![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
I april var til sammen 4.154 avganger forsinket med mer enn 15 minutter. De tre SAS-selskapene i Norge, Sverige og Danmark fløy i snitt 765 avganger hver dag. Av disse var i snitt 140 avganger forsinket med over 15 minutter.
Resten finner du her
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Inn med Janne Carlson for å få skikk på punktlige avgangstider!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]()
Men nå ville jo den statistiken vært langt bedre hadde ikke CPH hatt 0% punktlige avganger i 4 dager i April
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Nu skal jeg ikke være alt for navlebeskuende her, men vores station, AAR, altså, havde
en punktlighed i april på 96,6 % Det må jo så være en af de bedste... -- Jeg ved godt at mange måler på afgangstid, men ind imellem er ankomst tiden vigtigere Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]()
Men hvor mye av dette skyldes ATC problemer i Sverige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]()
Norwegian har hatt dårlige tall på Gardermoen siden sommerprogrammet begynte 1 mai. Var en del forsinkelse i fjor sommer også, men får håpe det tar seg opp etterhvert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
April var en dårlig måned for SAS, og de fortjener oppmerksomhet om det. Likevel er det KUN SK som får pes på grunn av punktlighet. 1 av 5 SAS-avganger var forsinket i april. Det vil altså si en punktlighet på 80 prosent, som likevel er helt vanlig blant europeiske flyselskaper (snittet i AEA var 79.4 i 2006 på avgang innen 15. min). På www.avinor.no finnes veldig bra statistikk på punktlighet. La meg ta et eksempel fra statistikken for OSL siste året:
OSL, måneder med dårligere punktlighet enn 70 prosent: * SAS har ingen måneder som er dårligere enn 70% * Norwegian har 3 måneder som er dårligere enn 70% (juni, juli, oktober) OSL, måneder med dårligere punktlighet enn 80 prosent: * SAS har 2 måneder som er dårligere enn 80% * Norwegian har 7 måneder som er dårligere enn 80% Helt fair å ta SAS i april, men som vi ser kommer de greit ut av det sett gjennom hele året. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
Her er jeg helt enig!! Som passasjer er det meg riv ruskende likegyldig om vi er x antall minutter forsinket ved avgang. Det som er viktig er jo ankomsttid til destinasjon. Får man ordnet med quick-transfer (ved. evt. transfer) eller om man kan dra på litt ekstra sånn at man ikke kommer så sent!! Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Det er 2 hovedårsaker jeg som kunde legger merke til når jeg reiser. Det ene er kansellerte/forsinkede avganger av tekniske årsaker. Det andre er ATC årsaker som blir opplyst over PA ombord.
Forsåvidt en tredje årsak også ; det er forsinket crew som skulle ha kommet til avgangsstedet med en annen flight fra annen destinasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Og SK4045 var ca 25min sein ut fra gate 16 på OSL nå i kveld og 20min sein inn til SVG.
Min charmante hustru måtte følgelig vente så mye ekstra på at jeg hentet på jobb etter ankomst. Før brukte man å si at ;Det går alltid et tog selv om det går for sent... Det kan man selvfølgelig si om flytrafikk også , men med det forbehold at flyet ikke bare går forsent. Det kan bli innstillt også. Det begynner å bli lovlig mange småforsinkelser nå , det spørs om i dagens situasjon at det noen gang kan bli særlig bedre. Jeg er ikke optimist på dette området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
|
![]()
Nok en dårlig dag for DY på Gardermoen: 68% punktlighet
![]() SASBraathens 93% :-p Slik har det vert siden 1 mai. Er det teknisk på et fly? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Bare sånn rent generelt:
Man finner ingen flyselskaper med 100 % punktlighet. Og om noe sånt skulle skje, ville resten av fly-verden ledd seg fillete. Rett og slett fordi ekstremt høy punktlighet betyr at man har lagt inn så mye slack i turnaround-tider, etc, at man kunne ha utnyttet flyflåten ekstremt mye mer effektivt. Fly på bakken er død kapital. Derfor skal flyene holde seg mest mulig i luften til enhver tid. Korte turnaroundtider er selve forutsetningen for å drive et flyselskap effektivt. Men korte turnaruondtider betyr også at man er svært sårbare for alle tenkelige irregularities. Utfordringen for et flysekslap er derfor å ha liten gjennomsnittlig bakketid pr. døgn på flyene som mulig, uten at dette går alt for mye ut over punktligheten. Jeg vil tippe (sånn off the top of my head) at "det ideelle flyselskap" ville klare en punktlighet på mellom 90 og 95 % et sted. Litt lavere på vinteren enn på sommeren. Men det er det kanskje mange som har andre synspunkter på...? ![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
Veldig god analyse Figaretto, men punktlighet på 95% er også ekstremt høyt og det er ikke mange flyselskaper som oppnår dette i dag. Punktlighet på 90% er faktisk helt akseptabelt i dag.
