Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2007, 18:05   #1
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Noen som kjenner til gjeldende synskrav for privat- og trafikkflygere? Da tenker jeg spesielt på hvor mye +/- man kan slippe unna med.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2007, 18:13   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?


(i) Ved førstegangs undersøkelse skal ikke
refraksjonsfeilen overstige + 3 dioptrier (se punkt 2
(a) vedlegg 13 til kapittel B).
(ii) Ved forlengelses- eller gjenutstedelses
undersøkelse, kan en søker som har erfaring som
luftfartsmyndigheten anser tilfredsstillende og med
refraksjonsfeil som ikke overstiger [+5/-8 dioptrier,
vurderes skikket av Flymedisinsk seksjon (se punkt 2
[(b) vedlegg 13 til kapittel B).


Det finnes også flere krav til syn, men alle helsemessige krav finner du her:
http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20060705-0887-02-01.pdf

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2007, 20:31   #3
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Mente å ha lest at i revidert JAR-FCL er det ikke snakk om max/min "+/-", men at man passerer så lenge man klarer kravene med en eller annen form for korreksjon.
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 17:52   #4
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Hei!

Sjekk ut JAR–FCL 3.220. Tidligere "max/min" ukorrigert er tydeligvis waivet for.
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 21:27   #5
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Jeg får ikke de norske kravene (se ovenfor, -/+3) til å stemme med JAR-bestemmelsene. Er ikke dette felles bestemmelser for hele Europa?

Fra http://www.jaa.nl/publications/jars/606984.pdf

"JAR–FCL 3.220

Applicants shall be fit with respect to refractive errors if they meet the following requirements:

Refractive error:
At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres."

Altså mellom +5 og -6.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 22:24   #6
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Quote:
Originally posted by Fokker 50 Jeg får ikke de norske kravene (se ovenfor, -/+3) til å stemme med JAR-bestemmelsene. Er ikke dette felles bestemmelser for hele Europa? Fra http://www.jaa.nl/publications/jars/606984.pdf "JAR–FCL 3.220 Applicants shall be fit with respect to refractive errors if they meet the following requirements: Refractive error: At the initial examination the refractive error shall be within the range of +5 to -6 dioptres." Altså mellom +5 og -6.
Det er fordi den norske oversettelsen er av en tidligere versjon. Under hver avsnitt står det når det var revidert. For 3.220: i den norske versjonen amdt. 3 01.06.03, i den engelske versjonen amdt. 5 01.12.06.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 23:39   #7
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Finner dere ikke det i publikasjonene, så spør Legenemnda.

Har hørt at 8 er den ubønnhørlige grensen.

Sikkert fastsatt før linser ble oppfunnet...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 17:14   #8
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

hm...

Jeg leser det slik:

JAR–FCL 3.220 Visual requirements
(a) Distant visual acuity. Distant visual
acuity, with or without correction, shall be 6/9
(0,7) or better in each eye separately and visual
acuity with both eyes shall be 6/6 (1,0) or better
(see JAR–FCL 3.220(g) below). No limits apply to
uncorrected visual acuity.


slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 18:15   #9
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Re: Synskrav for flygere, noen som kjenner til gjeldende krav?

Du leser riktig, men det står mer rett under:

For class 1:

Refractive error
At the initial examination the
refractive error shall be within the
range of +5 to -6 dioptres


For class 2:

Refractive error
At the initial examination the
refractive error shall not exceed +5 to
-8 dioptres

Altså +5/-6 for trafikkflygere og +5/-8 for privatflygere. Refractive error (refraksjon visstnok) er den styrken du må ha på brillene/linsene for å se klart.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen her som kjenner HHonors-programmet til Hilton bra? Utflyttet Reiseforum 1 14-11-2011 16:38
Noen her som kjenner til Swiss og deres IC-operasjoner? Utflyttet Småprat 8 26-08-2011 00:18
OT: Noen som kjenner til rimelig og sentralt hotell i Riga? Fokker 50 Reiseforum 5 17-06-2008 09:21
Noen som kjenner til denne ATC-GAME ATC-flyradar Flyforum 1 24-01-2007 22:01


All times are GMT +2. The time now is 11:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.