Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2007, 11:44   #1
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default 1st officer i venstresetet på DY

Da jeg fløy til London med DY i forrige uke la jeg merke til da jeg gikk ombord at det var en kvinnelig pilot i venstresetet og en mannlig i høyresetet. Under briefing fra cockpit på PA underveis var det den kvinnelige piloten som snakket, og hun presenterte seg som "styrmann".

Normalt sitter jo kapteinen i venstresetet, men betyr dette at hun var under kapteins-utsjekk men hadde rolle som styrmann ombord selv om hun satt i venstresetet?

Dere som flyr i selskaper vet kanskje hvordan dette foregår?

__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 11:52   #2
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Det er normalt med styrmenn i venstresetet under utsjekk av nye kapteiner.Vedkommende utfører kapteinstjeneste under oppsyn av instruktør/erfaren kaptein,men er kun nestkommanderende.Dvs. at kapteinen i høyre setet har den endelige kommandoen.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 12:08   #3
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Det går vel rimelig radig unna med kapteinsutsjekker i DY for tiden? Er vel stedet å være hvis man vil bli sjæf fort.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 14:57   #4
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Hvorfor sitter fartøysjefen i fly på venstre sete, mens fartøysjefen på helikopter sitter i høyre sete ?

Jeg bare lurer !!
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 16:17   #5
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Det er normalt med styrmenn i venstresetet under utsjekk av nye kapteiner.Vedkommende utfører kapteinstjeneste under oppsyn av instruktør/erfaren kaptein,men er kun nestkommanderende.Dvs. at kapteinen i høyre setet har den endelige kommandoen.
Tenkte det var tilfelle ja. Takker.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 16:18   #6
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

På fly er det vel pga Kapteinen taxer (inn til gate)
C172 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2007, 17:17   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Quote:
Originally posted by F35Landing

Det går vel rimelig radig unna med kapteinsutsjekker i DY for tiden? Er vel stedet å være hvis man vil bli sjæf fort.
3 år tror jeg det tar nå for tiden..


Quote:
Originally posted by C172
På fly er det vel pga Kapteinen taxer (inn til gate)
Noen har mulighet for å bruke tiller på høyresiden også.. A320++ hvis hukommelsen ikke svikter
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2007, 13:00   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: 1st officer i venstresetet på DY

Quote:
Originally posted by ENTO

Hvorfor sitter fartøysjefen i fly på venstre sete, mens fartøysjefen på helikopter sitter i høyre sete ?

Jeg bare lurer !!
På slutten av 30-tallet ble man enige om at man standrdiserte bransjen slik at passasjerer og gods ble lastet inn på venstresiden av flyene.Akkurat som båter i gamle dager hvor roret var montert på høyre side av skuta (f.eks. vikingskip).Derav uttrykkene port and starboard.Før intercom ble vanlig,var det mest praktisk å ha fartøysjefen på venstre side slik at verbal- og tegnkommunikasjon med bakkepersonnellet ble mulig.

De første DC-3'ene ble levert med valgfri plassering av inngangsdør,og dette medførte parkeringskaos ettersom man gjerne ville parkere flyene med døren mot terminalen.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Helicopter Landing Officer" LN-REF Flyforum 5 21-08-2007 18:57


All times are GMT +2. The time now is 12:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.