Som du skriver er det lagt opp til at flyene skal være mest mulig i lufta, og det skal ikke mye vær eller ATC til før man blir noen minutter for sen. Å ha punktlighet på >95% er jo mulig, men det vil koste skjorta. Mediene sammenligner jo punktlighet på fly med tog og buss, men det blir liksom et helt annet ballgame. "Ja, da har vi fått klarering til å kjøre ut av busslommen om 11 minutter..." En annen ting er at vi her i Norge regner punktlighet på avgang. Det er vel egentlig når du kommer frem som er interessant. Det hender jo ofte at vi tar av for sent, men lander på rute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Er det mere forsinkede fly nå enn før? Det er klart! Flyselskapene har blitt flinkere til å kutte ned på snutidene, og bruke matriellet mer effektivt. Da blir det forsinkelser. Som Nick sier - 100% punktlighet betyr at du har for mye slakk og er inneffektiv til tusen. Det kan jo også være årsaken til at DY er mindre på tid enn SAS, DY har generelt kortere snutid i programmet enn SK, og da blir farene for forsinkelser større. Flyr du - som SK og DY - relativtr mange korte sektorer, er du ekstra utsatt, ettersom du ikke har en masse lange sektorer der man kan "fly inn" noe av tiden man har tapt.
En annen grunn til at man hadde mindre forsinkelser før var at flyselskapene gjerne "jukset" litt med tidtabellene, og la inn lengre flytid enn faktisk. Jeg har mistanke om at Ryanair gjør noe av det samme, ettersom de nesten uten unntak (iallefall den uken jeg var stuer på TRF) landet før tidtabell... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Gode kommentarer og innspill over. Generelt vil jeg si at flybransjen har et problem idag med for dårlig regularitet innenriks. Om problemet ligger hos selskapene selv , ATC eller annen infrastruktur så spiller det ingen rolle fordi er kundene de samme.
For noen få år tilbake var det et merkbart annet driv blant selskapene om å få flyene avgårde på tiden. Det var tydelig for oss reisende å se den konkurransen mellom f. eks. SAS og Braathens gatecrew/handling personale der det var nesten parallelle avganger på enkelte strekninger. Her var det om å gjøre å få kjerrene av gårde først. Dette ser man ikke mye til lenger. Det virker som mange har resignert. Når jeg som kunde kjøper en billett så er det det sammme som en kontrakt eller avtale. Jeg forventer å bli fraktet fra A til B på tiden blant annet. Skjer ikke det må leverandører finne ut hvorfor og forsøke å gjøre noe med problemet. I den virkelige verden vet vi alle at 100% dispatch reliability er så og si umulig. Men det skal likevel være oppnåelige mål som ligger svært nærme 100% , gjerne i steg over en forutbestemt tid. Det har jeg til gode å se pr idag hos våre hjemmelige aktører. I ojlebransjen har vi nulltoleranse når det gjelder personskader ,materielle skader ogulykker selv om alle er klar over at uhell skjer fra tid til annen. Målene må være der og plannen for å oppnå best mulig resultat også. Janne Carlson hadde en plan. Den virket også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mange forsinkede fly i kveld. | C130 | Småprat | 0 | 18-07-2015 22:19 |
Hjelp til å finne oversikt over avganger fra OSL 19. April 2010? | -Daniel92 | Flyforum | 7 | 15-10-2010 22:04 |
Forsinkede intercontinentale flights | anders320 | Reiseforum | 7 | 13-01-2010 18:55 |
USA's mest forsinkede ruter | LN-MOW | Flyforum | 2 | 08-07-2006 00:28 |