://img103.imagevenue.com/loc1009/th_52971_IMG_2912_122_1009lo.JPG]

Dette er sikkert et helt lamt spørsmål, men jeg er nysjerrig og vil bare ha et svar, slik at jeg kan få "ro i sjelen"

__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 00:22   #2
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Teknisk spørsmål

Helt normal når hydraulikk pumpene er av.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 07:06   #3
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Teknisk spørsmål

På MD80 så kan du se at høyderorene kan henge motsatt vei, det kan se litt snålt ut!
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 09:01   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Teknisk spørsmål

OKI! Takker og bukker, det er faktisk første gang jeg har sett det, men det så indeed ganske så snålt ut ja..... :-p
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 09:22   #5
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by Canopy

På MD80 så kan du se at høyderorene kan henge motsatt vei, det kan se litt snålt ut!
Disse henger slik helt til flyet har nok hastighet, så dette har ikke med hydraulikk å gjøre. Det er bare små servoror/ trimtabs på som beveger høyderorene på MD80/DC9.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 16:59   #6
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by Canopy

På MD80 så kan du se at høyderorene kan henge motsatt vei, det kan se litt snålt ut!
Nå kan de vel strengt tatt bare "henge" en vei, og det er nedover... Normalt peker de oppover...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:24   #7
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by tripple-seven

Det er ikke unormalt, men det skjer ikke "bare" ved at man slår av hydraulikk-pumpene. Det flyet det er tatt bilder av har landet i vindforhold som gjør at man må trimme rudder for å kompensere for dette. Og derfor står det sånn som på bildet etter det har parkert. En trykkløs rudder kan nok bevege seg litt i vinden under parkering, men det står ikke og blafrer.

Er det vind på flyplassen ser man ofte hele rekken av fly som har trimutslag på rudder til samme siden. Se på halen til flyene neste gang du taxer bak de..
Når det gjelder 737 så står rorene i nøytral stilling når pumpene er på. De kan også stå nøytral når de er av, men på grunn av vind slår de ut til en side. Hvis du slår på pumpene i cockpit på en 737 som står med rudder til siden går rudder til nøytral og det samme skjer med stikka. Rudder trim for sidevind vil ikke gi så store utslag på roret som det er vist på bildene.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:26   #8
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by iceman

Quote:
Originally posted by Canopy

På MD80 så kan du se at høyderorene kan henge motsatt vei, det kan se litt snålt ut!
Disse henger slik helt til flyet har nok hastighet, så dette har ikke med hydraulikk å gjøre. Det er bare små servoror/ trimtabs på som beveger høyderorene på MD80/DC9.
Har ikke påstått det har noe med hyd å gjøre heller, MD90 har hyd ror.Det sitter en hyd actuator på MD80/DC9 og, men den brukes bare hvis avviket mellom ønsket Control tab´en og høyderoret blir for stort! Da hjelper den til.

Quote:
Originally posted by KennethGS


Nå kan de vel strengt tatt bare "henge" en vei, og det er nedover... Normalt peker de oppover...
Ja TE oppopver ja, men vind kan gjøre at det blir annerledes, eller et dårlig balansert ror
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:38   #9
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by iceman

Quote:
Originally posted by tripple-seven

Det er ikke unormalt, men det skjer ikke "bare" ved at man slår av hydraulikk-pumpene. Det flyet det er tatt bilder av har landet i vindforhold som gjør at man må trimme rudder for å kompensere for dette. Og derfor står det sånn som på bildet etter det har parkert. En trykkløs rudder kan nok bevege seg litt i vinden under parkering, men det står ikke og blafrer.

Er det vind på flyplassen ser man ofte hele rekken av fly som har trimutslag på rudder til samme siden. Se på halen til flyene neste gang du taxer bak de..
Når det gjelder 737 så står rorene i nøytral stilling når pumpene er på. De kan også stå nøytral når de er av, men på grunn av vind slår de ut til en side. Hvis du slår på pumpene i cockpit på en 737 som står med rudder til siden går rudder til nøytral og det samme skjer med stikka. Rudder trim for sidevind vil ikke gi så store utslag på roret som det er vist på bildene.

