Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2007, 08:24   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Nowegian vil gjøre som Easy

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=250921&cat=66

Norwegian vil begynne med bilutleie, hotellutleie og salg av taxfree-varer. Selskapet åpner også for tjenester som kortutstedelse og betalings- og kredittjenester.


Itillegg ber de om en emisjonsfullmakt, men det vil jeg ikke legge noe vekt på at det er ikke sikkert den brukes og svært mange andre selskaper har en slik liggende klar just-in-case

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=250917&cat=66
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 08:43   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

SAS selger seg ut av alt som ikke er relatert og fokuserer på kjernevirksomheten, DY har som strategi å satse på annet enn kjernevirksomheten..

Ikke akkurat verdens beste plan spør du meg... Det er mange som kan drive billige bilutleiefirma og hoteller, her får DY noe å bryne seg på..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 09:15   #3
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Jeg håper de har tenkt nøye gjennom dette og ikke bare kaster seg utti "bare" for å prøve.
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 09:34   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 10:48   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Den store forskel på DY's side-forretninger og SAS's sideforretninger (egne hoteller m.v.) er at det ikke kræver kapital eller investeringer for DY.

Såfremt de angriber det som easyjet (og mange andre) så er det eksterne partnere der håndterer alt - mens DY blot lægger navn til og modtager en kommission. Selve betalingen m.v. foregår ofte direkte til hoteludbyder, billeje-udbyder m.v.

I virkeligheden er der blot tale om co-brandede løsninger, som DY ikke selv skal drive, men modtager kommission for at skaffe kunderne til.

Det er forholdsvist enkelt at sætte op og er faktisk meget fornuftigt når man nu har mange kunder der også har behov for disse produkter...

Når det så er sagt, så er SAS også igang med nogle lignende ting. F.eks. på hotel og lejebilsområdet - ligesom de også i en periode har tilbudt lavprisparkering i CPH på vegne af Parkzone
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 11:00   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
Ehh.. Kjos driver et selskap som har blitt stor, men som ikke tjener penger. Veksten til DY vil på et tidspunkt treffe et metningspunkt (man prøver seg på Polen for å utvide potensialet, det funker dårlig til nå) og når dette metningspunktet er nådd, vil utfordringen til DY være å faktisk tjene penger slik at eierne kan få avkastning på sin investering. Istedetfor forsøker man seg her med nye forretningsområder for å finne en erstatning når veksten på flyruter er mettet.

Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes.

Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige).

En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort...

Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil.

Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk...

Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 11:28   #7
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør.
hvormnage penger er det lige de har tjent til dato?
Quote:
Originally posted by OJB
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. .
Man blir ikke permanent hvis man ikke tjener penge i det lange løb
__________________
User no longer active due harrasment from other user.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 11:31   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
Ehh.. Kjos driver et selskap som har blitt stor, men som ikke tjener penger. Veksten til DY vil på et tidspunkt treffe et metningspunkt (man prøver seg på Polen for å utvide potensialet, det funker dårlig til nå) og når dette metningspunktet er nådd, vil utfordringen til DY være å faktisk tjene penger slik at eierne kan få avkastning på sin investering. Istedetfor forsøker man seg her med nye forretningsområder for å finne en erstatning når veksten på flyruter er mettet.

Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes.

Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige).

En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort...

Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil.

Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk...

Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid..
Jeg tror ikke de tar i så hardt Tommy777. Dette er nok som flere nevner tiltak som skal gjøre selskapet bredere og mer attraktivt. Det er ikke veldig uvanlig at flyselskaper har kreditt løsninger gjennom ulike kort de tilbyr sine kunder. Dessuten tror jeg Norwegian gjør smart i å danne en bredere plattform for sin IT teknologi hvor de reisende kan finne totalløsninger for hele turen. Fra finansiering til flygning, opplevelser, hotel og leiebil. Det er jo ikke her snakk om å åpne egne forretninger med Norwegian leiebiler eller Norwegian Plaza hotel. Det er vel snakk om å videre formidle disse tjenestene til andre aktører gjennom sin web portal. Det kan også være tiltak som bringer inn mer penger, men som ikke koster mye å gjennomføre. Norwegian har jo garantert kontaktene, dyktige IT medarbeidere og den rette kompetansen.

