![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I lys av nattens/dagens og flere andre tråder på dette forumet angående kvaliteten på screeningprosessen i AirPics,
så har det vokst opp et lite behov for en (semi-)offisiell uttalelse fra oss screenere. Først og fremst så vil jeg peke på at vi screenere gjør dette på en 100% frivillig basis, med et ønske om å bygge opp en større database på nett med gode flybilder. Ingen av oss har noe som helst ønske om å ekstra strenge eller slemme mot bilder som kommer fra enkelte personer, selv om det kan virke sånn på enkelte av trådene på dette forumet. At det er små forskjeller i hvordan de enkelte screenere behandler bilder vil jeg påstå er naturlig, da vi som enkeltindivider har forskjelliger meninger om hva som er bra eller ei, men vi holder oss dog til de samme retningslinjene, slik at det kun er mindre forskjeller. I tilfeller hvor vi er i tvil, så konsulterer vi også våre med-screeners, slik at ingenting blir lagt til eller avvist feil. At det skjer glipper er bare naturlig, da vi til syvende og sist bare er mennesker. Vi er også åpne for ris og ros på vårt arbeid, så lenge det skjer i de rette fora og er saklig. Vi som screeners utvikler oss takket være dette, og kanskje dere som sender inn bilder kan få en utdypende/bedre forklaring på hvorfor, ofte også med tips om hvordan det kan gjøres bedre. Når det gjelder hva vi liker og ikke liker på AirPics, så er det spesielt tre ting som er "ekstra ille": Skeive bilder Bilder som ikke har en horisontal horisont, er fyfy. De fleste programmer for bildebehandling støtter rotasjon av bilder. Det mange glemmer, er at det ikke er flyet som skal være horisontalt. Når du roterer, bruk vertikale ting som f.eks. lyktestolper, husvegger e.l. for å rette opp. Dette er hva vi screeners måler etter om vi er i tvil. Rullebaner og veier kan fort virke skeive selv om bildet er rett. Forstyrrende elementer Ting som er i veien for et fly eller det som det blir tatt bilde av, eller f.eks. kanten av gjerder som tar opp en større del av bildet, slik at det virker forstyrrende, blir avvist ganske fort. Unngåes best ved å enten klippe det bort, eller ved å ta bilder fra et bedre egnet sted. Hjelper ofte å ha en krakk eller bruskasse å stå på når man fotograferer for å få kamera over gjerdet. Like bilder Flere nesten like bilder, eller bilder av samme fly på samme sted til samme tid blir også sortert ut. I det sist nevnte eksemplet i en tråd på dette forum, så ble ett av tre bilder godkjent, nettopp fordi det var det beste. Se den tråden for mer informasjon. RIS OG ROS Når det gjelder ris og ros på det vi screeners gjør, så ønsker vi at dette blir tatt enten i vårt eget forum for nettopp dette AirPics Feedback, eller på epost til admin snabelA airpics dot com. Avsluttningsvis så vil jeg si at dette er siste post fra screeners om vårt arbeid på dette forumet, av grunn som nevnt over. Dere er for min del hjertelig velkommen til fortsatt å klage her, men jeg vil be dere respektere retningslinjene som Christan og hans moderatorstab har for dette forumet. På vegne av AirPics screeners, Jens Cedlind |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
:clap:
...og det er jo også kun ett par stykker som klager her inne, mens 99% ikke gjør det |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men det er alikavel de som blir hørt
![]()
#4 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Jeg er en fotoamatør, så er det sagt, men er villig til å lære å ta mye mere profe bilder, der er ikke utstyret det står på, det er meg.