42,9cm pluss minus 2,36cm skal bakkkanten av rudder stå ved unna center ved maks rudder trim
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 17:41   #10
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by KennethGS

Quote:
Originally posted by Canopy

På MD80 så kan du se at høyderorene kan henge motsatt vei, det kan se litt snålt ut!
Nå kan de vel strengt tatt bare "henge" en vei, og det er nedover... Normalt peker de oppover...
måtte vell bli noe slik som dette
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net

Last edited by Roxman; 07-11-2007 at 19:53.
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 19:05   #11
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by Roxman



måtte vell bli noe slik som dette
Jepp, har hørt historie om at tårnet har kaldt opp flyet og lurt på om det var noe galt.
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 21:06   #12
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Teknisk spørsmål

Quote:
Originally posted by tripple-seven

Quote:
Originally posted by iceman

Quote:
Originally posted by tripple-seven

Det er ikke unormalt, men det skjer ikke "bare" ved at man slår av hydraulikk-pumpene. Det flyet det er tatt bilder av har landet i vindforhold som gjør at man må trimme rudder for å kompensere for dette. Og derfor står det sånn som på bildet etter det har parkert. En trykkløs rudder kan nok bevege seg litt i vinden under parkering, men det står ikke og blafrer.

Er det vind på flyplassen ser man ofte hele rekken av fly som har trimutslag på rudder til samme siden. Se på halen til flyene neste gang du taxer bak de..
Når det gjelder 737 så står rorene i nøytral stilling når pumpene er på. De kan også stå nøytral når de er av, men på grunn av vind slår de ut til en side. Hvis du slår på pumpene i cockpit på en 737 som står med rudder til siden går rudder til nøytral og det samme skjer med stikka. Rudder trim for sidevind vil ikke gi så store utslag på roret som det er vist på bildene.
Enten misforstår vi hverandre, ellers er jeg ikke enig med deg. Det er ikke noe som gir deg automatisk nøytral stilling når pumpene er på. Rorene går akkurat dit du har trimmet de, hverken mer eller mindre. Og det kan enten være nøytral eller alt hva trimmeskaleaene gir deg rom for å trimme. Aileron og rudder, altså. Hvis du trimmer rudder i fullt høyre (ca 15units) og så slår av hyd trykket og roret går til nøytral så går roret like fullt til høyre når du slår på trykket igjen. Og trimmer du aileron med stikka i 15graders helling, slår av trykket og setter stikka i nøytral, så går den like forbannet i 15grader idet du slår på trykket igjen.
Jeg er enig med deg ihvertfall. Når jeg sier nøytral så mener jeg til den posisjon ruddertrim er satt til. Beklager hvis jeg har forklart meg forvirrende/misvisende på noen måte.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2007, 09:54   #13
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Teknisk spørsmål

Siden når begynte man å trimme sideroret for landing i sidevind ?

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2007, 12:44   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Teknisk spørsmål

Heisann!

Som allerede nevnt så må du fortsatt ha hydraulikk trykk på for å få roret til å bevege seg med rudder trim, da rudder trim sender et signal til rudder trim actutuator som videre styrer feel and centering unit som til slutt sender et signal til rudder PCU slik at roret beveger seg...

men...

Jeg må nok si meg enig i sistskrivende her at jeg har vanskelig for å se hvorfor rudder trim må så langt over under landing...?

Et fullt rudder trim deflection var jo årsaken til at US Airways mistet en splitter ny B737-400 under avgang fra LGA for en del år siden...

Anyway, det er nok sansynlig her at det ikke er noe hydraulikk trykk på rudder PCU og roret kun blåser til siden...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ACARS teknisk spørsmål. ATC-flyradar Flyteknisk forum 9 23-03-2016 13:24
teknisk spørsmål, ant. eksponeringer petru26 Bilder & foto 5 15-06-2012 23:53
Et teknisk spørsmål BudFox Flyteknisk forum 6 01-07-2008 12:52


All times are GMT +2. The time now is 22:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.