Men klart, skulle Norwegian begynne å kjøpe inn busser, biler og hoteller så er jeg enig i deg Tommy777, men det er ikke det DY planlegger...
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 12:23   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by MartinL

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
Ehh.. Kjos driver et selskap som har blitt stor, men som ikke tjener penger. Veksten til DY vil på et tidspunkt treffe et metningspunkt (man prøver seg på Polen for å utvide potensialet, det funker dårlig til nå) og når dette metningspunktet er nådd, vil utfordringen til DY være å faktisk tjene penger slik at eierne kan få avkastning på sin investering. Istedetfor forsøker man seg her med nye forretningsområder for å finne en erstatning når veksten på flyruter er mettet.

Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes.

Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige).

En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort...

Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil.

Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk...

Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid..
Jeg tror ikke de tar i så hardt Tommy777. Dette er nok som flere nevner tiltak som skal gjøre selskapet bredere og mer attraktivt. Det er ikke veldig uvanlig at flyselskaper har kreditt løsninger gjennom ulike kort de tilbyr sine kunder. Dessuten tror jeg Norwegian gjør smart i å danne en bredere plattform for sin IT teknologi hvor de reisende kan finne totalløsninger for hele turen. Fra finansiering til flygning, opplevelser, hotel og leiebil. Det er jo ikke her snakk om å åpne egne forretninger med Norwegian leiebiler eller Norwegian Plaza hotel. Det er vel snakk om å videre formidle disse tjenestene til andre aktører gjennom sin web portal. Det kan også være tiltak som bringer inn mer penger, men som ikke koster mye å gjennomføre. Norwegian har jo garantert kontaktene, dyktige IT medarbeidere og den rette kompetansen.

Men klart, skulle Norwegian begynne å kjøpe inn busser, biler og hoteller så er jeg enig i deg Tommy777, men det er ikke det DY planlegger...
Artikkelen er ikke helt klar, men de selger jo allerede hotellrom og leiebiler på sin side. Kan ikke se at det er noe nytt..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 13:00   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by MartinL

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg tror nok at Kjos & Co vet hva de gjør. Det er nok en satsing for å styrke seg i forretningsmarkedet i særdeleshet vil jeg tro. Smart trekk.
DY har kommet for å bli en permanent aktør i markedet. De vil nok gi SAS en betydelig konkurranse i årene fremover og andre selskaper for den saks skyld som trafikkerer det norske markedet.
Ehh.. Kjos driver et selskap som har blitt stor, men som ikke tjener penger. Veksten til DY vil på et tidspunkt treffe et metningspunkt (man prøver seg på Polen for å utvide potensialet, det funker dårlig til nå) og når dette metningspunktet er nådd, vil utfordringen til DY være å faktisk tjene penger slik at eierne kan få avkastning på sin investering. Istedetfor forsøker man seg her med nye forretningsområder for å finne en erstatning når veksten på flyruter er mettet.

Dersom DY skal starte bilutleie firma, får de mye skarpere konkurranse enn de har fra SAS i alle segmenter. I business segmentet har de ikke sjans mot Hertz, Avis og de andre kjedene som er verdensomspennende. I billigsegmentet finnes det flere skarpe konkurrenter.. De må komme på noe rimelig genialt dersom bilutleie satsingen skal lykkes.

Når det gjelder hoteller, har SAS vist at det går an å tjene penger på å drive forretningshoteller. Det tok SAS 40 år å bygge opp en kjede med stor suksess. DY har hverken et attraktivt merkenavn eller erfaring fra hotelldrift. Den eneste måten å anskaffe seg mange hoteller på, er å kjøpe eksisterende hoteller da markedet er rimelig mettet de fleste byer i Skandinavia. Det koster penger, noe DY ikke har. (dog skal de jo hente inn penger ser det ut til). Tipper at planene til DY er billige hoteller (det eneste DY er kjent for er at de er billige).

En annen ide de henter fra SAS er kredittjenester / kort etc. SAS var med å bygde opp Diners og fikk en fin slant for businessen da de solgte den. Dog tviler jeg på at forretningsmannen vil skifte ut sitt EC Gold eller Amex Platinum for et DY kort...

Taxfree satsingen har vel ingenting med forretningsmarkedet å gjøre, det er vel den eneste delen som passer DYs harry/folke profil.

Så jeg sier: hmmmm.. skeptisk...