Jeg ønsker å komme med noen kommentarer, uten å bli hengt av den grunn. 1. Helt forstårlig at noen legger bestemmelser og rettninglinjer på kvalitet, nærhet, dybde og skaphet osv. Med slike strenge regler så er kun proffe fotografer, proft utstyr, proff til etterbehandling av bildene og dermed faller 95% ut av muligheten til å få bildene ut på AirPics. Min konklusjon: Ta bilder - ha det gøy - lek deg med etterbehandling og legg dem ut på www,scanair.no eller lagre dem på din PC - lag ditt eget bildegalleri - verre er det ikke. Hvorfor sutre - vi er flere som ikke kan legge opp på AirPics, en de som kan legge opp bilder. :exclamati Ingen vits å bruke kanoner på meg -måtte bare få ut frustrasjonen - litt skremmende synes jeg. Jan |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
jeg har trukket meg fra airpics, bare så det er sagt
|
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har sendt inn bilder én gang (7 eller 8 stk. tror jeg det var), og fikk antatt to. Det var jeg kjempefornøyd med. Jeg er ingen profesjonell fotograf, men liker å fotografere og har gjort det i noen år. Nå bruker jeg Canon EOS 350D (ikke akkurat et "proft" kamera?) og fortsatt har jeg masse å lære om hvordan jeg skal bruke det. Jeg har prøvd meg en del fram på Photo Shop, og har plundret meg frem til hvordan jeg kan endre lys, farger, kontrast og rotasjon, men også her har jeg masse å lære. Poenget mitt er at det ikke behøver å være så innmari vanskelig å få inn bilder på Airpics hvis man følger de retningslinjene de har satt opp. Noen synes reglene er feil, men de er da ikke strenge? Jeg tipper debatten har en del med spørsmålet om hva Airpics skal være/ikke være? (jeg har ikke vært med så lenge her i forumet at jeg har fått med meg starten) |
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
De aller fleste som laster opp til Airpics er amatører. Det er vel et fåtall i denne "bransjen" eller hobbyen om man vil som er profesjonelle fotografer. Jeg vil absolutt ikke karakterisere meg selv som noen proff fotograf, jeg er amatør og vil for alltid forbli det, men har nå lært litt de få årene jeg har holdt på med dette både om fotografering og etterbehandling. Ser man på de første bildene jeg tok og som jeg har fått lagt ut på Airpics skjemmes jeg nesten. Men jeg var ikke bedre den gang og visste ikke bedre. Alle må lære, og jeg har lært gjennom råd fra andre og å se på andres bilder for å få ideer om hvordan man skal ta bilder. Men det betyr ikke at alle mine bilder nå blir godtatt hos Airpics eller andre steder. Jeg får også mine rejects innimellom uten at verden går under av den grunn. Jeg kan være enig eller uenig med rejectgrunnen men slik er det nå en gang. Men er man litt selvkritisk før man i det hele tatt laster opp bilder vil man også få færre rejects. Å laste opp bilder for en hver pris har ingen hensikt. Da kan man heller bruke eget nettsted eller slike fora som dette får å vise frem sine bilder, og det bør man absolutt gjøre selv om ikke bildene er "perfekte". Slik kan man jo bl.a. få tips og råd om hvordan man skal gjøre det bedre neste gang.
Påstanden om at 95% faller ut av muligheten for å få bilder inn på Airpics eller at det er flere som ikke klarer det enn som klarer det faller på sin egen urimelighet. Da hadde det ikke vært mange bilder i databasen i det hele tatt. Og se bare på antall fotografer som har fått lagt ut bilder der. Det er ikke rent få. Men det er jo tydelig at Airpics yter mye respekt og det ligger stor prestisje i å få sine bilder publisert der ettersom noen her tar rejectene så tungt.... |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har lastet opp ca 15 bilder og 5 av de slapp igjennom, og her er det snakk om bilder tatt med enkle Olympus "clamydia" utstyr, av en AMATØR.
Det må da være Kvalitet og ikke Kvantitet som teller, kan jo nesten mistenke at noen laster opp for å sette recorder. Keep up the good work Screeners ! /Geir |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Og da trenger jeg vel heller ikke bekymre meg om at nye, norske flybilder begynner å bli en sjeldenhet på airpics. Men det ER litt trist at bidragsyterne på airpics ikke lenger konkurrerer om å sørge for at "alle" norske fly skal få sin plass i bildebasen. ![]()
![]() |
#10 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
selv så har jeg null peiling på etterbehandlig av bilder, klarer dog sånn nogenlunde å rette dem opp i et billedbehandlingsprogram da men thats it. og så langt har jeg fått inn i overkant av 200 bilder på airpics, er ikke den mest ivrige opplaster da
![]() Men er enig med P.A er kvaliteten på bildene og ikke kvantiteten som teller. Er ingen vits i å laste opp 4 bilder av det samme flyet som lander hvor det bare er minimale endringer på flyet i hvert bilde. Da er det heller bedre å velge ut det man synes er det beste. (noe jeg selv ikke gjorde i begynnelsen da jeg lastet opp til Airpics, noe som resulterte i mye rejecter fra dem). Men for all del er man så misfornøyd med at et par av bildene blir rejecta så kan man jo laste opp til andre billedbaser (og et par av dem har strengere krav enn airpics) ![]()
#11 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
AirPics screeners, hva er det ??
Er disse moderator, regi, dommerutvalg, eller et godkjenningsutvalg ?? Bedømming ( jeg er ikke egentlig riktig person, men alikevel min rett til å mene noe) Hvis man ser på de fleste " bildegalleriene" så er det bilder av god kvalitet og når man leser kriterier som " lite støy, ingen lysstolper, ikke skog, ikke bygninger osv, ja da blir det foto av fly i lufta .- enten avgang eller landing og det gjennspeiler seg på de fleste annerkjente bilde.................. Tenk deg så kjedelig - bare i luten. Ikke lad kanonen enda ............................ Når jeg tar bilder så tenker jeg ikke på hva som er rundt objektet - det er objektet sammen med det som er omkring kan være bra. Har fått med meg at bilde ksla være RETT i forhold !! Flyet som er i luften er ikke rett !! -osv. Koool å kunne å ta bilder for sin egen del og regisere selv ! Jan |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
och där styr jag vidare diskussioner till deras eget forum och låser tråden.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyseelskapene klager på den nye BKK flyplassen | Farmer | Flyforum | 7 | 01-11-2006 14:09 |