![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=250921&cat=66
Norwegian vil begynne med bilutleie, hotellutleie og salg av taxfree-varer. Selskapet åpner også for tjenester som kortutstedelse og betalings- og kredittjenester. Itillegg ber de om en emisjonsfullmakt, men det vil jeg ikke legge noe vekt på at det er ikke sikkert den brukes og svært mange andre selskaper har en slik liggende klar just-in-case http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=250917&cat=66 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS selger seg ut av alt som ikke er relatert og fokuserer på kjernevirksomheten, DY har som strategi å satse på annet enn kjernevirksomheten..
Ikke akkurat verdens beste plan spør du meg... Det er mange som kan drive billige bilutleiefirma og hoteller, her får DY noe å bryne seg på.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg håper de har tenkt nøye gjennom dette og ikke bare kaster seg utti "bare" for å prøve.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Den store forskel på DY's side-forretninger og SAS's sideforretninger (egne hoteller m.v.) er at det ikke kræver kapital eller investeringer for DY.
Såfremt de angriber det som easyjet (og mange andre) så er det eksterne partnere der håndterer alt - mens DY blot lægger navn til og modtager en kommission. Selve betalingen m.v. foregår ofte direkte til hoteludbyder, billeje-udbyder m.v. I virkeligheden er der blot tale om co-brandede løsninger, som DY ikke selv skal drive, men modtager kommission for at skaffe kunderne til. Det er forholdsvist enkelt at sætte op og er faktisk meget fornuftigt når man nu har mange kunder der også har behov for disse produkter... Når det så er sagt, så er SAS også igang med nogle lignende ting. F.eks. på hotel og lejebilsområdet - ligesom de også i en periode har tilbudt lavprisparkering i CPH på vegne af Parkzone
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes. Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige). En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort... Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil. Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk... Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Men klart, skulle Norwegian begynne å kjøpe inn busser, biler og hoteller så er jeg enig i deg Tommy777, men det er ikke det DY planlegger...
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Dersom du leser forslag til ny §3 i artikkelen så åpner denne for nær slags alle former for deltagelse. Det er helt vanlig når man forfatter vedtektsparagrafer. Hensikten er jo å sørge for størst mulig "armslag" for bedriften i videre utvikling.Den sier jo ikke spesifikt at de skal gå inn for å kjøpe hoteller eller bilutleie virksomheter osv.Det tror jeg ikke vil skje i nær fremtid heller. De åpner for at de kan utvikle DY videre i takt med brukernes interesser. Og her får de tilbakemelding fra storbrukere om ønsker de går videre med. Det at de lytter til markedet og forsøker å imøtekomme deres ønsker ser jeg på som positivt og en styrke for DY. Når det gjelder forretningsreisende så kommer det nå en ny bølge eller generasjon forretningsreisende enn den vi tradisjonelt har sett på -80 og -90tallet og frem til nå. Den nye generasjonen forretningsreisende har og vil ha litt mer nøkternt forhold til reising og kostnader enn "gutteklubben grei" som ble innført da Janne C. kom på banen tidlig på åttitallet. Her kommer DY inn i en annen og ny posisjon enn det SAS f.eks. hadde på tidlig åttitall da begrepet "business" ble introdusert for oss nordboere i luften. Jeg tror faktisk Kjos&Co gjør noen riktige grep nå for fremtiden og så får vi se hvordan det går. Jeg ønsker dem faktisk lykke til og håper det godt enda jeg er en rimelig trofast SK flyer. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
JetBlue i US har et servicekonsept som på en måte går utenpå den tradisjonelle LCC-modellen, som jo Southwest har hatt suksess med i 35 år. Noe sier meg at DY på denne måten begynner å rote med den grunnlaggende forretningsmodellen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Når man ikke klarer å tjene penger på core activity , så må man finne på noe annet for å sponse core activity.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Liten oppfordring fra moderator:
Rediger quotene deres ... saa blir de ikke saaange .... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil ta flyselskapene som nekter å gjøre opp for seg-Dine rettigheter skal veie tyngre | CFN_001 | Småprat | 1 | 18-08-2011 12:28 |
Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk | MartinL | Flyforum | 23 | 14-02-2010 17:34 |
Vil gjøre Røros til testområde for EU | LN-GTA | Flyforum | 0 | 08-10-2009 22:23 |
Vil gjøre flyboardingen raskere | sirpjalle | Flyforum | 1 | 12-03-2008 18:30 |
Vil gjøre flyboardingen raskere - gråte eller le? | starwarsfan | Flyforum | 1 | 08-03-2008 20:00 |