Men for all del, begi dere ut på glattisen, DY. Bare husk at dette kan ødelegge det fantastiske dere har klart å bygge opp på rekordtid..
Jeg tror ikke de tar i så hardt Tommy777. Dette er nok som flere nevner tiltak som skal gjøre selskapet bredere og mer attraktivt. Det er ikke veldig uvanlig at flyselskaper har kreditt løsninger gjennom ulike kort de tilbyr sine kunder. Dessuten tror jeg Norwegian gjør smart i å danne en bredere plattform for sin IT teknologi hvor de reisende kan finne totalløsninger for hele turen. Fra finansiering til flygning, opplevelser, hotel og leiebil. Det er jo ikke her snakk om å åpne egne forretninger med Norwegian leiebiler eller Norwegian Plaza hotel. Det er vel snakk om å videre formidle disse tjenestene til andre aktører gjennom sin web portal. Det kan også være tiltak som bringer inn mer penger, men som ikke koster mye å gjennomføre. Norwegian har jo garantert kontaktene, dyktige IT medarbeidere og den rette kompetansen.

Men klart, skulle Norwegian begynne å kjøpe inn busser, biler og hoteller så er jeg enig i deg Tommy777, men det er ikke det DY planlegger...
Artikkelen er ikke helt klar, men de selger jo allerede hotellrom og leiebiler på sin side. Kan ikke se at det er noe nytt..
MartinL svarte vel omtrent slik jeg ville svare på ditt innlegg -777.
Dersom du leser forslag til ny §3 i artikkelen så åpner denne for nær slags alle former for deltagelse. Det er helt vanlig når man forfatter vedtektsparagrafer. Hensikten er jo å sørge for størst mulig "armslag" for bedriften i videre utvikling.Den sier jo ikke spesifikt at de skal gå inn for å kjøpe hoteller eller bilutleie virksomheter osv.Det tror jeg ikke vil skje i nær fremtid heller.
De åpner for at de kan utvikle DY videre i takt med brukernes interesser. Og her får de tilbakemelding fra storbrukere om ønsker de går videre med. Det at de lytter til markedet og forsøker å imøtekomme deres ønsker ser jeg på som positivt og en styrke for DY.
Når det gjelder forretningsreisende så kommer det nå en ny bølge eller generasjon forretningsreisende enn den vi tradisjonelt har sett på -80 og -90tallet og frem til nå. Den nye generasjonen forretningsreisende har og vil ha litt mer nøkternt forhold til reising og kostnader enn "gutteklubben grei" som ble innført da Janne C. kom på banen tidlig på åttitallet.
Her kommer DY inn i en annen og ny posisjon enn det SAS f.eks. hadde på tidlig åttitall da begrepet "business" ble introdusert for oss nordboere i luften.
Jeg tror faktisk Kjos&Co gjør noen riktige grep nå for fremtiden og så får vi se hvordan det går. Jeg ønsker dem faktisk lykke til og håper det godt enda jeg er en rimelig trofast SK flyer.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 14:39   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by MartinL
Dette er nok som flere nevner tiltak som skal gjøre selskapet bredere og mer attraktivt.
Bredere og mer attraktivt er 2 utrykk som sjeldent går sammen. All økonomisk forskning tyder på at de fleste selskap (med ett par unntak som GE og Orkla f.eks) har større suksess ved å fokusere smalt og bli eksperter innen ett område
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 14:58   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:

Ikke akkurat verdens beste plan spør du meg... Det er mange som kan drive billige bilutleiefirma og hoteller, her får DY noe å bryne seg på..
Helt enig, ingenting av dette inngår i LCC-modellen som DY har adoptert fra Southwest, Ryanair og mange andre.

JetBlue i US har et servicekonsept som på en måte går utenpå den tradisjonelle LCC-modellen, som jo Southwest har hatt suksess med i 35 år.

Noe sier meg at DY på denne måten begynner å rote med den grunnlaggende forretningsmodellen....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 15:02   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Når man ikke klarer å tjene penger på core activity , så må man finne på noe annet for å sponse core activity.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 15:05   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Liten oppfordring fra moderator:

Rediger quotene deres ... saa blir de ikke saaange ....


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 15:39   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Nowegian vil gjøre som Easy

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Liten oppfordring fra moderator:

Rediger quotene deres ... saa blir de ikke saaange ....

Will do...
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vil ta flyselskapene som nekter å gjøre opp for seg-Dine rettigheter skal veie tyngre CFN_001 Småprat 1 18-08-2011 12:28
Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk MartinL Flyforum 23 14-02-2010 17:34
Vil gjøre Røros til testområde for EU LN-GTA Flyforum 0 08-10-2009 22:23
Vil gjøre flyboardingen raskere sirpjalle Flyforum 1 12-03-2008 18:30
Vil gjøre flyboardingen raskere - gråte eller le? starwarsfan Flyforum 1 08-03-2008 20:00


All times are GMT +2. The time now is 17:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.