![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Jeg synes ikke man kan snakke om en fiasko - dette har jo så vidt startet. Flykvoter er i full fremgang, og etter hvert som selskapene også tilbyr dette idet man bestiller billetten tror jeg flere og flere vil benytte seg av det. Det er heller kanskje ikke så overraskende at de friville organisasjonene regner ut betydelig høyere gebyr enn det SAS gjør. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Folk vil jo betale minst mulig og en frivillig avgift frister vel ikke da. Men nå har man jo såvidt begynnt da...
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Moderne fly er et av det sikreste og mest miljøvennlige transportsystemer vi har. Bil / skip og tog forurenser mer. For eksempel toget som SV er så glad i skaper mange skogbranner, ødelegger uberørt natur og tar livet av flere tusen dyr langst jernbanelinjene.
Skal klimakvoter eksistere må det også gjelde for andre transportmidler en kun fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Nå er det jo ikke slik at det kun er flytransport som har et ganske sterkt miljøfokus mot seg, jeg mener å ha hørt noe om at biler forurenser også og senest i går var det et større innslag i nyhetene om forurensning fra cruiseskip. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt OT, men siden vi er inne på klimakvoter.....
Quote:
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Folk sier gjerne at de er miljøvennlige, men i praksis...må man nok gi dem en økonomisk gulrot. Eller pisk, dvs en saftig CO2-avgift - som selsvagt bør legges på utslippet, uavhengig av kilde.
Tog har den fordelen at det kan transportere mange folk eller mye gods på en gang, og det er effektivt. Forutsatt at det faktisk er et bra belegg (tomme tog er ikke veldig energieffektive), og derfor er tog egnet for transport kun rundt og mellom de største byene. (Siden fis også slipper ut litt av den kraftoge klimagassen metan - industrielt husdyrhold er faktisk en viktig kilde til det - burde hver enkelty også kjøpe sin egen fjertekvote). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Danskene er i stor grad negativt:
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=11498 Jeg tror nok det ender med en tvunget avgift... en annen tankevekker http://www.standbynews.no/7160.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25627&cHash=3fa4189415
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ingen miljøvernere tenker på det. Det går tross alt SAS/Wideroe & Norwegian fly som dekker hele det langstrakte land. Hvorfor ikke benytte disse ledige kapasitetene Det hadde jo vært både en økonomisk og en en klimabesparelse i seg selv.....................Det er vel ca 100 unødvendige post fly bevegelser i uka. Mange tonn co2 i året.:lightbulb |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En avgift er selvsagt mer effektivt, og må gjerne innføres for min del. Og når det gjelder miljøorganisasjonene så vil de uansett aldri bli fornøyde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=258342&cat=66
Og Norwegian og Kjos går mot kjøp av CO2 kvoter da også de mener det er ett hysterisk virkemiddel outen virkning |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er nok helt riktig at det ikke hjelper klimaet på kort sikt, men det er vel ikke på kort sikt at vi har klimautfordringer - det er jo de langsiktige effektene av klimautslipp som er problemet..... ![]() I tillegg så er det jo slik at man kanskje ikke ser for seg at disse kvotene nødvendigvis skal redusere utslippene i luftfarten direkte, men at man f.eks. kan bruke disse pengene til tiltak for å redusere utslippene andre steder (gjennom den såkalte CDM-ordningen som ligger i Kyoto-avtalen). Når det gjelder CO2-utslipp og reduksjoner i utslippene så spiller det fint liten rolle om utslippene reduseres i Norge eller i Kina, et sted i Afrika eller i Russland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg får en litt "vond smak i munnen" av dette... Nesten som å betale avlat til paven i Rom for å bli velsignet og lette sin egen samvittighet..... Jeg går mye heller for konkrete tiltak som vi hver enkelt kan gjennomføre: sortere søppel, installere sparedusj, slå av lys i rom som ikke er i bruk, redusere bruk av bil, være "emballasje-bevisst" når man kjøper ting osv....
I skipsfarten ble vi fra nyttår pålagt å betale en NOx-avgift, som også bærer preg av en slags "avlat". Det er ikke definert noe sted hva disse pengene skal brukes til - for alt vi vet brukes disse pengene til å subsidiere halvstatlige fabrikker som bruker masse kraft og har masse utslipp. For at en slik avgift skal oppfattes rettferdig, må de pålegges alle som har utslipp, og det må være definert hva pengene skal brukes til! Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
N/A
|
![]() Quote:
![]() Riktignok var de vel mer sist enn først ute med dette blant selskapene i europa, men dog... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Skal man diskutere miljøavgifter må man ta hele samfunnet under ett opp til vurdering for å finne en balansert avgiftsystem og ikke bare gå løs på en transportsektor fordi det tilsynelatende virker lettvint. Hva med busser som spyr ut eksos? Hva med ferger og båter? Hva med tog,diesellokomotiver/vogner?Lastebiler/personbiler? Motorsykler(inklusive motorsykkelen til stortingsrep. Hallgeir Langeland fra SV)? Hva med alle bøndene til Åslaug Haga sine traktorer og f. eks. bønder med drivhuset som man fyrer med olje og produserer grønnsaker det smaker gress av? Slik kan man holde det gående og liste opp inkonsekvens av tøvete forslag om å kun gå løs på flybransjen. Jeg for min del anser miljødebatten her til lands for å være svært ubalansert og det forundrer meg hvor stor plass den får i mediabilde og hvor lite profesjonelle journalistene er til å skape en balansert debatt og drive undersøkende journalistikk i saken. At frivillig CO2 avgift så langt ikke har gitt den uttelling noen har håpet på tar jeg som et tegn på at folk flest er både uenige i dette og synes at de betaler nok avgifter som det er. Hele avgiftsystemet er noe tøv og et eneste mediajippo slik det fremstår idag. Nei, la oss heller få fokus på Aslaug Haga's sine bønder som kjører rundt i noen traktorer som ser ut anleggsmaskiner de kan bruke i gruvene på Svalbard. Er ikke de litt overdimensjonert? Her på Jæren brukes de døgnet rundt, ofte av 16åringer som skal på dans på fredag og lørdagskvelden. Burde det ikke være en miljøavgift for slik kjøring? F.eks. 500kr pr gang? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Nå er det vel CO2-avgift på all innenlands bruk av fossilt brennstoff. Også "avgiftsfri" diesel og bensin til motorsykler. Dette gjelder vel også innenlands flyreiser, men ikke noen form for internasjonal transport. Så kan man jo mene at internasjonal transport ikke bør være underlagt restriksjoner på CO2-utslipp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Les Finansavisen idag, der klimaforsker Asbjørn Torvanger fastslår at dagens innkrevning av frivillige klimakvoter foregår uten offentlig kontroll og at markedet ligger åpent for useriøse aktører. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For ordens skyld så bør det vel poengteres at det ikke bare er transportsektoren som belastes med miljøavgifter. Det er også slik at enkelte aktører er seriøse når det gjelder disse frivillige CO2-avgiftene. SAS har vel alliert seg med noen som er "godkjente" (dvs. bl.a. kontrollert av DNV og andre). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Split scimitar en fiasko? | ENGM 911 | Flyteknisk forum | 13 | 27-11-2022 19:27 |
Dassault Mercure fiasko? | fokkeren | Flyhistorisk forum | 9 | 28-05-2021 19:11 |
Dreamliner en fiasko? | Basse-HAU | Flyforum | 5 | 28-11-2010 13:59 |
En absolutt fiasko | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 08-08-2007 06:31 |
A350 en fiasko | EB | Flyforum | 1 | 30-03-2006 05:48 |