![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Når man reiser charter med bl annet Mytravel Airbus så har man skjermer som viser kart, fart, høyde og utvendige grader.
Det jeg lurer på er følgende: Hvis man reiser fra osl i juli mnd og det er ca 20 +grader (det hender) på bakken og når Airbusen kommer i 43.000 fot så er det plutselig - (minus) 45 grader, en forskjell på 65 grader i løpet av 40 minutter son cirka. Hvordan påvirkes gradene i understell, cargoområde, osv i på den korte tiden ?? Tenker på at smøring, olje, osv fryser til det verste ved - 40 grader og smelter når de lander ved 20-40 grader på Palma. Er alle rom for hydralikk, gargo, bagasje og eventuell mat bla. bla osv har normale temperaturer osv. Bare nyskjerring når man leser at folk smulger seg selv i hjuloppheng og fryser seg til døde i minus 40 grader. Dette var til våre tekniske folk på forumet ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Hydrauliske oljer og smørefett til understell, samt andre bevegelige deler,
er framstillt nettopp slik at de skal bevare egenskapene sine i high altitude/low- temperature bruksområder. Kan det ikke helt i hodet, men frysepunktet for disse væskene ligger under -40C. Når det kommer til cargo bays, så varierer det fra fly til fly om disse har oppvarming eller ei, men alle cargobay (med mulighet for at jeg tar feil) er trykksatt ved hjelp av flyets trykkcabin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Noen ganger er det problemer med at jetfuel blir for kaldt. Da må pilotene mixe fuel fra forskjellige tanker (Airbus) eller endre høyde eller øke farten (Boeing). Dette så jeg på en video.
Kanskje våre piloter her kan komme med mer opplysninger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
Minns en ferry jag gjorde av en SAS 737NG från Everett till Arlanda då vi kom i närheten av min temp och fick byta till en lower level i trakten av Island för att fuel temp skulle stiga. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Flykroppen til Concorde var så varm under turen at det var umulig å lene seg inntil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Normalt så mener jeg det ca 42 blå grader ved 36.000 fot om sommeren, men hva blir temperaturen om vinteren når termometeret viser minus 25 på osl og hvor mange blå er det ved 36.000 fot da ?
Om sommeren så er jeg med ern MyTravel airbus som har som vane å ha flightlevel på 42-43.000 fot, er det mye kallere i utetemp 6- til 7.000 fot høyere enn til vanlig ?? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Temperaturen stopper å synke ved tropopausen, den varierer med hvor langt nord/sør du er.. I standardatmosfæren er vel tropopausen på minus 54 eller 56C tror jeg..
Idag er det over Værnes: FL050: 270/30KT MS01 BECMG PS01 FL100: 290/40KT MS04 BECMG 300/30KT FL180: 290/50KT MS18 BECMG 300/40KT FL240: 290/60KT MS32 BECMG 300/45KT FL300: 300/60KT MS49 BECMG 290/45KT FL340: 300/55KT MS59 BECMG 300/45KT FL390: 300/55KT MS68 BECMG 300/35KT TROPOPAUSE: FL370-400, MS69-MS67 0-ISOTHERM: 4000FT BECMG FL065 ICE.......: NIL/FBL TURB......: FBL, OCNL FBL/MOD Så i FL420 (42.000ft) vil jeg tippe minus 67C idag.. link http://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO55 (IPPC er en fin ting ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Takker, da ble det mye info til alle og enhver.
![]() God helg Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jeg ser fly i 15.000 fot over meg, ser fly i 33.000 fot ( overflyvning ), men jeg ser også F16 som kommer til og fra Rygge og har helt andre høyder og annen speed ! F16 eller andre militærfly - hvor høydt kan de fly (regner med at de oppererer høyere) og hvilken fart (speed) snakker vi om når vi ser dem på himmelen langt.......... der oppe og forsvinner fort vekk ??? Bare for å lage en tråd med mye info - så kan man spørre om mye, bl annet hvor høyt oppe kan man fly ? Hva er begrensningene ?? Er det trykket, kromming ?? eller hva ?? Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LED utvendig belysning | SKJ313 | Flyteknisk forum | 2 | 18-08-2019 13:28 |
Temperatur i lasterom under flygning | Fluren | Flyteknisk forum | 17 | 13-05-2014 23:44 |
Vann rennende innvendig på fly, kondens? | mann78 | Flyteknisk forum | 2 | 18-01-2014 09:48 |
Utvendig renhold av fly. | ENGM 911 | Flyforum | 12 | 18-01-2012 21:50 |
Temperatur - derate motor. | Dreyer | Flyteknisk forum | 15 | 19-11-2009 16:32 |