![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som kjenner til gjeldende synskrav for privat- og trafikkflygere? Da tenker jeg spesielt på hvor mye +/- man kan slippe unna med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]() (i) Ved førstegangs undersøkelse skal ikke refraksjonsfeilen overstige + 3 dioptrier (se punkt 2 (a) vedlegg 13 til kapittel B). (ii) Ved forlengelses- eller gjenutstedelses undersøkelse, kan en søker som har erfaring som luftfartsmyndigheten anser tilfredsstillende og med refraksjonsfeil som ikke overstiger [+5/-8 dioptrier, vurderes skikket av Flymedisinsk seksjon (se punkt 2 [(b) vedlegg 13 til kapittel B). Det finnes også flere krav til syn, men alle helsemessige krav finner du her: http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20060705-0887-02-01.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mente å ha lest at i revidert JAR-FCL er det ikke snakk om max/min "+/-", men at man passerer så lenge man klarer kravene med en eller annen form for korreksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Sjekk ut JAR–FCL 3.220. Tidligere "max/min" ukorrigert er tydeligvis waivet for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg får ikke de norske kravene (se ovenfor, -/+3) til å stemme med JAR-bestemmelsene. Er ikke dette felles bestemmelser for hele Europa?
Fra http://www.jaa.nl/publications/jars/606984.pdf "JAR–FCL 3.220 Applicants shall be fit with respect to refractive errors if they meet the following requirements: Refractive error: At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres." Altså mellom +5 og -6. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Finner dere ikke det i publikasjonene, så spør Legenemnda.
Har hørt at 8 er den ubønnhørlige grensen. Sikkert fastsatt før linser ble oppfunnet... ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hm...
Jeg leser det slik: JAR–FCL 3.220 Visual requirements (a) Distant visual acuity. Distant visual acuity, with or without correction, shall be 6/9 (0,7) or better in each eye separately and visual acuity with both eyes shall be 6/6 (1,0) or better (see JAR–FCL 3.220(g) below). No limits apply to uncorrected visual acuity. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du leser riktig, men det står mer rett under:
For class 1: Refractive error At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres For class 2: Refractive error At the initial examination the refractive error shall not exceed +5 to -8 dioptres Altså +5/-6 for trafikkflygere og +5/-8 for privatflygere. Refractive error (refraksjon visstnok) er den styrken du må ha på brillene/linsene for å se klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen her som kjenner HHonors-programmet til Hilton bra? | Utflyttet | Reiseforum | 1 | 14-11-2011 16:38 |
Noen her som kjenner til Swiss og deres IC-operasjoner? | Utflyttet | Småprat | 8 | 26-08-2011 00:18 |
OT: Noen som kjenner til rimelig og sentralt hotell i Riga? | Fokker 50 | Reiseforum | 5 | 17-06-2008 09:21 |
Noen som kjenner til denne ATC-GAME | ATC-flyradar | Flyforum | 1 | 24-01-2007 22:01 |